Hirdetés

2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#151) tupuk válasza Cifu (#150) üzenetére


tupuk
aktív tag

Na megvolt az új Musk-prezi, erről írsz cikket? Jó lenne mert a tavalyiról is itt volt a legjobb elemzés.

Az előadás:
https://www.youtube.com/watch?v=E4FY894HyF8

(#152) Cifu válasza tupuk (#151) üzenetére


Cifu
nagyúr

Már folyamatban van. ;)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#153) tupuk válasza Cifu (#152) üzenetére


tupuk
aktív tag

Remek :)
Annyira bírom ezt a fickót, szépen halad a tervével, és szerintem meg fogja csinálni. Hihetetlen hogy egy magánember csinálja meg azt amire a NASA (és a többi ország) sem volt képes....

(#154) Cifu válasza tupuk (#153) üzenetére


Cifu
nagyúr

Azért óvatosan. :D

Szép terveket kismillióan szövögettek eddig is, a Lockheed is mutatott be tavaly egy tervet a Mars emberes űrkutatására, még Musk előtt az IAC 2016-on, illetve idén ennek egy revízióját, "véletlenül" pár órával Musk előtt dettó. De ők alapvetően arra várnak, hogy a NASA (illetve az állam) pénzelje ezt. ( erre van a bemutatóvideója )

Musk is alapvetően állami pénzből építette meg a Falcon 9-et és a Dragon v1 / v2 űrhajókat. Arra alapvetően most sem kaptunk választ, hogy pontosan miből fogja finanszírozni a BFR megépítését, indirekt persze tudjuk, a műholdas internetszolgáltatásból remélnek hatalmas pénzt (ennek neve a hírek szerint SpaceLink lesz). De kérdés, hogy valóban sikerül-e ez úgy, ahogy eltervezték.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#155) tupuk válasza Cifu (#154) üzenetére


tupuk
aktív tag

Akkor úgy mondom, neki van a legnagyobb esélye a sikerre :) Rajtam nem múlik, én erősen drukkolok.... ;)

Nyilván állami megrendelésekből ment eddig is a cég előre, ebben az iparágban másképp nem is nagyon lehet. De hát az USA-nak is nagyon jól jön hogy van neki egy SpaceX-e, praktikusan is jól jön, presztízsben meg pláne. Nyilván így vagy úgy de fogják finanszírozni a Mars-utat is, bármelyik elnök a fél kezét adná érte ha az ő elnöksége alatt valósulna meg az a történelmi pillanat hogy ember (mármint amerikai ember) lép a Marsra.

Én gondoltban már ott tartok hogy keresem az optimális helyszínt a bázisnak, szerintem egy nagy barlang (azaz lávaalagút) csak jobb lenne mint a szabad felszín. Mert ott nem kell szigetelni felülről a sugárzás ellen, illetve az hőmérséklet-ingadozás ellen is jobban véd. Ugye az embereknek és raktáraknak, orvosi szobáknak, laboratóriumoknak, műhelyeknek, stb. viszonylag "kicsi" hely is elég, de ha valóban önfenntartó rendszert akarnak ott összedobni (és mivel a földi utánpótlás azért mégiscsak nehézkes és drága, ez erősen önérdek is) akkor jó nagy farmokat kell felállítaniuk. És minél több embert visznek oda, annál nagyobb farmok kellenek. És ez bizony jó sok tökéletesen hermetikusan kiépített és fűtött épület lesz (sok lámpával), amik felépítéséhez sok anyag kell (gondolom paneleket visznek a Földről amiket csak össze kell majd szerelni). És itt érkeztünk el a szűk keresztmetszethez, mivel az űrhajók kapacitása is véges (bármilyen nagyok is lesznek), szóval ha barlangban építik ki az első bázist, ott kevesebb anyagból kijönnek mert fentről nem kell szigetelni, és az angyagmennyiség fontos szempont.
Felteszem polcos-fiókos rendszerben lesznek a farmok, azaz mondjuk egy 100 m2-es teremben több száz négyzetméternyi farm lesz szépen egymás fölött rétegesen, szépen megvilágított fiókokban egészen a plafonig, de akkor is sok hely kell a növényeknek, pláne ha nem csak krumplin akarnak élni.

