2022. augusztus 10., szerda

Gyorskeresés

E39 blog 3. rész

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Első rész
Második rész

Az elmúlt időszak elég eseménydúsan telt. Sok dolgot megcsináltunk az autón, de sajnos történt valami, ami rosszul érintett. De ne ne szaladjunk ennyire előre.
Szóval elkezdtünk mélyebben belemerülni a témába, mi lehet a probléma a géppel. A történetet 2 részre osztom, igaz, időbeli átfedések vannak benne. Volt egy győri kalandom Sanyi „komámnál”, illetve itthon egy elektromos „problémám”, amit sikerült orvosolni.

Írtam ugye, a kartellecsapató rendszer kompletten cserés, azonban a lambda szondákat nem igazán akarom egyelőre cserélni, mivel sok helyen írták, az említett szelep csere (PCV) lehet orvosolja a problémát. Ugyanúgy, mint az olajfogyasztást is. Emellett tervbe vettem egy szelepszárszimmering cserét, komplett fék cserét, rögzítő fék cserét, továbbá mivel csöpög, a hűtő cserét is, sőt, mivel gyanúsan nedves mindig a kiegyenlítő tartály felső pereme, azt is cseréltetni akartam. Továbbá elöl a 2 axiál kopog, azt is kiakartam dobatni a gépből.
Fel is vettem a kapcsolatot Sanyi „komámmal”, kértem tőle árajánlatot, és persze mondtam neki, a munkadíjat se feledje, mivel ugye ebből él. Ez utóbbi a későbbiek tükrében fontos momentum, mert kaptam azt a megjegyzést, hogy könnyű, ha ingyen csinálják az autómat. Mndig mondom, állapítsa meg a munkadíjat, mindig ki is fizetem, sőt, rendszeresen segítek neki és Pilu komámnak is.
Írta is, 140 000 Ft anyagár mellett 60 000 Ft munkadíjjal 200 000 Ft lesz összesen a fent említett szerviz. Szerintem egy teljesen korrekt ajánlat. Mondta is, mivel van neki Kecskeméten dolga, el is tudja vinni az autót, az övét itt hagyja. Így is volt, egy keddi napon találkoztunk, megvolt az autócsere, elökörködtünk estig, majd elment az autóval és a 200 000 Ft-al.
Szerdán vagy csütörtökön hívott, van egy kis probléma, a viszkólapát nem jön le, szét kell törni a hatásfokozót ( cirka 30000 Ft-os alkatrész) , mert nem fér hozzá rendesen. Mondom, ez van, nem vagyok boldog. Azt mondta, kifizeti, erre én mondtam, majd megbeszéljük.
(BMW M525TUB – M54 hűtő ventillátor hatásfokozó)

