Hirdetés

2024. április 28., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#158) Cifu válasza tupuk (#157) üzenetére


Cifu
nagyúr

És lehet mondani hogy állami pénz így-úgy, de ilyen ember mint ő 100 évben ha egy születik. Nem csak a pénz miatt megy előre, elképesztő amit csinál, róla lerí hogy tényleg ez az élete, beletesz mindent és hozza is az eredményeket.

Én végigkövetve az elmúlt ~20 évet úgy látom, hogy eszméletlenül akaratos, buldog természetű, és kitapossa, amit ki akar. Meg elképesztően mázlis...

Az utóbbi nem ok nélkül fontos. Az 1990-es évek elején-közepén a McDonnel-Douglas DC-X / DC-XA / DC-Y / Delta Clipper programjával próbálkozott, ez egy függőlegesen fel- és leszálló STTO űrhajó lett volna. A kis méretű tesztjárművet még támogatta az állam, de aztán kiszálltak a programból. az McDD még évekig propagálta a programot, úgy számolva, hogy akkori áron 600 millióból kihozható a DC-Y teljes méretű SSTO rakéta. De egyszerűen nem tudtak összekalapozni ennyi pénzt, a cégnek pedig nem volt erre már pénze (annyira nem volt, hogy pár év múlva a Boeing felvásárolta őket).

Volt az 1990-es évek végén, 2000-es évek legelején az X-33 projekt, amely az "Űrsikló 2.0-át" hozta volna el, egy minden eddiginél előre mutatóbb SSTO űrrepülő formájában. Ez lett volna a Venture Star. Bemutató videó erre. A Lockheed 700 millió dollárt költött rá, plusz a NASA tolt bele egy hasonló összeget. De a támogatástól megfosztották, csak mert azért. Az USAF kétszer próbálta újra életre hívni, de mindkétszer rájuk csapták az ajtót.

Volt a Beal Aerospace, a tulajdonosa, Andrew Beal üzletember, hasonló kaliber, mint Musk, a saját pénzéből 200 millió dollárt áldozott saját űrrakétájának kifejlesztésére. De mivel nem sikerült se megrendelőket találnia, sem befektetőket, felszámolta a tevékenységet (a SpaceX texasi tesztközpontja eredetileg a Beal Aerospace-é volt, egy árverésen jutottak hozzá, potom pénzért).

Ott volt a Rotary Rocket, akik mókás helikopter-szerű megoldással próbálták megoldani a visszatérést saját SSTO űrhajójuknál. Az eszméletlenül kevés pénzből vegzáló cég azért összehozta az első kompozit műanyag LOX tartályt például. De nem sikerült se megrendelőt, se befektetőt találni.

A Kistler AeroSpace / Rocketplane Kistler kvázi lehetne akár a mai SpaceX is. A SpaceX mellett eredetileg ők, és nem az Orbital (pár hete OrbitalATK, ma már Nothrop) nyerte meg az ISS ellátó-űrhajó megbízását (COTS) 2006/2007-ben. A Szovjetunió felbomlása után az N-1 szuperrakétához szánt, de sose használt NK-33 / NK-43 hajtóműveket felvásároló Walter Kistler és Bob Citron egy teljesen újrafelhasználható, két fokozatú rendszert álmodott meg, a K-1-et. Sok szempontból hasonlót, mint a BFR, csak éppen ejtőernyővel és légzsákokkal hozta volna vissza biztonságosan a fokozatokat (eredetileg a Falcon 1 és a Falcon 9 is ezt a megoldást használta volna). Először az 1990-es évek végi Iridium-csőd és ázsiai pénzügyi válság miatt pártoltak el tőle a befektetőt (pedig papíron már 440 milliót kalapozott össze ekkora), majd miután a Rocketplane-el összeállva megnyerték a COTS-ot, a NASA által előírt saját tőkerészt nem voltak képesek összegyűjteni (500 millió dollárról volt szó, ezt Musk befektetőkkel és a Tesla-részvényeivel oldotta meg), ezért végül kibuktak, majd 2010-ben csődbe mentek.

Szóval hogy is mondjam. Musk hatalmas szerencsejátékot űzött és űz, és bejött neki... Én sok szempontból úgy vélem, hogy Musk bizonyos szintig exhibicionizmusát éli ki a Tesla / SpaceX / egyéb ötleteivel, élvezi a Plaboy-életet, miközben mindenféle olyasmit csinál, ami az érdeklődési körébe tartozik. Ezt talán valahol irigylem is tőle... Másfelől viszont azért elgondolkoztató, hogy amúgy tehetséges (sőt, talán tehetségesebb) emberek mégse érték el azt, ami ő. Nem azért, mert rossz mérnöki elképzelésekkel ültek asztalhoz, sőt, többségük konkrétan kidolgozottabb, jobban átgondolt tervekkel bírt. Csak hát kell egy olyan pofátlan üzletemberi véna, amely lazán beperli a NASA-t vagy az USAF-ot, ha az üzleti érdekei ezt kívánják, és nekimegy a legnagyobb lobby-erőknek is, ha útjukban áll.

Az eredményeit nem vitatom, sose vitattam. De annak nem örülök, hogy ismét arra látunk példát, hogy nem a tehetség, hanem a gátlástalanság visz előre...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.