Hirdetés

E61/E91 blog 3. rész

[Előzmény E91]
[Előzmény E61]

E91

Külső felfrissítés

Decemberben beszéltem a fényező ismerősömmel, félig-meddig rokonommal, akire mindig rábízom az autókat, ha fényezni vagy polírozni kell, hogy tavaszra írjon be egy időpontot, mert vinném a „hármast” egy komplett kozmetikára. Sajnos az előző tulajok valamelyike rendszeresen kefés mosóba hordta, meg is látszott rajta, a motorháztető meg egyenesen csúf volt. Mondta, hogy következő hétre nincs senki beírva, akár vihetném is, én meg nem sokáig gondolkoztam, úgy voltam vele, karácsonyra legalább csilli-villi lesz.
Az előtte képeken látszik, milyen volt:

Az elvarázsolt Superb

Nem kenyerem a politikai csatározás, senki mellett nem állok, egyformán rühellem mindet, személy szerint a Rózsaszín Pitbull zenekar hitvallását tartom magaménak ( [link] ), de ez kinyitotta zsebemben a bicskát. Tizen sok évig volt a város polgija, igazából semmi se történt azóta, lett pár körforgalom, igaz némelyiket 3x is szétszedték, mert szar lett elsőre (meg másodikra, harmadikra etc), a városközpont szép, de ha 1 utcával arrébb megyünk, már aszfalt sincs néhol. Na summa summárum nem indult a polgi, a volt alpolgit megválasztották, előtte megszavaztak a leköszönőnek pár milliót, és jött ez szembe velünk: [link]
Nem is a korrupció, ami megbotránkoztat, elég idős vagyok, hogy emlékezzek a Nokiás dobozos esetre, meg egyéb szemétségekre, mind ezt csinálja. De itt már nem is akarják takargatni. Vagy ennyire hülyének nézte a népet, hogy egy rendszámcsere elég lesz? Egyszerűen a sajátjának tekinti a közvagyont, amit tőlünk szépen levonnak milliókat.

E91 blog 2. rész

[Előzmény]

Szervízek és egyebek...

Az előzmények valamelyikében olvasható, a feleségem tizen + éves Fordja megtérdelt, így egy 2009-es 318d-t vettünk neki (N47D20C), mivel napi közel 70 km-t megy (oda-vissza összesen) a munkahelyére.
A vétel után a kötelezők megvoltak, plusz egy fékcsere, nézzük hogyan is alakult a többi.
Nagy gondunk nem volt vele eddig, fogalmazzunk így, bár ezek, amiket írni fogok, majd nemhogy mind kopó dolognak lehet minősíteni.
A márciusi olajcsere óta csak ment az autó, megbízhatóan indult minden nap, fogyasztása pedig eléggé baráti volt a 4.6 literrel. Kaptam is tőle a magamét, persze az én benzinzabállóm...
Eljött az olajcsere ideje, elméletben az olajteknő leeresztőjének a menete rossz volt, felkészültem a cserére, de szerencsére a szerelő megmentette, nem lesz vele baj. Itt az olajcserén felül egy gázolajszűrő és egy olajszint jeladó csere volt szükséges, utóbbira hibát is írt, ezt belekalkuláltam, így jött ki egy szép kis összeg, mivel mindenből gyári, vagy gyári beszállító által gyártott alkatrészt rakatok be, de egye fene.

E61 blog 2. rész

[Előző rész]

Folytatnám a történetét a E61-nek. A sztereotípiákkal ellentétben még nem kerültem anyagi csődbe, és nem világít egyelőre minden nap másik hibakód, persze ez változhat :D