Később hívott, a vízpumpa szíjtárcsája is eltörött, meg a vízpumpa is kuka – mindezidáig számomra ismeretlen okból – venni kell másikat. Ekkor pláne nem ugráltam örömömben, de úgy voltam vele, mivel magam is műszaki, „mechanikus” karbantartó, ember vagyok, vannak szerelési nehézségek, veszteségek. Továbbá jelezte, bal elöl nem volt a féknél porvédö lemez, rakott fel egy újat (6000 Huf)
Nos elvben minden rendben is volt, szombaton mentem az autóért. Azt mondta, minden kész, a bal hátsó fék van hátra. Csak mellékesen mondta, a műanyag alkatrészeket kidobta már. Soha nem dobott ki semmit, mielőtt szemügyre nem vettem a kiszerelt alkatrészeket. Ekkor még nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget. Meg is érkeztem Győrbe, kávé, reggeli után kimentünk a műhelybe, rendbe rakni a féket, utána mentünk a városba ebédelni.
Amikor bementünk, és ránéztem a szívósorra, feltűnt, hogy olyan, mint ha hozzá se lett volna nyúlva. A PCV cseréhez le kell kapni. A szelepfedélen se látszottak a szerelés nyomai. Rákérdeztem, hogy ezekkel minden rendbe volt? Mondta, a PCV szelepet cserélte, a csöveket nem, mert azok jók. Igaz, az árajánlatkor a komplett rendszert néztük. Ez azért fontos, mert a szelep alapból harmadannyi, mint ha csövekkel együtt veszem. De ezen elsiklottam. Ami megdöbbentett, hogy a kiegyenlítő tartályt kábel kötegelővel rögzítette hűtő azon pontjához, ahol a fenti képen látható keret pattanna be. Mondtam is, ez nem valami fasza megoldás, de ez van, hazaérek, rendelek egy keretet, az tartja a tartályt is. Nagyjából ennyibe is maradtunk, de a kisördög ott volt bennem. Létezik, a Sanyi átvert?
Többször rákérdeztem a PCV-re , szimmeringekre, és többször utalt rá, hogy ki vannak cserélve.
Nos hazajöttem az autóval, és a rossz érzés ott volt bennem. Az eszem az súgta, járjak utána, mi is van kész, de a szívem azt sugallta, lehetetlen, hogy a Sanyi átvert. Összejárt a család, együtt segítettünk egymásnak, a kislányom azon az ágyon alszik, amit az édesapja – aki asztalos – készített neki születésnapjára.
A PCV szelep ugye a szívósor alatt van, de az egyik csöve a szelepfedélre csatlakozik. A csatlakozót levettem, beledugtam az ujjamat a csőbe, áll benne a dzsuva.
(PCV rendszer BMW M54B22)

Ráírok Messengeren a Sanyira, hogy ez hogy lehet, mondta, újra elkoszolódott. 200 km alatt? Elmondása szerint elkoszolódhat, pedig kokszoldóval átmosott minden csövet.

Ugye a szelepfedélről indul a cső, tehát akkor a forgattyúsháznak is olyannak kell lennie. Feltettem a keresztkérdést:

„Amikor levetted a szelepfedelet, olajsaras volt belülről?”
„Olyan volt, de letakarítottam”

Nos a forgattyúsházam, a Vanosom arany tiszta. Ezt tudom, mivel én cseréltem a szelepfedelet. A régit a repedés miatt dobtam ki. Amit felraktam, tisztára sikáltam, meg maga az egész motorról belülről enni lehetett volna.
Nos, ekkor már kezdtem elhinni, megtörtént, valami piszok került a gépezetbe. Este kimentem Piluhoz, mivel valami zörgés hallatszott a bal első fék felöl.
A végerdmény:
- Az axiálok nem kerültek beépítésre. Mivel csak földes úton kopogott, ezt nem vettem észre idáig.
("Új axiál")

- A csörgés a „új” porvédőmtől származott. Alapesetben le kell venni a kerékagyat, hogy felkerülhessen. Szépen szétvágta a lemezt, akkor nem kell. Csak mivel egy csavart is beletört, ami felfogatná, így az egyik fele verte a tárcsát. Kuka.

- A szívósorhoz hozzá se lett nyúlva, nem hogy a PCV-hez, pedig egy sarkalatos pont lett volna az egész karterlevegőztető rendszer cseréje, a vákumcsövek ellenörzésével együtt. Honnan tudom? A csavarokon látszik, hozzá se lett nyúlva.

- Az állítólag lenyomáspróbázott kiegyenlítő tartály száján van egy hajszálrepedés, ahol tud cseppenni a víz.
- A szelepszárszimmering csere nem történt meg.

