Hirdetés

2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#101) Cifu válasza #06658560 (#99) üzenetére


Cifu
nagyúr

Akkor nem jól tanultad. Húzás-nyomás, nyírás, hajlítás, csavarás.

A csavaró irányú erőket tényleg kihagytam, így jár az, aki nem használja az iskolában felszedett tudását... :O

És az anyagok nem mindegyike izotróp a terhelésre vonatkozó viselkedését tekintve. lásd beton, fa, szálas szerkezetű anyagok.

Rémlik valami, de lehet, hogy itt az oktatás jellege miatt ezek kimaradtak - én fémipari szakközépbe jártam anno domini, és csak a fémekkel kapcsolat méretezést vettük át.

Ez a tökéletes példa arra, amikor jobb lett volna csendben maradnom. A kiigazításért viszont jár a nagy köszönet, azt hiszem nem ártana átnéznem alaposabban ezt a témakört is! :R :R :R

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#102) ncc1701 válasza BatchMan (#87) üzenetére


ncc1701
veterán

Tiszta pech, h az a sok aszeroida, amiről beszélsz, az a mars, és a jupiter között van, kiba messze. :)

(#103) UnA válasza #65675776 (#100) üzenetére


UnA
Korrektor

"Interstage-re szerintem nincs jó magyar kifejezés."

Angolul sincs, csak összeraktak valamit, és azóta használják :) Magyarul is lehet ugyanilyen szavakat dobni, aztán várni, hogy meghonosodik...

(#104) BatchMan válasza ncc1701 (#102) üzenetére


BatchMan
senior tag

Az aszteroida öv durván kétszer olyan messze van Naptól, mint a Mars, de legalább van miért odamenni, és egy bányásztelepet odaküldeni.

(#105) #65675776 válasza BatchMan (#104) üzenetére


#65675776
törölt tag

Azt leszámítva, hogy az aszteroidaövben folyamatosan ütközik minden mindennel, valóban könnyedén lehetne ott létesíteni egy telepet...

(#106) BatchMan válasza Cifu (#98) üzenetére


BatchMan
senior tag

Egy BFR-nek BFT tartályai vannak. Ami gond lehet, az a lötyögés. Pár száz tonna lötyi a tartályt belülről -- a szénszálra nézve oldalról -- bizergéli minden manővernél, és a mikor pl. a fékezéshez befordulnak 1/2 töltéssel, azt gondolom nem kapkodják majd el. És itt nem lesz gravitáció, ami a folyadékfelszínt megnyugtassa. Vannak technikák (törőfelület, membrán stb.) amivel ez korlátozható, de ebben a méretben ezt nagyon ki kell szofisztikálni.

(#107) Cifu válasza BatchMan (#106) üzenetére


Cifu
nagyúr

A "fékezéskor" már alig van a tartályban üzemanyag. A cikkben is benne van, ~7%-nyi üzemanyagra van szükség, hogy visszatérjenek.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#108) #06658560 válasza Cifu (#107) üzenetére


#06658560
törölt tag

Azért a hét százaléknyi mennyiség dinamikusan lötyögve, csillapítás nélkül elég csúnyán tud viselkedni. Nem véletlen, hogy nem a teli tűzoltóautók és tartálykocsik szoktak felborulni!

(#109) BatchMan válasza #65675776 (#105) üzenetére


BatchMan
senior tag

Vagy 4 milliárd éve ütközgetnek ott egymással. Ami össze akart ütközni, az már összeütközött. Kis túlzással egy sebességgel forog az egész. Tény, hogy meteorveszélyes a környék, de hozzájuk képest egy villanás lesz egy bányatelep megjelenése és kitermelés.
A sokkal sűrűbb Szaturnusz-gyűrűkön is átlibbentek a szondák, pedig várható volt ütközés.
A hazafelé úton a feldogozással ellesznek a fiúk, és a meddőt hasznosíthatják hajtóanyagként.

(#110) BatchMan válasza Cifu (#91) üzenetére


BatchMan
senior tag

Ionhajtómű/napelem témában számoltam néhány dolgot. Ez ugye a király megoldás, amivel majdnem korlátlanul repkedhetünk a naprendszerben, emberi idővel számolva.
Ahhoz, hogy 1 GW körüli forrásunk legyen napsütiből, ahhoz kb. 3 km sugarú napelem-ernyőt kellene nyitni. Ahhoz, hogy ez a teljesítmény a Mars környékén is rendelkezésre álljon, ahhoz 5 km sugarúra kellene növelni a felületet. És akkor már csak két apróság van hátra:
1. Kellene egy 1 GW-os ionhajtómű
2. 100% hatásfokkal számoltam :F

Mindezt azért írtam le, hogy a nagyságrendeket érzékeltessem -- már ha ez rajtam kívül bárkit is izgatott.

(#111) Cifu válasza BatchMan (#110) üzenetére


Cifu
nagyúr

Hát izé... és érted, 1GW teljesítmény esetén ott vagy, hogy kell a hatalmas napelem-telepet mozgatnod, azt kellően masszívra kell építeni, kellenek a radiátorok (dettó nem aprókra lesz szükség) és így tovább. Szóval hiába lesz 1GW-os ion-hajtóműved és erőforrásod, de lehet, hogy eszméletlen rossz lesz a tömeg/tolóerő arányod, vagyis ismét ott leszünk, hogy nagyon-nagyon hosszú ideig fognak tartani a bolygóközi utak...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#112) schawo válasza Cifu (#111) üzenetére


schawo
titán

Pont ezért írta.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#113) ncc1701 válasza BatchMan (#110) üzenetére


ncc1701
veterán

5km már lehet, h elég lenne a napszéllel való vitorlázáshoz. :)

(#114) schawo válasza ncc1701 (#113) üzenetére


schawo
titán

Dupla energia:D

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#115) BatchMan válasza ncc1701 (#113) üzenetére


BatchMan
senior tag

Épp ezen gondolkodtam, hogy lehet egy 5 km-es esernyővel széllel szembe hazajönni ;]

(#116) ncc1701 válasza BatchMan (#115) üzenetére


ncc1701
veterán

Cikcakkba kell menni, vitorlások megoldják.

(#117) #28752640


#28752640
törölt tag

Már kezdem úgy érezni magam olvasgatás közben, mint ha lebegnék. :DDD Találjatok már ki valamit, kerítünk pénzt és csinálunk egy PH űrhajót. Szivesen leszek szakács a hajón.

(#118) Rive válasza BatchMan (#115) üzenetére


Rive
veterán

Ami azt illeti, elég egyszerűen. Úgy kell állítani a vitorlát, hogy a pályamenti sebesség ellen hasson (lassítás). Kisebb pályamenti sebességhez kisebb pályasugár tartozik (mindegy, hogy Nap- vagy Földkörüli pályáról beszélünk). Azaz: napkörüli pályánál lassítással pont 'széllel szemben' fog menni.

Hasonlóan, távolodni se úgy lehet (hatékonyan), hogy beleállnak a szélbe - ehelyett (pályairányban) gyorsítani kell...

Másik érdekesség, hogy pl. űrrandevúknál sem a 'rendes' logika szerint megy a dolog. Pályairányú gyorsítással növekszik a pályasugár -> nagyobb sugarú pályához kisebb szögsebesség tartozik -> ha valamit utol akarnak fönt érni, akkor gyorsítással pont le fognak maradni tőle...