(#156) Cifu válasza tupuk (#155) üzenetére


Cifu
nagyúr

Én ezért nézek inkább fel Jeff Bezos-ra. Ő tényleg a saját pénzéből finanszírozza a Blue Origin-t. Csak persze egy kicsit el van maradva, szóval össze kell kapja magát, különben a BFR vs. New Glenn / New Armstrong versenyben alul fog maradni... :)

Ami az építést illeti, a legjobb, ha minél több mindent építenek helyben. A Holdbázis-terveknél eleve számolnak azzal, hogy a felszín alá rejtik a kupolákat, így oldva meg a sugárvédelmet, lásd még.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#157) tupuk válasza Cifu (#156) üzenetére


tupuk
aktív tag

Köszi a linket, láttam már ezt a videót, még még vagy ezer másikat a témában ;)
A Holdon az egyik legnagyobb baj a hamu-finomságú por, még sokkal nagyobb baj ez itt mint a a Marson. Szép ez a videó, de inkább csak mese. Bármilyen föld-mozgatás nagy porfelhővel jár majd ott, illetve ha önvezérlő robotok lesznek akkor nagyon meg kell oldani a szigetelést illetve hogy a robotok érzékelőit nem fedje be a por.

Bezos biztos jó fej, de legyünk őszinték: nem azért csinálja a saját pénzén mert hősiesen megtagadta hogy hozzávágják a pénzt :) Ha úgy alakul hogy megkínálják, el fogja fogadni. A mindenkori USA kormánynak szerintem mindegy ki csinálja meg helyettük az attrakciót, akár Musk, akár Bezos, akár Gipsz Jakab, támogatják azt aki a legjobban áll vele. És hát speciel Musk áll vele a legjobban.... És lehet mondani hogy állami pénz így-úgy, de ilyen ember mint ő 100 évben ha egy születik. Nem csak a pénz miatt megy előre, elképesztő amit csinál, róla lerí hogy tényleg ez az élete, beletesz mindent és hozza is az eredményeket. Nyilván ő sem hibátlan, meg vannak csúszások, de akkor is már üzembiztosra kifejlesztette a rakéta-visszatérő technikát, tehát bizonyított. Bezosnak az Amazon az élete, az életműve, tőle már nem reális hogy egy számára teljesen más műfajban is ugyanígy kiteljesedjen, ugyanígy beleadja magát maximálisan. Musk meg mint valami csoda, tolja a Teslát, a szoláros cégét, az alagútfúró cégét, a hyperloopot, az AI-t, hihetetlen a pali.

Amúgy a Holdbázis nekem kicsit visszalépés lesz ha összehozzák (ha a kormány ad rá pénzt nyilván összehozzák... Trump meg örülne egy sikernek végre), pontosabban lassítja a Mars-projektet, időt, pénzt, munkát, médiafigyelmet szív el tőle. Persze ettől még , csak én a marsi bázist jobban várom. Mondjuk legjobban az Európa felszínéről nyalatnám a jeget egy robottal hátha talál ott valami élet-nyomot, az lenne a legnagyobb dobás, de úgy látszik erre várhatok.

(#158) Cifu válasza tupuk (#157) üzenetére


Cifu
nagyúr

És lehet mondani hogy állami pénz így-úgy, de ilyen ember mint ő 100 évben ha egy születik. Nem csak a pénz miatt megy előre, elképesztő amit csinál, róla lerí hogy tényleg ez az élete, beletesz mindent és hozza is az eredményeket.

Én végigkövetve az elmúlt ~20 évet úgy látom, hogy eszméletlenül akaratos, buldog természetű, és kitapossa, amit ki akar. Meg elképesztően mázlis...

Az utóbbi nem ok nélkül fontos. Az 1990-es évek elején-közepén a McDonnel-Douglas DC-X / DC-XA / DC-Y / Delta Clipper programjával próbálkozott, ez egy függőlegesen fel- és leszálló STTO űrhajó lett volna. A kis méretű tesztjárművet még támogatta az állam, de aztán kiszálltak a programból. az McDD még évekig propagálta a programot, úgy számolva, hogy akkori áron 600 millióból kihozható a DC-Y teljes méretű SSTO rakéta. De egyszerűen nem tudtak összekalapozni ennyi pénzt, a cégnek pedig nem volt erre már pénze (annyira nem volt, hogy pár év múlva a Boeing felvásárolta őket).

Volt az 1990-es évek végén, 2000-es évek legelején az X-33 projekt, amely az "Űrsikló 2.0-át" hozta volna el, egy minden eddiginél előre mutatóbb SSTO űrrepülő formájában. Ez lett volna a Venture Star. Bemutató videó erre. A Lockheed 700 millió dollárt költött rá, plusz a NASA tolt bele egy hasonló összeget. De a támogatástól megfosztották, csak mert azért. Az USAF kétszer próbálta újra életre hívni, de mindkétszer rájuk csapták az ajtót.

