Hirdetés

2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) Eastman válasza #28752640 (#50) üzenetére


Eastman
őstag

Bevállalós vagy. Az univerzumot talán könnyebb megérteni mint a nőket.

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#52) #28752640 válasza Eastman (#51) üzenetére


#28752640
törölt tag

Na igen. Ezzel szembesülök minden nap. Még hogy oldal borda. Ha így lenne nem okoznának ennyi fejtörést. :DDD

(#53) Jim-X válasza #28752640 (#50) üzenetére


Jim-X
őstag

Állítólag lézerrel akar lövöldözni telefon méretű "űrhajókat" az alfa centaurig. Pár év alatt meg is érkeznének. Csak nagyon lassan gyorsul be, de utánna megközelítené a fény sebességét.

Lezerrel hogyan? A fotonnak nincs tomege...

Túl macerás volt és jött az új szenvedély a csajok. :D

Dr. Emmett Brown is megmondta, miutan elpusztitotta az idogepet a vilagegyetem masik nagy rejtelyet fogja tanulmanyozni...a Noket :DDD

A játék az nem játék!

(#54) Cifu válasza #28752640 (#50) üzenetére


Cifu
nagyúr

Stephen Hawking ötlete sem kismiska.

Nem Hawking ötlete a Lézer-Vitorlás meghajtás, csak ő propagálja egy ilyet felhasználó csillagközi kutatószonda-elképzelést.

Csak egy nyüves találmány kellene mint anno a gőzgép aztán lehetne csapatni.

A gőzgép egyszerűen megvalósítható volt, aztán még kellett mellé sok-sok részeredmény, hogy kiteljesedhessen (lásd még az első gőzhajók lapátkerekesek voltak, rengeteg hátránnyal, így a hajócsavar feltalálásáig sok bosszúságot jelentettek, majd jöhettek a kazánoknál a forradalmi megoldások (yarrow-kazán, gőztúlhevítés, stb.) aztán a dugattyús gőzgépek helyett a gőzturbina...).

Itt hatványozódik a probléma. Kell egy megbízható, nagy energiasűrűségű energiaforrás (per pillanat az atomreaktornál és a radioizotópos generátornál jobb megoldás nem nagyon van), hatékony hajtómű, nagy szilárdságú de nagyon könnyű szerkezeti anyagok (a SpaceX sem véletlenül fordult a szénszálas kompozit műanyagok felé), hatékonyabb hőelvező megoldások és így tovább.

Pusztán egy áttörés kevés lenne ide...

Kár hogy nem értek annyira a csillagászati, ürkutatási dolgokhoz mint te mert nagyon tudnám szeretni.

Én sem így születtem, érdekelt, hát olvastam róla sokat, rengeteg (főleg angol nyelvű) fórumot olvasgattam, és tanultam belőlük. Sajnos én anno megmérettem és könnyűnek találtattam a Csillagász-képzés terén (max. pontszám feletti felvételi eredmény kellett volna (ie.: csupa kitűnő érettségi és országos vagy nemzetközi versenyeredmények, stb.) akkor, amikor ott tartottam), szóval csak hobbi maradt...

Van távcsövem, de jó ideje nem nézem az eget, kicsit meguntam, meg hát az internet korában simán elérhetőek olyan minőségű csillagászati fotók, amelyek hétköznapi halandó számára elérhető távcsövekkel sose látható meg. Ahhoz pedig nem vagyok elég kitartó, hogy műhold-vadászattal foglalkozzak (akik távcsövekkel műholdakat keresgélnek az égen, ilyen például Thierry Legault, aki kémműholdakat fotóz, hobbiból...)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#55) Cifu válasza Jim-X (#53) üzenetére


Cifu
nagyúr

Lezerrel hogyan? A fotonnak nincs tomege...

Biztos?

A helyzet az, hogy a Napvitorlás létező dolog, régóta téma, hogy ez lehet az egyik legjobb megoldása a naprendszerből kifelé való haladásnak.

Ennek egy másik vetülete lenne a Lézer-meghajtás, ahol elméletben fix, általában égitestre telepített lézernyalábokkal tolnának egy foton-vitorlást (tehát egy közeli csillag (adott esetben a Nap) helyett lézer lenne a vitorlás hajtásáért felelős energiaforrás).

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#56) Jim-X válasza Cifu (#55) üzenetére


Jim-X
őstag

Ezek alapjan nem! Mindig tanul az ember :K ;)

A játék az nem játék!

(#57) #65675776 válasza #28752640 (#50) üzenetére


#65675776
törölt tag

A gőzgép feltalálása (ie 1. század) után is eltelt közel ezernyolcszáz év, mire használható eszköz is épült rá (isz 1698).

(#58) f(x)=exp(x)


f(x)=exp(x)
őstag

Nagyon jó lett a cikk, örülök, hogy ilyen témájú cikkekkel gyarapodik a logout.
Jómagam is nagyon szeretek ilyen témájú dokumentumokat olvasgatni. Aki szeretne egy kicsit a témában kutakodni, annak ajánlom Stephen Hawking önyvei mellett Bill Bryson: Majdnem minden rövid története című remekművét. Laikusok számára íródtak, a korlátainkat és a lehetőségeinket remekül bemutatják az univerzummal kapcsolatban.

(#59) Eastman válasza Cifu (#55) üzenetére


Eastman
őstag

Azt nem vállalod be, hogy a tematikus angol nyelvű wiki szócikkeket átülteted magyarra? Bárki szerkesztheti a magyar wikipédiát (is).

(Előfordult, hogy az érdeklődési körömön belül adatokkal egészítettem ki az angol wikit, de gyakrabban a magyart, ha elütést vagy fogalmazási hibát találok.)

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#60) Cifu válasza Eastman (#59) üzenetére


Cifu
nagyúr

Eonokkal ezelőtt tettem egy próbát haditechnikai jellegű szócikkeknél. Aztán vitába kavarodtam a tartalmat illetően, és mivel én voltam az új fiú, ezért én maradtam alul a vitában. Azóta nem piszkáltam bele...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#61) #65675776 válasza Cifu (#60) üzenetére


#65675776
törölt tag

Elméletileg ki lett takarítva a szerkesztőgárda, pár nem odaillő elem eltűnt az utóbbi 5-6 évben. Hasonló tapasztalatom egyébként nekem is volt. Velem ellentétben forrásokkal nem tudta alátámasztani az állításait. Szóval végül fasságokkal terhelten ment ki az a szócikk kiemeltbe.