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#119) Rive válasza Cifu (#111) üzenetére


Rive
veterán

Jó cikk lett, jól összeszedve, grat. Követtem anno a történéseket én is, de jó így egy helyen látni az egészet.

A böszméhez: ez így most leginkább egy 'a számok mindenesetre kijönnek' prezentáció, szinte csak egy dolog biztos: mire eljutnak addig, hogy meg is kellene csinálni, már nem így fog kinézni.
Minden efféle terv erősen ki van szolgáltatva a hajtóművek képességeinek. A Falcon Heavy pl. mindenestül áldozatul esett annak, hogy a merlin/falcon család egyre jobb paramétereket tudott felmutatni, és mire odáig jutott volna a dolog, a Falcon 9 már képes volt ellátni annak a LEO igénynek a nagyját, amire a FH lett tervezve eredetileg... Azaz most tolhatják a reklámot, hogy valaki csináljon már végre egy nekik szánt payloadot FH (megnövekedett) kaliberében.

Érdekes amúgy, hogy nekem is rögtön az N1 jutott eszembe a dologról.

Ionhajtómű és energiaforrás dolgában: anno csináltunk egy kalkulációt, hogy mikor mi éri meg. Úgy fest, valahol Földpályán belül egyértelműen a napelem a nyerő: Föld- és aszteroidaöv között ~ a szükséges teljesítmény a döntő, az aszteroidaövön kívül viszont mindenképpen érdemesebb lenne valami nukleáris energiaforrással játszani.
Az ISS hűtőszárnyainak és napelemeinekk teljesítményéből indultunk ki, forgógépes átalakítás hatásfokát feltételezve.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#120) Cifu válasza Rive (#119) üzenetére


Cifu
nagyúr

Azaz most tolhatják a reklámot, hogy valaki csináljon már végre egy nekik szánt payloadot FH (megnövekedett) kaliberében.

Az FH-nak megvan a saját "célközönsége", a bolygóközi missziók, nagy méretű űrállomás-modulok (Bigelow, ismét), hatalmas kémműholdak, és hasonlóak. Eleddig a Delta IV Heavy volt az Egyesült Államokban a fő ilyen hordozórakéta, idén például az NROL-37 volt vele indítva (ez egy kinyitott állapotban 100 méteres rádió-megfigyelő kémműhold). Az ilyen indításokra a Falcon 9 FT is kevés, szóval ha ezeket is "le szeretné nyúlni" a SpaceX, akkor kell az FH.

Csakhogy jön a Blue Origin New Glenn hordozórakétája, amely várhatóan az FH szintjét, vagy talán még nagyobb terhet vihet majd fel....

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#121) Rive válasza Cifu (#120) üzenetére


Rive
veterán

..bolygóközi missziók, nagy méretű űrállomás-modulok (Bigelow, ismét), hatalmas kémműholdak, és hasonlóak..

Csak ezek relative ritkák és drágák, tehát promózni kell a FH-t, akkor is, ha még egy indítás se volt vele, mert máskülönben nem is lesz.

...jön a Blue Origin New Glenn hordozórakétája...
Az FH 'magja' már repült orbitális pályához, emez meg még soha. Nem mondom, hogy nem is fog, de elég durva difi van - a cikkedben is van kép milyen az, amikor melóból jön vissza valami: ehhez képest egy szimpla ugrás nem egy kaliber.
Mindenesetre nekik is sok sikert.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#122) Cifu válasza Rive (#121) üzenetére


Cifu
nagyúr

Csak ezek relatíve ritkák és drágák, tehát promózni kell a FH-t, akkor is, ha még egy indítás se volt vele, mert máskülönben nem is lesz.

Az FH lassan öt éve van promózva, már megrendelések is vannak rá, és akkor az eredeti Falcon 9 Heavy elnevezésű verzióval még nem is számoltunk. Alapvetően az Ariane 5 / Proton / Delta IV Heavy indításokat kannibalizálhatja elég komoly piaci rész ez is.

Az FH 'magja' már repült orbitális pályához, emez meg még soha.

Ha úgy vesszük, az FH 'magja' sem azonos az FH-val, szóval én azért óvatosabb lennék ezzel. A New Shepard is alaposan meglepett mindenkit...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#123) Rive válasza Cifu (#122) üzenetére


Rive
veterán

..én azért óvatosabb lennék ezzel...

Hát pont ez az, hogy én óvatos vagyok :DDD

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#124) schawo válasza Cifu (#122) üzenetére


schawo
titán

kannibalizálhatja

Az nem kannibalizálás, mikor a másiktól veszed el:)

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#125) BatchMan válasza #28752640 (#117) üzenetére


BatchMan
senior tag

Sajnos a szakács a Földön marad. Minden megy tubusba, amit a szakács csinál, oszt menet közben kiszopogatjuk. ;]
Amúgy gondolkodtál már azon, hogy csinálnál rántott húst gravitáció nélkül?
Olaj kiúszik a fritőzből ... És utána a szellőztetés is kínos, mert a kajaszagot még csak-csak kiengedjük az ablakon, de közben elmegy a levegő is :DDD
Amúgy az első amerikai, amikor megérkeztek a MIR-re, majdnem visszafordult. A több éves szagra mondhatta volna a klasszikus moldovai szöveget "Na, erre nem számítottam!"

(#126) schawo válasza BatchMan (#125) üzenetére


schawo
titán

Igen, kínosan ügyelnek arra, hogy minden szagtalan legyen. Biztos nem lesz hagymapucolás a fedélzeten. Megy hagyma sem, a biztonság kedvéért. Elég lesz túlélni, ahogy 200 ember telefingja a kabint 40 nap alatt. ;]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#127) Rive válasza schawo (#126) üzenetére


Rive
veterán

... telefingja...

Ez metános rakéta, nemde?

;]

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#128) BatchMan


BatchMan
senior tag

Cifu!

Ezzel mi a helyzet? Így igaz?
https://sg.hu/cikkek/122211/peldatlan-problema-okozta-a-spacex-robbanasat
Én megmondtam!

Rebi néni

(#129) #28752640 válasza BatchMan (#125) üzenetére


#28752640
törölt tag

Na igen. Belemerültem egy- két "hogyan csináljunk ezt azt az űrben" videoba a tubon. Az egyik olasz ürhajós lány mondta, hogy ami tegnap szergej pisája volt az ma az én kávém. :DDD Hahahaha.
Szerintem aludjunk még pár száz évet erre az űrös kirándulásra.

(#130) schawo válasza #28752640 (#129) üzenetére


schawo
titán

Jó éjt

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#131) Cathfaern válasza #28752640 (#129) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Lehet ezen röhögni, de valójában gyakorlatilag bármilyen földi forrásból iszol vizet, az valamilyen élőlényen már átment egyszer :) [link] Max az a kérdés, hogy mikor...

(#132) #28752640 válasza Cathfaern (#131) üzenetére


#28752640
törölt tag

Azért ott csak el telik pár száz, ezer vagy millió év. Megnéznem azt a csapat milliomost akik egymás ürülékét halózzák nap nint nap több tíz évig. Szerintem fizessünk be egy útra a magyar politikusoknak aztán távirányítással módosítsunk kicsit a szűrőn. Közben kamerán keresztül nyomatni a szegény parasztnak a bigbradört. Had röhögjenek végre egy jót. ;]

(#133) Cathfaern válasza #28752640 (#132) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

És? Ez mit számít? Ha fogsz valami víz alapú folyadékot, letisztítod annyira, hogy csak h2o maradjon benne, akkor pont ugyanolyan desztillált vizet kaptál, mint ha ásványvízből indultál volna ki.