Volt a Beal Aerospace, a tulajdonosa, Andrew Beal üzletember, hasonló kaliber, mint Musk, a saját pénzéből 200 millió dollárt áldozott saját űrrakétájának kifejlesztésére. De mivel nem sikerült se megrendelőket találnia, sem befektetőket, felszámolta a tevékenységet (a SpaceX texasi tesztközpontja eredetileg a Beal Aerospace-é volt, egy árverésen jutottak hozzá, potom pénzért).

Ott volt a Rotary Rocket, akik mókás helikopter-szerű megoldással próbálták megoldani a visszatérést saját SSTO űrhajójuknál. Az eszméletlenül kevés pénzből vegzáló cég azért összehozta az első kompozit műanyag LOX tartályt például. De nem sikerült se megrendelőt, se befektetőt találni.

A Kistler AeroSpace / Rocketplane Kistler kvázi lehetne akár a mai SpaceX is. A SpaceX mellett eredetileg ők, és nem az Orbital (pár hete OrbitalATK, ma már Nothrop) nyerte meg az ISS ellátó-űrhajó megbízását (COTS) 2006/2007-ben. A Szovjetunió felbomlása után az N-1 szuperrakétához szánt, de sose használt NK-33 / NK-43 hajtóműveket felvásároló Walter Kistler és Bob Citron egy teljesen újrafelhasználható, két fokozatú rendszert álmodott meg, a K-1-et. Sok szempontból hasonlót, mint a BFR, csak éppen ejtőernyővel és légzsákokkal hozta volna vissza biztonságosan a fokozatokat (eredetileg a Falcon 1 és a Falcon 9 is ezt a megoldást használta volna). Először az 1990-es évek végi Iridium-csőd és ázsiai pénzügyi válság miatt pártoltak el tőle a befektetőt (pedig papíron már 440 milliót kalapozott össze ekkora), majd miután a Rocketplane-el összeállva megnyerték a COTS-ot, a NASA által előírt saját tőkerészt nem voltak képesek összegyűjteni (500 millió dollárról volt szó, ezt Musk befektetőkkel és a Tesla-részvényeivel oldotta meg), ezért végül kibuktak, majd 2010-ben csődbe mentek.

Szóval hogy is mondjam. Musk hatalmas szerencsejátékot űzött és űz, és bejött neki... Én sok szempontból úgy vélem, hogy Musk bizonyos szintig exhibicionizmusát éli ki a Tesla / SpaceX / egyéb ötleteivel, élvezi a Plaboy-életet, miközben mindenféle olyasmit csinál, ami az érdeklődési körébe tartozik. Ezt talán valahol irigylem is tőle... Másfelől viszont azért elgondolkoztató, hogy amúgy tehetséges (sőt, talán tehetségesebb) emberek mégse érték el azt, ami ő. Nem azért, mert rossz mérnöki elképzelésekkel ültek asztalhoz, sőt, többségük konkrétan kidolgozottabb, jobban átgondolt tervekkel bírt. Csak hát kell egy olyan pofátlan üzletemberi véna, amely lazán beperli a NASA-t vagy az USAF-ot, ha az üzleti érdekei ezt kívánják, és nekimegy a legnagyobb lobby-erőknek is, ha útjukban áll.

Az eredményeit nem vitatom, sose vitattam. De annak nem örülök, hogy ismét arra látunk példát, hogy nem a tehetség, hanem a gátlástalanság visz előre...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#159) tupuk válasza Cifu (#158) üzenetére


tupuk
aktív tag

Szia!

köszönöm ezt a külön cikkel felérő összefogalót és eredettörténetet! Nagyon érdekes, mindezekről fogalmam sem volt. Amellett hogy érdekes, bevallom kicsit zavarban is vagyok, bennem egyáltalán nem a gátlástalanul nyomuló Playboy-fiú képe él Muskről, sőt ami azt illeti inkább az ellenkezője.

