Halászlé szabályok nélkül Bambanő módra

A halászlé az az (egyik) ételünk, amiből rendszerint vita van. Szerintem az jó, hogy sokan másképp gondolják, az nem jó, hogy vita van belőle. Kezdjem tehát a "konyhaművészet" alaptörvényével:

Az ételt magadnak főzöd.

Melléktörvény: az ételt a családodnak főzöd. Úgy főzd meg, ahogy neked ízlik. Aki csak annyira "gourmet", hogy főz, annál ez a hozzáállás nem csak, hogy elfogadható, hanem nincs is más hozzáállás, amit követnie érdemes. Ha valakit egy kicsit érdekel a konyha, akkor esetleg, ismétlem: ESETLEG, megnézheti az eredeti receptet, hogy tudja, mitől és mennyire tért el.

Ez itt tehát az én (kisebbrészt: családi örökség) verzióm a halászléről. Vitatkozni nincs értelme, mert nem állítom, hogy ez egy általános halászlé recept, azt sem mondom, hogy te nem főzheted másképp. Viszont az, hogy szerinted másképp kell megfőzni a te verziódat, minimálisan sincs hatással az én verziómra.

Nosztalgia: ma 30 éves a magyar Opel

Az autós hírekben ma az egyik jelentős hír, hogy pont 30 éve gördült le a szentgotthárdi gyártósorról az első magyar összeszerelésű F Astra. Ez adta az alkalmat, hogy saját autós dolgaimról nosztalgiázzak egyet.

Amióta az eszemet tudom, a családunk Zsigulis volt. Amikor még nem tudtam az eszemet, akkor volt egy Moszkvicsunk is, még a régi, amerikai "ihletésű" dizájnnal, nem a későbbi kockával. Apám azt az autót valamikor a 60-as évek második felében vette. Majd a hetvenes évek elején, amikor én megszöktem a pelenkából, akkor vettük az első Zsigulinkat. 1200 köbcenti, rettenetes 62 lóerő, száguldás, stb. Apai nagybátyám is Zsigulit használt. A Zsiguli, később Lada mánia egy kis kitérővel egészen a módszerváltásig kitartott. A kis kitérő az volt, hogy a kilencvenes években vettünk egy négyütemű Trabit második autónak. Anyámnak jó lesz boltba meg munkába rohangálni. Egyébként jó volt, szerettem vele rodeózni.

Majd jött a módszerváltás, utána három évvel apám céget alapított. Kellett egy autó, mert nagyon sokat rohangáltak az országban az első 2-3 évben. Ekkor került a családba egy fehér, 1.7-es isuzu dízel motorral szerelt 5 ajtós F Astra. Valószínűleg ekkor történt meg a bevésődés :)

Oracle meg a linux születésnap

Az Oracle a linux 30. születésnapja alkalmából minden nap közzé tesz egy "fun fact"-et.
Például közzétette, hogy 1997-ben a Titanic volt az első nagy film, amihez linuxot használtak. Ami egyébként igaz is, hiszen az 1997-ben készített filmek közül minden bizonnyal a Titanic volt ilyen.

Ha véletlenül azt feltételeznénk, hogy az 1997-et a Titanic jelzőjeként értették, vagyis azt akarták mondani, hogy a nagy filmek közül az 1997-ben elkészült Titanic volt az első, amihez linuxot használtak, akkor tévednek.

Az első nagy film, amihez linuxot használtak, a Toy Story volt, 1995-ből. Kettő évvel korábbról.

Valaki megírhatná nekik twitteren.

Contest: névtelen szavazás

Egy ideje már agyalok azon, hogy lehet-e találni olyan szavazási módszert, amivel anonim szavazásokat lehet tartani. A módszer érdekel, semmiféle politikát nem akarok itt látni.

Tehát olyan szavazási módszer szervezési és matematikai háttere érdekelne, ami:
1. itthon megvalósítható
2. elég egyszerű ahhoz, hogy mindenki részt vehessen benne
3. elég egyszerű ahhoz, hogy akár gyakrabban is megtartsák
4. biztosítja a névtelenséget.

A nevesített szavazás, szerintem, triviális, azt hagyjuk.

A névtelenség biztosítására jelenleg két ötletem van (elismerem, nem a legjobbak):
1. a nagy tömeg. valahogy úgy osztani valamiféle szavazócédulát, hogy a nagy mennyiség miatt ne lehessen hozzákötni a szavazóhoz
2. a szavazó által barátinak elfogadott szavazóhelyiség, ahol ő megbízik a rendezőkben a névtelensége fenntartása terén.

A nagy tömeg alatt azt értem, hogy valamiféle választási tokent osztogatni, amiből sok van egy helyiségben, ahol a választó kiválaszt magának egyet. És mivel sok van, ezért nem lekövethető, hogy melyiket vitte el.

Az időjárás előrejelzésről

Egy topicban emlegettem, hogy szerintem az időjárás előrejelzések semmit nem érnek és be is tudom bizonyítani.

Az önmagában nem lenne nagy durranás, ha annyit mondtam volna, hogy semmit nem ér. Fotelmeteorológus level(n+1).

Javaslom, próbáld ki a következő módszert:
1. menj be a kedvenc időjós oldaladra, lehetőleg olyanra, ahol van hosszabb távú előrejelzés is.
2. válassz ki egy helyet, könnyítés céljából a lakhelyedet vagy ahhoz közeli települést, aminek van hosszabb távú előrejelzése.
3. válaszd ki az előrejelzés végén levő napot
4. majd minden nap menj be, és nézd meg, hogy arra a napra mit jósolnak és írd fel.
5. ha letelik az idő, nézd meg a számsort.

