Azt hittem utasszállító.
Gyorskeresés
Legfrissebb anyagok
Általános témák
LOGOUT.hu témák
- [Re:] [Luck Dragon:] Asszociációs játék. :)
- [Re:] Elektromos rásegítésű kerékpárok
- [Re:] [D1Rect:] Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- [Re:] [Divinity:] Google Pay használata Magyarországon
- [Re:] [gban:] Ingyen kellene, de tegnapra
- [Re:] eBay-es kütyük kis pénzért
- [Re:] [Lalikiraly:] MSI notebook kijelző. A bolt szerint ez természetes.
- [Re:] [attilasd:] A laposföld elmebaj: Vissza a jövőbe!
- [Re:] [sziku69:] Szólánc.
- [Re:] [sziku69:] Fűzzük össze a szavakat :)
Szakmai témák
PROHARDVER! témák
Mobilarena témák
IT café témák
GAMEPOD.hu témák
Hozzászólások
#27441408
törölt tag
#65675776
törölt tag
Tévedés. Az A380-ashoz kétszintes utaskiszolgáló folyosók kellenek, míg a 747-eshez a sima egyszintes. Ezért nem tud közlekedni sok helyre 380-as, ugyanis nem tudnák az utasokat értelmes idő alatt ki- és beszállítani. A legtöbb reptér meg egy géptípus miatt nem épített ki külön infrastruktúrát.
A B747 kiszolgálásához pont azok a folyosók kellenek, mint pl a B767-éhez. Utóbbi meg járt Ferihegyen bőséggel. Az, hogy nem igazán közlekedtetett ide senki járatokat utasszállító B747-tel meg leginkább a reptér alacsony jelentőségének tudható be. A beton hossza megintcsak nem probléma, anno felmérő le- és felszállást végeztek Ferihegyen is A380-nal. [link] Az utasforgalmi létesítmények viszont nem felelnek meg neki. B747-et bármikor tudnának fogadni. [link]
[ Szerkesztve ]
"Az, hogy nem igazán közlekedtetett ide senki járatokat utasszállító B747-tel meg leginkább a reptér alacsony jelentőségének tudható be."
Ahogy az is, hogy nem jön ide A380. Mert a kétszintes utaskiszolgáló folyosóból pl. a frissen épülő terminálra simán lehetett volna egyet pakolni, de gyakorlatilag ez legjobb tudomásom szerint nem történt meg.
De jogos a taps, igazad van, valóban van kiszolgálási különbség a két géptípus között.
[ Szerkesztve ]
Sarcasm: just one of the many services I offer.
#27441408
törölt tag
Akkor jól tudom, hogy a 747 kis túlzással kb bárhol le tud szállni és fofadják is, míg az A380 max csak leszállni tud mint nálunk is, de kiszolgálni nem tudják. Amennyiben leáll a gépek gyártása még hány évig lehetnek forgalomba az A380-asok ? 40-50?
[ Szerkesztve ]
#65675776
törölt tag
Lehetett volna, csak kérdés lett volna értelme egyáltalán? Nem csak azért nem jön ide A380, mert nem tudják teljesen kiszolgálni, hanem mert a forgalom nem indokolja. Az El Al sem azért közlekedtetett régen heti rendszerességgel B747-eseket a Tel Aviv - Budapest vonalon, mert az utaslétszám indokolta volna. Ahogy az Air India és a China Air sem utasforgalmi okokból repült ide velük.
silver star: Ki lehet éppen szolgálni egyszintes létesítménnyel is, csak roppant lassú lesz, teljesen felborítja a reptér normális ütemezését. Ráadásul még a B747-hez viszonyítva is ~2x akkora területet igényel a reptéren. A nagy csomópontokon ez nem annyira probléma, de az ilyen reptereken, mint Ferihegy, már nagyonis az.
Hogy meddig fognak üzemelni? Ez kb csak az Airbus-on múlik. Ha készítenek hozzájuk alkatrészeket, akkor repülhetnek 40-50 évig. Kérdés megéri-e majd még használni őket akkor.
#27441408
törölt tag
Ha nem a létszám miatt, akkor miért jöttek a 747-esek ahogy írtad?
#27441408
törölt tag
nRu3
addikt
Még mindiglopnak a reptéren,mindig is fognak és sajnos igaz amit az utasok állítanak, ez egy nagyon rossz reptér, még fapadosnak is rossz !
''az élet fantáziadúsabb mint az álmaink'' csak az álmaink néha elérhetetlenek.......
Nem mintha bele akarnék kötni a világba, de azért nah... egyetlen reptéren sem hagyok komoly értéket, pénzt, akármit a feladott csomagban. Oda mehetnek a ruhák, akku töltők, olyan marhaságok, amiknek az eltűnése nem fáj. Engem is loptak már meg (bort hoztam volna haza az USA-ból). Nem az összeg fájt, hanem az az a tudat, hogy ajándéknak szántam egy kaliforniai rosét.
Ennyire egyszerű a történet. Ki az a marha, aki laptopot, mobilt vagy épp egyéb értéket a csomagba pakol?
Sarcasm: just one of the many services I offer.
Doki16
addikt
Sziasztok!
Olyan kérdésem, hogy van-e hely ahol legálisan lehet tartózkodni és megfigyelni a le és fel szálló repülőket Ferihegyen?
A Tyrannosaurus Rex legközelebbi ma is élő rokona: a csirke.
#65675776
törölt tag
Hogyne lennének: [link]
Doki16
addikt
Ohh király ez nagyon szuper térkép Köszönöm szépen
Van itt olyan a topicban egyébként akik szoktak kijárkálni?
A Tyrannosaurus Rex legközelebbi ma is élő rokona: a csirke.
szilva01
őstag
Én a spotterdombon, cargodombon, valamint a 31R végében voltam. Jó mind!
szilva01
őstag
Az internet hitelességének a margójára. Az inverted repülés valóságtartalmának szerettem volna utánanézni, főleg nagygépek tekintetében, amikor belebotlottam ebbe a cikkbe, miszerint Sully 1989 nyarán egy DC-10-est tett le a Hudsonra.
Az én értelmezésem szerint a következő részre gondolsz:
"Consider Sully Sullenberger—or Al Haynes, the captain of United Airlines flight 232, a DC-10 that crash-landed on July 19, 1989, after the catastrophic failure of its tail-mounted engine led to the loss of all hydraulic flight controls."
Ez viszont csak megemlíti Sully Sullenbergert, aki ugy 2009-ben tette le a Hudson folyóra az Airbus A320-ast.
A mondat többi része Al Haynes-ről szól, aki egy DC-10-est vezetett, amelynek a középső hajtóművének fan fokozatának 'kereke' (sorry, most a megfelelő szavak sajnos nem ugranak be, nagyon vasárnap reggel van), és az megrongálta mindhárom hidraulika kört. Emiatt a gépet csak a kész szárny alatti hajtómű teljesítményének szabályozásával tudták irányítani, és végül minimálisan irányított módon letenni a földre.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
szilva01
őstag
Akkor en vagyok helikopter, bocsika...
Samott
addikt
Remelem jo helyen jarok, a napokban jartamban-keltemben ezt a videot dobta fel a youtube: Kemble Cotswold Airport Scrap Line es mit latok benne? ->
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B3lyom_Hungarian_Airways#Fleet
"Önérzetem van, de hülye azért nem vagyok!"
Samott
addikt
Igen a tortenetet ismertem, csak a veget nem tudtam. Azt hittem a gepet visszaadtak es repul mas cegnel, mas festesben. De neki is veget ert a tortenet a ceggel egyutt.
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
Sajnos ennek a gépnek se adatott jobb sors, mint sok más madárnak. Ennek a repidejét is megnyírta a pénz/politika...
"Önérzetem van, de hülye azért nem vagyok!"
Stauffenberg
nagyúr
Nem tudom mennyire megy még a topik, de:
Európában repülési tilalmat rendeltek el a Boeing 737-MAX típusokra.
Ilyet sem minden nap tapasztal a légiközlekedés, ráadásul egy olyan típusról van szó, amiből most is 350 példány repül és 5000 darabra van felvett rendelés. Nem mellesleg a világ egyik legkiforrottabb típusának új generációja.
A Boeing bullshit PR szövegelése sem semmi: Nincs semmi baj a típussal, tökre biztonságos, de heteken belül szállítunk egy kritikus szoftverfrissítést hozzá.
#65675776
törölt tag
A hiba egyébként kb pont ugyanaz, ami a kezdeti FBW Airbusokat sújtotta. Azokból is leesett pár sw hiba miatt. Érdekes, hogy azokra nem rendelt el az EASA. Ahogy az ATR-ekre sem a jegesedés miatt. Pedig utóbbinál mai napig nincs kielégítő megoldás a problémára. Ja, hogy azok európai gyártmányok, azok repülhetnek akár konstrukciós hibával is.
Egyébként továbbra ia az a probléma a polgári gépekbe épített FBW rendszerekkel (ellentétben a katonai gépekben levőkkel), hogy a pilóta nem bírálhatja felül őket (pedig pl az Airbus FBW a Mirage 2000 rendszerére épül, amiben meg van felülbírálási lehetőség). Így nem tudják a sw hibás helyzetértékelését (igen előfordul) és az abból eredő balaseti helyzeteket elhárítani.
Stauffenberg
nagyúr
De a type rating megszerzéséhez nem is előírás a konstrukció olyan mélyreható ismerete, ami lehetővé tenné, hogy a pilóta felülbírálja. Így is égető pilótahiány van a szakmában, katonai szintű gépismeretre képzés elképzelhetetlen.
Egyszer beszélgettem egy mára nyugdíjas pilótával, aki orosz vasakról ült át B737-re, majd onnan A320-ra és kicsit gúnyosan, vicceskedve azt mondta, hogy a legfontosabb vészhelyzeti protokoll az RTFM. Visszakérdeztem jól értem-e, hogy Read The Fucking Manual és igen. Persze nyilván ennél komplexebb a dolog, de a személyzet létszámának csökkentése magával hozza azt is, hogy a fedélzeti mérnök és a rádiós feladatait szét kell osztani maguk és a számítógép között. Az információk tengerében, vészhelyzetben, egymásnak ellentmondó adatokat kapva megnézem melyik polgári pilóta tudná a FBW-t felülbírálva elhárítani a problémát.
Eleve azért lehet már "csak" 2 fős személyzettel repülni, mert a modern technika lehetővé teszi. Az teszi lehetővé, hogy két hajtóművel lehet jó ideje oceán-repüléseket végrehajtani. Hogy rossz látási viszonyok között lehet repülni egyáltalán. Hogy hol van a navigátor, rádiós és a fedélzeti mérnök a személyzetből? Ott ülnek elöl ők is, a pilóta ülésében. A pilóta most is azért ül ott, hogy megoldja a kényes helyzeteket - csak most nem mechanikai gondok miatt alakulnak ki ilyenek, hanem szoftveres okok miatt.
A korábbi baleseteknél is volt olyan, hogy tervezési hiba okozott komoly problémát, ám nem szoftveres, hanem mechanikai eredetből fakadóan (most hirtelen több is eszembe jut, de ott van például a 767-es esete, ahol a barometrikus magasságmérőket fedő sapkákat felejtette el leszedni a földi személyzet, és a pilóták az egymásnak ellentmondó adatokat nem tudták értelmezni). Itt szerintem nincs abból gond, hogy egy ilyenbe futottak bele, ahogy a mechanikai vagy hidraulikus problémákból is okultak, most a szoftveresekből fognak. Gondolom a 737 Max-8 típust repülő pilóták első dolga az elmúlt napokban az volt, hogy szemezgették, milyen bulletin news-ok voltak a Boeing-től ezzel a problémával kapcsolatban.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
#65675776
törölt tag
A polgári repülésben a pilóták egy jelentős része a katonai pályát hagyta ott a magasabb fizetés miatt. A felülbírálásra meg két egyszerű módszer terjedt el:
1. a kezelőszerv túlvezérlése (túlhúzás, túlzott belépés...) Ez főleg az európai gépekre jellemző megoldás.
2. felülbírálókapcsoló. Ez pedig inkább amerikai megoldás.
Előbbivel az a baj, hogy csak véghelyzeten tudod felülbírálni a vezérlést, emiatt túlzott reakció lehet az eredmény. Utóbbit bármilyen helyzetben, és a vezérlés a kormányszerv állásának megfelelően állítja be a körmányfelületeket, figyelmen kívül hagyva az általa optimálisnak vélt paramétereket. Nem atomfizika, de a pilótáknak meg illene néha beülni a szimulátorba gyakorolni. Csak a többségük ezt pótcselekvésnek, időpazarlásnak véli, nem méltónak egy igazi pilótához.
Nem a konstrukciót kell mélyrehatóan ismerni, hanem a repülőgép aerodinamikai jellemzőit, viselkedését. Amit meg egyébként is illene ismernie minden pilótának. Csak ez is olyan már, mint a navigáció, ahol a GPS (és társai) miatt a többi, hagyományosnak mondható navigációs módszer már nincs oktatásban. Emiatt a mai pilóták, másodpilóták nagyrésze nem tud rendesen navigálni. Ez a probléma egyébként a hajózással kapcsolatban jött elő komoly szinten pár éve. A US Navy be is vette újra az oktatási tervbe a szextánssal való navigációt. Polgári pilóták esetén meg a repülés nagyrésze már csak annyi, hogy beprogramozzák a robotpilótába az útvonalat, a repülést alapvetően az végzi. A pilóták meg alapvetően csak fel- és leszállnak. (Szép lassan azt sem, mert egyre jobban fejlődnek az automata fel- és leszállító rendszerek.) Nem gyakorolják a valódi repülést, és főleg nem a vészhelyzeteket. Utóbbi miatt lene főleg fontos a rendszeres szimulátoros gyakorlás.
[ Szerkesztve ]
Stauffenberg
nagyúr
"A polgári repülésben a pilóták egy jelentős része a katonai pályát hagyta ott a magasabb fizetés miatt."
Igen, de nem mindegyik. A civil életből próbálnak lepkehálóval összefogdosni pilótákat a társaságok. Pár éve két légitársaság kadét programja iránt is érdeklődtem, voltam nyílt napokon (inkább csak poénból), jeleztem, hogy nagyjából 2000 repült órám van különféle MS Flight Simulator verziókkal (trollkodásnak szántam), de semmilyen tényleges repülős előképzettségem nincs, de azóta is jönnek néha a telefonhívások, hogy elhatároztam-e már magam, hogy nekivágok programnak.
"Nem a konstrukciót kell mélyrehatóan ismerni, hanem a repülőgép aerodinamikai jellemzőit, viselkedését."
De pont erre mondtam, hogy a Boeing és Airbus típusokra a type rating nem követel meg olyan szintű mélyreható ismereteket a gép műszaki és aerodinamikai tulajdonságairól, mint amit a nyugdíjas pilóta ismerősöm mesélt az orosz típusokról. Igaz ezeknél nagyobb hajózó személyzettel repültek és sokkal specifikusabbak voltak a szerepkörök.
"Utóbbi miatt lene főleg fontos a rendszeres szimulátoros gyakorlás."
Pár éve meg a légügyi hatóságok majréztak a sajtóban, hogy a szimulátorozásnak is vannak veszélyei, rossz beidegződéseket ültethet el a pilótában.
Bár egyébként egyetértek a "mit kéne" részben veled, de az ipar jelenlegi állása nem ebbe az irányba mutat és véleményem szerint ezzel sokkal nagyobb felelősség hárul a gyártóra, hogy ha már feladatokat és komplett eljárásokat vesz le a pilóta válláról, akkor annak a rendszernek tényleg működnie kell. A korai A320-asok katasztrófái óta meg évtizedek teltek el és a Boeing számára sem új terep már a FBW. Én nem intézném el annyival, hogy "hát ez van, az Airbus is megszenvedte ezt, most a Boeing futja ugyanazokat a köröket".
[ Szerkesztve ]
#65675776
törölt tag
"a Boeing és Airbus típusokra a type rating nem követel meg olyan szintű mélyreható ismereteket a gép műszaki és aerodinamikai tulajdonságairól, mint amit a nyugdíjas pilóta ismerősöm mesélt az orosz típusokról."
"sokkal nagyobb felelősség hárul a gyártóra, hogy ha már feladatokat és komplett eljárásokat vesz le a pilóta válláról"
A probléma igazából itt kezdődik. Nincsenek elvárások a pilótákkal szemben. A fejlett avionikai rendszerek meg elsődlegesen nem a pilóta kiváltását szolgálják, hanem a munkájának a könnyítését (szigorúan nem leegyszerűsítését).
"rossz beidegződéseket ültethet el a pilótában."
Max akkor, ha rossz a szimulátoros kiképzési és gyakorlási módszer. A legrosszabb beidegződés meg az, hogy "majd az elektronika megcsinálja, nem kell tudnom róla".
Szóval eme baleset során is leginkább azt kellene vizsgálni, hogy a pilóta egyébként képes lett volna elhárítani a problémát, ha a megfelelő eszközök rendelkezésére állnak.
Stauffenberg
nagyúr
"Szóval eme baleset során is leginkább azt kellene vizsgálni, hogy a pilóta egyébként képes lett volna elhárítani a problémát, ha a megfelelő eszközök rendelkezésére állnak."
A Lion Air elvesztett gépének tanulsága az volt, hogy a pilóták felülbírálhatták volna az anti-stall rendszer akcióját, de ennek a mikéntje nem kifejezetten intuitív és az üzemeltetési kézikönyvben sem szerepelt akkor még, csak a katasztrófa után adott ki rá bulletint a Boeing. A pilóták így nem is kaptak rá képzést, hogy mi a teendő akkor, ha az anti-stall rendszer hibásan lép közbe és vissza akarják nyerni az irányítást.
Én ebben azt látom, hogy a Boeing két dologban hibás: Egyrészt a hiányos üzemeltetési kézkönyv miatt, másrészt meg a hibás rendszer miatt. Még egy fél fekete pontnak be lehet írni, hogy a felülbírálás módja nyakatekert és nem pilótabarát.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy az Ethiopean Airlines gépe is ugyancsak emiatt zuhant-e. De a körülmények nagyon hasonlóak.
[ Szerkesztve ]
Stauffenberg
nagyúr
Apró update:
A Boeing teljes mértékben bízik a 737 MAX gépek biztonságában (idáig a PR bullshit), de önmaga javasolta, hogy minden üzemeltető azonnal függessze fel a szolgálatból. Ez az összes (371 darab) gépre vonatkozó, világra kiterjedő ajánlás.
Samott
addikt
Nem tudjatok mikortol zarjak le a 31-es palyat? Elvileg aprilis kozepetol, de meg mindig hasznaljak.
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
nRu3
addikt
''az élet fantáziadúsabb mint az álmaink'' csak az álmaink néha elérhetetlenek.......
Samott
addikt
Koszonom, most mar en is tapasztalom...
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
Djuree
félisten
hali.
érdeklődnék, hogy van-e valami felület, ahol van lista hogy mikor hol vannak repülőnapok?
van 2 kisfiam és meg vannak bolondulva a repcsikért-helikért, elvinném őket valahova ahol lehet látni repülni is őket. kecskemétre jártam anno de ugye ott már nincs.