(#134) Jim-X válasza Cathfaern (#133) üzenetére


Jim-X
őstag

Bocs de errol ez jutott eszembe:

Koolajfinomito

5:45-ne kezdodik az ominozus resz :DDD ;]

[ Szerkesztve ]

A játék az nem játék!

(#135) #28752640 válasza Cathfaern (#133) üzenetére


#28752640
törölt tag

Hogy tisztítják vahjon. Azért ez durva. Fejenként napi 4-5 liter szer 200 fő plusz amit éppen tisztítanak.
Ide csak nagy kalandvágyó, vadállat, fanatikus pioneer űrmegszállott fog elmenni.

(#136) #65675776 válasza #28752640 (#132) üzenetére


#65675776
törölt tag

Vagy nem. A trágyázott földön pl nem százévente, főleg nem milióévente van betakarítás. Szóval ha megveszel egy répát és megeszed, jó eséllyel pár hónapos akármilyen rityó van benne oldott állapotban. Ha a környék élővilágának a termését is figyelembe vesszük, akkor mondhatni, hogy a répával azonos frissességű sz@rt és hugyot eszel.

[ Szerkesztve ]

(#137) schawo válasza #65675776 (#136) üzenetére


schawo
titán

Ha pedig húst is eszik, bele se gondoljon, mi folyik abban a marhában sütés előtt.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#138) #28752640


#28752640
törölt tag

Itt inkább a víz tisztításán van a hangsúly, mert, ha vegyi akkor vegyszer is kell majd jó bőven és így már elég rosszul hangzik. Mert nem azon kell majd aggódni, hogy lesz e víz, hanem azon lesz e vegyszer. Magamelőtt látok egy négyméteres embernek látszó valamit aminek már nem a víz a fő alkotó eleme hanem a vegyszer. Szegény még a földre sem jöhet. Egy bud Spencer filmtől meg idegösszeroppanást kapna.
Egyébként én már láttam földönkívülit. Majd minden nap mikor a tükörbe nézek. :DDD

(#139) Jim-X válasza #28752640 (#138) üzenetére


Jim-X
őstag

Nagyon nehez megerteni, hogy ha H2O akkor H2O?

A játék az nem játék!

(#140) #28752640 válasza Jim-X (#139) üzenetére


#28752640
törölt tag

Értem értem. Mi meg a nap gyermekei vagyunk és azokból az anyagokból állunk amik az ősrobbanás pillanatában ,illetve szupernovákban keletkeztek.
Az idő pedig nem létezik. Mi találtuk ki, hogy méricskélni tudjunk. Pl. a zsidók olyan gyakorlatias emberek, hogy ők akkortól számolják a reggelt mikor 7lépés távolságról megtudod állapítani hogy ki az. Ha az idő tényleg nem létezik akkor mi egy trágyadonbon kergetőző ganajtúró bogarak is lehetünk. Ebből kiindulva már nem is annyira izgat hogy miből van a reggeli kávém. Sőt hogy felpörgessük kicsit a dolgot, megkérem szergejt h@gyozzon szájba és dobok rá egy tabeszt. ;]

[ Szerkesztve ]

(#141) schawo válasza #28752640 (#140) üzenetére


schawo
titán

Szerintem inkább engedd el a témát. :U

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#142) pietrrr válasza #28752640 (#140) üzenetére


pietrrr
aktív tag

Köszönjük, hogy ilyen nívós irányba terelted a szakmai fórumot! :W
Azt hiszem, leléphetsz...

(#143) BatchMan válasza schawo (#141) üzenetére


BatchMan
senior tag

Engem továbbra is a robbanás érdekel, amiről az sg.hu írt.
" ... a három héliumtartály egyike kaphatott lángra, ez vezetett el a robbanáshoz."
Bizonyára.
Égett a hélium. Egyes, ülj le.
De héliumtartályt írtam, nem héliumot.
Miből van a héliumtartály? Olyan hidegen honnan szed aktiválási energiát, hogy begyulladjon, nopláne EKKORÁT robbanjon?

(#144) schawo válasza BatchMan (#143) üzenetére


schawo
titán

Nem írta senki, hogy a hélium gyulladt meg, hanem a héliumtartályról volt szó, ami viszont az oxigénen belül (?) helyezkedik el. Nem kell tovább magyarázni, gondolom.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#145) BatchMan válasza schawo (#144) üzenetére


BatchMan
senior tag

Azé' annyira nem egyszerű.
Itt folyadékok, szilárd anyagok találkoznak, miközben iszonyú hideg van. Nem véletlenül feszegetem az aktiválási energia kérdését.
TFH a hélium tartály megrepedt, azaz pillanatszerűen "nagy" felületen tud érintkezni a tartály anyaga pl. a szénszál (vagy bármi más) az oxigénnel (ez utóbbi bazi nagy koncentrációban).
A keletkezhető összes reakciótermék, a CO2 is, szilárd ezen a hőfokon, viszont mechanikailag gátolja a reakció tovaterjedését. Ez a mechanikai gát csak akkor vezet robbanáshoz, ha nincs ideje lehűlni, és elegendően sok keletkezett ahhoz, hogy gáz formába alakuljon.
Szó volt még a cikkben oxigén megszilárdulásáról. Ez akkor okozhat problémát, ha áramlik, és mondjuk beszorul valamilyen szivattyú/szerelvény működtető eleme alá. Egy nyugvó tartályban csak akkor problémás, ha mondjuk tűs kristályok keletkeznek, és belevágnak a tartály falába. A wiki szerint kockarácsban kristályosodik, mint a konyhasó. Nem hinném, hogy tűs kristályai lennének.
Ha simán azt mondják, hogy csőtörés volt az oxigén tartálynál, nem agyalok rajta ennyit. De nem azt mondták.

(#146) schawo válasza BatchMan (#145) üzenetére


schawo
titán

Nem ismerjük a pontos részleteket. Egy repedés során a szénszálas kompozikokban a feszültség miatt olyan folyamatok zajlódhatnak le, amiket nem biztos, hogy pontosan értünk. Értem ez alatt a hőenergia felszabadulását, eletromos szikrát, stb. Igazad van, hogy a CO2 szilárd, de nem is kell, hogy a teljes mennyiség gáz halmazállapotú legyen, elég, ha közvetlenül a felületeknél kialakul egy vékony gáz halmazállapotú réteg, hogy megakadályozza a gát kialakulását. Nem hiszem, hogy ennek az eseménysornak a thermodinamikai jellemzőit itt így a fotelben ülve én (vagy te) könnyen megérthetnénk, én legalábbis úgy érzem, hogy túl kevés infóm van róla. Ha 100-1000 mérnök hónapokon keresztül rágódott rajta, én kevésnek érzem magam, hogy ezt 5 perc alatt cáfoljam.

Ez akkor okozhat problémát, ha áramlik, és mondjuk beszorul valamilyen szivattyú/szerelvény működtető eleme alá. Egy nyugvó tartályban csak akkor problémás, ha mondjuk tűs kristályok keletkeznek, és belevágnak a tartály falába.
A LOX sűrűsége 1,14 g/cm3, a SOX-é viszont csak 0,68 g/cm3, ez az expanzió sem tesz jót a helyzetnek. Ráadásul 44K alatt jön a romboéderes kristályrács, a kedvenced.

