Hirdetés

2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) Atrox


Atrox
tag

Üdv Ide jöhet minden ami a repüléssel kapcsolatos. Elsősorban katonai repülés, de jöhetnek a polgári és a sportrepüléssel kapcsolatos dolgok is.

Elsőként vitassuk meg hogy jó választás volt e a Gripen. A 4 típus ( Mirage 2000, F-16, F/A-18, Gripen) közül melyik lett volna a legjobb választás.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#2) MUŁĐER válasza Atrox (#1) üzenetére


MUŁĐER
addikt

A Gripen volt a legjobb választás,mivel a legújabb konstrukció,a legmodernebb sárkánnyal és elektronikával.A többi típus már elég elavult.(Meg a Mirage Francia,és ők nem állnak a gépgyártás magaslatán minőségileg SZVSZ....)

Robotika törvényei: 3. A robot megvédi magát halálos fegyverzettel, mert egy robot rohadt drága.

(#3) Sanyo válasza MUŁĐER (#2) üzenetére


Sanyo
senior tag

A Gripen biztos jó gép, de pilótáink igen diplomatikusan beszéltek róla. :) Nem hinném, hogy a franciák gyengébb minőséget produkálnának mint az amik vagy a svédek.

(#4) Notes


Notes
senior tag

Sajnos azt kell hogy mondjam teljesen mindegy. Egy ilyen kis méretű légierő legfeljebb arra jó, hogy légiparádézzon. Az ország védelmére aligha képes, bármilyen modern is.

Romanes eunt domus!

(#5) artesz válasza MUŁĐER (#2) üzenetére


artesz
tag

meg a legtöbb gyermekbetegséggel.......


ps.: de az igazság Notes-nál van.

[Szerkesztve]

Kérlek privit írj, e-mailt ritkán nézem....

(#6) escie


escie
őstag

én nem értek a repülőkhöz/repüléshez, de imádom őket.
ha tehetem mindig elmegyek a kecskeméti repülőnapra...
két kedvencem MiG-29-es és a 21-es, kár hogy a kivonták már őket.(tudom a 29est nem, de ki fogják asszem...) :(
a leggyönyörűbb talán a 21es volt számomra, utána pedig a Draken...

ja, és nemtom ismeritek-e, de szerintem érdemes megnézni ;) : http://airliners.net

I'm back, baby!

(#7) Den válasza Sanyo (#3) üzenetére


Den
veterán

A pilootak persze hogy fanya lognak, a mig29 mint repulogep felulmulhatatla, a gripen repulesi kepessegekben nem rug melette labdaba. Viszont mint fegyver(rendszer) a gripen korszakokkal jobb, emellett sokkal kevesebb karbantartast igenyel, olcsobb az uzembentartasa, es pont magyarorszag tipusu orszagok vedelmere terveztek. A legjobb valasztas volt, bar valszeg a pilotak nem fognak legishowkat nyerni vele.

www.simson4t.hu

(#8) Atrox válasza escie (#6) üzenetére


Atrox
tag

2009-ben fogják kivonni őket. Sajnos :(

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#9) _Volkovy_


_Volkovy_
nagyúr

A szívem szerelme az F-15,a tenderben szereplők körül az F-16 sokkal szebb mindnél,nem utolsó sorban már sok helyen bizonyított,a Gripen a legújabb konstrukció..
A fene se tudja..:)
Egy biztos:a sas utánégetőjének csattanása mindent überel..