Nem csoda, hogy a magyar wiki szétzülött. Túl sok fentemlített egyén volt ott. Akiket elüldöztek, azok meg nem nagyon akarnak már visszamenni szerkeszteni. Nekem is volt 3-4 majdnem teljes szócikkem megszerkesztve, de oda már be sem írtam.

(#62) Cifu válasza #65675776 (#61) üzenetére


Cifu
nagyúr

Lehet, hogy ma már teljesen más világ van, nem tudom. De bevallom visszafogottan vágyom arra, hogy X órányi munkámat két kattintással valaki tönkretegye / levegye, csak mert ütközik a saját világképével. Aztán állhatok neki harcolni az igazamért...

Szeretem a Wikit, én is sűrűn linkelem, de inkább az angol nyelvű oldalakat...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#63) Eastman válasza Cifu (#62) üzenetére


Eastman
őstag

OK, ez így érthető.

Jó, hogy így legyűjtöd és fordítod nekünk a nagy űrugrásról szóló angol nyelvű cikkeket. A napszélvitorláról és a vele kapcsolatos egyéb fejlesztésekről írhatnál egy hasonlót, ha belefér.

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#64) Cifu válasza Eastman (#63) üzenetére


Cifu
nagyúr

Nem lefordítom, hanem megírom, különféle források alapján. Adott esetben a fordítás itt a második oldal lenne, amely tényleg kvázi lefordítása annak, amit az előadáson mondott (ott maximum csak megjegyzéseket, magyarázatot fűztem hozzá).

Az első és harmadik oldalt teljesen én írtam, saját kútfőből. Ott vannak a források a legtöbb helyen, ahol a leírtaknál honnan származik az információ.

Sem az első, sem a harmadik oldalt nem találod meg sehol angol nyelven, és ebben a formációban a másodikat sem...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#65) Eastman válasza Cifu (#64) üzenetére


Eastman
őstag

Tudom, és nagyra értékelem. Rosszul fogalmaztam, elnézést.

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#66) lee56 válasza Cifu (#64) üzenetére


lee56
őstag

Remek cikk. :R Legalábbis amennyit eddig el tudtam olvasni belőle :) , napi pár percet szánva erre a feladatra bizony sokáig tud tartani. Nem kispályás mennyiség, de azért haladok vele. ;)

No Comment

(#67) #33253120 válasza lee56 (#66) üzenetére


#33253120
törölt tag

Boldog ember. Valahogy Cifu írásait nem tudom félbehagyni. :)

(#68) lee56 válasza #33253120 (#67) üzenetére


lee56
őstag

Mondtam én egy szóval is hogy egyszerű? :) De hát utóbbi pár napban ennyi jutott, sorry.. :P

No Comment

(#69) #28752640 válasza Cifu (#54) üzenetére


#28752640
törölt tag

Nálam is hasonló a helyzet. Azóta vettem egyet, de már nem okoz akkora áhitatot.

daa-raa: Akkor rengeteg találmány lehet amit csak később tudnak az agyasok láncba illeszteni.
Azért az igazi tudás itt kezdődhet mikor valaki olyan dolgot épít vagy fedez fel amire még szó sincs.
3ezer évvel ezelőtt, ha valaki azon agyalt volna, hogy vajon mi lesz a jövőben akkor, hogy tudta volna kitalálni a mobiltelót, ha még szavuk sincs rá. Érdekes, a mai világhoz lehet egy cseppet sem hasonlító körülmények között fognak az unokáink sörözgetni.

[ Szerkesztve ]

(#70) schawo


schawo
titán

Köszi a cikket, most volt időm elolvasni, korrekt összefoglaló a pillanatnyi állapotokról. A 30 napos témát nem feszegetted túlságosan. Értem, hogy hipotéziseket nem szeretnél, de én azért megteszem. Valamivel kísérletezhetnek SpaceX-nél, ami egyelőre nem nyilvános.

Mindenesetre, ha lenne SpaceX IPO, megfontolnám, és ha lesz fizetős út, azt is meg fogom fontolni. :)

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#71) UnA válasza #65675776 (#57) üzenetére


UnA
Korrektor

"A gőzgép feltalálása (ie 1. század) után is eltelt közel ezernyolcszáz év, mire használható eszköz is épült rá (isz 1698)."

Ezt talán egy kicsit lehetne árnyalni, mert igazából az utolsó 100 év volt, amikor valóban fejlesztettek, ami előtte volt, az inkább egy teáskanna bonyolultságú játékszer volt, nem igazán nevezném gőzgépnek. És nem csak a ötleten vagy a képzelőerőn múlott a dolog, hanem kellettek olyan anyagok és technológiák, amelyek lehetővé tették ezt.

(#72) schawo válasza UnA (#71) üzenetére


schawo
titán

Oké, de honnan tudod, hogy mikor készült fel egy tech a tökéletesítésre? Onnan, hogy tökéletes lett.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#73) UnA válasza schawo (#72) üzenetére


UnA
Korrektor

Nem. És persze tökéletes sohasem lesz. ;)

(#74) #65675776 válasza UnA (#71) üzenetére


#65675776
törölt tag

Ami azt illeti Heron használta templomkapuk mozgatására, szóval nem csak teáskannaszerű játékszer volt.

A kisnyomású gőzgépekhez egyébként nem kell komoly anyagminőség, a bronz is bőven elég volt hozzá.

Ami miatt nem lett komolyabban használva, az a gépesítés szinte teljes hiánya az ipari forradalom előtt. Ergo nem a technológiai lehetőségek szabtak neki gátat, hanem az igény hiánya. Az emberek egyszerűen nem látták a fantáziát és a lehetőségeket a gőz erejének használatában, ezért nem is foglalkoztak vele. Amikor szükségessé vált a termelés növelése az iparban, akkor kezdtek el erőforrások után nézni és fejleszteni.

