Hirdetés

Belépőszintes sztereó felfrissítése

Erősítő II.

A szerkezeti átalakítás ezzel le is lett tudva, így ugornék egy lényegi részhez, mégpedig a kondenzátorok világához. Mivel elég komoly befolyásoló tényezők a végleges hangzásban, így azt gondolom, megérdemel egy apróbb kitérőt ez a témakör. Nagyon nem mindegy, milyen típusút, illetve márkájút használunk egy erősítő bizonyos részein, mivel mindegyiknek megvan az előnye, illetve a hátránya.

Ez a rész megint fül és ízlés kérdése, mindenkinek saját magának kell kísérletezni a számára leginkább kézenfekvő kombináció megtalálásához. Egy listával próbálnék valamennyi viszonyítási alapot nyújtani, pár általánosabb fajta megemlítésével, ami persze nincs kőbe vésve, mivel ahány fül, annyi hallás.

Számomra az alábbi szerint alakulnak sok-sok használat után a következő típusok és alfajaik:

ELNA:

Silmic-széria: felső kategóriás, lágy, kellemes, részletes hangzással, klasszikus zenét kedvelőknek előnyösebb.
Elna for Audio: audiocélokra használva egy alapszintű kondenzátort kicsit lágy, elalvósabb hangzás, pici pluszt ad a mély hangokhoz, a magashoz viszont nemigazán nyúl hozzá.
Elna (mezei): leginkább pufferkondenzátornak célszerű használni, de nem sok helye van audiorendszerben.

Panasonic:

FC: audiocélokra elsődlegesen használt típus, kicsit lágyítja a hangképet, magas tartományban erősebb picit.

ECA: no name kondenzátorok cseréjére alkalmas, mivel olcsó, de ennek ára van, mivel teljesen semleges összképet mutat, bár még így is jobb a sok névtelen kínai csodánál.

NHG: személy szerint az egyik kedvencem, sokan nem használják, nem értem, miért. Analóg világban elég jellegzetes karakterisztikát eredményez, kicsit ridegebb hangzása van.

Nichicon:

Muse: a gyártó kínálatában az egyik legjobb, lágyabb mélyek és kicsit harsonázós magasak jellemzik.

HZ: alacsony impedancia jellemzi, kicsit csapkodósabb a hangja alsóbb tartományokban.

UHD: túlságosan tiszta hangvilág, keverve ajánlott pár darabot elhelyezni belőle, elsődlegesen bemeneti részen.

Nichicon (mezei): sok régebbi erősítőben megtalálható, általános célokat maximálisan kielégít Rubyconnal keverve, így semleges hangképet nyújt, szeretem ezt a kombót.

Rubycon:

ZA/ZL: elég sok helyen találkozni vele, audiocélokra nem igazán való, semleges és rideg.

Rubycon (mezei): A jelöletlen kondenzátorokkal nem nagyon éri meg foglalkozni, de ezek is puffernek vagy csatolónak felelnek csak meg.

Jelen vérfrissítésnél az alábbi szerint osztottam el a kondenzátorokat:

Puffer: RIFA
Csatoló: Elna for Audio, Panasonic FC
Bemenet: Panasonic FC/NHG
Hangszínszabályzó: Panasonic FC
Egyéb helyeken: Panasonic NHG

Igyekeztem nem beleesni a kondenzátortúltengés csapdájába, mivel ez is okozhat hangminőségromlást.

Van még egy dolog, amit érdemes cserélni régi technikánál, ez pedig a műveleti erősítő. Apró, de annál nagyobb jelentőséggel bíró alkatrész. A szóban forgó erősítőnél ez a rész gyenge pontnak bizonyult, mert elég sok utánaolvasással mindent megtudtam róla, amit csak lehetett. Újfajta és bóvli gyártás végterméke, szó szerint egy fillért sem ér, ezért kerestem másik dual sztereó OpAmpot.

Tengernyi lehetőség létezik, az már egy keményebb dió, hogy az ember találjon róluk némi infót, na meg be is tudja azt szerezni. Végül az OPA2228P kódjelűre esett a választás, ár-érték arányát tekintve jó vételnek számít. Akadt némi problémám az erősítővel a vásárlása után, mégpedig az, hogy extraárnyékolt kábellel is elég komoly alapzaja volt, bármelyik bemenetre is csatlakoztattam a kábelt. A műveleti erősítő cseréje után már semmi hasonló zaj nincs.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények