Ez mondjuk nekem mocskosul nem tetszik.
Szerintem mocskosul félremagyarázod a példát. Szó nincs arról,
hogy a motoros nyugodtan átrongyolhat a védett úton, mert majd
úgyis lassít aki azon érkezik, meg hogy ezt a szitut kéne várnod!
"Észleli hogy...": így indít a példa. Azt látod, hogy baj lesz, így
már köteles vagy elkerülni. Ha egy baleseti szituációban azért
hal meg valaki, mert ragaszkodtál az elsőbbségedhez, attól max.
jogi értelemben mentenek fel, magaddal nehéz lenne elszámolni.
De ezt te is írod: ha látod, hogy ez van, akkor naná... Erre írtam
a példát. (Szigorúan nézve a bizalmi elv szerint nem kellett volna
a hídról érkezőkre rá se hederítenem a körforgalomban, hiszen a
macisajt kint van! Ugyan ki jöhetne be elém? A bringás jött épp.)
Az a fő probléma, hogy a KRESZ megengedi, hogy lemondj az
elsőbbségedről, tehát kiengedhetsz valakit magad elé* akkor is,
ha amúgy elsőbbséged van... (Nem ez a probléma, hanem ami
ebből következik.) Ez pont visszájára fordul, ha sokan elkezdik
"elvárni", hogy lemondj az elsőbbségedről, neadjisten "elveszik"
azt, úgy hogy ezt nem (ill. túl későn) észleled. Abból van a gáz.
Pl. az a barom, aki azt hiszi, hogy csak azért, mert kirakta az
indexet, a másik sávban "satulni" fognak és beengedik, s már
húzza is át gépet, legyen az autó/motor/busz, vagy pótos IFA.
És hány ilyen van...! Igen, jól látod: elindulni sem lehetne úgy,
ha az ember folyton azt várja, hogy szabálytalankodni fognak.
99%-ban nem fognak... A maradékban meg meghal a motoros.
Szóval, ha egyszer motorozni támad kedved, vésd az eszedbe,
hogy a bizalmi elv megszűnik létezni: nem csak szándékosan,
gondatlanságból... Úgy kell menni, hogy azt feltételezed, hogy
nem látnak, vagy ha mégis, akkor egyenesen vadásznak RÁD:
ez nagyban javítja a túlélési esélyeidet. Elsőbbsége annak van,
akinek megadják... (Azt hiszem így szól egy jó a régi mondás.)
*: engem is így engedtek be az ominózus körforgalomba.
Nagy forgalom volt, az egyik autós lassított, sőt megállt, mert
nem hittem el, hogy beenged. Amúgy nem zavartuk egymást,
mert ő ment a hídra, én meg kereszteztem az útját, és el...
Ezúton köszönöm neki a kedvességét! A bringás meg nekem:
annyi a különbség, hogy én nem akartam megállni neki: pech.
a pirosnál nem fogok arra figyelni, hogy jobb oldalon is legyen
megfelelő hely köztem és a padka között, hogy a motoros elférjen
Amúgy ki kérte EZT? Én kifejezetten nem is szeretek jobbról előre
menni, mert sokkal veszélyesebb, mint a sorok közt. Ha szélesek
a sávok, akkor az autósok már azzal előre engedik a motorosokat,
ha megtalálják a sáv nagyjából geometriai középvonalát... De amíg
vannak, akik konkrétan a vonalra(!) állnak (nem tudom, talán nézik,
hogy vazze, mekkora dugó van még), azok feltartják a motorost.
Aki amúgy ezzel együtt fog élni: nem megy előre ilyenkor. (Mit tud
csinálni, nem? Túráztathatja a motort, meg villoghat, de ugye nem
köteles az autós elengedni, uis ilyen értelemben elsőbbség nincs.
Előre mehet, ha elfér. De ha valaki (ahogy a vitaindító blogbejegyzés
írja) szándékosan középre húzódik, hogy szívasson - az nem szép.
Az ilyenekre lehet a sárt dobálni, nem a szimplán figyelmetlenekre.
De nagyjából ennyi az értelme az egész hsz-gyárnak: beszélgetünk
közlekedésről, aztán mindenki megy tovább... ahogy megszokta.