Szervízek
Nos ott hagytam abba, hogy beterveztem a lengőkar és axiálok cseréjét, amit sikeresen el is végeztettem, mellette volt pár apróság, 1 pár gumiharang, meg az első nagy stabrúd gumibakjai, futóműbeállítás persze. Ugyanakkor szereztem bontott PDC-ket színben, mert a hátsó nem működött, úgyhogy végre volt parkradarom is.
Visegrádon voltunk a gyerekekkel bobozni, hazafele valami el kezdett karistolni. Mikor hazaértem vettem észre, beszorulhatott egy kavics a féktárcsához, volt benne egy szép karmolás. Gondoltam én, majd eltűnik. Baszott eltűnni, meg sípolt is a fékem. Sajnos tárcsa, betét csere lett belőle elől. Nem baj igazából, úgyis már határon volt.
Ezzel egidőben vettem észre, egyik Angel Eye nem világít. Ha már viszem, akkor nézzék meg azt is. De ha már ki van szedve a lámpa, egyik Xenon izzóm már rózsaszínes, akkor cseréljük ki párban. Jó kör volt, a fene gondolta, ilyen drága a xenon izzó  Öröm az ürömben, a Angel Eye-nek csak a kábele volt kicsúszva. Ezzel egyidőben még volt a lámpák felé egy tartozás, a jobboson a felső tömítés nem volt kicserélve, ha már ki volt véve, pótolva lett. Be lett állítva géppel a fényszóró, szóval mostmár nagyon jól látni vele.

E61/E91 blog 1. rész

E61

Előzmények

A vétel

Az előző írásaimat ott hagytam abba, hogy összetörtem a 4 éve építgetett E39-et, plussz az asszonny Fordja is kicsit megszívatott. Most folytatnám a storyt, idáig egyelőre nagy szívás nélkül, bár ez attól függ, kinek mi is az :))
Nos, mint írtam, tavaly december 1.-én, pénteken sikeresen összecsuktam a 39-et, de szerencsére senkinek nem lett baja. Már aznap megbeszéltük az asszonnyal, hogy valamit venni kell, Ő napi szinten 50 km. -t ingázik, nekem is sokszor kell az autó, édesanyám 70 elmúlt, Őt is én viszem ide-oda. Abban is megállapodtunk, nincs értelme egy „kényszer” autót venni, veszünk egyet, amelyik meg is maradna „hosszútávon”.
Természetesen az E39-E38 felé nézelődtem elsőnek, és automatát akartam mindenképpen. Olyan 2-2.5 milliónál nem igazán akartam rá szánni többet, mert úgyis megveszem, 1-2 dolgot kell csinálni rajta, meg „személyre kell szabni”. Arra a megállapításra jutottam, hogy akkor ennyiért értelmeset egyet se találtam. Nem azzal van a bajom, hogy egy 20-25 éves autóra költeni kell, de 1.8-ért láttam egy majdnem fapados E39-et, amin a küszöb cserés. Sajnos ugyanez volt E38 terén is, értelmeset nem is láttam, amit megnéztem volna (persze miután megvettem a 61-et, 1 hónapra rá, meg azóta is mindig van fent 1-2 darab mindegyikből, de akkor semmi. Lehet a sors ezt akarta…)
Egyetlen egy 30d automata gyári M 39 volt Hódmezővásárhelyen (foglalkozós persze kicsit) 1.5-ért, de mire felhívtam, addigra mentek megnézni, el is vitték sajnos.
Szóval az E61 felé terelődött a figyelmem, elsősorban az FL előttieket néztem, több bizodalmam van az M-es motorokhoz, mint az N-hez, bár később mégis került a házhoz egy, de azt majd később. Mivel benzinpárti lennék, inkább azokat néztem volna, de M54-ben nagyon kevés autó van fent, főleg, hogy minimum 25i-t akartam, 20i-t kevésnek éreztem volna.
A feleségemmel egész szombaton a hirdetéseket néztük, Hahu + Marketplace, és kértem le az autókat. A felhozatal sajnos siralmas volt. 20 gazdás, képeken is lelakott szeméthalmokkal van tele az internet sajnos. Párat fel is hívtam, amiben láttam lehetőséget, na ott már a telefonbeszélgetés alatt elengedtem a dolgot. Már majdnem feladtam, hogy találok egy értelmeset, amikor az asszony küldött egy hirdetést, hogy klaaszikus bmw 6 hengeres E61, Magyarországi 1. tulaj, kinti első gazdától vette, aki végig szakszervízbe hordta. Persze nem akartam elhinni, de megnéztem, M54B25, tehát nem az N-es motor, lekértem SZUF-ön, tényleg 2019-be jött be, azóta 1 gazdája volt. Na mondom már csak a hirdetésben írt svájci 1 tulaj, ha igaz. Felhívtam ismerősömet, akinek van BMW adatbázisához hozzáférése. Pár évre visszamenőleg volt digitálisan is bejegyzés, ami egyezett a befényképezett papír alapú szervízkönyvel, szval úgy nézett ki, valósak a leírtak.
Nosza, fel is hívtam az illetőt, akivel másnap estére beszéltünk meg találkozót.
A megbeszélt találkozón amikor hozta az autót, látszott rajta, hogy eléggé rendben van. A téli/nyári szett is cserés, komolyabb baja a diag szerint sincs (olajszint jeladóra panaszkodik, illetve a termosztát fűtésre), egyik Angel Eye nem megy, illetve a hátsó pdc fals jelet ad. Összességében azonban rendben van az autó, a beltér (szürke bőr) teljesen jó állapotú, nem egy lelakott darab, az extrák működnek, automata váltó szépen vált, szval 1.7 millió jó magyar forintért el is hoztam.
Másnap első utam gumishoz vezetett, vettem a téli 16-os szettre gumikat. A nyárit márciusban cseréltem le újakra. Szervízre egyből nem kell költeni, friss olajcsere volt benne.