És persze azért is alakul ki a deformált kép az emberekben, mert még komolyabb iskolákban is azt tanítják, hogy James Watt találta fel. A túrót, még a modern gőzgépet is megalkották már előtte 83 évvel. Watt is egy ~70 évvel korábbi konstrukció tökéletesítésével alkotta meg a sajátját. Az első nem atmoszférikus gőzgép megalkotója volt. Ahogy a gőzmozdonyt sem Stephenson találta fel, mint ahogy azzal etetik a népeket. Laza 20 éves lemaradásban volt Ő is Trevithick mögött. A sokat emlegetett, elsőnek titulát Rocket is már négy évvel az első közforgalmi vasút elindítása után készült (ahol a George Stephenson által tervezett mozdonyt használtak), ráadásul az is sokkal inkább Stephenson fiának a tervei alapján készült és az ő gyára építette meg. Amit eleve gőzmozdonyok gyártására alpítottak 1823-ban, azaz hat évvel a Rocket legyártása előtt.

Az anyagok és technológia a nagynyomású gőzgépekhez kellett. Ez tette lehetővé a bazi nagy gőzmozdonyok és hajók építését. Technikailag a Rocket-en is nagynyomású gőzgép volt, de az akkori nyomásszinthez bőven elég volt a bronz továbbra is, és a henger-dugattyú páros sem igényelt komolyabb precizitást. Szóval akár 4-500 évvel korábban is le tudták volna gyártani. A technológiai és anyagminőségbeli fejlesztéseket pedig magának a gőzgépnek a teljesítményének a növelésére tett kísérletek váltották ki. Mert ha nem akartak hatalmas gépeket, azaz el akartak férni a vasúti űrszelvényben és nem akartak 100 m hosszú mozdonyokat, akkor bizony növelni kellett a nyomást.

De mindettől függetlenül az első gőzgép és az első gőzturbina is az aeolipile volt.

(#75) pietrrr


pietrrr
aktív tag

Nagyon jó volt olvasni! Igényes, részletes, szép munka, köszönjük szépen! :R

Bár látom, hogy tegnapelőtt már felmerült a téma a hozzászólások között, a cikk olvasása közben folyamatosan arra gondoltam, hogy mindez oké, de mi lesz a kozmizus sugárzással?
Ugye a Marsnak nincs mágneses tere, így mindenféle sugárzás gyakorlatilag akadálytalanul elér a felszínére. Erre a problémára vannak már megoldást nyújtó módszerek? Emlékszem, egyetemen az egyik tanárom mindig azt mondta, hogy jelenleg nem a sokkal kisebb gravitáció, oxigén hiánya stb a legnagyobb akadálya egy marsi bázis létrehozásának, és emberekkel való "benépesítésének", hanem a magnetoszféra hiánya.

Erről van esetleg valami fejlesztés, bármi új hír?

[ Szerkesztve ]

(#76) Cathfaern válasza #65675776 (#74) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

100-200 év múlva azt fogják tanítani, hogy az érintőképernyős telefont Steve Jobs (jobb esetben, hogy az Apple) találta fel. A világ már csak így működik, az utókor sose a feltalálóra emlékszik, hanem arra aki elterjesztette és/vagy használhatóvá tette.

(#77) Cifu


Cifu
nagyúr

@Schawo: A 30 napos témát nem feszegetted túlságosan. Értem, hogy hipotéziseket nem szeretnél, de én azért megteszem. Valamivel kísérletezhetnek SpaceX-nél, ami egyelőre nem nyilvános.

A SpaceX konzekvensen kerüli az egzotikus megoldásokat. A szénszálas műanyag sem új dolog, csak ekkorában még senki sem akarta használni, mert felesleges rizikónak gondolták.

Egyszóval én nem számítanék egzotikus dolgokra. Inkább illik a profilba egy taktikus lépés. Például utántöltő-állomások, és több utántöltés egy út alatt. Tehát LEO pályán feltöltik annyi üzemanyaggal, amennyi kell mondjuk a Föld-Hold L2-re, ott teletankolják és onnan indul majd a Mars felé, de egy Aerobreak-manőver után csak Mars-körüli alacsony pályára (MEO) áll, ahol újra feltankolják, és így száll le. Rövid számolgatás után, a Föld-Hold L2-őn való tankolás ~3,5km/s-t jelent, onnan a MEO-t elérni mondjuk 20-25 nap alatt idális Föld-Hold közelségnél már "csak" 10-12km/s Delta-V-t igényel. Minimális tömeggel az ITS képes lehet rá. Ez esetben azt feltételezzük, hogy a 30 napos "nagyotmondás" is a 80 naposhoz hasonló, tehát elméleti síkon, csökkentett teher és szuperközeli Föld-Mars távolságnál (pl. 2035) valósulhat meg.

Mindenesetre, ha lenne SpaceX IPO, megfontolnám...

Szerintem Musk nagyon élvezi, hogy a SpaceX lapjaiba senki sem láthat bele. Így is fogja ezt tartani, amíg csak tudja... ;)

@pietrrr: Erre a problémára vannak már megoldást nyújtó módszerek?

Jelenleg is dolgozik a NASA könnyű súlyú sugárzásvédelmen. Tökéletes megoldás nincs, de haladást már értek el. A fő probléma a napkitörések esete, a korábbi tervekben volt a bolygóközi űrhajókon egy vízzel vagy hasonlóan jó védelmet nyújtani képes anyaggal körbevett "sugáróvóhely". Ha napkitörés jönne, akkor a legénység ide húzódik vissza, a helyzettől függően órákra, napokra.

Az ITS nem rendelkezik ilyennel, legalábbis láthatóan. Ez alapján vagy eleve úgy lenne sugárvédelemmel kialakítva, vagy valami trükkje lehet erre.