Amellett hogy láthatóan teljesen otthon vagy a témában és nyilván igazad van, a Playboyos részben biztos hogy nincs igazad. Ezen megakadt a szemem mert ez azért nagyon degradáló... a Playboy fiúk a mának és a hedonizmusnak élő felszínes nőcsábász ficsúrok, akik a kurváik seggéről szívják fel a kokót a luxusjachtjukon. Vannak ilyenek is bőven, színészek, popsztárok, sportolók, milliomoscsemeték, nem is titkolják hogy élnek, büszkén tolják fel a bulizós képeiket a netre. Musk ezzel szemben minimum heti 80 órát dolgozik, nincs is magánélete csak a meló, és kicsit sem olyan kép él róla hogy azzal megy el az élete hogy kurvákkal hetyeg medencék partján.

A nyomulás... hát, ha valamilyen jogsérelem érte akkor szerintem jogos ha beperli akár a NASA-t is, sőt kifejezetten imponál ha valaki be meri perelni a híres és nagy NASA-t. Persze fogalmam sincs mi ez az eset, lehet pofátlanság volt tőle, nem tudom. (Megjegyzem ha a NASA-ra várnánk, a büdös életben nem jutnánk el a Marsra...).

Az hogy lobbi-erőnek megy neki, az sem feltétlenül lehet rossz, pl. neki nagy klasszikus repülőgép (és fegyver)gyártók a konkurensei (pl. a Lockheed) sokunk szemében kifejezetten antipatikus óriások, és akiket nem az innováció vágya, meg a Mars-hódítás romantikus vágya hajt, hanem csak és kizárólag az hogy minél több politikust felvásárolva minél nagyobb állami megrendeléseken gazdagodjanak meg a lehető legjobban. Meg hogy megőrizzék részleges monopolhelyzetüket és piaci erőfölényüket, amivel a lehető legjobban visszaéljenek. És hát ezek a cégek sem a szégyenlősségükről és visszafogottságukról híresek... egy ilyen cégnek keresztbe tenni akár kifejezetten tökös és imponáló dolog is lehet. Persze itt sem ismerem a konkrét ügyet amire utaltál, lehet mégis a rossz oldalon állt Musk.

Nekem valahogy egy szimpatikus, alázatos és persze céljaiért fanatikusan hajtó ember képe jött le róla. Megjelenésében sem az a gátlástalan figura, a mai beszédében pl. egy csomót dadogott. Ráadásul nem csak üzletember hanem mérnök is. Egyszerre visz több céget, főleg a Teslát és a SpaceX-et. Azért ehhez iszonyatos munkabírás kell, és tudás is.

Na mindegy, megmérgezted a bennem élő Musk-képet, többé már nem tudok úgy lelelksedni mint eddig :)

Te, még két rövid kérdésem lenne ha nem bánod, két sorban tudsz válaszolni:
1. Ha nincs Musk, akkor most itt lenne 5-10 éves távlaton belül a reális Mars-hódítás (meg a visszatérő rakéták), vagy sem? (Abban gondolom egyetértünk hogy - ha némi csúszással is - de most már hihető hogy megvalósul a terv.)
Őszintén szólva nekem olyan érzésem van, hogy a technológia akár már több évtizeddel ezelőtt is megengedte volna hogy ember menjen a Marsra. Mégsem mentünk. Tehát kellett valaki aki jön és képest ezt mind szakmailag mind üzletileg végigtolni. És ha Musk nem lenne, akkor most se mennénk. Persze lehet tévedek.

2. Engem nagyon érdekelne az is, hogy ha egyszer megérkezett az első csapat, milyen bázist fognak felépíteni, hogy fognak ott élni, illetve van-e már erre bármilyen terv vagy csak pár látványos renderkép meg videó a médiának de semmi komoly? Ha tudnál olyan cikről ami ezzel komolyabban foglalkozik, azt szívesen elolvasnám ha belinkeled, köszi.

(#160) tupuk válasza Cifu (#158) üzenetére


tupuk
aktív tag

Na még két kérdés, csak nem bírom ki :) Persze csak ha van időd...

Az egyik, hogy laikusként olyan érzése van az embernek, hogy komoly technológiai áttörések, innováció eredménye a visszatérő rakéta, illetve a majdani Mars-utazáshoz is jó pár további mérnöki bravúr kell majd. Na most Musk személyesen ebben mennyire veszi ki a részét? Csak mázlija van, mert begyűjtött pár mérnök-zsenit, akik szállítják neki a sikert, ő meg szépen ráülve az eredményekre learatja a babérokat, vagy azért ennél nagyobb része van benne?
Mondjuk ő a nagyfőnök, nem is várom el tőle hogy mindent ő csináljon, meg vannak egyéb cégei (aludni szokott vajon néha...?), tehát fizikailag sem lehet elég ideje elmélyülni nap sok órát technológiai megoldásokon gondolom.