Szóval nem olyan könnyű ezt az eseménysort cáfolni.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#147) BatchMan válasza schawo (#146) üzenetére


BatchMan
senior tag

"... egy repedés során ..."
Ha már van repedés, megállnék, nem érdekelnek a másod- harmad- sokadlagos folyományok.
A kérdés az, hogy az oxigén hogy járul hozzá a repedés kialakulásához. A reped, hasad, bumm folyamat már másodlagos.
Sok száz mérnök munkáját nem akarom felfogni, de ezek 95%-a csak beállít, adminisztrál, megrajzol, kiválaszt stb. stb. - kérdéssel érdemben nem foglalkozik. Az se akarom látni, hány vakvágányt futottak végig.
Az érdekel, hogy mit csesztek el, de már gyanítom, hogy erről mélyen fognak hallgatni. Biztos van köztük olyan, ember aki minimális leegyszerűsítés mellett a lényeget meg tudná világítani.

(#148) Cathfaern válasza BatchMan (#147) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Könnyen elképzelhető az is, hogy azért nem beszélnek érthetőbben erről, mert azzal olyan technikai részletet / megoldást kéne megosztaniuk, amiről nem szeretnék ha a konkurencia tudna.

(#149) Pttypang válasza lee56 (#66) üzenetére


Pttypang
veterán

Nekem egy nagyon hamar elropult 12 oras muszakot eredmenyezett, kar, hogy nincs még több ilyen :D

Everybody lies.

(#150) Cifu


Cifu
nagyúr

Visszatalálós - emlékeztetős: Most pénteken újabb előadás, és a jelek szerint a BFR / ITS vázlat is finomulni fog.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#151) tupuk válasza Cifu (#150) üzenetére


tupuk
aktív tag

Na megvolt az új Musk-prezi, erről írsz cikket? Jó lenne mert a tavalyiról is itt volt a legjobb elemzés.

Az előadás:
https://www.youtube.com/watch?v=E4FY894HyF8

(#152) Cifu válasza tupuk (#151) üzenetére


Cifu
nagyúr

Már folyamatban van. ;)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#153) tupuk válasza Cifu (#152) üzenetére


tupuk
aktív tag

Remek :)
Annyira bírom ezt a fickót, szépen halad a tervével, és szerintem meg fogja csinálni. Hihetetlen hogy egy magánember csinálja meg azt amire a NASA (és a többi ország) sem volt képes....

(#154) Cifu válasza tupuk (#153) üzenetére


Cifu
nagyúr

Azért óvatosan. :D

Szép terveket kismillióan szövögettek eddig is, a Lockheed is mutatott be tavaly egy tervet a Mars emberes űrkutatására, még Musk előtt az IAC 2016-on, illetve idén ennek egy revízióját, "véletlenül" pár órával Musk előtt dettó. De ők alapvetően arra várnak, hogy a NASA (illetve az állam) pénzelje ezt. ( erre van a bemutatóvideója )

Musk is alapvetően állami pénzből építette meg a Falcon 9-et és a Dragon v1 / v2 űrhajókat. Arra alapvetően most sem kaptunk választ, hogy pontosan miből fogja finanszírozni a BFR megépítését, indirekt persze tudjuk, a műholdas internetszolgáltatásból remélnek hatalmas pénzt (ennek neve a hírek szerint SpaceLink lesz). De kérdés, hogy valóban sikerül-e ez úgy, ahogy eltervezték.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#155) tupuk válasza Cifu (#154) üzenetére


tupuk
aktív tag

Akkor úgy mondom, neki van a legnagyobb esélye a sikerre :) Rajtam nem múlik, én erősen drukkolok.... ;)

Nyilván állami megrendelésekből ment eddig is a cég előre, ebben az iparágban másképp nem is nagyon lehet. De hát az USA-nak is nagyon jól jön hogy van neki egy SpaceX-e, praktikusan is jól jön, presztízsben meg pláne. Nyilván így vagy úgy de fogják finanszírozni a Mars-utat is, bármelyik elnök a fél kezét adná érte ha az ő elnöksége alatt valósulna meg az a történelmi pillanat hogy ember (mármint amerikai ember) lép a Marsra.

Én gondoltban már ott tartok hogy keresem az optimális helyszínt a bázisnak, szerintem egy nagy barlang (azaz lávaalagút) csak jobb lenne mint a szabad felszín. Mert ott nem kell szigetelni felülről a sugárzás ellen, illetve az hőmérséklet-ingadozás ellen is jobban véd. Ugye az embereknek és raktáraknak, orvosi szobáknak, laboratóriumoknak, műhelyeknek, stb. viszonylag "kicsi" hely is elég, de ha valóban önfenntartó rendszert akarnak ott összedobni (és mivel a földi utánpótlás azért mégiscsak nehézkes és drága, ez erősen önérdek is) akkor jó nagy farmokat kell felállítaniuk. És minél több embert visznek oda, annál nagyobb farmok kellenek. És ez bizony jó sok tökéletesen hermetikusan kiépített és fűtött épület lesz (sok lámpával), amik felépítéséhez sok anyag kell (gondolom paneleket visznek a Földről amiket csak össze kell majd szerelni). És itt érkeztünk el a szűk keresztmetszethez, mivel az űrhajók kapacitása is véges (bármilyen nagyok is lesznek), szóval ha barlangban építik ki az első bázist, ott kevesebb anyagból kijönnek mert fentről nem kell szigetelni, és az angyagmennyiség fontos szempont.
Felteszem polcos-fiókos rendszerben lesznek a farmok, azaz mondjuk egy 100 m2-es teremben több száz négyzetméternyi farm lesz szépen egymás fölött rétegesen, szépen megvilágított fiókokban egészen a plafonig, de akkor is sok hely kell a növényeknek, pláne ha nem csak krumplin akarnak élni.

(#156) Cifu válasza tupuk (#155) üzenetére


Cifu
nagyúr

Én ezért nézek inkább fel Jeff Bezos-ra. Ő tényleg a saját pénzéből finanszírozza a Blue Origin-t. Csak persze egy kicsit el van maradva, szóval össze kell kapja magát, különben a BFR vs. New Glenn / New Armstrong versenyben alul fog maradni... :)

Ami az építést illeti, a legjobb, ha minél több mindent építenek helyben. A Holdbázis-terveknél eleve számolnak azzal, hogy a felszín alá rejtik a kupolákat, így oldva meg a sugárvédelmet, lásd még.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#157) tupuk válasza Cifu (#156) üzenetére


tupuk
aktív tag

Köszi a linket, láttam már ezt a videót, még még vagy ezer másikat a témában ;)
A Holdon az egyik legnagyobb baj a hamu-finomságú por, még sokkal nagyobb baj ez itt mint a a Marson. Szép ez a videó, de inkább csak mese. Bármilyen föld-mozgatás nagy porfelhővel jár majd ott, illetve ha önvezérlő robotok lesznek akkor nagyon meg kell oldani a szigetelést illetve hogy a robotok érzékelőit nem fedje be a por.