E 39 blog 8. rész

Első rész
Második rész
Harmadik rész
Negyedik rész
Ötödik rész
Hatodik rész
Hetedik rész

Balfasz voltam, nincs mese.
Az elmúlt 4 évben talpra állítottam az autót. Lényegében teljesen rendbe raktam, időt, pénzt, energiát nem sajnáltam. Oda jutott, hogy egy lényegében majdnemhogy roncsból olyan autót raktam össze, hogy megnézték sok helyen.
Sajnos egy rossz döntés, és ugrott a fenébe az egész.
Tavaly december 1.-én mentem hazafele, amikor jelezte, kifogyott az ablakmosó (előtte pár nappal lett bekötve a fényszórómosó gyárira, azt próbálgatva fogyhatott el a folyadék. )
Nos beálltam a benzinkútra, akkor tankolok is egyet. Azt hozzá kell tenni, külterületen van a kút. Ahogy fordultam volna ki a főútra, megvártam, elmenjen pár autó. Ekkor balról kanyarodott be egy teherautó, és nem tudom miért, kimentem….a takarásban ott volt egy másik autó.
4 év munkája eltűnt egy pillanat alatt. Én voltam a hibás, el is ismertem azonnal természetesen. Szerencsére nem lett személyi sérülés senkinél! Pedig 80-al ment a másik úriember, teljesen szabályosan.
Szóval figyeljetek. Figyeljetek, mert hamar megvan a baj. 23 éves jogosítványom van, azóta vezetek, soha nem volt balesetem.
Hazavárnak mindenkit.
Az autó totálkáros lett, elbontottam, szerencsére elég ritka és értékes dolgok voltak benne, hamar elkapkodták, konkrétan egy hétfői napon kezdtem el bontani, csütörtökön a csontvázat vitték el már csak. Az utódja megvan egy E61 személyében, de soha nem fogok annyira kötődni hozzá, mint a 39-hez.
Azért kapott még 4 évet, amikor meg volt becsülve, ahogy talán csak új korában. Azt is tudom, ha nem veszem meg, akkor szerintem már régen elbontották volna. Még májusban látta a tengert is, levitt Horvátországba gond nélkül engem meg a családom a 23 éves “lerúgott szar”.
Nem tudok mást mondani, Isten veled drága barátom!