(#10) Den válasza Atrox (#8) üzenetére


Den
veterán

Én szeretema mig29-et, de nem sajnálom hogy kivonják, sokba van nekünk

www.simson4t.hu

(#11) Atrox


Atrox
tag

A MiG-29 -nek SMT-re upgradelésével sokkal olcsobban ki lehetet volna jönni. Kaptak volna új hajtóműveket és elektronikát. Bár lehet hogy attól nem váltak volna még NATO kompatibilisé. Meg az üzemeltétésük a 2 hajtómű miatt akkor is többe került volna mint a Gripené.. Szerintem is a 4 felajánlott gép közül a Gripen a legjobb választás. Olcsó üzembentartás, korszerű elektronika és fegyverek.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#12) Atrox válasza _Volkovy_ (#9) üzenetére


Atrox
tag

Ezt nem értem hogy csattan az F-15 utánégetűje. Egyébként én is nagyon kedvelem az F-15-öst.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#13) Atrox


Atrox
tag

Az Albatroszoknak is lejár lassan az üzemidejük. Nem tudom hogy üzemidő hosszabításon esnek át vagy leselejtezik őket. Az Albák utánpotlására jó lenne az L-159 -es vagy a Hawk. Bár gondolom hogy ezt a Gripenek mellet már nem bírná Mo. anyagilag.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#14) _Volkovy_ válasza Den (#10) üzenetére


_Volkovy_
nagyúr

Mert ugyebár a Gripen ingyé van :U

(#15) Den válasza _Volkovy_ (#14) üzenetére


Den
veterán

üzembentartásról van szó. A mig iszonyú karbantartás igényes (ált a fele mindig földön van alkatrészhiány vagy javítás miatt), asszem 5000 óránként nagyjavítás, stb...
Emellett zabálja az üzemanyagot. A modern nyugati gépek nagyságrendekkel olcsóbban üzemeltethetők, ami nem mellékes , jó lenne ha a pilóták nem csak nézegetnék a gépet mert nincs pénz a repülésre, meg hogy ne fogyjon az üzemidő, hanem tényleg repülnének.

www.simson4t.hu

(#16) Niquis


Niquis
aktív tag

Régen volt már az amikor én rajongtam a repülésért, de van még amire emlékszem. És nagyon régen, 1995-1996-ban már napirenden lehetett volna a típusváltás, ha nem vétózzák meg az utolsó percben. No nekem pont ekkorra esett a rajongás csúcspontja:) Utána rájöttem, hogy ezekre a cuccokra max a nyálam csorgathatom, és még azt is csak a fotójukra:), szal ez így nem volt már érdekes többé.
Most jön a lényeg: akkoriban volt egy igen hosszú összehasonlító ''megateszt'' :DD a Top Gun-ban, ami az akkori idők legszínvonalasabb hazai ilyen témájú újságja volt. Nagyon részletesen kivesézték mind3 típust(akkor még F18-ról nem volt szó). És megállapították, hogy tulajdonképpen a Gripen nem a legjobb, hanem a legrosszabb választás lenne. Miért is? Elsősorban a sárkány, és a ''hipermodern'' elektronika hibái miatt. Tény, hogy ezen gyermekbetegségek jó részét kinőtte az azóta elmúlt 8 évben, de a katonai repülés terén nem véletlenül konzervatívak. Nem cserélik le az egyik elektronikai ''dobozukat'' azért, mert 3 fps-sel többet megy rajta a tank-detektor:). De, gondoljátok, hogy az amerikai ajánlattal a 70-es évek elektronikáját kaptuk volna az F-16-osokban? Ez a típus folyamatos korszerűsítések révén van ott a toppon. Mondom, nem upgradelik ész nélkül, de lényegében tudja azt, amit a gripen és ami nekünk kell. Ezzel a svéd gép modern elektronikájára hivatkozók eléggé elvesztették a fő érvüket szerintem.

"És ha helyzet van, akkor mindig lépni kell. Ha olyan a helyzet."

(#17) Den válasza Niquis (#16) üzenetére


Den
veterán

szerintem meg nem. A légiharc már rég nem a repülőgép képességeiről szól, mára gyakorlatilag elektronikai hadviseléssé vált.