Tehát 200 000 ft-ért kaptam fékeket, egy új hűtőt. (meg egy szétbarmolt műanyag keretet, amit vehetek meg)
Ami a legnagyobb gond, hogy ezt elvben a legjobb barátom csinálta. Nos ezek után fel se merült bennem, hogy a kicserélt vízpumpa és szíjtárcsa árát elutalom neki, mert azzal fennmaradtam, elvben hétfőn intéztem volna.
természetesen kérdőre vontam, belátta, nincs értelme tagadni. Indokként nem tudott mit felhozni, csak azt, hogy elúszott az idővel. Sajnos azonban azt kell hinnem, hogy ezt alapból így akarta. Mivel az autó elvitelének másnapjának a reggelén vitték ki neki az alkatrészt, és azon se a szelepszárszimmering, se a PCV nem szerepelt. Onnan tudom, mivel ezek után elkértem a számlákat az alkatrészekről.
A 140 000 Ft-ból 101000-t tud számlával leigazolni, de ebben benne van a 2 axiál meg a szétbarmolt porvédő is. Ugye az axiálok nem kerültek beépítésre, a porvédőt meg szétbarmolta, nem igazán lenne jogos elkérni az árát. Ugyanitt, rajta van a vízpumpa és a széttört tárcsa is, amit felfogok szerelési veszteségnek. De a be nem épített alkatrészeket levonjuk, olyan 80 000-röl tud számlát felmutatni.
Ugyanekkor a burkolat széttörését azzal indokolta, hogy nem jött le a viszko, de arra a ventilátor – ami útban van a burkolat leszedéséhez – 4 6-os csavarral van felrögzítve, ami hozzáférhető. Ha azt leveszi, akkor nem kell szétbarmolni a keretet, nem megy tönkre a vízpumpém és a tárcsám. Tehát ez nem szerelési veszteség, hanem hiba, amit elkövetett, de ezzel nem is foglalkoznék. csak a barátság így hová lett?
Jelen pillanatban nem tudom, hogy viszonyuljak hozzá. Megbízni már soha nem fogok benne.
30 000 ft-ot visszautalt, többre nem is számítok.

De hogy „vidámabb” dolgokról is szó essék.
A hátsó, külön nyíló üveg ugye le volt ragasztva ismeretlen okból. Nem is akartam vele különösebben foglalkozni, de sajnos észrevettük, az ajtóba menő kábelköteg siralmas állapotban van. Valaki javítani próbálta már, de nem rakta bele az átvezetőbe, ezért újra megtört.

Nem működött ugye a hátsó ablaktörlőm se, továbbá a helyzetjelzők között is volt egy „hidalás”, mert az egyik nem kapott áramot. Ezek miatt eldöntöttem, valamit kezdeni kell vele. Sajnos új, gyári köteget nem lehet kapni, ezért elkezdtem egy jó állapotú, bontottat keresni. Főleg, mert nem tudtam, az ablakom kerete mennyire van oda. Találtam is nem messze egy komplett csomiajtót, ami szénné volt rohadva, de a köteg érintetlen volt, és az üveg kerete se rohadt. Meg is alkudtunk a tulajjal, mi szereltük le, jó hosszú köteget kivágva.
Egy szép este neki is álltunk a műveletnek. A szilót felszedve, és az üveget kinyitva láttuk csak egy hibás kéder miatt ragasztotta le a „paraszt” az üveget. Sajnos a mikrokapcsoló, ami nyitná, döglött. amit vettem ajtót, abban is. A komplett ablaktörlő szerkezetet átraktuk, mert az enyém összerohadt.

Nem is nagyon taglalnám a részleteket, 1 este és egy délelőtt alatt újra lett húzva a komplett kábelköteg a csomagtérajtóban. A hátsó ablaktörlő is működik, igaz, nem töröl teljesen 180°-ban, erre még megoldást kell találni.

Sajnos a kábelköteg az ajtó 2 oldalán van elvezetve, és az átvezetésnél befolyik kicsit az esővíz a csomiajtó üregébe, mert el van öregedve a gumi. Cserélni már nem tudjuk. Rendeltem Sika 710-et, ez rugalmas tömítő, ezzel kihúzom majd. Addig is az ajtó aljából kivettem 2 vakdugót, így az üregből ki tud folyni a víz. Ha ez megoldódik, visszarakom a műanyagokat - sajnos törvényszerűen egy csomó fül letört, újba horror az ára, bontottan épet nem kapni, a Sika ebben is segíteni fog.