A másik kérdésem meg, hogy ugye jól gondolom hogy a Jupiter Europé nevű holdjára is el tudna ma már küldeni egy robotot a NASA ha akarna, illetve ha lenne rá pénze, ahogy a Marsra is küldött robotokat? Gondolom: igen. Csak azért érdekel ez annyira mert ugye azt mondják az ottani óceánban van a legnagyobb esély a földön kívüli életre. Ráadásul rendszeresen kitörő gejzírek is vannak rajta a déli pólus közelében, tehát nem kell átfúrni a több km vastag jeget hanem elég lenne csak egy gejzír mellé letenni egy robotot, amely a felszínről felnyalja a gejzír által felhozott, és a felszínen jéggé fagyott vizet, azt felolvasztva és mikroszkóp alá téve, a képet visszaküldve a földre akár meg is lehetne találni azt az életet.

(#161) Cifu válasza tupuk (#159) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ezen megakadt a szemem mert ez azért nagyon degradáló... a Playboy fiúk a mának és a hedonizmusnak élő felszínes nőcsábász ficsúrok, akik a kurváik seggéről szívják fel a kokót a luxusjachtjukon.

Mit is csinált Musk a 2Zip-ből kapott millióból? Igen, ez lett részben a későbbi PayPal alapításikor beletolt összegének forrása, de közben luxusautókra és magángépre is költött rendesen. Nem ilyesmit csinál egy Playboy?

Vagy összeakad élete párjával (Jennifer Justine Wilson, egy írónő), aki szül neki 6 gyereket, majd a váláskor Musk lazán nekiáll olyanokat állítani, hogy a barátainál lakik, nincs semmi pénze, és a felesége olyan vagyont akar tőle, ami nem létezik. Eközben viszont magángéppel megy lobbyzni Washingtonba a Tesla érdekében. 12 alkalommal egy év alatt.

A válás egyébként egy színésznő miatt következik be (Talulah Riley, lehet rá googlizni), akitől kétszer is összeházasodott, majd kétszer elvált (2010-2012 és 2013-2016). A két válásért a színésznő összesen 20,2 millió dollár fájdalompénzt kapott...

Vagy 2013-ban holmi 78 millió dolláros fizetést kap a Tesla-tól (megj.: úgy, hogy amúgy a cég még egy évben nem volt nyereséges - azóta sem), és ebből többek között vesz egy 17 millió dolláros házat. Miután felhördülés történik, hogy ez mégis mi, merthát ez nem az a Musk, akiről eddig ódákat zengtek, azóta a Tesla minden évben közli, hogy 33-37 ezer dollárt kap évi apanázsnak (azt nem teszik hozzá, hogy részvényopciókat is).

Ezek az infók amúgy ennek a cikknek, amelynek a kommentelésénél vagyunk. az első oldalán mind olvasható, forrásokkal megjelölve. Tehát nem az ujjamból szoptam az egészet, hogy a Musk mítoszt leromboljam a sárga földig.

Félreértés ne essék, én nem sajnálom tőle. Nem vitatom el, hogy megküzdött mindenért. De akkor már szimpatikusabb számomra, ha az ilyesmit felvállalja az ember, és nem marketing-alapú képet igyekszik kialakítani magáról, amely szerint ő egy megszállott jövőbelátó, aki nem a pénzért csinálja az egészet. Mert Musk ezt teszi.

ha valamilyen jogsérelem érte akkor szerintem jogos ha beperli akár a NASA-t is, sőt kifejezetten imponál ha valaki be meri perelni a híres és nagy NASA-t. Persze fogalmam sincs mi ez az eset, lehet pofátlanság volt tőle, nem tudom.

Az USAF beperlése teljesen érthető lépés volt (azt sérelmezte, hogy az EELV tenderen, amely az USAF számára szolgáló katonai megrendelésekről szólt, esélyt sem adtak neki, csak a Boeing és a Lockheed jöhetett szóba a zsíros megrendeléseknél) - a NASA beperlés kicsit cikibb eset, de végül is abból is jól jött ki.

(Megjegyzem ha a NASA-ra várnánk, a büdös életben nem jutnánk el a Marsra...).

Én egy kicsit másképpen látom. Javaslom olvasgasd el az amerikai űrhajókról szóló kétrészes cikksorozatomat itt a Logouton...