Konkretizált példa:
1. kiválasztom kedvenc meg nem nevezett időjós oldalamat.
2. adott oldalon lekérem Debrecen előrejelzését, majd kiválasztom a 30 napost*
3. ma, 2020. október 29-én a jobb szélső oszlopban a november 27-i előrejelzés található.
4. tehát felírom, hogy 2020.10.29-én 11.27-re x1. fok
5. utána holnap is bemegyek, felírom, hogy 2020.10.30-án 11.27-re x2. fok
és így tovább, egészen november 27-ig.
november 27-én este lesz egy számsorom, hogy az elmúlt 30 napban mit jósoltak, meg egy tényadatom, hogy mi volt aznap a hőmérséklet.

Szervdonorok az országúton

Mai történés (2020.10.24): jövök sokadrangú mellékúton hazafelé melóból.

Az út szügyig sáros, és elég sok mezőgazdasági gép is közlekedik rajta. Ennek van itt az ideje, nem sok mindent lehet/érdemes tenni.

Jön szemből egy traki (rendes nevén: mezőgazdasági erőgép), fel volt szerelve hardverrel (mezőgazdasági munkagép): nehéz tárcsa volt ráakasztva hátul. A traki mögött egy biciklis bajnok tekert behúzódva a szélárnyékba.

Egyből eszembe jutott a gyerekkori rigmus: rendőr lett az Endre, esze mint a penge... A traki arra van optimalizálva, hogy folyamatosan nagy erőt legyen képes egyenletesen leadni. Ezért a benne levő alkatrészek nem piszlicsáré fogvájó méretűek, mint egy motorban vagy kerékpáron, hanem rendes darab vasakból vannak. Nagyok, nehezek. Ergo elég sok a hajtási veszteség. A traki már akkor is elég nagyot lassul, ha csak elveszik a gázt, de ha még satuzik is a pilóta, akkor pillanatok alatt megáll. De ha megcsúszik kicsit, az se izgat senkit, rendes ember méretű kerekek vannak rajta, ezt-azt rendberak az út mellett, oszt jónapot.

Zenék tesztelésre

[ a poszt folyamatosan frissül ]

Kapitány írt az előbb egy jó cikket egy csöves erősítő megépítéséről. A cikk első része kiváló, a második részében teszteléshez használható zenéket sorol.

Szeretném leszögezni, hogy nem akarok semmit mondani arról, hogy általában ki mit hallgasson. Ezzel szemben arról az esetről, amikor a zene hallgatása kizárólag azt a célt szolgálja, hogy teszteljük a cuccot, szólnék pár linket.

Tehát következzen pár link, zene, amit ha jó minőségben sikerül megszerezned, akkor rendesen meghajtja a cuccodat (meg a szomszédok tűrőképességét :) )!

Az utóbbi időben nagy kedvencem lett a Voice zenei tehetségkutató. Ők nem a magyar szinten állnak, úgyhogy érdemes nézni, főleg a válogatásokat. A Voice-ban időnként előfordulnak "sleeperek", vagyis olyan versenyzők, akikből nem nézed ki, hogy mit tudnak. Nem lehet teljes a felsorolás a sleeperek archetípusa, Susan Boyle nélkül (aki mondjuk pont BGT-s, 2009-ből, de sebaj...). Rosszul öltözött, gagyi frizura, óriási égés predesztinálva. Azután nem...

Rendőrség: egy, két, há!

Ez a poszt nem az autósokról szól.
Hát ezért tartunk ott, ahol:

[link]

szerk: mivel a zsandároknál web karbantartás van, itt az indexes cikk linkje: [link]

GDPR maximum értelmezés

Ez itt egy szövegértelmezési kérdésről szóló cikk. Politikának semmi keresnivalója.

Volt egy kis vita arról, hogy a GDPR mit ad meg, a büntetés minimumát vagy maximumát.
Úgy gondolom, ideje tisztába tenni ezt a kérdést.

A GDPR 83. fejezete szól A közigazgatási bírságok kiszabására vonatkozó általános feltételekről. Itt vannak általános feltételek, illetve aszerint, hogy a GDPR melyik cikkelyeit sértették meg, két mértére bomlik a büntetés:
(4) "Az alábbi rendelkezések megsértése – a (2) bekezdéssel összhangban – legfeljebb 10 000 000 EUR összegű közigazgatási bírsággal, illetve a vállalkozások esetében az előző pénzügyi év teljes éves világpiaci forgalmának legfeljebb 2 %-át kitevő összeggel sújtható; a kettő közül a magasabb összeget kell kiszabni"
és
(5) "Az alábbi rendelkezések megsértését – a (2) bekezdéssel összhangban – legfeljebb 20 000 000 EUR összegű közigazgatási bírsággal, illetve a vállalkozások esetében az előző pénzügyi év teljes éves világpiaci forgalmának legfeljebb 4 %-át kitevő összeggel kell sújtani, azzal, hogy a kettő közül a magasabb összeget kell kiszabni"

Bambanő háza tája

Úgy döntöttem, blogolni fogok.
Ezen bejegyzés topicjába fogom írni azokat a dolgaimat, amik nem feltétlenül akarnak keveredni más topicok témáival, főleg azért, mert a saját dolgaimról blogolok.

Remélem, zömében szórakoztató dolgok kerülnek ide :)