A kábelezéssel egyidőben a bal ajtóban hangszórót is cseréltünk, mivel süket volt. Abból az autóból, amiből leszereltük az ajtót, kivettük a hangszórópanelt is. A E39-nél ez egy müanyag keretben van, amiben benne van a hangváltó is a csipogónak. A fószer adott egy másikat is. Na ez volt a szerencsém, mivel a donor autó „nagyzenés” volt, a csatlakozók másak voltak, viszont amit kaptam, az megegyezett az enyémmel. A hangszórót átcseréltük, mivel ugyanakkor méretben a „nagyzenésé” dupla akkora teljesítményű, és szebben is szól. Szóval visszamegyek majd, megvenni a többi hangszórót is.
Sajnos a légzsák problémát nem sikerült megoldani. Nem tudom, említettem-e, de világít a légzsák lámpa, a hibakód:
„Jobb első oldallégzsák indítópatron szakadt, hibás kódolás”
Véleményem szerint az ajtóban levőre panaszkodik, ami az A oszlopban van, az szerintem nem lehet. Légzsák modult cseréltünk, de a hiba maradt, nem lehet törölni. A kábelezés épnek látszik. Most keresnem kell valakit, aki vágja ezt a témát. Ha valaki tud ilyet, megoszthatná velem.

Időközben egyik kollégám jelezte, hogy eladta az ugyanilyen touringját, és lenne neki 4 17-es felnije, tavaly nyáron vett – 2019-es DOT – gumikkal. Mivel úgyis kell nyári gumi, megvettem tőle. Jövő hétre itt van a FEBI PCV szelep és csövek (38000), a viszkókeret (29000, gyári), a FEBI kiegyenlítö tartály (12000)
Remélem, Sanyival meg tudom beszélni a dolgokat, de belülről nagy vihar dúl bennem.

Hozzászólások

(#1) Klaus Duran


Klaus Duran
senior tag

Nem tudom mikor történt meg veled ez, de idén énfelém is nagyon hülyék az emberek.
Mi a rák van 2020-al? :W

A Doctor nem hal meg, csak átalakul. https://www.youtube.com/watch?v=0C3zgYW_FAM

(#2) kovbandi82 válasza Klaus Duran (#1) üzenetére


kovbandi82
őstag

Ez február elején történt meg. Én is meg vagyok döbbenve, mivel biztos vagyok abban, hogy ez nem fordult még elő soha. Egyszerűen nem fér a fejembe. De ez van...

[ Szerkesztve ]

(#3) bambano


bambano
titán

de ha megcsúszott az idővel, miért számlázta ki?
nem az lett volna a becsületes, ha azt mondja, hogy ez meg ez nem fért bele, ennyivel kevesebb a számla?

én biztos nem mennék arra még egyszer.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#4) kovbandi82 válasza bambano (#3) üzenetére


kovbandi82
őstag

Ha egy random szerelő lenne, akkor lehet nem is pörögnék a dolgon. De mint mlitettem, elvben egy nagyon jó barátomról volt szó, ami nem volt hazugság. De egyre jobban arra jutok, hogy mint szerelőt mindenféleképpen, de mint barátot is elengedem.

(#5) bambano válasza kovbandi82 (#4) üzenetére


bambano
titán

azt megértem, hogy pörögsz a dolgon, engem is enne az ideg. de szerintem meg kell hozni a racionális döntést, és nem vinni hozzá többet autót.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#6) kovbandi82 válasza bambano (#5) üzenetére


kovbandi82
őstag

És mint ember? Napi szinten beszéltünk, a családjaink összejártak, tényleg kimerem jelenteni, a legjobb barátom volt. Véleménye szerint mindenki hibázhat, hozott egy rossz döntést, és mindenki megérdemel egy második esélyt. Tényleg nem tudom mitévő legyek.
Azt mondja, helyre akarja hozni a hibát, de szerintem oha nem lenne olyan, mint régen. Elveszett a bizalom.

(#7) Napfénysüti válasza kovbandi82 (#4) üzenetére


Napfénysüti
nagyúr

Üzletben, sportban nincs barátság sajnos. :(

Més que un club!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.