A NASA meg tudná oldani, csak hát akkor ne a politika mondja meg, hogy mire költheti a pénzt... Sajnos a NASA iszonyatos vízfejet növesztett, ezt le kéne csapolni, dehát az ilyesmi nem megy könnyen, hiszen a vízfej rendelkezik önvédelmi mechanizmusokkal.

Kíváncsi leszek, hogy a most az ajtóban toporgó új adminisztrátor-jelölt meg tudja-e valósítani a reformterveit. De csodára nem számítok.

Az hogy lobbi-erőnek megy neki, az sem feltétlenül lehet rossz, pl. neki nagy klasszikus repülőgép (és fegyver)gyártók a konkurensei (pl. a Lockheed) sokunk szemében kifejezetten antipatikus óriások, és akiket nem az innováció vágya, meg a Mars-hódítás romantikus vágya hajt, hanem csak és kizárólag az hogy minél több politikust felvásárolva minél nagyobb állami megrendeléseken gazdagodjanak meg a lehető legjobban.

Pro és kontra. Igen, a Lockheed és a Boeing sajnos csúnya vágányon vágtat. De az 1990-es években a Lockheed nagyon támogatta az X-33 / Venture Star programot, ami innovatív volt, előre mutató volt, a saját pénzét kockáztatta érte... aztán jött egy szenátusi döntés, és az egész alól kihúzták a szőnyeget... Ez is összetett kérdés, a Lockheed sem fekete bárány, a SpaceX sem a szent szűz. A szürke árnyalataiban pompázik mindenki...

Nekem valahogy egy szimpatikus, alázatos és persze céljaiért fanatikusan hajtó ember képe jött le róla.

Musk gyakorlatilag az első időben végig maga képviselte a SpaceX-et. Ő tartott előadásokat, Ő mutatta be a rakétákat, űrhajókat, Ő áll neki Mars-propagálást végrehajtani... Gyakorlatilag pár évvel ezelőttig Shotwell (a cég COO-ja) se nagyon tűnt fel saját magában. Egy ideje már ő is tart előadásokat, de Musk a rivaldafényt nagyon szereti, és igyekszik magát a középpontba állítani. Emiatt az alázatosság nem feltétlen igaz rá.

A felvázolt tervei jó részben mások ötletei, szépen becsomagolva. A Marson való üzemanyag gyártás Robert Zubriné, a hajón való landolást Jeff Bezos cége, a Blue Origin levédette, még mielőtt egyáltalán a SpaceX elkezdett vele foglalkozni... Ezek is ott vannak az első oldalán a cikknek....

Na mindegy, megmérgezted a bennem élő Musk-képet, többé már nem tudok úgy lelelksedni mint eddig

Én nem akartam senki idolját lerombolni. De a világban szinte minden nézőpont kérdése. Én szeretném, ha az emberek nem csak egy oldalát és nézőpontját ismernék a történetnek...

Az olvasó döntése, hogy az általam leírtakat miként dolgozza fel. Ostobaságnak tartja, avagy igaznak. Az ő döntése, ezt nem tudom befolyásolni. De ezért van annyi link az írásaimban, hogy meg lehessen nézni, mi alapján írom azt, amit...

1. Ha nincs Musk, akkor most itt lenne 5-10 éves távlaton belül a reális Mars-hódítás

Óvatosan ezzel. Tavaly Musk azt ígérte, hogy 2018-ra megy a Red Dragon a Marsra. Ma ott tartunk, hogy egyáltalán nem is lesz Red Dragon...

meg a visszatérő rakéták

Ott vannak lent a felsorolt példák. Ott van a Blue Origin és a 2020-ban már remélhetőleg repülő New Glenn rakétájuk...

Ki tudja, hogy mi lett volna, ha nincs a SpaceX. Hogy jó irányba halad most az űrhajózás az biztos. Hogy ehhez köze van a SpaceX-nek is, az is. De nem a SpaceX az egyetlen katalizátora...

Őszintén szólva nekem olyan érzésem van, hogy a technológia akár már több évtizeddel ezelőtt is megengedte volna hogy ember menjen a Marsra.

Csak pénz kérdése volt eddig is. Csak hát senki (sem ország, sem magánember) nem szánt erre akkora összeget, amely valóban jelentős lett volna. Ne feledjük, hogy a SpaceX sem jutott még el a Marsra...

Engem nagyon érdekelne az is, hogy ha egyszer megérkezett az első csapat, milyen bázist fognak felépíteni, hogy fognak ott élni, illetve van-e már erre bármilyen terv vagy csak pár látványos renderkép meg videó a médiának de semmi komoly?

