Hirdetés

2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#101) Chaser válasza pilóta (#97) üzenetére


Chaser
titán

igen ember, felfogtam
te felfogod, h emberi hanyagság, figyelmetlenség miatt hányan halnak meg az utakon?
ez az ország meg sajnos olyan amilyen, nem feltétlen lehet mindig kézenfekvő megoldást hozni, mint pl x kor felett egyén vizsgálata, igazodni kell adott rendszerhez, az pedig tudjuk h működik
és nyugodj meg, elmélet, mindenki garázdálkodhat az utakon kortól és nemtől függetlenül továbbra is...:)

_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus

(#102) Ghoosty válasza Somatom (#98) üzenetére


Ghoosty
őstag

Mondhatod, hogy digitális az önvezetés, de attól még van rengeteg fokozat.
Láttam már vicces videot, ahol adaptív tempomat mellett kiszállt a kocsiból a sofőr, hogy valamit intézzen a csomagtartóban. Aztán zöld lett a lámpa és a kocsi meg követte az előtte haladót sofőr nélkül és tartotta a távolságot és a sávot is.
Nem kellett hozzá ember és haladt a jármű önmagától, tehát a definíciód szerint önvezető.

A Tesla képes arra, hogy ember nélkül közlekedjen, de még rengeteg hibája van és a törvény sem engedi, így le van tiltva ez a funkció. Találhatsz róla ezer videót, ahol forgalomban közlekedik emberi beavatkozás nélkül lakott területen.

Aztán pár év és jön a közúton teljesen önvezető autó, de még mindig bele lehet kötni, hogy a sivatag közepén, meg offroad-on nem tud majd vezetni, tehát ez sem önvezető.

Mind a 3 fenti példa esetén a kocsi irányítja a vezetés minden lépését ember nélkül, csak abban különböznek egymástól, hogy mekkora azoknak az eseteknek a köre, amit le tud kezelni.

"Egyébként meg miért kéne sofőrt tartanom? Itt vagyok én. "

Nem te tartod a sofőrt, hanem a fuvarozó cég, meg a taxi cég. Pont az a lényege, hogy téged lecseréljenek robotra, mert az olcsóbb.

"A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek."

Jelenleg így van, de semmi időbe nem telik átírni a törvényt, úgy, hogy ha teljesen autonóm módon közlekedik a jármű, akkor a sofőr aludhat és az pihenő idő. Nyilván, amíg nincs ilyen jármű, törvényi szabályozás sincs rá.

(#103) Ghoosty válasza Somatom (#98) üzenetére


Ghoosty
őstag

Még egy gondolat.

Ez hasonló, mint a vízállóság. Ott is mondhatod, hogy vízálló, nem vízálló, ez digitális, közben meg létezik az IP szabvány, hogy milyen körülmények között mennyi ideig vízálló.

(#104) MaCS_70 válasza Somatom (#100) üzenetére


MaCS_70
félisten

A jogszabályok változnak, aminek az egyik jellemző oka az, hogy változik a világ, fejlődik a technika.

Miért gondolod, hogy ez alól pont a járművezetők pihenőidejének a szabályozása lenne kivétel?

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#105) MaCS_70 válasza Chaser (#101) üzenetére


MaCS_70
félisten

Idős emberek alkalmatlansága miatt történetesen nem sokan halnak meg az utakon. Gyanítom, hogy sokkal súlyosabb társadalmi következményei lennének (akár halálesetekben mérve is), ha egy bizonyos életkor fölött egészségi állapottól, alkalmasságtól függetlenül betiltanánk az autóvezetést.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#106) Chaser válasza MaCS_70 (#105) üzenetére


Chaser
titán

"mondjuk az idős emberek a legkevesebb baj, az biztos, de mivel úgyis csak elmélet, ezért vontam őket is a körbe"
majd ha ott ülök és én döntök róla, akkor az ő jogaikat átgondolom, így jó?:)

_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus

(#107) pilóta válasza Chaser (#101) üzenetére


pilóta
nagyúr

Ezek szerint mégsem fogtad fel. Nincs olyan indok, amivel bármilyen formában támogatható lenne a fasizmus. Még ha minden második idős ember balesetet okozna, akkor sem lehetne megcsinálni azt, amit akarsz. Akkor is csak minden második idős embert kellene eltiltani a vezetéstől, nem mindegyiket. De messze nem ez a helyzet. Ráadásul van erre egy bevált megoldás, ami elég jól működik, orvosi alkalmasságinak nevezik, és minél idősebb valaki, annál gyakrabban kell megújítani.

