MS-nek meg elég nagy hülyesége volt, hogy nem erőltette még jobban az ez irányú fejlesztést, pedig jó régóta tudta Bill, hogy ez a jövő.
MS-nek az volt a fő hülyesége, hogy a PC-ből akart tabletet csinálni, márpedig akkoriban egy alsó kategóriás notebook is 1000 USD körül kezdődött, a tabletekből pedig a legolcsóbb is 1700 USD körül volt (Compaq Tablet PC TC1000), de egy normálisabb darab 2500 USD-t kóstált (Toshiba Portege 3505), mert nem a laptopok olcsóbb alternatívájaként, hanem prémium feature-rel ellátott notebook-ként tekintettek a MS PC gyártó OEM partnerei a tabletre.
Úgy képzelték, hogy majd szépen lassan bevonul a tablet a mindennapokba, ahogy korábban a PC, ahogy egyre több szereplő jelenik meg a piacon, és kiéleződik a verseny. Hát ez nem akart bekövetkezni soha. Nem ismerték fel, hogy az emberek többségének nem feltétlenül van szüksége egy teljes értékű PC-re útközben, és nagyon kevés ember hajlandó 1500-3000 USD-t kiadni egy ilyen 2-3 óra üzemidős kütyüért. Meg hát az ideje sem igazán volt még itt 2000-2002-ben, 3G még sehol sem volt, a GPRS-en 30-40 kbps-os sebességgel lehetett száguldozni, jó drágán, de a Wi-Fi is csak akkor kezdett épp beindulni, elvétve voltak publikus hot-spotok, és egy otthoni access point-ot se volt még akkor olcsó mulatság összehozni. És hát a tartalom, aminek a fogyasztására a tabletek optimálisak lettek volna, sem volt még sehol. Nem volt még se Facebook, se YouTube, a fejlesztők érthető módon nem láttak fantáziát a platformban, amíg ennyire niche market volt a dolog, így tabletre optimalizált alkalmazások sem voltak (sőt, még az OS sem volt igazán tabletre optimalizálva)
Így a MS TabletPC koncepciója bukásra volt ítélve, a baj az, hogy ezt a MS nem ismerte fel, nem próbálkozott teljes megújítással, új koncepcióval, hanem hátradőlt, és várta, hogy majd egyszer eljön a tabletek ideje, és akkor majd beindulnak az eladások.
Hát eljött, de nem teljesen olyan formában, ahogy a Microsoft elképzelte ...