Javaslom a Logoutban a cikkeim végigolvasását. ;)

Röviden: vannak ilyen tervek, de a többség csak vázlat inkább.

(Bocsi, de hív az ágy...)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#162) tupuk válasza Cifu (#161) üzenetére


tupuk
aktív tag

Szia, ezt az első pár sort most így utólag írom hozzá miután írtam egy hosszú választ :) Csak azt akarom így elé tenni, hogy egyrészt köszi az alapos választ és infókat, másrészt, bár sokat reagáltam rá, olyan nagy különbség nincs köztünk, inkább csak árnyalatokban, illetve nyilván kicsit elfogult is vagyok Musk mellett ezért védem ennyire, igyekszem megértő lenni vele, de ezt majd felülvizsgálom.

Na ezt írtam:
Jó hát a 20-as éveiben mindenki kiéli magát (akinek lehetősége van rá), azt ne kérjük már számon rajta. Hogy csak két példát említsek, "a legnagyobb magyar" Széchenyi sem szerzetesként élt a húszas éveiben, vagy hogy egy nemzetközi bálványt említsek, Mandela is maga nyilatkozta hogy ifjabb korában voltak"erkölcstelen" tettei. Sőt, már olyat is olvastam hogy a szentként elkönyvelt Gandhi is úgy dugta a csajokat ahogy csak érte.
Az ember nem 18 évesen lesz felnőtt, hanem inkább 28-30 évesen. Pláne a fiúk :) Sok fiú meg soha nem lesz felnőtt, de az mondjuk más tészta... Kell idő amíg benő az ember feje lágya, nekem is kellett ehhez idő. Én ugyan nem vettem luxusautókat, de ha lett volna rá pénzem, lehet hogy vettem volna. Már már nem vennék, leszarom, nem ez a fontos. Ha lenne sok pénzem egy részét eljótékonykodnám. Szóval hagyjuk a vad ifjú éveket, nem egészen méltányos az alapján megítélni, pláne a mai embert. Nyilván nem tökéletes és szeplőtlen.

Az hogy kivesz a cégéből 80 millió dollárt, hát istenem, a világ egyik legnagyobb és legversengőbb iparágában csinált egy akkora sikert, amire szintén nem nagyon volt/van példa, ez rendkívül siker. Gondolom Gates vagy Jobs is vett ki a cégeikből pár milliócskát, de hát üzletemberek, ez a céljuk, a pénz. Aki üzleti sikert ér el annak jár a pénz, nagy siker után meg nagy pénz. Az hogy a cég "veszteséges" az olyan, hogy részint a komolyabb iparágakban egy vadi új zöld mezős beruházás, új márka és új termék építés, de akár csak egy söröző beindítása is minimum 5, de inkább 10 év után kelsz nullszadós egyáltalán, és csak aztán kezd nyereséget termelni. Ettől még lehet látni már az első években is hogy sikeres, jó, fejlődő konstrukciót sikerült-e összehozni, csak ki kell várni a pár évet ami a kezdeti tőkét, befektetési igényt visszahozza és aztán jön a nyereség. (Nem mellesleg adóelkerülés célból is érdemes mínuszra kihozni a dolgot, erre tartják a könyvelőket a világon mindenhol... attól még lehet nyereséges egy cég hogy a könyvelőinek sikerül mínuszt kimutatni.)

"Félreértés ne essék, én nem sajnálom tőle. Nem vitatom el, hogy megküzdött mindenért. De akkor már szimpatikusabb számomra, ha az ilyesmit felvállalja az ember, és nem marketing-alapú képet igyekszik kialakítani magáról, amely szerint ő egy megszállott jövőbelátó, aki nem a pénzért csinálja az egészet."
Oké, ebben a formában megfogalmazva teljesen egyetértünk.

Az eredeti cikked tavaly olvastam, és már nem emlékszem mindenre, főleg az elejére amit csak felületesen futottam át, a múlt és eredetsztori nem érdekelt annyira, csak a jelen meg a jövőbeni kilátások. De igazad van, nem kéne olyat kérdeznem ami benne van a cikkben, el fogom olvasni újra alaposan. csak az olyan hosszú hogy inkább egy tanulmány mint egy cikk, szóval az max este lesz vagy holnap.