Meg könyörgöm ne 20 éves kiszuperált szarokat vegyünk már. tíz év mulva a 30 éves f16-osainkal virítunk majd a jsf-ek közt. ugyanmár... :)

www.simson4t.hu

(#18) Niquis válasza Den (#17) üzenetére


Niquis
aktív tag

Gondolod hogy ámerikai testvéreink kiszúrták vóna a szemünket régiszar elektronikájú F16-tal? Igaz, ha jól tudom nem a C variánsot kaptuk volna, hanem az A/B modernizáltjait. Szerintem nem jártunk volna rosszul vele. Abban tényleg igazad van, hogy nem légifordulózással és ''megdöglesz, kutya'' kiáltásokkal intézik el ma már egymást. Valószínűleg elég masszív elektronikai ápgrédre kényszerültünk volna...bár nemtom. Ha jobban belegondolok, nincs is igazi érvem ellened, mert nem is tudom, mennyit fejlődött a svéd gép az elmúlt 8 évben.

"És ha helyzet van, akkor mindig lépni kell. Ha olyan a helyzet."

(#19) Atrox válasza Den (#15) üzenetére


Atrox
tag

Fele? Jó ha 27 gépból 4-5 db repülőképes állapotba van hozva.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#20) Atrox válasza Niquis (#18) üzenetére


Atrox
tag

Hát fejlődöt egy kicsit azóta. A C exportváltozat amit Mo. is vesz képes légi utántöltésre és hordozhat lézer irányítású bombát. Biztos van még más is, de én ezeket a fejlesztéseket tudom csak.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#21) Atrox válasza Niquis (#16) üzenetére


Atrox
tag

A Gripen sárkánya és vezérlőrendszere télleg nem egészen koser. Állítólag számítógép nélkül a gripen vezethetetlen volna, mert olyan rossz az aerodinamikai kialakítása. A svéd pilóták és a légierő fő emberei elégedetlenek a vezérlőrendszer alacsony megbizhatósága miatt.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#22) Niquis válasza Atrox (#21) üzenetére


Niquis
aktív tag

Aerodinamikailag instabilra akarták, csak túl jól sikerült?:) Hát akkor nem véletlenül írták azokat a nem túl kedves dolgokat a top gúnárban.

"És ha helyzet van, akkor mindig lépni kell. Ha olyan a helyzet."

(#23) Sanyo válasza Atrox (#19) üzenetére


Sanyo
senior tag

A 3 készültségi gépen kívül még max 3db üzemképes... Utánégető nélkül szállnak fel, hogy ezzel is kíméljék a hajtóműveket (meg a lakosságot), hogy ne fogyjon olyan őrült módon az üzemidő.

(#24) Sanyo válasza Atrox (#21) üzenetére


Sanyo
senior tag

Ezeket a kezdeti problémákat már megoldották, az ominózus eset óta mikor a pilcsi a város felett volt kénytelen ugrani a gépből. :) Megúszta hála égnek, a gép is semleges helyre hullott.

Személy szerint sajnálom, hogy Gripenjeink lesznek. A pilóták jó véleménnyel vannak róla, mint ''fegyverrendszer'' (mint repülőgép már annyira nem). De. Nem vesszük meg hozzá az AWACS gépet, nem lesznek hozzá komoly képességű fegyverek, és mit ér a gép ha nincs pénz repültetni? Lesz 14 gép? Ebből 3 készültséget ad, másik 3 állandóan külföldön lesz, 2db kiképző (ha jól emlékszem), marad 6 gép kiképzésre, de ezek minimum fele a földön fog állni. Csak remélni tudom, hogy többet fognak repülni a mieink mint eddig. Mert ami most van az katasztrófálisan kevés.

(#25) b.bone válasza Sanyo (#23) üzenetére


b.bone
senior tag

én 2 készenlétiről tudok vagyis hallottam. de olymind1. ha az összes gép fel is száll. egy köteléket már tudnak alkotni. nem semmi. jön 10 szer annyi ellenséges gép. mondjuk a 20 magyar lelő 20 másikat. de akkor már jol teljesitettek. ktapult meg minden. a táblát a kezükben meg fogják amire rá van írva hogy arra van Budapest.

egyébként nekem a mai napig az F-14-es a kedvencem. Nagyon tetszik kinézetre. és nem a top gun miatt. végső visszaszámlálás rulz:D
meg ugye egyszerre 6 célt tud befogni és támadni.
de pl még az F-18 as is max 2-t.