Aki él és nem boldog, az téved!

(#108) Somatom válasza Ghoosty (#102) üzenetére


Somatom
veterán

és MaCS_70:

Félreértitek. A kamion kétszemélyes, a tachográfba egyszerre két kártyát lehet bedugni. Ezt úgy hívják, hogy négykezes fuvar. Amíg az egyik vezet, a másik az anyóson ül (elvileg :) ). Ha akartak volna, akkor már eddig is hozhattak volna olyan szabályt, ami alapján az ilyen fuvaroknál ne kelljen megállni. Azért nem hoztak ilyen szabályt, mert menet közben nem lehet pihenni, regenerálódni. Ezért írtam, hogy ez akkor sem változik, ha robot vezet.

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#109) MaCS_70 válasza Somatom (#108) üzenetére


MaCS_70
félisten

Szerintem változik.

A legveszélyesebb szakasz az autópálya. Nem tűnik annak, de az elmélet és a gyakorlat is fényesen alátámasztja. Autópályán ugyanis jelentkezik a legrosszabb jelenség, a monotonitás. Ebben az a durva, hogy akár fél óra után is komolyan "lebutítja" a vezetőt, drasztikusan rontja a reakcióképességet, hatásában olyan, mint valami komoly fáradtság -- csak szemben a fáradtsággal, a vezető nem érzi, és nem is igazán lehet tenni ellene. Teljesen kipihent vezetőnél is jelentkezik, és csak komoly tudatossággal lehet tenni ellene. Az benne a szívás, hogy az agy alapból gazdaságosságra törekszik, és amikor már egy ideje nincs mire reagálni érdemben, szépen lejjebb veszi az órajelet, amit a tulajdonosa nem észlelhet, hiszen az ellenőrzés is azonos órajelen történik.

Amikor 12 éve tanultam erről, az volt a hivatalos álláspont, hogy a fuvarozó cégek számára a legfontosabb az lenne, ha a hosszú nemzetközi viszonylatokban a sztrádázásnál ki tudnák váltani a vezetőt, ami gyakorlatilag megfelezné a munkaerőigényt, és erre ráadásul a jogalkotói hajlandóság is meglenne.

A helyzet az, hogy az autópályás autonóm önvezetéshez állunk legközelebb. Jól felfestett, kitáblázott sztrádán már régen jobb a robot, mint bármilyen vezető, az esetek >95%-ában.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#110) Somatom válasza MaCS_70 (#109) üzenetére


Somatom
veterán

Ebben egyetértünk. A gond az, hogy a sofőrnek nem csak a kormánytekergetés a feladata. Szóval, az se tuti, ha az autóban tartózkodik, és az se, ha nem.

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#111) Chaser válasza pilóta (#107) üzenetére


Chaser
titán

Sztem felfogasi problemaid neked vannak
Egyreszt elmeleti a dolog
Masreszt _ha_ donteshozo pozicioban lennek es donthetnek errol mas leokezasa nelkul, akkor lenne vita tema
Harmadreszt mert valaki x kor felett nem vezethet, talan meg olyan hatalmasat nem csorbulnanak a jogai, es mint mondtam, ezt a reszt atgondolnam, de az 100% h lenne egy felso limit is, nem csak also, legfeljebb az erteke valtozna

_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus

(#112) csongi válasza MaCS_70 (#99) üzenetére


csongi
veterán

Merci kamionok tesztvezetesen mar kiforditja a vezetot a soffor allasbol, autpalyas kozlekedes eseten.
Somatom:
Szabalyokat emberek hoznak, es emberek irjak at.
Egy felteteles jovorol beszelgetunk, meglatjuk mi lesz. :).
Erdekes lesz, az biztos.

(#113) Somatom válasza csongi (#112) üzenetére


Somatom
veterán

Leírtam, hogy miért ilyen a szabály. Attól, hogy robot vezeti, a kamion nem lesz csöndesebb, az irányváltások hatásait nem lehet megszüntetni és kerekek helyett sem fog légpárnán haladni. Ergo, pihenésre akkor sem lesz alkalmas a mozgó kamion.

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#114) csongi válasza Somatom (#113) üzenetére


csongi
veterán

A nagy hatótávolságú buszokon akkor hogyan lehet mégis 3 vezetőnek végigvezetni az utat?
Azok is buszban alszanak. 24órás járatok.