Musk mesterséges mágnese mezőről, aféle Van Allen-övről beszélt. De jövő időben, hogy majd később így oldják meg a problémát. Addig marad a sugárvédelem az űrhajó és a szkafander falában...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#78) schawo válasza Cifu (#77) üzenetére


schawo
titán

utántöltés Logikus.

ipo Egyébként nincs sokkal előrébb, ha nem látnak bele a lapokba. Aki szívesen látná, de nem ismeri, az konkurencia. Csak az ellen véd. Idővel kell az ipo, tudja ő nagyon jól.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#79) Cifu válasza schawo (#78) üzenetére


Cifu
nagyúr

Egyébként nincs sokkal előrébb, ha nem látnak bele a lapokba. Aki szívesen látná, de nem ismeri, az konkurencia.

Meg úgy kb. mindenki, aki egy kicsit kritikusabb. Például az is csak utólagosan derült ki, hogy 2008-ban csődközeli helyzetben volt a SpaceX. Ahogy a SES-8 indítás csúszásával kapcsolatos kötbér, és a kötbér miatti pénzügyi bukás is félig-meddig csak pletykaszintű, mert nem lehet a zsebükbe belelátni. Ezek olyan dolgok, amik egy nyílt részvénytársaságnál a részvények árát padlóra küldhetik, és adott esetben könnyű felvásárlási célponttá tehetik.

Musk nagyon ügyes üzletember, ezt nehéz lenne elvitatni, de nem véletlenül jegyeztem meg, hogy a Zip2 és a PayPal esetében is komolyan összezördült a befektetőivel, üzlettársaival (a Zip2 esetében CEO-ból CTO-vá fokozták le, a PayPal CEO pozíciójából dettó a többi részvényes rúgta ki, éppen, mikor első feleségével a mézes hetein volt). Nehezen kibírható alak szinte minden régi munkatársa szerint.

A SpaceX-ben noha biztosan vannak befektetői pénzek, ezek mértéke és részletei ismeretlennek, feltehetően csendestárs szintjén mozognak.

A Tesla esetében Musk ügyesen úgy manőverez, hogy lehetőleg nála legyen a meghatározó többség - ~26,5%-os részesedésével ez meg is van (a két következő legnagyobb befektetője, a FMR LLC és a Baillie Gifford & Co. egyaránt cirka 10-10% részesedéssel bír).

Befektetésnek inkább a Tesla tűnik a kettő közül, a SpaceX eszméletlenül függ a NASA pénzektől (többek között ez is az egyik fő kritika a többi konkurens részéről, hiszen ők jobbára nyílt részvénytársaságként működnek, így nyomon lehet követni a NASA pénzek mozgását).

Ha most nyílt részvénytársaság lenne a SpaceX, akkor tavaly az első balesetig szárnyaltak volna a részvények, de talán egy botlás még belefér. A most szeptemberi baleset után viszont feltehetően csúnya zuhanásba kezdett volna. Egy ilyen eseményt egy tőkeerős cég, mint a Lockheed-Martin vagy a Boeing simán kihasználhat. Nekik pedig az első dolguk lenne, hogy Muskot kirakják a cégből...

Szóval nem, én nem hinném, hogy Musk a SpaceX IPO-n gondolkodna. Előbb adná el a Tesla részvényeit, ha nagyon megszorulna, de a SpaceX-et nem adná... :DDD

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#80) schawo válasza Cifu (#79) üzenetére


schawo
titán

Hidd el, a spacex-et, ahogy bármilyen vállalatot, aminek nem vagy részvényese, egyáltalán nem érdekli, mi a te, én, vagy bárki más kibic véleménye. Csak a részvényesek véleménye számít. Neked nem azért nem mondja el, mert aggasztja, hogy mit írnak róla fórumokon, hanem azért, mert ha már nem élvezheti az ipo előnyeit, kihasználja a vállalat zárt működését, ami a versenytársak elől elrejti, hogy milyen valódi versenyképességekkel rendelkezik.

A részvényesek türelme mindig nagyobb, mint a fórumon aggódóké. Aki vízióba, vagy távoli jövőbe (szinte ugyanaz) fektet, azt nem érdeklik annyira aktuális számok. Akit mégis, az már ipo környékén se néz a spacexre, hanem bluechipekben van az összes pénze.

A vezetési kérdés pedig attól függ, hogy mekkora a közkézhányad. Egy épeszű startupnál sosem engednek meg az alapítók a vezetésre kockázatot jelentő közkézhányadot. Szóval szerintem pár éven belül várható egy ipo, egyszerűen kell a tőkebevonás.

A teslán is mindent keresztül tud verni, pedig a mutatók a földben. A kisrészvényes a legjobb csendestárs, főleg delawareben. Nagyon jól látszik, hogy tervben van az ipo, mert delawareben van bejegyezve a cég.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#81) UnA válasza #65675776 (#74) üzenetére


UnA
Korrektor

"Ami miatt nem lett komolyabban használva, az a gépesítés szinte teljes hiánya az ipari forradalom előtt. Ergo nem a technológiai lehetőségek szabtak neki gátat, hanem az igény hiánya."

Ez nem igaz, már a 12. században volt egy kisebb ipari forradalom, ahol a felülcsapó vízkerékkel a víz energiáját használták fel szinte mindenre: kovácsolás, őrlés, kártolás, tilolás, stb.

"Watt is egy ~70 évvel korábbi konstrukció tökéletesítésével alkotta meg a sajátját."

Ez igaz, már Watt gőzgépe előtt voltak megoldások, a Newcomen-féle már túllépett a hobbi-project szintjén, de folyamatosan voltak vele problémák, főleg a túlnyomásos robbanások miatt. Watt alapvetően finomította és tökéletesítette az egész szerkezetet, azzal pl. hogy egy speciális fúrási eljárás felhasználásával a dugattyú élettartamát többszörösére növelte.

(#82) UnA válasza schawo (#80) üzenetére


UnA
Korrektor

"Egy épeszű startupnál sosem engednek meg az alapítók a vezetésre kockázatot jelentő közkézhányadot."

Ez szép elmélet, de ott szokott megbukni, hogy az egyik alapító sunyi módon eladja később a részét, hogy kiszorítsa a régieket. (Emellett ma a tőzsde hihetetlen mértékben túlértékelt, úgy, hogy közben a valós teljesítményhez kevés köze van.)