Bezos biztos jó fej, de legyünk őszinték: nem azért csinálja a saját pénzén mert hősiesen megtagadta hogy hozzávágják a pénzt :) Ha úgy alakul hogy megkínálják, el fogja fogadni. A mindenkori USA kormánynak szerintem mindegy ki csinálja meg helyettük az attrakciót, akár Musk, akár Bezos, akár Gipsz Jakab, támogatják azt aki a legjobban áll vele. És hát speciel Musk áll vele a legjobban.... És lehet mondani hogy állami pénz így-úgy, de ilyen ember mint ő 100 évben ha egy születik. Nem csak a pénz miatt megy előre, elképesztő amit csinál, róla lerí hogy tényleg ez az élete, beletesz mindent és hozza is az eredményeket. Nyilván ő sem hibátlan, meg vannak csúszások, de akkor is már üzembiztosra kifejlesztette a rakéta-visszatérő technikát, tehát bizonyított. Bezosnak az Amazon az élete, az életműve, tőle már nem reális hogy egy számára teljesen más műfajban is ugyanígy kiteljesedjen, ugyanígy beleadja magát maximálisan. Musk meg mint valami csoda, tolja a Teslát, a szoláros cégét, az alagútfúró cégét, a hyperloopot, az AI-t, hihetetlen a pali.

Amúgy a Holdbázis nekem kicsit visszalépés lesz ha összehozzák (ha a kormány ad rá pénzt nyilván összehozzák... Trump meg örülne egy sikernek végre), pontosabban lassítja a Mars-projektet, időt, pénzt, munkát, médiafigyelmet szív el tőle. Persze ettől még , csak én a marsi bázist jobban várom. Mondjuk legjobban az Európa felszínéről nyalatnám a jeget egy robottal hátha talál ott valami élet-nyomot, az lenne a legnagyobb dobás, de úgy látszik erre várhatok.

(#158) Cifu válasza tupuk (#157) üzenetére


Cifu
nagyúr

És lehet mondani hogy állami pénz így-úgy, de ilyen ember mint ő 100 évben ha egy születik. Nem csak a pénz miatt megy előre, elképesztő amit csinál, róla lerí hogy tényleg ez az élete, beletesz mindent és hozza is az eredményeket.

Én végigkövetve az elmúlt ~20 évet úgy látom, hogy eszméletlenül akaratos, buldog természetű, és kitapossa, amit ki akar. Meg elképesztően mázlis...

Az utóbbi nem ok nélkül fontos. Az 1990-es évek elején-közepén a McDonnel-Douglas DC-X / DC-XA / DC-Y / Delta Clipper programjával próbálkozott, ez egy függőlegesen fel- és leszálló STTO űrhajó lett volna. A kis méretű tesztjárművet még támogatta az állam, de aztán kiszálltak a programból. az McDD még évekig propagálta a programot, úgy számolva, hogy akkori áron 600 millióból kihozható a DC-Y teljes méretű SSTO rakéta. De egyszerűen nem tudtak összekalapozni ennyi pénzt, a cégnek pedig nem volt erre már pénze (annyira nem volt, hogy pár év múlva a Boeing felvásárolta őket).

Volt az 1990-es évek végén, 2000-es évek legelején az X-33 projekt, amely az "Űrsikló 2.0-át" hozta volna el, egy minden eddiginél előre mutatóbb SSTO űrrepülő formájában. Ez lett volna a Venture Star. Bemutató videó erre. A Lockheed 700 millió dollárt költött rá, plusz a NASA tolt bele egy hasonló összeget. De a támogatástól megfosztották, csak mert azért. Az USAF kétszer próbálta újra életre hívni, de mindkétszer rájuk csapták az ajtót.

Volt a Beal Aerospace, a tulajdonosa, Andrew Beal üzletember, hasonló kaliber, mint Musk, a saját pénzéből 200 millió dollárt áldozott saját űrrakétájának kifejlesztésére. De mivel nem sikerült se megrendelőket találnia, sem befektetőket, felszámolta a tevékenységet (a SpaceX texasi tesztközpontja eredetileg a Beal Aerospace-é volt, egy árverésen jutottak hozzá, potom pénzért).

Ott volt a Rotary Rocket, akik mókás helikopter-szerű megoldással próbálták megoldani a visszatérést saját SSTO űrhajójuknál. Az eszméletlenül kevés pénzből vegzáló cég azért összehozta az első kompozit műanyag LOX tartályt például. De nem sikerült se megrendelőt, se befektetőt találni.

A Kistler AeroSpace / Rocketplane Kistler kvázi lehetne akár a mai SpaceX is. A SpaceX mellett eredetileg ők, és nem az Orbital (pár hete OrbitalATK, ma már Nothrop) nyerte meg az ISS ellátó-űrhajó megbízását (COTS) 2006/2007-ben. A Szovjetunió felbomlása után az N-1 szuperrakétához szánt, de sose használt NK-33 / NK-43 hajtóműveket felvásároló Walter Kistler és Bob Citron egy teljesen újrafelhasználható, két fokozatú rendszert álmodott meg, a K-1-et. Sok szempontból hasonlót, mint a BFR, csak éppen ejtőernyővel és légzsákokkal hozta volna vissza biztonságosan a fokozatokat (eredetileg a Falcon 1 és a Falcon 9 is ezt a megoldást használta volna). Először az 1990-es évek végi Iridium-csőd és ázsiai pénzügyi válság miatt pártoltak el tőle a befektetőt (pedig papíron már 440 milliót kalapozott össze ekkora), majd miután a Rocketplane-el összeállva megnyerték a COTS-ot, a NASA által előírt saját tőkerészt nem voltak képesek összegyűjteni (500 millió dollárról volt szó, ezt Musk befektetőkkel és a Tesla-részvényeivel oldotta meg), ezért végül kibuktak, majd 2010-ben csődbe mentek.

Szóval hogy is mondjam. Musk hatalmas szerencsejátékot űzött és űz, és bejött neki... Én sok szempontból úgy vélem, hogy Musk bizonyos szintig exhibicionizmusát éli ki a Tesla / SpaceX / egyéb ötleteivel, élvezi a Plaboy-életet, miközben mindenféle olyasmit csinál, ami az érdeklődési körébe tartozik. Ezt talán valahol irigylem is tőle... Másfelől viszont azért elgondolkoztató, hogy amúgy tehetséges (sőt, talán tehetségesebb) emberek mégse érték el azt, ami ő. Nem azért, mert rossz mérnöki elképzelésekkel ültek asztalhoz, sőt, többségük konkrétan kidolgozottabb, jobban átgondolt tervekkel bírt. Csak hát kell egy olyan pofátlan üzletemberi véna, amely lazán beperli a NASA-t vagy az USAF-ot, ha az üzleti érdekei ezt kívánják, és nekimegy a legnagyobb lobby-erőknek is, ha útjukban áll.

Az eredményeit nem vitatom, sose vitattam. De annak nem örülök, hogy ismét arra látunk példát, hogy nem a tehetség, hanem a gátlástalanság visz előre...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#159) tupuk válasza Cifu (#158) üzenetére


tupuk
aktív tag

Szia!

köszönöm ezt a külön cikkel felérő összefogalót és eredettörténetet! Nagyon érdekes, mindezekről fogalmam sem volt. Amellett hogy érdekes, bevallom kicsit zavarban is vagyok, bennem egyáltalán nem a gátlástalanul nyomuló Playboy-fiú képe él Muskről, sőt ami azt illeti inkább az ellenkezője.