Gripen-el mi a helyzet ezen a téren?

"guilty until proven innocent" - Artisjus

(#26) Sanyo válasza b.bone (#25) üzenetére


Sanyo
senior tag

A NATO szabvány 3 gép, tökig fegyverben. :)

(#27) b.bone válasza Sanyo (#26) üzenetére


b.bone
senior tag

:D micsoda légierő:D

közben olvasgatok erről a gripenről. azon a téren tényleg jobb hogy míg az F-16 pl két AIM-9 Sidewinder tud cipelni. Addig a gripen sidewinderből szintén kettőt + 2 AIM 120-at ami már közepes hatótávolságú rakéta.
emellett folyamatban van két új rakéta fejlesztése a Meteor-é és az IRIS-T-é. amik emelett még a Rafale és az Eurofighter-hez is jók lesznek.

emellet a gripen nagyobb tömeggel tud felszállni. kb 450 kilóval.
viszont ha F-16osokat választottuk volna akkor nem kéne rettegni attól hogy az amcsik lelövik véletlen:D legalábbis nem annyira

[Szerkesztve]

"guilty until proven innocent" - Artisjus

(#28) MaUser


MaUser
addikt

No én is ideokoskodok valamit:

A Grippen nem volt jó választás, mert:
-nagyon új konstrukció és nem bizonyított a harcban
-a gépet (elektronikát és fegyverzetét ide értve) kettő (ha Angliát is nézzük akkor három) állam állítja össze, ami nagyon kellemetlen, hiszen elég ha eggyel megromlik a viszonyunk, bár tegyük hozzá ez nem valószínű...
-a svédek egy mindenes gépet akartak csinálni, mint tudjuk ilyet nem lehet csak kompromisszumokkal (ugye miért is kellett kivonnunk a mig-23-akat/most meg a hind-ekkel vacakolnak, kérdem én mivel lövünk tankra???)
-drága
Hogy miért nyert? Talán azért, amiért a Mistral légelhárító rakéták...

Talán ésszerűbb lett volna a f-16-osokat kérni, mert:
-olcsó
-bizonyított, megbízható (Izrael 96%-os hadrafoghatóságot ért el velük, ezt még az Usa sem igen tudja)
-modern, sokaldalúan felszerelhető

Nagy egyéni kedvencem az F/A-18-as, mint neve is mutatja az egyetlen amit arra terveztek amire nekünk kell, légi és precíziós (értsd kis terület bombázása) harcra. Abban is hasonlít a mig-29-hez, hogy elsősorban szubszonikus légi harcra tervezték, ami országunk kis méretéből adódóan ugye könnyen előfordulhat. Két hajtómű sem egy hátrány és emelett mivel eredendően repülőgéphordozókra tervezték igen strapabíró. De viszont nagyon drága sajnos....

''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

(#29) Sanyo válasza b.bone (#27) üzenetére


Sanyo
senior tag

Úgy értem a készültségi NATO szabvány 3 gép. :) Mára kiszállok, jócca!

(#30) Sanyo válasza MaUser (#28) üzenetére


Sanyo
senior tag

Hát igen, az F/A-18 jobb lett volna mint a svédek gépe, de mint minden ebben az országban, politikai döntés volt. A katonák azt mondták: F-16, politikus: nemnem, Gripen lesz... A hadsereg sok pénz, ezen belül a légierő még több.

