A Fogyasztóvédelem és a békéltető testületre gondolsz "buyer protection"-re? Mert ha igen, akkor nem tudom milyen dolgod volt már velük, de azok nagyon nem mentenek meg semmitől...
A fogyasztóvédelem jóformán csak egyértelmű dolgokban jár el és nem "téged ment ki", hanem megbünteti a céget, ha talál is hiányosságokat a cég vizsgálata során.
A békéltető testület pedig csak egy kvázi közvetítő, aki végignyálazza az egész cég-fogyasztó üzletmenetet és problémás kört és végül javaslatot tesz a megoldásra a cég és a fogyasztó felé. De az csak javaslat. Nem kell elfogadnia a cégnek és akkor fizethetsz ügyvédet, szakértőt..... Kisebb értékű dolgoknál pedig tudod mit ér?
Két természetes személy között pedig még nehezebb az egész. Két személy közötti adás-vétel az nem "fogyasztói szabályozás hatásköre, hanem egyedi biznisz. Polgári-törvénykönyv. És mehet a pereskedés. Egy 150 ezres halott VGA miatt meg ki akar elcseszni hónapokat meg egy valag pénzt, ügyvédre, szakemberre, miközben senki sem fogja bizonyítani, hogy nála vagy nálad romlott el....
Úgyhogy cég-természetes személy relációban is iszonyat fontos, hogy megbizonyosodjunk a cég ügyfélközpontúságáról. Sokkal többet ér drágábban vásárolni egy megbízható, ügyfélközpontú cégtől, mint a "legolcsóbbra utazni".
2 Természetes személy között pedig szintén. Ezért járok el úgy, ahogy az előző hsz.-ben írtam. Igyekszem szűrni-szűrni-szűrni. Tapasztalatom alapján a sok értékelés se minden. Találsz olyan kereskedőt sok értékeléssel, akinek van negatívja. Hidd el, hogy az tuti nem egy háklis vásárló, hanem az eladó hajlik arra a szemléletre, hogy a vásárlója csak egy nyitott pénztárca, aki addig jó míg fizet, de mikor probléma van, akkor terel és a vásárló a hülye. Volt már dolgom ilyen hardverapróssal. Konkrétan hülyének nézett, miközben ő még a vásárolt PC-re se tudott drivert telepíteni, mert egy szaros spyware driver letöltő alkalmazással fertőzte le a vásárolt PC windowsát.
Egy másik high-level gyakorlatom, hogy akik tele vannak 2-3 szavas pozitív értékeléssel és alig van rendes szöveges, azoknak a pozitív attitűdjét is idézőjelbe teszem. Akik tényleg igényesek, kommunikatívak, ügyfélközpontúak, azoknál a vásárlók sem elégednek meg annyi értékelést írni, hogy "minden rendben", hiszen az átlaghoz képesti többlet pozitív élmény egyszerűen készteti őket a kiemelkedő értékelésre.
Jevons paradox