Kalandos autószerelés

Sziasztok.
Egy helyi “vállalkozóval” szerzett tapasztalatomat írnám le. Hívjuk E. Lászlónak, hivatalos autószerelő mester itt ahol élek. Sokan ajánlják, elméletileg jó szakember. Nem vádaskodok, nem mutogatok senkire, mindenki eldöntheti, hogy most jogosan vagyok kissé morcos, vagy nem.
Nos adott egy jármű, amit a feleségem használ. Elvittük hozzá szervizre. Amit kértem, egy szervo és fékolajcsere, mert régen volt cserélve, egy katalizátor utáni oxigén szenzor csere, mert hibát adott rá, gyújtógyertya csere, egy alsó motor kitámasztó csere, továbbá egy termosztát csere, mert nem ment fel az autóban üzemi hőfokra a víz, és rendes fűtés sem volt. Továbbá volt egy műszaki vizsga.
Az szögezzük le, nem úgy mentem oda, hogy ezt csináld meg, hanem elmondtam, hogy szerintem ezek kellenének, elmondtam a tüneteket, a folyadék cseréknél pedig mondtam dátum/km-t, mikor volt cserélve, szerinte indokolt-e. Tehát egyeztettem vele, pl. a vízhőfokra termosztátot mondott Ő is, a hibára pedig oxigén szenzort.
Az autót annak rendje és módja szerint készen visszakaptam, 193000 Ft-os számlát ki is egyenlítettem készpénzben.
Pénteken vettem át az autót, hétfőn a feleségem ment Abonyba dolgozni vele (Nagykőrösön lakom, nagyjából 30-35 km.). Mondtam neki, azért a vízhőfok visszajelzőt nézze, ott volt bolygatva, ha fentebb megy mint közép, álljon félre és hívjon.
Sajnos hívott is, hazafele Cegléd és Abony közt felment a hőfok. Átmentem Ceglédre, egyeztettem az úriemberrel, hogy tréleren odavitetem az autót, nem mentem menni vele, bár fizikálisan nem láttam, forrna a víz.
Ott szimuláltuk a hibát, amit amúgy el se akart hinni először, majdnem hogy hülyének nézett. Mondtam neki, hogy élő adatban nézzük már meg a hőfokot. Neki nincs ilyen diagnosztikája. Elfogadom. Nekem van, holnap kiviszem. Lézerrel mérte a blokkot, nem forró, itt nincs baj, igazából ignoráljam a visszajelzést, használjam az autót. Már akkor mondtam neki, egy vékony csövön szokott menni a víz vissza a tágulási tartályba, nem látom, azt mondta nem kell annak, elfogadtam a dolgot, Ő a szakember.
Másnap kimentem, megnéztem diagnosztikával (tehát mint tulajdonos), tényleg magas a hőfok. Cseréljünk hőfokszenzort, arra jutottunk. Kicserélte, ugyanazt csinálja. Ekkor mondta, hogy egy másik Fordnál járt úgy, hogy csak a gyári termosztát volt jó. Mondtam neki, hogy akkor rajta, kerüljön bele gyári. Elmentem, megrendeltem, kifizettem természetesen, ugyanúgy rossz az autó.
Itt mondta azt, nem tud vele mit csinálni, elektromos baj, vigyem el máshova, nem tudja mi a baja. Vagy használjam így, mert ennek nincs baja. Igazából meg se próbálta kideríteni a problémát.
Odamentem ismerősömmel, akinek gyári szintű diagnosztikája van, kizártuk az elektromos hibát, de nem érdekelte, csak a vállát vonogatta. Elhoztam az autót, nem tudtam mást tenni, elviszem szakszervizbe. Igaz, mondta, ha mechanikus baja van, ami kizártnak tart kifizeti, igazából úgy váltunk el….Holnap mondjuk kiosonok hozzá, szembesítem a hibával.
Na most jön a lényeg, a fentebb említett barátomnak elküldtem a termosztát képét, aki egyből szólt, hogy melyik ágat nézzem meg, mert az van eldugulva, azért rossz az autó, nem tud lelégteleníteni (Amit mondjuk mondtam a szerelőnek is, hogy olyan mint ha levegős lenne a rendszer, de azt mondta kizárt). Ami így is volt, happy end, megoldotta a problémát. Az a cső volt eldugulva, amit jeleztem a szerelőnek, hogy ott nem jó valami., de azt mondta jó az úgy.
De kiemelném, a barátom nem “mestervizsgás” autószerelő, mint akihez vittem, hanem egy átlag ember, aki magának csinálja az autóit inkább, mert beleszalad már sok ilyen kóklerbe.
A gondom ezzel, hogy elvittem egy autószerelő mesterhez, ahonnan egy használhatatlan autót kaptam vissza. A gondom az, hogy nem is akart utánajárni a problémának. A másik, hogy le kellett cserélni a hűtővizet, mert valami undorító lötty volt benne. Ami persze nem az Ő hibája, de 6000 ft-ot számlázott ki fagyállóra, ami konkrétan akárhol 5-6 L bekevert hűtőfolyadékot jelent. És nem ez az egy erősen túlárazott tétel, de hagyjuk. Plussz neki ezt látnia kellett volna, ha már szakember, hogy nem megfelelő a folyadék. Most komolyan ott tartunk, hogy az ügyfélnek kell diagnosztikát vinnie, meg az ügyfélnek kell megoldani a szerelő helyett a problémákat, és a szerelő azt nem veszi észre, ha egy folyadék nem megfelelő állagú?
Igazából ki se akarta deríteni a problémát, hanem küldött volna egy autóvillamosságihoz - akit ajánlott mondjuk az is egy kókler egyébként - aki megint lerántott volna pár tízezerrel a semmiért, amikor kerek perec ott volt a bizonyíték, nem elektromos hiba. Egy sima rendszer dugulás volt. Én még azt se mondom, szerelési probléma, eldugulhat, bár mielőtt odavittem, nem volt ilyen gondom, de nem kellene ennek utánajárni? Nem azért autószerelő? Kicsit kellene szerintem foglalkozni a problémákkal, nem az 1000 Ft-os fagyállót 6000-ért, meg a 12000 Ft-os utángyártott ltermosztátot 30000-ért odaadni. A kedvezmény persze az övé, de azért ne duplázzunk már az árakon. Ha meg én vittem volna mindent, nem szereli be, vagy azt mondja akkor nincs gari. Mondjuk így se. De még az se érdekel, kifizetem amit kér, de akkor legyen jó az autó.
Nem mellesleg a 40000-ért beszerelt Oxigén szenzor is ugyanúgy hibára adja az autót.
Elfogadom a pro és kontra véleményt is, hogy nincs igazam, korrekt volt a dolog. Magasak lennének az elvárásaim? Az is lehet, de szerintem prémium pénzért - mert összenéztem, én kedvezmény nélkül az összesen kb 130 ezernyi beszerelt alkatrészt olyan 70000-ért tudtam volna megvenni. Igazából tételes számlát se kaptam, mert csak annyi van rajta, fagyálló 1 db.
Mellékelek pár képet, milyen hűtőfolyadék volt benne. Véleményem szerint ezt látnia kellett volna, mivel a vízrendszert bontotta. Innen egyenes út, hogy dugulás lehet, legalábbis ha valaki szakember.
Mielőtt valaki azt mondaná, miért nem cseréltettem hamarabb . A karbantartásokról új kora óta pontos listát vezetek, 5 évente elvben cserélve volt. Legalábbis mindig kifizettem...
(Most át lett mosva a rendszer, kapott új kiegyenlítőt is)