(#83) schawo válasza UnA (#82) üzenetére


schawo
titán

Itt olyan sok alapító nincs, hogy ettől kéne aggódnia. Másik, hogy épeszű alapítók már alapításkor kikötik, hogy esetleges ipo esetén mikor lehet először piacra dobni az alapítói részvényeket.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#84) #65675776 válasza UnA (#81) üzenetére


#65675776
törölt tag

Azért a vízkereket és a hőerőgépeket ne keverjük össze. Utóbbiak nem kötöttek természeti erőforrásokhoz, sok esetben mobilak, és tipikusan nagyobb az energiasűrűségük. Mindemellett nem függenek jelentős mértékben az idő- és vízjárástól. Magyarán szólva sokkal rugalmasabbak, jobban megfelelnek az ipar igényeinek.

Ráadásul az említett vízkerekek semmiben sem igényeltek nemhogy komoly, de még érdemi anyagminőséget sem, így nem is válthattak ki technikai, technológiai forradalmat.

(#85) UnA válasza #65675776 (#84) üzenetére


UnA
Korrektor

Egyszer olvass utána, ezt a szakirodalomban középkori ipari forradalomnak hívják. És nincs értelme valamiféle "magasabb rendű" technológiát emlegetni, mert csak folyamatosan egymásra épülő fejlesztések és találmányok vannak, amik a régiek nélkül nem létezhetnének.

(#86) #28752640 válasza UnA (#85) üzenetére


#28752640
törölt tag

Mint a piramis az elválasztott csúccsal és Isten mindentlátó szemével. Az a jövő. Alatta a jelen és legalul vagy valahol, a pitagoras tétel, amit már nem kell újból kitalálni csak beilleszteni. Így épül fel majd minden. :DDD

(#87) BatchMan


BatchMan
senior tag

Elolvastam. Végre.
Nagyon köszönöm, hogy megírtad ezt a cikket, szerintem más helyen is lehetne terjeszteni (pl. iho, jetfly, index stb.)
Minden elismerésem Musknak az eddig elért dolgokért, kiemelve a Tesla és SpaceX. Ezekkel nem keveset tett le az asztalra.
Ami viszont halálra idegesített az a cél, a Mars és a módszer. Szöges ellentétes véleményen vagyok mindkettővel. Nem a Marsra, és főleg nem kémiai alapú meghajtással. Veszem sorra miért.
Ha a bolygóközi repkedés a cél, márpedig ez a következő, ahhoz nagy hajókat kell építeni. Viszont nem a Földről kellene az alapanyagot felcipelni az űrbe, inkább ott kellene bányászni. A szénszál vakvágány, hiszen nem időt álló, főleg nem kinn az űrben. A fémek sokkal ellenállóbbak e tekintetben (fémes kötés vs. kovalens kötés) Iszonyú mennyiségű aszteroida rohangál kinn, megannyi első osztályú kohászati alapanyag. Számomra az első logikus lépés az űrbányászat, űrkohászat, űrgépgyártás, ami olyan alapanyagokat adna, ami a Földön elérhetetlen. Ehhez nem kell Mars, semmi előnye nincs.
(Ha már kolonizálni akarunk, arra ott van pl. a Szahara: normál gravitáció, korlátlan napfény, korlátlan levegő, 3 óra repút ;] )
A másik a meghajtás. Kémiai motorokkal nem lehet bolygóközi repkedni. Ezt Musk is tudja, mégis erőlteti. Talán politikai okai vannak, hiszen erre lehet pénzt szerezni. Egy sci-fi elképzelésre nem adnak pénzt. Mégis a következő lépés szerintem az ion hajtómű fejlesztése. Ugyanúgy a newtoni hatás ellenhatás elvén alapul, de nagyságrendileg hatékonyabb. Ezzel egy csomó probléma megoldható, úgymint üzemanyag tárolása, utazási idő.

(#88) schawo válasza BatchMan (#87) üzenetére


schawo
titán

Nagy előnye, hogy közelebb van az aszteroidaövhöz, és alacsony a gravitációs kút. Emiatt a kibányászott ércek gazdaságosabban szállíthatók és dolgozhatók fel, elég csak a félterméket a Földre szállítani.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#89) Cifu válasza BatchMan (#87) üzenetére


Cifu
nagyúr

Viszont nem a Földről kellene az alapanyagot felcipelni az űrbe, inkább ott kellene bányászni.

Az ITS kulcseleme, hogy a Marson gyártják az üzemanyagot például.

A szénszál vakvágány, hiszen nem időt álló, főleg nem kinn az űrben.

Ezt már sokszor állították, és mégis ott tartunk, hogy évtizedek óta gyártanak szénszálas anyagokból különféle nagy terhelésnek kitett eszközöket, a tengerjáró hajóktól kezdve a vadászrepülőgépekig. Használják őket és meg vannak velük elégedve. Talán csak nem hibbantak mind...

Az 1990-es évek végén két igen ambiciózus űrhajóprogram, a Lockheed-Martin X-33 / Venture Star és a Rotary Rocket Roton is erre épített volna. Szóval azért a vakvágány nem picit erős szó e téren...

Iszonyú mennyiségű aszteroida rohangál kinn, megannyi első osztályú kohászati alapanyag. Számomra az első logikus lépés az űrbányászat, űrkohászat, űrgépgyártás, ami olyan alapanyagokat adna, ami a Földön elérhetetlen.

Nem sok olyan alapanyag van, ami a Földön elérhetetlen, plusz az űrbányászathoz és az űrkohászathoz mindenek előtt olcsón kellene a Föld körüli pályát elérni. Aztán az űrbányászathoz és az űrkohászathoz szükséges technológiákat kifejleszteni, stb. Mindezt súlytalanság mellett.

Egy bolygó felszínén azért egy picit egyszerűbb az élet...

Kémiai motorokkal nem lehet bolygóközi repkedni.

Egy-két ionhajtóműves kísérleti szondát leszámítva minden bolygóközi misszió kémiai hajtóművekkel repült. Szóval lehetni biztos hogy lehet.

Talán politikai okai vannak, hiszen erre lehet pénzt szerezni.

A Raptor fejlesztésére is az USAF ad pénzt részben, hogy a Falcon 9 második fokozatában leváltja a Merlin-1 Vákuum verzióját. :)

Ugyanúgy a newtoni hatás ellenhatás elvén alapul, de nagyságrendileg hatékonyabb. Ezzel egy csomó probléma megoldható, úgymint üzemanyag tárolása, utazási idő.

ŐŐŐŐőőőőőő.... Az Ion-hajtómű roppant hatékony, vagyis adott üzemanyag-tömegből rohadt sok Delta-V-t lehet kihozni, ezért lett olyan műholdaknál használva, mint a Deep Space-1. Csakhogy két roppant nagy problémája van. Először is a tolóerő. Az ion-hajtómű nevében is szerepel, hogy töltött részecskéket használ fel a tolóerő előállítására. A tolóerő a kiáramlási sebesség és a kiáramló tömeg szorzata. Az ion-hajtóműnél a kiáramlási sebesség hatalmas (30-50 ezer km/h), de a kiáramló tömeg elképesztően alacsony, gramm alatti. A kémiai hajtómű ennek a fordítottja, pár ezer km/h "csak" a kiáramló gáz sebessége, ellenben akár másodpercenként több száz kilogramm is lehet. Ebből fakad a fő problémája, ahhoz, hogy komolyabb mennyiségű tolóerőt generálj, hatalmas hajtómű és hatalmas energiabefektetés szükséges.

Más szóval a klasszikus ion-hajtóművekkel sose fogsz irtó rövid idő alatt bolygóközi utazást megtenni. Sőt, az eddigi ion-hajtóműves Mars-missziók a leghosszabbak közé tartoznak, mivel annyira elenyésző az űrhajó tolóereje, hogy hónapokig tart, amíg lassan táguló spirális pályán el tud szabadulni a Föld gravitációs mezejétől.

Technikailag sokszor az ion-hajtóművek közé sorolják a VASIMR hajtóművet, én inkább a plazma hajtóművek közé, amelyek gyakorlatilag rádióhullámokkal bombázza az üzemanyagot, így ionizálva és hevítve, majd az így keletkező plazmát elektromágneses térrel gyorsítja még tovább. Jó pár éve kering az űrhajózás témával foglalkozó szakmai oldalakon a "39 nap alatt a Mars"-ra témakör, amit a VASIMR tenne lehetővé. Ez per pillanat talán a legígéretesebb az egzotikus alternatív meghajtások közül.

Akkor hol a probléma? Először is kell egy megbízható, hatalmas teljesítményű VASIMR hajtómű. Egész pontosan 200MW teljesítményű. Az Ad Astra Company, akik a VASIMR legnagyobb támogatói, most 200kW-nál járnak. A másik az, hogy a hajtóművekhez kell egy 200MW elektromos teljesítményű nukleáris reaktor. Na ilyen, mármint 200MW-os űrben használatos nukleáris reaktor, még nem létezik, mégcsak hasonló se. A harmadik dolog majd az lesz, hogy ennek a reaktornak valahogy meg is kell szabadulnia még legoptimálisabb esetben is bő 200-500MW hőenergiától. Vagyis eszméletlen nagy méretű radiátorokra lesz szüksége.

Plusz a részegységeket valahogy fel kell juttatni, ha csak nem akarod a világűrben megépíteni.

Na ha ezt végiggondolja az ember, rájön, hogy végül is a SpaceX miért zseniális az ITS-el. Az utántankoláson leszámítva ugyanis semmit sem kell a világűrben csinálni, és minden egyes eleme olyasmi, ami ha kisebb méretben is, de már működik, alaposan kipróbált, csak tovább kell tökéletesíteni. Nincs semmi valóban egzotikus benne. Egy VASIMR hajtóműves űrhajóhoz először el kell jutni oda, hogy MW-os szintű atomreaktorokat üzemeltessünk a világűrben. A sugárzásától megvédjük a személyzetet. MW-os szintű VASIMR hajtóművet kell építeni és működtetni, holott eddig a világűrben egy másodpercet nem működött ilyen.

Hatékonyabb lenne egy VASIMR hajtóműves Mars-űrhajó? Igen. De a rizikó sokszorosa egy kémiai hajtóműves űrhajóhoz képest. Plusz az ára is sokszorosa lenne. Ha az ITS ára 10 milliárd dolláros nagyságrend, akkor egy 39 napos VASIMR hajtóműves űrhajóé alsó hangon is 50, de inkább 100 milliárd dollár körül mozogna.

Melyik valósítható vajon meg akkor előbb?

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#90) BatchMan válasza Cifu (#89) üzenetére


BatchMan
senior tag

Lenyűgöző gyorsaságú válaszod, ugyanakkor terjedelemben és infotartalomban is ott van. Hm. Köszönöm, hogy szárnyaló gondolataim lerántod a valóság talajára.
A szénszállal az a bajom, hogy kinn az űrben, ahol a sugárzás többszöröse a földinek, a szálak erősségét adó kötéseket irreverzibilisen bontja, míg fémes anyagok ezzel szemben sokkal ellenállóbbak. Egy fématom odébblökése nem okoz a szerkezetben lényegi változást, míg egy szénatom kiesése, a láncot jelentősen gyengíti.
Nos energetikailag viszont sokkal rosszabb a helyzet, mint vártam. Számoltam: egy 200t-ás hajó 100km/s -re való felgyorsítása 10 napon belül már GigaWatt-os tartományba esik, amit napelemmel (ami szerintem hatékonyságban verhetetlen) irreális elérni (lásd ISS 200 kW). Amíg nem tanuljuk meg a nukleáris energiát irányítani, jelen technikával (atom->hő->gőz->villany) csapnivaló hatásfokkal tudjuk hasznosítani, és kell egy Duna a felesleges hő elvezetéséhez.
Fogalmam sincs mekkora probléma egy ionhajtóművet nagyobb méretben elkészíteni, de amíg nincs megfelelő energiaforrásunk, kár vele vesződni.
Csak megérjem, mire ezekből a tervekből lesz valami!