(#31) TheVeryGuest


TheVeryGuest
senior tag

Végül is szinte mindegy volt mit vesznek. Akár az AN-2-eseket is használhatnánk a légtér védelmére, annyira semmi értelme sincs ekkora országban vadászgépeket állomásoztatni. Mire felszállnak már átért az ellenség Mo. légtéren. Vehettek volna helyette légvédelmi rakétát.
Ez csak elrettentésre jó. De arra inkább Szu-27-et kellet volna venni, a Szu-35-öt gondolom még nem lehet kapni. :D Ezek a legszebb és legfélelmetesebb gépek a világon (szerintem). Ha designról van szó, teljesítményről és fordulékonyságról, akkor az orosz mesterek lemosnak mindenkit a pályáról. Repülőben és tengeralattjáróban is.
Ez a aerodinamikai instabilitás azért érdekes. Még lopakodóban/bombázóban látom értelmét, de vadászrepülőben. Kap egy találatot oszt leesik mint a kő.
Mindenesetre valaki ebből is jól megtömte a zsebét, hála a lobbistáknak.
Azt nem tudom, ha lesz valami mozgolódás majd büszkén felajánljuk mind a 3 gépünket, hogy ''Adunk három gépet, ti meg a KC10-eseket, meg az AWACS-okat, meg pótalkatrész, meg üzemanyagot meg kosztot és kvártélyt a pilótáknak''. Esetleg majd döngetjük a mellünket, hogy hogy szétrúgtuk a ...-i légierő seggét? Nevetséges. Mindenesetre szponzoráltuk Svédország iparát némi pénzzel.

“Perfection is attained not when there is nothing more to add, but when there is nothing more to remove” Antoine de Saint-Exupéry

(#32) Atrox válasza Sanyo (#24) üzenetére


Atrox
tag

Mennyit repül most 1 magyar vadászpilóta havonta? 4 óra? És mi az európai átlag?

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#33) Atrox válasza TheVeryGuest (#31) üzenetére


Atrox
tag

Ha nem lenne Mo-nak vadászgépe és hazánk légterét megsértené 1 külföldi repcsi mert eltévedt akkor majd felküldenénk 1 légvédelmi rakétát hogy igazítsa útba?

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#34) Den válasza Atrox (#21) üzenetére


Den
veterán

Ez igaz minden modern vadászgépre, szándékosan csinálják aerodinamikailag instabilra, az f16 is ilyen.

www.simson4t.hu

(#35) Atrox válasza Den (#34) üzenetére


Atrox
tag

Miért jobb ha aerodinamikailag instabil egy vadászgép?

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#36) b.bone válasza Atrox (#35) üzenetére


b.bone
senior tag

ez engem is érdekelne

"guilty until proven innocent" - Artisjus

(#37) MUŁĐER válasza Den (#34) üzenetére


MUŁĐER
addikt

Hááát,én csak annyit tudok,hogy pl az F-117-es formájából adódóan számítógépek állandó közbeavatkozása nélkül nem tudna repülni.

Robotika törvényei: 3. A robot megvédi magát halálos fegyverzettel, mert egy robot rohadt drága.

(#38) Den válasza Atrox (#35) üzenetére


Den
veterán

A manőverezőképessége miatt. Az aerodinamikailag stabil gép mindig a stabil állapotába törekszik vissza. az instabil gépnek nincs ilyen állapota.

Az autóknál az egyenesfutáshoz lehetne hasonlítani. Minnél inkább a stabil egyenesfutásra van hangolva a kocsi annál nehezebb kormányozni, rosszabb a fordulékonysága, mert a kocsi mindig az egyenes irányba törekszik vissza, gyors kanyarban tolja ki az elejét, stb...



www.simson4t.hu

(#39) b.bone válasza Den (#38) üzenetére


b.bone
senior tag

tehát az aerodinamikailag instabil tulképp. azt jelenti hogy amelyik irányba beállítja a gépet abba repül. és nem húz el semerre mint pl ahogy az utasszállítok saját hosszanti tengelyükhöz képest felfelé húznak a szárnykialakitásuk miatt.