Amellett hogy láthatóan teljesen otthon vagy a témában és nyilván igazad van, a Playboyos részben biztos hogy nincs igazad. Ezen megakadt a szemem mert ez azért nagyon degradáló... a Playboy fiúk a mának és a hedonizmusnak élő felszínes nőcsábász ficsúrok, akik a kurváik seggéről szívják fel a kokót a luxusjachtjukon. Vannak ilyenek is bőven, színészek, popsztárok, sportolók, milliomoscsemeték, nem is titkolják hogy élnek, büszkén tolják fel a bulizós képeiket a netre. Musk ezzel szemben minimum heti 80 órát dolgozik, nincs is magánélete csak a meló, és kicsit sem olyan kép él róla hogy azzal megy el az élete hogy kurvákkal hetyeg medencék partján.

A nyomulás... hát, ha valamilyen jogsérelem érte akkor szerintem jogos ha beperli akár a NASA-t is, sőt kifejezetten imponál ha valaki be meri perelni a híres és nagy NASA-t. Persze fogalmam sincs mi ez az eset, lehet pofátlanság volt tőle, nem tudom. (Megjegyzem ha a NASA-ra várnánk, a büdös életben nem jutnánk el a Marsra...).

Az hogy lobbi-erőnek megy neki, az sem feltétlenül lehet rossz, pl. neki nagy klasszikus repülőgép (és fegyver)gyártók a konkurensei (pl. a Lockheed) sokunk szemében kifejezetten antipatikus óriások, és akiket nem az innováció vágya, meg a Mars-hódítás romantikus vágya hajt, hanem csak és kizárólag az hogy minél több politikust felvásárolva minél nagyobb állami megrendeléseken gazdagodjanak meg a lehető legjobban. Meg hogy megőrizzék részleges monopolhelyzetüket és piaci erőfölényüket, amivel a lehető legjobban visszaéljenek. És hát ezek a cégek sem a szégyenlősségükről és visszafogottságukról híresek... egy ilyen cégnek keresztbe tenni akár kifejezetten tökös és imponáló dolog is lehet. Persze itt sem ismerem a konkrét ügyet amire utaltál, lehet mégis a rossz oldalon állt Musk.

Nekem valahogy egy szimpatikus, alázatos és persze céljaiért fanatikusan hajtó ember képe jött le róla. Megjelenésében sem az a gátlástalan figura, a mai beszédében pl. egy csomót dadogott. Ráadásul nem csak üzletember hanem mérnök is. Egyszerre visz több céget, főleg a Teslát és a SpaceX-et. Azért ehhez iszonyatos munkabírás kell, és tudás is.

Na mindegy, megmérgezted a bennem élő Musk-képet, többé már nem tudok úgy lelelksedni mint eddig :)

Te, még két rövid kérdésem lenne ha nem bánod, két sorban tudsz válaszolni:
1. Ha nincs Musk, akkor most itt lenne 5-10 éves távlaton belül a reális Mars-hódítás (meg a visszatérő rakéták), vagy sem? (Abban gondolom egyetértünk hogy - ha némi csúszással is - de most már hihető hogy megvalósul a terv.)
Őszintén szólva nekem olyan érzésem van, hogy a technológia akár már több évtizeddel ezelőtt is megengedte volna hogy ember menjen a Marsra. Mégsem mentünk. Tehát kellett valaki aki jön és képest ezt mind szakmailag mind üzletileg végigtolni. És ha Musk nem lenne, akkor most se mennénk. Persze lehet tévedek.

2. Engem nagyon érdekelne az is, hogy ha egyszer megérkezett az első csapat, milyen bázist fognak felépíteni, hogy fognak ott élni, illetve van-e már erre bármilyen terv vagy csak pár látványos renderkép meg videó a médiának de semmi komoly? Ha tudnál olyan cikről ami ezzel komolyabban foglalkozik, azt szívesen elolvasnám ha belinkeled, köszi.

(#160) tupuk válasza Cifu (#158) üzenetére


tupuk
aktív tag

Na még két kérdés, csak nem bírom ki :) Persze csak ha van időd...

Az egyik, hogy laikusként olyan érzése van az embernek, hogy komoly technológiai áttörések, innováció eredménye a visszatérő rakéta, illetve a majdani Mars-utazáshoz is jó pár további mérnöki bravúr kell majd. Na most Musk személyesen ebben mennyire veszi ki a részét? Csak mázlija van, mert begyűjtött pár mérnök-zsenit, akik szállítják neki a sikert, ő meg szépen ráülve az eredményekre learatja a babérokat, vagy azért ennél nagyobb része van benne?
Mondjuk ő a nagyfőnök, nem is várom el tőle hogy mindent ő csináljon, meg vannak egyéb cégei (aludni szokott vajon néha...?), tehát fizikailag sem lehet elég ideje elmélyülni nap sok órát technológiai megoldásokon gondolom.

A másik kérdésem meg, hogy ugye jól gondolom hogy a Jupiter Europé nevű holdjára is el tudna ma már küldeni egy robotot a NASA ha akarna, illetve ha lenne rá pénze, ahogy a Marsra is küldött robotokat? Gondolom: igen. Csak azért érdekel ez annyira mert ugye azt mondják az ottani óceánban van a legnagyobb esély a földön kívüli életre. Ráadásul rendszeresen kitörő gejzírek is vannak rajta a déli pólus közelében, tehát nem kell átfúrni a több km vastag jeget hanem elég lenne csak egy gejzír mellé letenni egy robotot, amely a felszínről felnyalja a gejzír által felhozott, és a felszínen jéggé fagyott vizet, azt felolvasztva és mikroszkóp alá téve, a képet visszaküldve a földre akár meg is lehetne találni azt az életet.

(#161) Cifu válasza tupuk (#159) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ezen megakadt a szemem mert ez azért nagyon degradáló... a Playboy fiúk a mának és a hedonizmusnak élő felszínes nőcsábász ficsúrok, akik a kurváik seggéről szívják fel a kokót a luxusjachtjukon.

Mit is csinált Musk a 2Zip-ből kapott millióból? Igen, ez lett részben a későbbi PayPal alapításikor beletolt összegének forrása, de közben luxusautókra és magángépre is költött rendesen. Nem ilyesmit csinál egy Playboy?

Vagy összeakad élete párjával (Jennifer Justine Wilson, egy írónő), aki szül neki 6 gyereket, majd a váláskor Musk lazán nekiáll olyanokat állítani, hogy a barátainál lakik, nincs semmi pénze, és a felesége olyan vagyont akar tőle, ami nem létezik. Eközben viszont magángéppel megy lobbyzni Washingtonba a Tesla érdekében. 12 alkalommal egy év alatt.

A válás egyébként egy színésznő miatt következik be (Talulah Riley, lehet rá googlizni), akitől kétszer is összeházasodott, majd kétszer elvált (2010-2012 és 2013-2016). A két válásért a színésznő összesen 20,2 millió dollár fájdalompénzt kapott...

Vagy 2013-ban holmi 78 millió dolláros fizetést kap a Tesla-tól (megj.: úgy, hogy amúgy a cég még egy évben nem volt nyereséges - azóta sem), és ebből többek között vesz egy 17 millió dolláros házat. Miután felhördülés történik, hogy ez mégis mi, merthát ez nem az a Musk, akiről eddig ódákat zengtek, azóta a Tesla minden évben közli, hogy 33-37 ezer dollárt kap évi apanázsnak (azt nem teszik hozzá, hogy részvényopciókat is).

Ezek az infók amúgy ennek a cikknek, amelynek a kommentelésénél vagyunk. az első oldalán mind olvasható, forrásokkal megjelölve. Tehát nem az ujjamból szoptam az egészet, hogy a Musk mítoszt leromboljam a sárga földig.