"Musk gyakorlatilag az első időben végig maga képviselte a SpaceX-et. Ő tartott előadásokat, Ő mutatta be a rakétákat, űrhajókat, Ő áll neki Mars-propagálást végrehajtani... Gyakorlatilag pár évvel ezelőttig Shotwell (a cég COO-ja) se nagyon tűnt fel saját magában. Egy ideje már ő is tart előadásokat, de Musk a rivaldafényt nagyon szereti, és igyekszik magát a középpontba állítani. Emiatt az alázatosság nem feltétlen igaz rá."
Szerintem az alázat nem introvertáltságot jelent. Az alázat és a szereplésvágy nem zárja ki egymást. Én amerikai sztárok, színészek között is látok olyat akikben van alázat. Mivel a SpaceX-et ő alapította és csinálta meg, természetes hogy ő is képviselte a nyilvánosság előtt. Úgy értem alázatot, hogy alázat van benne a munkája, a célja iránt, tud alázattal dolgozni.

"A felvázolt tervei jó részben mások ötletei, szépen becsomagolva."
Na ezt is kicsit másképp látom. Olyan hogy "eredeti" ötlet, olyan szinte nincs is, vagy csak egészen ritkán. Mondjuk a Rubik-kocka az volt. De az olyan dolgok, amik pl. a technológia-mérnöki gondolkodásból-evolúcióból fakadnak, azoknál egészen ritkán van ilyen, egymásra épülnek, egymásból nőnek-fejlődnek ki az ötletek, megoldások, amik egyébként is rendszerint adják is magukat azok számára akik azzal a területtel foglalkoznak.
Csak két példa: Darwin és Kopernikusz. Mindkettő nevéhez tudományos áttörést, forradalmat kötünk, holott egyiküknek sem a "saját ötlete" volt az evolúcióelmélet illetve a heliocentrikus elmélet. Az evolúcióelmélet "benne volt a kor tudományos életében" hogy ezzel a hülye kifejezéssel éljek, ott volt a levegőben. Nem csak Darwin dolgozott rajta, sőt "A fajok eredete" című főművét azért adta ki a tervezettnél kicsit korábban, hogy egy másik tudós kollégája kissé hasonló elméletét tartalmazó publikációját megelőzze (kvázi úgy versenyeztek ők is ahogy most is versenyeznek egymással még a bejelentésekben is az űrcégek). Ettől még Darwin ölte bele a legnagyobb munkát, az ő koncepciója volt messze a legátfogóbb és legkidolgozottabb, ő is gyűjtött hozzá a legjobb anyagot a Galapagos szigeteken, szóval teljesen jogosan övé az érdem, de ki ne találjuk már hogy neki jutott volna ez először az eszébe. Már az ókori görögöknek is feltűnt hogy a majmok úgy néznek ki mint az emberek csak szőrösebbek és hogy talán ez nem véletlen. Persze ebből akkor még nem született koncepció, nem volt meg hozzá a tudományos alapjuk, csak jelzem hogy közel sem Darwin volt az egyetlen, és ha ő nincs, akkor pár évvel később mások összerakják ugyanazt az elméletet, egyszerűen azért mert akkoriban már elért oda a tudományos gondolkodás fejlődése, hogy ez volt a logikusan következő fejlődés szakasz.
Kopernikusz meg kb. hasonlóan volt mint Darwin, az ő korában is már forrta ki magát az egyre tarthatatlanabb geocentrikus világkép bedőlése. És Kopernikusz ismerte azon ókori görög szerzők, főleg Arisztarkhosz gondolatait, akik szerint a Nap körül kering a föld, ő sem a nulláról indult, csak egyszerűen kidolgozott és elsőként matekkal is alátámasztott egy már meglévő elméletet. Benne volt az akkor már a levegőben. Kopernikusz ráadásul pont nem volt egy feltaláló-alkat, szinte meg is bánta később.
És ahogy most is sok technológia van a megvalósulás határán, aztán majd meglátjuk melyik cég találja telibe a legjobb megoldást.

Ráadásnak egy ötlet önmagában szinte semmi, azt meg is kell valósítani mind technikailag, mind úgy hogy üzletileg is működjön. Ez érdemi munka, sőt általában ez a munka, a hozzáadott érték nagyja.
Ha már ötletek eredet-történetébe megyünk bele, akár Vernéig is eljuthatunk :) De biztos hogy sok más scifi szerzők is írt olyanokat amik később megvalósultak (vagy meg fognak).

Na ennyi, köszönöm a beszélgetést, remélem te is élvezted, több kérdéssel nem nyaggatlak :)

(#163) tupuk válasza Cifu (#161) üzenetére


tupuk
aktív tag
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.