"guilty until proven innocent" - Artisjus

(#40) Den válasza b.bone (#39) üzenetére


Den
veterán

igen, gyakorlatilag erről van szó. Az ilyen gépek mind fly by wire vezérlésűek, a pilóta a botkormánnyal megmondja merre akar menni, a számítógép meg úgy állítja az aerodinamikát hogy arra menjen.

www.simson4t.hu

(#41) simonzé


simonzé
addikt

Csak egy pár mondat a témához:
A Pratt&Whitney egyik gyárának vezetőjével volt szerencsém egy kétórás autóúton. Ő úgy tudta, hogy már visszamondta Magyarország a Gripen megrendelést. Aztán helyesbített: Svédország a Dél-Afrikai Közt.-on kívül csak Szlovákiába és M.o.-ra tudott eladni ebből a gépből. Slovákia visszamondta. Mi még nem.

Biztos nagyon jó gép. :)

I don't fit in. I fit out.

(#42) simonzé


simonzé
addikt

Egyébként Notes-nek igaza van. Nincs annyi gépünk, hogy légierőről beszélhessünk. Egyébként sincs pénz a gépek üzemeltetésére. Akkomeg miért veszünk újabbakat, drágábbakat??? Miért nem specializálódunk inkább teherszállításra. Ezzel lehetnénk a NATO transzporter országa. A mi légierőnk másra úgysem alkalmas.

Méghogy légi tankolás... Ugyan már, királylány...

I don't fit in. I fit out.

(#43) Atrox válasza simonzé (#42) üzenetére


Atrox
tag

Venni kellet volna pár Herkulest az An-26-osok mellé azt mehetne is dolog. Jelenleg a 4 db An-26-os is foglalt a katonák Irakba szállítása és hazahozatala miatt. Azért vett a honvédség még egy An-26-ost az ukránoktól, ami most februárban érkezik meg.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#44) Atrox válasza simonzé (#41) üzenetére


Atrox
tag

Biztos mondott még más érdekességet is. Mesélhetnél róla.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#45) tildy válasza Den (#40) üzenetére


tildy
nagyúr

SAjnos:)
De én örülnék ha bárki alámtolna egy gépet.Lehet , mikor visszajövök, beíratkozok vadászpilótának:D

"Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

(#46) Chip válasza Atrox (#43) üzenetére


Chip
aktív tag

Ha jól tudom a Magyar Közt. kapott ajánlatot Herculesek megvételére.
Nekünk nem kellettek. Megvette őket Románia.
Valami helikopteres vasárlás kapcsán is az jut eszembe hogy azok is Romániába kerültek.

Nem kellettek nekunk a volt NDK-s MIG-29-esek sem, sőt MI-24-esekről is szó volt.
A MIG-ek Lengyelorszagba kerulnek.

(#47) Sanyo válasza Atrox (#32) üzenetére


Sanyo
senior tag

Ezt sajnos nem tudom megmondani, nem kérdeztem. Ha jól tudom Topi kb. 40-60 repült órából hozta ki a fairfordi ''Arthur'' díjat. :)

(#48) Atrox válasza Sanyo (#47) üzenetére


Atrox
tag

Ezt havi vagy évi szinten érted?

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#49) Atrox válasza Chip (#46) üzenetére


Atrox
tag

Azt tudom hogy a lengyelek kapták meg a német MiG-29-esket, de azt nem tudtam hogy nekünk is felájánlották. Hát pedig SMT upgradel sokkal olcsobban ki lehetett volna jöni, mintha griff madarakat veszünk. A MiG-21-eseket is kár volt kivonni, jók voltak azok még, cseheknél és szlovákoknál még mindig szolgálatban vannak.

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

(#50) Atrox válasza tildy (#45) üzenetére


Atrox
tag

Probálkoz meg vele. Ha sikerül Gripenen repülhetsz. De az orvosi vizsgálat nagyon kemény, a jelentkezökből csak 10% szokott alakalmas lenni egészségügyileg. Ha többet akarsz tudni erről nézd meg ezt az oldalt: www.rfo.hu

Ide poént, okosságot vagy gép konfigot szoktak írni.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.