Hirdetés

2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) lev258


lev258
veterán

Szomorú hír, a rakomány elvesztése pedig különösen súlyossá teszi.

Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

(#8) Cifu


Cifu
nagyúr

Beraktam egy videót magáról a robbanásról. Összeségében még nem tisztázott, mi okozta a robbanást. Azt lehet látni, hogy a második fokozat felső részén (ahol a folyékony oxigén tartály található) kezdődik.

Számomra nem világos, hogy egy hajtóműtesztnél (ahol értelemszerűen csak az első fokozatot tesztelik) miért töltik fel a második fokozatot is LOX-al, de biztos van rá magyarázat.

Két nem megerősített hír van még, egy korai SpaceX megjegyzésből úgy tűnt, mintha nem a rakétával, hanem az állvánnyal és az üzemanyag-feltöltő rendszerrel lett volna a hiba.

A másik pedig az, hogy egy korai szemtanú állítása szerint hidrazin-robbanás történt, márpedig Hidrazin csak a műholdban lehet, a rakéta nem használ ilyen üzemanyagot (RP-1 / LOX üzemanyagot használ). Ez viszont a műhold hibájára utalhat (hidrazin-szivárgás, amely a LOX-al érintkezve berobbant).

A #2-tól kezdődő hsz.-eket nem méltatnám, eredetileg azért csináltam a blogbejegyzést, hogy megnézzem mekkora érdeklődést és milyen reakciókat vált ki...
Hát ezek alapján ez volt az első és utolsó ilyen bejegyzésem. :(((

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#9) gerii


gerii
addikt

Azt lehet tudni, hogy ilyen esetekben a megsemmisült rakományt kártéríti a fellövő vállalat, vagy ez "benne van" faktoros?

(#10) Cifu válasza gerii (#9) üzenetére


Cifu
nagyúr

A SpaceX nem felel a balesetekből fakadó káresetekért, erre a műhold tulajdonosa általában biztosítást köt, és összetett szerződés alapján kaphat kártérítést, jellemzően még az is benne van, hogy ha a pályára állt műhold nem működőképes, akkor is fizet a biztosító.

A biztosítás díja jellemzően a rakéta és a műhold gy megbízhatóságártól függ, ezért választják még mindig sokszor az ArianeSpace Ariane 5 rakétáját, mert igaz, hogy jóval drágább, mint a SpaceX Falcon 9, viszont azzal 13 éve nem volt baleset, tehát igen megbízhatónak számít - így a biztosítás díja is alacsonyabb.

A SES 2013-ban 200 millió dollárértékű biztosítást kötött a SES-8 műholdra, amely a SpaceX első kereskedelmi indítása volt, és egyben az első GTO pályára szóló megbízása, akkor a SES-nek 24 millió dolláros biztosítási díjat kellett fizetnie. Más szóval a biztosító 176 millió dollárt veszített volna, ha a SES-8 nem áll pályára, vagy az első évben bedöglik.

Itt annyit tudni, hogy a biztosítás értéke szintén 200 millió dollár volt, de hogy ezért mennyit fizetet a SpaceCom, arra nem találtam forrást. A SpaceX-nek viszont tavaly júniusban ugyebár volt egy balesete az űrállomás-ellátó CRS-7 indításnál, szóval eddig a megbízhatósági rátája 29-ből 27 sikeres és 2 sikertelen.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#11) #72042496 válasza Cifu (#8) üzenetére


#72042496
törölt tag

Én szeretném, ha több repülésről/űrhajózásról szóló bejegyzésed lenne, mert a kötődő topikokban a hozzászólásaid érdekesek és informatívak. Ez az írás is az volt, kár hogy a hír maga szomorú. Hozzászólni eredetileg nem akartam, mert bár érdekes a téma, nem értek hozzá sajnos.

Ez lehet változik majd valamit, a KSP tutorialt elkezdtem a héten. :)

[ Szerkesztve ]

(#12) Gyb001 válasza #72042496 (#11) üzenetére


Gyb001
senior tag

Én is támogatom az ilyen írásokat. Nem valószínű hogy írni fogok alá, de szívesen elolvasom.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station

(#13) dabadab válasza #72042496 (#11) üzenetére


dabadab
titán

Én is, én is!

(Meg egy kicsit takarítottam)

DRM is theft

(#14) Braddock


Braddock
őstag

Nekem az tűnt fel, hogy jobbról mintha nekicsapódna valami.

STORNO
Valami madár lehetett a kamerához közelebb áthúzva. Látni, ahogy tovább is száguld.

[ Szerkesztve ]

(#15) gerii válasza Cifu (#10) üzenetére


gerii
addikt

Köszi, szép összegek, de itt legalább megizzadnak a pénzükért a biztosítók.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.