Félreértés ne essék, én nem sajnálom tőle. Nem vitatom el, hogy megküzdött mindenért. De akkor már szimpatikusabb számomra, ha az ilyesmit felvállalja az ember, és nem marketing-alapú képet igyekszik kialakítani magáról, amely szerint ő egy megszállott jövőbelátó, aki nem a pénzért csinálja az egészet. Mert Musk ezt teszi.

ha valamilyen jogsérelem érte akkor szerintem jogos ha beperli akár a NASA-t is, sőt kifejezetten imponál ha valaki be meri perelni a híres és nagy NASA-t. Persze fogalmam sincs mi ez az eset, lehet pofátlanság volt tőle, nem tudom.

Az USAF beperlése teljesen érthető lépés volt (azt sérelmezte, hogy az EELV tenderen, amely az USAF számára szolgáló katonai megrendelésekről szólt, esélyt sem adtak neki, csak a Boeing és a Lockheed jöhetett szóba a zsíros megrendeléseknél) - a NASA beperlés kicsit cikibb eset, de végül is abból is jól jött ki.

(Megjegyzem ha a NASA-ra várnánk, a büdös életben nem jutnánk el a Marsra...).

Én egy kicsit másképpen látom. Javaslom olvasgasd el az amerikai űrhajókról szóló kétrészes cikksorozatomat itt a Logouton...

A NASA meg tudná oldani, csak hát akkor ne a politika mondja meg, hogy mire költheti a pénzt... Sajnos a NASA iszonyatos vízfejet növesztett, ezt le kéne csapolni, dehát az ilyesmi nem megy könnyen, hiszen a vízfej rendelkezik önvédelmi mechanizmusokkal.

Kíváncsi leszek, hogy a most az ajtóban toporgó új adminisztrátor-jelölt meg tudja-e valósítani a reformterveit. De csodára nem számítok.

Az hogy lobbi-erőnek megy neki, az sem feltétlenül lehet rossz, pl. neki nagy klasszikus repülőgép (és fegyver)gyártók a konkurensei (pl. a Lockheed) sokunk szemében kifejezetten antipatikus óriások, és akiket nem az innováció vágya, meg a Mars-hódítás romantikus vágya hajt, hanem csak és kizárólag az hogy minél több politikust felvásárolva minél nagyobb állami megrendeléseken gazdagodjanak meg a lehető legjobban.

Pro és kontra. Igen, a Lockheed és a Boeing sajnos csúnya vágányon vágtat. De az 1990-es években a Lockheed nagyon támogatta az X-33 / Venture Star programot, ami innovatív volt, előre mutató volt, a saját pénzét kockáztatta érte... aztán jött egy szenátusi döntés, és az egész alól kihúzták a szőnyeget... Ez is összetett kérdés, a Lockheed sem fekete bárány, a SpaceX sem a szent szűz. A szürke árnyalataiban pompázik mindenki...

Nekem valahogy egy szimpatikus, alázatos és persze céljaiért fanatikusan hajtó ember képe jött le róla.

Musk gyakorlatilag az első időben végig maga képviselte a SpaceX-et. Ő tartott előadásokat, Ő mutatta be a rakétákat, űrhajókat, Ő áll neki Mars-propagálást végrehajtani... Gyakorlatilag pár évvel ezelőttig Shotwell (a cég COO-ja) se nagyon tűnt fel saját magában. Egy ideje már ő is tart előadásokat, de Musk a rivaldafényt nagyon szereti, és igyekszik magát a középpontba állítani. Emiatt az alázatosság nem feltétlen igaz rá.

A felvázolt tervei jó részben mások ötletei, szépen becsomagolva. A Marson való üzemanyag gyártás Robert Zubriné, a hajón való landolást Jeff Bezos cége, a Blue Origin levédette, még mielőtt egyáltalán a SpaceX elkezdett vele foglalkozni... Ezek is ott vannak az első oldalán a cikknek....

Na mindegy, megmérgezted a bennem élő Musk-képet, többé már nem tudok úgy lelelksedni mint eddig

Én nem akartam senki idolját lerombolni. De a világban szinte minden nézőpont kérdése. Én szeretném, ha az emberek nem csak egy oldalát és nézőpontját ismernék a történetnek...

Az olvasó döntése, hogy az általam leírtakat miként dolgozza fel. Ostobaságnak tartja, avagy igaznak. Az ő döntése, ezt nem tudom befolyásolni. De ezért van annyi link az írásaimban, hogy meg lehessen nézni, mi alapján írom azt, amit...

1. Ha nincs Musk, akkor most itt lenne 5-10 éves távlaton belül a reális Mars-hódítás

Óvatosan ezzel. Tavaly Musk azt ígérte, hogy 2018-ra megy a Red Dragon a Marsra. Ma ott tartunk, hogy egyáltalán nem is lesz Red Dragon...

meg a visszatérő rakéták

Ott vannak lent a felsorolt példák. Ott van a Blue Origin és a 2020-ban már remélhetőleg repülő New Glenn rakétájuk...

Ki tudja, hogy mi lett volna, ha nincs a SpaceX. Hogy jó irányba halad most az űrhajózás az biztos. Hogy ehhez köze van a SpaceX-nek is, az is. De nem a SpaceX az egyetlen katalizátora...

Őszintén szólva nekem olyan érzésem van, hogy a technológia akár már több évtizeddel ezelőtt is megengedte volna hogy ember menjen a Marsra.

Csak pénz kérdése volt eddig is. Csak hát senki (sem ország, sem magánember) nem szánt erre akkora összeget, amely valóban jelentős lett volna. Ne feledjük, hogy a SpaceX sem jutott még el a Marsra...

Engem nagyon érdekelne az is, hogy ha egyszer megérkezett az első csapat, milyen bázist fognak felépíteni, hogy fognak ott élni, illetve van-e már erre bármilyen terv vagy csak pár látványos renderkép meg videó a médiának de semmi komoly?

Javaslom a Logoutban a cikkeim végigolvasását. ;)

Röviden: vannak ilyen tervek, de a többség csak vázlat inkább.

(Bocsi, de hív az ágy...)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#162) tupuk válasza Cifu (#161) üzenetére


tupuk
aktív tag

Szia, ezt az első pár sort most így utólag írom hozzá miután írtam egy hosszú választ :) Csak azt akarom így elé tenni, hogy egyrészt köszi az alapos választ és infókat, másrészt, bár sokat reagáltam rá, olyan nagy különbség nincs köztünk, inkább csak árnyalatokban, illetve nyilván kicsit elfogult is vagyok Musk mellett ezért védem ennyire, igyekszem megértő lenni vele, de ezt majd felülvizsgálom.

Na ezt írtam:
Jó hát a 20-as éveiben mindenki kiéli magát (akinek lehetősége van rá), azt ne kérjük már számon rajta. Hogy csak két példát említsek, "a legnagyobb magyar" Széchenyi sem szerzetesként élt a húszas éveiben, vagy hogy egy nemzetközi bálványt említsek, Mandela is maga nyilatkozta hogy ifjabb korában voltak"erkölcstelen" tettei. Sőt, már olyat is olvastam hogy a szentként elkönyvelt Gandhi is úgy dugta a csajokat ahogy csak érte.
Az ember nem 18 évesen lesz felnőtt, hanem inkább 28-30 évesen. Pláne a fiúk :) Sok fiú meg soha nem lesz felnőtt, de az mondjuk más tészta... Kell idő amíg benő az ember feje lágya, nekem is kellett ehhez idő. Én ugyan nem vettem luxusautókat, de ha lett volna rá pénzem, lehet hogy vettem volna. Már már nem vennék, leszarom, nem ez a fontos. Ha lenne sok pénzem egy részét eljótékonykodnám. Szóval hagyjuk a vad ifjú éveket, nem egészen méltányos az alapján megítélni, pláne a mai embert. Nyilván nem tökéletes és szeplőtlen.