E 39 blog 7. rész

Első rész
Második rész
Harmadik rész
Negyedik rész
Ötödik rész
Hatodik rész

Autohifi

Maga a projekt lényegében szinte elejétől fogva tart, mióta megvettem az autót, és még most sincs vége....
Tisztában vagyok vele, hogy sokan szebbet, jobbat csinálnak. Nem vagyok profi. Lehet, sokaknak gányolás. Lehet. Ez van. De ezt mondhatni én építettem nagyrészt, persze segítséggel. A saját, és mások véleménye szerint sem lett rossz. Persze mindig lehet fokozni.
Elvihettem volna szakműhelybe is, de nem akartam. Sokat olvastam, fórumoztam, sokat tanultam a hibákból, de végül csak összeáll.
Szóval az elején kezdve az autó az ú.n. alap zenével jött ki, Stereo Hifi System névvel, ami magában foglal egy kazettás magnót, elöl egy 13 cm-es komponens szettet, és hátul a tetőkárpitban 2 db mélyközép hangszórót, ugyancsak 13 cm-es méretben. Ami nem sok, főleg, hogy 20 éves hangszórókról van szó, illetve az egyik hátsó hangszóró nem is működött, valahol kábelszakadás volt a rendszerben.

E39 blog 6. rész

E39 blog 6. rész

Első rész
Második rész
Harmadik rész
Negyedik rész
Ötödik rész

Bevezetés

2.5 éve, hogy nem írtam semmit az autóról. Nem is tudom miért. De jelentem, megvan még. Valahogy nem akaródzom megválni tőle. Óriási nagy bajai nem voltak neki, persze költeni kellett rá, mivel 20 éves autóról van szó. Igazából sok mindent átugornék, pár lényegesebb dolgot kiemelnék.
Fel lett újítva az első-hátsó futómű, jobban mondva cserélve lettek a lengőkarok, kormányösszekötők. Ami hátra van, a 4 hátsó hídszilent, most derült ki nemrég, feladják lassan a harcot. A lengéscsillapítók szerencsére jók.
Lett cserélve elöl a szíjak, feszítőgörgő, termosztát, kiegyenlítő tartály.
A fékek is ki lettek cserélve, mivel írtam egyik előző részben a Sanyi komám átbaszós sztoriját. Nos ott ugye nem elég, hogy nem rakta bele az alkatrészeket, amit berakott is kár volt. A leghitványabb minőségű fékeket rakta fel, az első tárcsak be is hullámosodott, rázott fékezéskor az autó, szval komplett fék ki lett cserélve TRW-re. Azóta nincs vele bajom.
Az akksi is megadta magát, kapott egy újat, plusz egy X5-ről való generátort a zene miatt, de erről később.
Az elmúlt héten cseréltem a légtömegmérőt.
Lényegében inkább az elmúlt idők eseményeit, vagy inkább az ideit részletezném, azok közül is a nagyobbakat. Az időrend most sem lesz folyamatos, mert egy „projekt” több ideig is tarthat, több elemből állhat.

E39 blog 5 rész

Első rész
Második rész
Harmadik rész
Negyedik rész

Az elmúlt időszak eseménydúsan telt. Pár napra rá, ahogy megírtam az előző cikket, rászántam magam, és elkezdtem keresgélni kormány ügyben, mivel mint írtam, nem akartam most mászkálni a bőrözés miatt, viszont vállalhatatlan volt az állapota, ami benne volt. Találtam is volna a közelben 2 darabot, mivel nekem az ú.n. „kétindítós” kell, korlátozottak voltak a lehetőségeim. Azonban az árakkal nem voltam kibékülve, mindkettő egy teljesen átlagos állapotút hirdetett magasan a piaci ár felett. Egyik egy M-technik volt, 50000-ért (ami amúgy 30000-ért megy), a másik egy normál négyágú 20000-ben, aminek olyan 15000 az ára. Addig keresgéltem, míg találtam a fickót, aki gusztustalan mennyiségű E39-et bont, viszont laza 200 km-e lakik. Azonban a mai világban nagy felbontású képeket lehet kérni, a profilt meg lecsekkoltam, megbízható az illető (zárójelben hozzátenném, hogy 3 másik emberrel is beszéltem előtte, azóta is küldik a képeket a cuccokról.
Nos leírtam, mi kell nekem, és adta a képeket és az árakat.
- 4 ágú multikormány, 2 indítós (10000)
- Váltógomb és szoknya, patika állapotú, gyáriak (5000)
- Bal első gumikéder (3000)
- Csomagtartóhoz műanyagok, amiben benne van 5 darab patent, aminek újonnan darabja 5000 lenne (10000)