(#115) Somatom válasza csongi (#114) üzenetére


Somatom
veterán

Négykézben mások a terminusok. Régen mentem négykezest, nem vagyok naprakész belőle. Akkor úgy volt, hogy 30 órában kellett legyen 8 óra pihenő. Az egyben 4,5 óra vezetőidő úgyanúgy érvényes. Tehát, 4,5 -et vezet az egyik sofőr, gyors váltásban 4,5 -et a másik, aztán 45 perc pihi, majd újra 4,5 + 4,5 és vége, mert 9 óra a max. napi vezetőidő, aztán meg kell állni. Ettől persze sokkal összetettebb a dolog, mert van heti, kétheti, stb vezetőidő és a munkaidőt is figyelni kell, mert az sem lehet végtelen. Vszínűleg ebben lehet szerepe a harmadik sofőrnek. Teherautóval úgy csináltuk, hogy a határon "dobtunk egy korongot" (ez nagyon csúnyán büntetendő dolog) és onnan négy kézben elmentünk a párizsi lerakóig. A busz gyorsabban mehet, tehát négy kézben talán lehetséges Bp - Párizs.

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#116) Somatom válasza Somatom (#115) üzenetére


Somatom
veterán

Update.
Találtam frissebb infót. Vannak benne változások, de a lényeg változatlan. Pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető.

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#117) jeriko2 válasza Somatom (#90) üzenetére


jeriko2
tag

"Látom, nem vágod a témát. A kikerülő manőver többnyire célravezetőbb, mint csak önmagában a fékezeés. Az pedig alap, hogy törekedni kell a kár enyhítésére, legyen az dologi, vagy személyi sérülés. Ezért fontos kérdés, hogy hogyan döntene a robot. A példa sem légbőlkapott. Megtörténhet, mint ahogy megtörtént, hogy önvezető autó nemrég elütött biciklist (vagy, gyalogos volt?)."

Illene különbséget tenni a kikerülő manőver és a vészhelyzet között. Ha van idő és lehetőség egy kikerülésre, addig nyilván azt érdemes megtenni. Amikor egy olyan szituációt vázolsz fel, ahol szerinted valaki tutira meghal, ott kb. tizedmásodpercek vannak hátra az ütközésig (ha több lenne, akkor nem halna meg senki) - ennyi idő alatt kell dönteni és a döntést végrehajtani.
Én úgy gondolom, hogy egy kamion esetében (de lehet az akár személyautó is), ha ennyi idő alatt olyan mértékben rántod félre a kormányt, hogy komolyan esélyes legyen valaminek az elkerülése, ráadásul nagy sebesség esetén, akkor jó eséllyel lesz borulás a vége, de legalábbis megcsúszás. A lényege mindkettőnek ugyanaz: nem tudod kiszámítani, mi fog történni. Ráborulsz-e arra, amit ki akartál kerülni, vagy simán elsodrod. Nem véletlenül javasolja minden vezetéstechnikai szakember, hogy ilyenkor FÉK. Mert az a legjobb kárenyhítő. Az összes jármű a frontális ütközésre van legjobban kihegyezve, a légyzsákok, biztonsági övek, gyűrődő zónák mind ilyen esetben védenek leginkább és a gyalogosnak is nagyobb az esélye a túlélésre ha felcsúszik egy motorháztetőre, mintha oldalával sodorja el egy jármű.

(#118) jeriko2 válasza MaCS_70 (#94) üzenetére


jeriko2
tag

"Legyen reflexvizsgálat, érdemi alkalmassági ellenőrzés!

Több száz baleset anyagának a tanulmányozása alapján nem látom érdemi problémának az idős embereket a volánnál. Emlékeim szerint egyetlen olyan ügy sem került elém, amiben idős vezető nem megfelelő alkalmassága okozott volna balesetet -- érdekes módon viszont több olyan is volt, amiben fiatal volt de facto gyenge a vezetéshez."

Amikor a reflexen múlik, hogy lesz-e baleset, már régen rossz. A közlekedési szabályok pont azért vannak, hogy sose legyen szükség a reflexekre - azokat kellene betartani (pár kivétel van, pl. állatok kiugrása jármű elé, de nem ők okozzák a balesetek tetemes részét).

(#119) jeriko2 válasza MaCS_70 (#99) üzenetére


jeriko2
tag

"Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer"

Az ilyen önvezető rendszer csupán kényelmi funkció, számottevő kereskedelmi haszna nincs. Tényleg akkor fog kezdődni az önvezető korszak, amikor nem kell embernek beülnie a járműbe. De majdnem itt is tartunk.

(#120) Lacok válasza bzoley (#9) üzenetére


Lacok
őstag

Ha rossz környéken parkolsz le még a kerekek is fognak. :DDD

"Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum"

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.