Az hogy kivesz a cégéből 80 millió dollárt, hát istenem, a világ egyik legnagyobb és legversengőbb iparágában csinált egy akkora sikert, amire szintén nem nagyon volt/van példa, ez rendkívül siker. Gondolom Gates vagy Jobs is vett ki a cégeikből pár milliócskát, de hát üzletemberek, ez a céljuk, a pénz. Aki üzleti sikert ér el annak jár a pénz, nagy siker után meg nagy pénz. Az hogy a cég "veszteséges" az olyan, hogy részint a komolyabb iparágakban egy vadi új zöld mezős beruházás, új márka és új termék építés, de akár csak egy söröző beindítása is minimum 5, de inkább 10 év után kelsz nullszadós egyáltalán, és csak aztán kezd nyereséget termelni. Ettől még lehet látni már az első években is hogy sikeres, jó, fejlődő konstrukciót sikerült-e összehozni, csak ki kell várni a pár évet ami a kezdeti tőkét, befektetési igényt visszahozza és aztán jön a nyereség. (Nem mellesleg adóelkerülés célból is érdemes mínuszra kihozni a dolgot, erre tartják a könyvelőket a világon mindenhol... attól még lehet nyereséges egy cég hogy a könyvelőinek sikerül mínuszt kimutatni.)

"Félreértés ne essék, én nem sajnálom tőle. Nem vitatom el, hogy megküzdött mindenért. De akkor már szimpatikusabb számomra, ha az ilyesmit felvállalja az ember, és nem marketing-alapú képet igyekszik kialakítani magáról, amely szerint ő egy megszállott jövőbelátó, aki nem a pénzért csinálja az egészet."
Oké, ebben a formában megfogalmazva teljesen egyetértünk.

Az eredeti cikked tavaly olvastam, és már nem emlékszem mindenre, főleg az elejére amit csak felületesen futottam át, a múlt és eredetsztori nem érdekelt annyira, csak a jelen meg a jövőbeni kilátások. De igazad van, nem kéne olyat kérdeznem ami benne van a cikkben, el fogom olvasni újra alaposan. csak az olyan hosszú hogy inkább egy tanulmány mint egy cikk, szóval az max este lesz vagy holnap.

"Musk gyakorlatilag az első időben végig maga képviselte a SpaceX-et. Ő tartott előadásokat, Ő mutatta be a rakétákat, űrhajókat, Ő áll neki Mars-propagálást végrehajtani... Gyakorlatilag pár évvel ezelőttig Shotwell (a cég COO-ja) se nagyon tűnt fel saját magában. Egy ideje már ő is tart előadásokat, de Musk a rivaldafényt nagyon szereti, és igyekszik magát a középpontba állítani. Emiatt az alázatosság nem feltétlen igaz rá."
Szerintem az alázat nem introvertáltságot jelent. Az alázat és a szereplésvágy nem zárja ki egymást. Én amerikai sztárok, színészek között is látok olyat akikben van alázat. Mivel a SpaceX-et ő alapította és csinálta meg, természetes hogy ő is képviselte a nyilvánosság előtt. Úgy értem alázatot, hogy alázat van benne a munkája, a célja iránt, tud alázattal dolgozni.

"A felvázolt tervei jó részben mások ötletei, szépen becsomagolva."
Na ezt is kicsit másképp látom. Olyan hogy "eredeti" ötlet, olyan szinte nincs is, vagy csak egészen ritkán. Mondjuk a Rubik-kocka az volt. De az olyan dolgok, amik pl. a technológia-mérnöki gondolkodásból-evolúcióból fakadnak, azoknál egészen ritkán van ilyen, egymásra épülnek, egymásból nőnek-fejlődnek ki az ötletek, megoldások, amik egyébként is rendszerint adják is magukat azok számára akik azzal a területtel foglalkoznak.
Csak két példa: Darwin és Kopernikusz. Mindkettő nevéhez tudományos áttörést, forradalmat kötünk, holott egyiküknek sem a "saját ötlete" volt az evolúcióelmélet illetve a heliocentrikus elmélet. Az evolúcióelmélet "benne volt a kor tudományos életében" hogy ezzel a hülye kifejezéssel éljek, ott volt a levegőben. Nem csak Darwin dolgozott rajta, sőt "A fajok eredete" című főművét azért adta ki a tervezettnél kicsit korábban, hogy egy másik tudós kollégája kissé hasonló elméletét tartalmazó publikációját megelőzze (kvázi úgy versenyeztek ők is ahogy most is versenyeznek egymással még a bejelentésekben is az űrcégek). Ettől még Darwin ölte bele a legnagyobb munkát, az ő koncepciója volt messze a legátfogóbb és legkidolgozottabb, ő is gyűjtött hozzá a legjobb anyagot a Galapagos szigeteken, szóval teljesen jogosan övé az érdem, de ki ne találjuk már hogy neki jutott volna ez először az eszébe. Már az ókori görögöknek is feltűnt hogy a majmok úgy néznek ki mint az emberek csak szőrösebbek és hogy talán ez nem véletlen. Persze ebből akkor még nem született koncepció, nem volt meg hozzá a tudományos alapjuk, csak jelzem hogy közel sem Darwin volt az egyetlen, és ha ő nincs, akkor pár évvel később mások összerakják ugyanazt az elméletet, egyszerűen azért mert akkoriban már elért oda a tudományos gondolkodás fejlődése, hogy ez volt a logikusan következő fejlődés szakasz.
Kopernikusz meg kb. hasonlóan volt mint Darwin, az ő korában is már forrta ki magát az egyre tarthatatlanabb geocentrikus világkép bedőlése. És Kopernikusz ismerte azon ókori görög szerzők, főleg Arisztarkhosz gondolatait, akik szerint a Nap körül kering a föld, ő sem a nulláról indult, csak egyszerűen kidolgozott és elsőként matekkal is alátámasztott egy már meglévő elméletet. Benne volt az akkor már a levegőben. Kopernikusz ráadásul pont nem volt egy feltaláló-alkat, szinte meg is bánta később.
És ahogy most is sok technológia van a megvalósulás határán, aztán majd meglátjuk melyik cég találja telibe a legjobb megoldást.

Ráadásnak egy ötlet önmagában szinte semmi, azt meg is kell valósítani mind technikailag, mind úgy hogy üzletileg is működjön. Ez érdemi munka, sőt általában ez a munka, a hozzáadott érték nagyja.
Ha már ötletek eredet-történetébe megyünk bele, akár Vernéig is eljuthatunk :) De biztos hogy sok más scifi szerzők is írt olyanokat amik később megvalósultak (vagy meg fognak).

Na ennyi, köszönöm a beszélgetést, remélem te is élvezted, több kérdéssel nem nyaggatlak :)

(#163) tupuk válasza Cifu (#161) üzenetére


tupuk
aktív tag
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.