Már régebben érlelődik bennem ez a téma...
Azt tapasztaltam, főleg nagyobb szervezeteknél, hogy minél magasabban van valaki a ranglétrán, annál inkább lehet pongyola, kerülhet ki fontos részleteket. És ott van a sor másik végén valaki, az én iparágamban legtöbbször egy programozó, akinek erre már nincs lehetősége.
Hirdetés
A programozó az, akinek végül mozgásba kell lendítenie a dolgokat. Ő az, akinél már nem mehet tovább az, hogy a zavaró részleteket egy legyintéssel letolja az alatta levő vezetési szintre, mert nincs alatta vezetési szint.
Mondok három példát.
A.) Történik valami a szolgáltatásban (nálam isp, de egyébként mindegy, mi). Ez lehet műszaki probléma, leállás, szabályozó változása, stb. bármi. A főnökség kitalálja, hogy erről küldünk egy levelet a fogyasztónak. A főnök kiadja az ukázt, a parancs szépen csorog lefelé a parancs-fán, és mindenki elégedett, hogy fogunk küldeni egy levelet, ő elvégezte a dolgát. Majd a parancs megérkezik a programozóhoz, akinél pár bosszantó részlet felmerül:
1./ mi legyen a levélben.
2./ mikor kell kiküldeni
3./ hogyan küldjük ki és kiknek.
És nála megakad a folyamat, mert neki már konkrétan gombokat kell benyomogatni a klavin, hogy életre rugdossa az aktuális vezetői hülyeséget. De a konkrétumok nincsenek, mert mindenki letolta a feladatot és nem foglalkozott a részletes, korrekt parancskiadással.
B.) A számlákat selejtezni kell. A programozó az, aki be fog írni egy DELETE kezdetű sql utasítást az adatbázis kezelőnek, tehát ő az, akinél nem lehetnek elkerült bosszantó részletek. Ha nem írja be rendesen a where clause-t, akkor baj lesz. De ki mondja meg, hogy oda mit kell írni? Hint: egyik főnöke sem. Egyrészt mert mindegyik nagyvonalúan lerázza a problémát, másrészt mert ők sem tudják. Ha elolvasod a törvényt, erre a kérdésre nem ad választ. Ha megkérdezed a tahóságot hatóságot, ők sem fognak választ adni, mert egyetlen feladatuk, hogy elkerüljék a döntést, kivéve, ha büntető határozatot kell hozni.
C.) Ránk szólt a hatóság, hogy a hátralék kezelésünk nem jó. Elolvasom a törvényt, hiányos. Például a második felszólító levélnél hány nap határidőt kell adni? Én nem találtam meg, ha te tudod, írd meg kommentben. Megkérdezzem a hatóságot? Közben a helyzet ugyanaz, egyszer bele kell írni egy programba vagy adatbázisba, hogy x nap, ahol x egy jól- és közismert szám.
Mindenkivel együttérzek, aki olyan utasításokkal kínlódik, amelyek nagyvonalúan mellőzik a részleteket.
Csak ha nagyobb a szervezet, akkor van, akinek az a dolga, hogy kitalálja, neked meg csak meg kell valósítani. Úgy is van elég f@szság általában.