(#91) Cifu válasza BatchMan (#90) üzenetére


Cifu
nagyúr

Két oldalról közelíteném meg a szénszálas műanyagokkal szembeni előítéleteidet. Először is említve volt a cikkben a Bigelow űrállomás. Azok a modulok a világűrbe, a Hold felszínére vagy akár a Marsra is vannak szánva, a falakban viszont nem lesz fém teherviselő elem. Bigelow mégis állítja, hogy sok évtizedes élettartammal bírnak a moduljai.
A másik oldalról úgy vélem, hogy egy megfelelő külső bevonat (festék) bizonyos szintű védelmet nyújthat. De ha konkrétan kérdezed, nem, ezt a kérdéskört nem részletezte Musk. Én is maximum tippelni tudnék, miképpen oldhatják meg. Aztán az is lehet, hogy a hőháztartás (radiátorok), rádióantennák és a sugárvédelem eleddig megválaszolatlan kérdései közé ezt is fel lehet venni.

Az atomreaktoroknál ne gondold, hogy a világűrben gőzturbinák és generátorok lennének használva. Az túl nagy és nehéz megoldás. Az összes eddigi reaktor és rádióizotópos elem Piezoelektromos vagy"Thermionic" (talán Hőionos a magyar szó rá) elven működött, leegyszerűsítve az egyik oldalán hűteni (radiátorok) a másik oldalán fűteni kell a rendszert. Ennek hátránya, hogy a hatásfoka pocsék, ellenben nincs mozgó alkatrésze, és évtizedekig működhet gond nélkül. Elméleti síkon a Stirlig-motors rendszerektől elkezdve mindenfélét lefektettek már tervezőasztalon, amely jobb hatásfokú, de élőben a világűrben ilyen rendszer ha jól rémlik, még nem működött.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#92) wapee


wapee
tag

Egyrészt ez a Mars utazás nagyon megkapó dolog. Nem akarom leszólni a projektet, sok potenciált látok benne. Viszont szerintem nagyon erőforrás felemésztő.
Gondolok itt a kémiai üzemagyag felhasználásra. Majd pl ez az egész dolog beindul akkor rohamosan kezd majd fogyni a nyers anyag mind a Földről, mind a Marsról. Így kisérleti jelleggel ok a dolog bár szerintem ez hosszútávon igencsak pazarló.
Másrészt szerintem a földnek vannak több globális problémái is amit most szépen át akarunk vinni naprendszer szintre. Amíg ezek nincsenek megoldva illetve kordában tartva addig szerintem nincs helyünk a csillagtérben. Igen sok a probléma még: üzemanyag, gravitáció, kozmikus sugárzás, élettani hatások, hibalehetőségekről nem is szólva. Véleményem szerint ezt a küldetést is mint mindent majd a gazdasági erőforrások utáni vadászat fogja hajtani. Bár szerintem hülyeség erre alapozni, hogy kifogyunk a nyersanyagokból majd hozunk másik bolygóról. Ha űrturizmust nézzük akkor csak a legesleggazdagabbaknak fog megadatni hogy eljussanak. Ki ne szeretne eljutni egy másik bolygóra? Sőt, valaki szeretne is ott élni. Valószínűleg fizetne is érte és sokat.
Inkább az erőforrás pazarlás megszüntetésébe kellene időt/pénzt/energiát fordítani. Megújuló energiaforrások, újfajta energiaforrások. A környezetünk védelme fontos lenne. Megőrízni a föld erőforrásait, élővilágát. Kordában tartani az emberiséget a népességet. Kicsit már offba megyek itt, de szerintem szemlélet nézet váltás kellene az embereknek, erre kellene fordítani az energiát. Politika helyett tudományosabb szemléletet.
Érdekel a téma ezért kíváncsian várom mi fog kisülni ebből, remélem a legjobbakat és sok sikert a Space-X csapatnak!

(#93) BatchMan válasza Cifu (#91) üzenetére


BatchMan
senior tag

A Bigelow kabinban nem lötyög több tonna folyadék, jóval kisebb a nyomás, és egyszerűbben is javítható, ha szivárgás keletkezik. Bár ezt se tartom nagy ötletnek, nagyobb híve lennék egy panelekből készre csavarozott "ikeás" űrmodulnak, mint egy üres lufinak, de nem érzek benne olyan nagy kockázatot.
Amit nem értek, az a kockázat szintje és a fémtartályhoz képesti minimális súlynyereség. Föld LEO viszonylatban rendben van, ott rövid a táv, az idő, de bolygóközinél ér ennyit a kockázat?

(#94) Cifu


Cifu
nagyúr

@wapee: Majd pl ez az egész dolog beindul akkor rohamosan kezd majd fogyni a nyers anyag mind a Földről, mind a Marsról. Így kisérleti jelleggel ok a dolog bár szerintem ez hosszútávon igencsak pazarló.

Az űrhajózásnál a felhasznált üzemanyag mennyiség elenyésző a tengeri, légi vagy szárazföldi közlekedéshez képest, szóval ezt a félelmet nem igazán értem....

@BatchMan: Amit nem értek, az a kockázat szintje és a fémtartályhoz képesti minimális súlynyereség.

Tudod mennyi pontosan az a "minimális"? Mert a SpaceX számokat még nem közölt, de általánosságban 20-40%-al könnyebbek a szénszálas tartályok. A világűrben pedig minden gramm számít, tehát ha az űrhajó üres tömege 150 tonna a számításaik szerint így, akkor fémből mondjuk 180 tonnás lenne (becslés, de irányadónak jó lesz). Vagyis ennyivel (30 tonnával) kevesebb terhet vihet, azonos Delta-V érték esetén.

Megéri? Ha így nézzük, nagyon....

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#95) schawo válasza Cifu (#94) üzenetére


schawo
titán

Ráadásul megújulóból gyártható (éljen a solarcity), csak víz és co2 kell hozzá.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#96) #65675776 válasza Cifu (#94) üzenetére


#65675776
törölt tag

Arról nem is beszélve, hogy az égésvégi sebességet elég komolyan befolyásolja a rekétamozgás legfontosabb paramétere, azaz a tömegarány. Ezt pedig kb csak kétféle képpen lehet növelni:

-Bazi nagy szimpla fokoza. Ez viszont azt jelenti, hogy az égésvégi pontra feleslegesen nagy tömeget kell feljuttatni*.
-Csökkenteni az adott fokozatok szerkezeti tömegét. Magán az égéstéren, csöveken és turbószivattyúkon nem nagyon lehet tömeget spórolni, mert ezekhez csak és kizárólag nagyszilárdságú és a hősokkot jól bíró anyagok jók. Szóval marad a tartály tömege, ebből kell megspórolni a lehető legtöbbet.

* - Mert ugye a tömegarány növelésének fontos feltétele, hogy az égésvégi ponton a lehető legkisebb tömeggel rendelkezzen az adott rendszer. A nagy, monolit fokozat ennek ellentmond.

wapee: Nem is tudom volt-e a XX. században bármi más olyan esemény, amit az egész emberiség egyként ünnepelt, mint a Holdra szállás.

(#97) #06658560 válasza Cifu (#94) üzenetére


#06658560
törölt tag

Azért kissé más, ha egy rakéta megsemmisülő tartályához használjuk, vagy ha egy évekig sugárzásnak kitett, emberéleteket garantáló modulnak kell lennie. Az igénybevétel mechanikai szempontból sem mindegy, a szénszálas anyagok a húzó igénybevételt szeretik. Ha már felületre merőleges, nyíró vagy nyomó igénybevételük van, messze nem olyan jók. A szénszálon kívül a mátrix is elhasalhat könnyen a sugárzással szemben.

(#98) Cifu válasza #65675776 (#96) üzenetére


Cifu
nagyúr

Csak a margóra, de ha jól értelmezem, akkor az ITS teljes egészében szénszálas műanyagból készülne, nem csak a tartályok. Rakétatest, űrhajótest dettó.

A SpaceX csak szénszálas anyagot eddig nem használ sehol. Az áramvonalazókúp és a fokozatok közötti burkolat (vajon mi a jó szó az interstage-re? :D ) egyaránt alumíniumötvözet szénszálas megerősítéssel.

@Kopi31415: Azért kissé más, ha egy rakéta megsemmisülő tartályához használjuk, vagy ha egy évekig sugárzásnak kitett, emberéleteket garantáló modulnak kell lennie.

Vadászgépeknél, utasszállító gépeknél, pláne kisgépeknél elég régóta használnak szénszálas anyagokat. Nem nagyon van gond velük mostanság, kiforrott technológiának lehet tekinteni...

Az igénybevétel mechanikai szempontból sem mindegy, a szénszálas anyagok a húzó igénybevételt szeretik. Ha már felületre merőleges, nyíró vagy nyomó igénybevételük van, messze nem olyan jók.

Bocsánat, kérlek ne vedd rossz néven a kukacoskodást, de anno én három féle igénybevételről tanultam, normál, nyíró és hajlító igénybevétel. A "nyomó" igénybevétel nincs, negatív irányú normál igénybevétel van. ;)

Utóbbi esetében a száliránnyal lehet játszani, tökéletes nem lesz, de azért elég jól tudnak tartani is a szénszálas anyagok. Továbbá ne feledd, hogy itt elsődlegesen a tartályban / lakótérben lévő túlnyomást kell kibírniuk, ami normál (szakító) és hajlító igénybevétel.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#99) #06658560 válasza Cifu (#98) üzenetére


#06658560
törölt tag

Más a földi környezetben, s más a kozmikus sugárzásnak, napszélnek kitéve éveken keresztül teljesíteni.

"Bocsánat, kérlek ne vedd rossz néven a kukacoskodást, de anno én három féle igénybevételről tanultam, normál, nyíró és hajlító igénybevétel. A "nyomó" igénybevétel nincs, negatív irányú normál igénybevétel van"

Akkor nem jól tanultad. Húzás-nyomás, nyírás, hajlítás, csavarás. És az anyagok nem mindegyike izotróp a terhelésre vonatkozó viselkedését tekintve. lásd beton, fa, szálas szerkezetű anyagok.

(#100) #65675776 válasza Cifu (#98) üzenetére


#65675776
törölt tag

Az űrhajót nem veszem a rakéta részének, az a hasznos teher. Azon nem tudsz spórolni a hajtás szempontjából, adott a rendszer teheremelő képessége. Az anyaghasználat ott elsődlegesen a hasznos teher valóban hasznos részét befolyásolja. Kb olyan ez, hogy a cekker elbír 5 kg-ot. Csak kérdés, hogy amit hazaviszel az 5 kg krumpli, vagy 4 kg krumpli és 1 kg csomagolóanyag. De ez már a cekker terhelhetősége szempontjából részletkérdés. Azért sem szoktak ezzel foglalkozni tipikusan, mert a költségeket ugye a bruttó tömegre számolják. Foglalkozzon vele a megrendelő, hogy adott bruttóba mennyi nettót tud belezsúfolni. Jelen esetben viszont mivel házon belül zajlik minden, a SpaceX-nek kell foglalkozni azzal is, hogy az ITS a lehető legjobb nettó tömeget tudja felmutatni. De gondolom nem ugyanazok tervezik az ITS-t és a rakétát. Szóval sok múlik majd a két részleg kommunikációján és együttműködésén. Ha ezekben problémák lesznek, akkor mrá ez fejbelőheti az egész tervezetet.

A kép alapján ez inkább alu méhsejt kompozit borítással. Maga a teherviselő elem itt elsődlegesen a méhsejt. Szóval a kompozit nem igazán megerősítés. Bár a két rész másfajta terhelést vesz fel.

Az űrben nyilvánvalóan szükség lesz valamiféle árnyékolásra a sugárzás ellen. Erre meg a sima szénszálas szerkezet nem alkalmas. Persze ha már tartós ottlét a cél, lehet inkább azzal kellene foglalkozni, hogy ezt a sugárzást hogyan lehetne mondjuk energiatermelésre befogni.

Interstage-re szerintem nincs jó magyar kifejezés.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.