LEGO gyűjtő és moc építő (munkát is keresek, bármit ami LEGOval kapcsolatos!), tankász, bringás, WH40k fan, MacGyver
Most májusban volt a Budaörsi reptéren a Honvédelem Napja. Arról sajnos már lecsúsztál.
A Red Bull Air Race és Goldtimer féle bulik régen jók voltak, de ugye hamar megunja az ember, hogy ugyanaz a pár gép van kint.
Tessék, itt egy lista a közelben lévőkből.
Ostravát ajánlom, noha nincs közel, és persze (mint minden repülőnapon) rengeteg vannak.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Djuree
félisten
LEGO gyűjtő és moc építő (munkát is keresek, bármit ami LEGOval kapcsolatos!), tankász, bringás, WH40k fan, MacGyver
HellGreg
őstag
Nem valami pörgős topik, de nem tudja valaki, milyen vadászgép-kötelék húzott most át Budapest felett? Kb 45 perce... Olyan mintha Patrouille de France vagy Frecce Tricolori lett volna, de nem biztos.
nRu3
addikt
Lehet ők hoztak valami harci gázt és ezért volt ilyen trágya szag Pest megyében !
''az élet fantáziadúsabb mint az álmaink'' csak az álmaink néha elérhetetlenek.......
Typhoon
csendes újonc
Saudi Hawks
nRu3
addikt
''az élet fantáziadúsabb mint az álmaink'' csak az álmaink néha elérhetetlenek.......
HellGreg
őstag
Kár hogy ezeket nem lehet előre tudni.
Jester01
veterán
Szerintem V22 Osprey-t láttam vasárnap 15:30 körül Polgárdinál. Google szerint volt itt egy a júniusi hadgyakorlat idején, lehet, hogy az még itt röpköd? Vagy valamivel összekeverhettem? A légcsavarok vízszintes, "repülőgép" módban voltak a színe ilyesmi szürke volt.
Jester
Az Osprey elég jellegzetes gép, nincs másik légcsavaros gép, aminek a szárnyvégein van a hajtóműve.
Most Szlovákiában van egy nagyobb hadgyakorlat (Slovak Shield 2019), lehet, hogy oda mentek, vagy onnan jöttek?
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Samott
addikt
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
Jester01
veterán
Kösz!
Jester
valakky
aktív tag
hirtelen nem találtam jobbat, de tudja esetleg valaki mi volt ez az imént legalább 30 (de lehet jóval több) repülőt számláló konvoj itt szekszárd vonalában, ami nyugatról tartott keletre? szép libasorban az égen, szabályos távolsággal, a végét pedig egy kettes zárta, mértanilag a sortól egyenlő távolságra a szélén.
[ Szerkesztve ]
30+ repülőgépes konvoj biztosan az USAF volt, feltehetően Németországból vagy Nagy-Britanniából repülhettek valahova keletre (Románia, Törökország, esetleg Ukrajna vagy Irak).
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Samott
addikt
Transatlantic Airbus A220-300 Delivery: Air Baltic - Montreal-Riga
Hosszu, de nagyon reszletes. Egy vadiuj gepet szallitanak le Kanadabol Lettorszagba, utvonaltervezes, a gep ellenorzese az osszes radioforgalmazas. Nagyon profik.
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
-szabi-
őstag
Érdekes felvetés: Airbus A400M-eket vásárol a Magyar Légierő?
Ez egy társulás, nem vásárolnák meg a gépeket, mert azokat a Luftwaffe üzemeltetné, de beleszállnák az üzemeltetési költségbe, így szükség esetén kvázi bérelhetjük őket.
Amúgy az A400M annyira nem sikertörténet, hogy nem meglepő, hogy a Luftwaffe is igyekszik mindenféle megoldásokkal lekötni a saját gépeit. Bármennyire is EU párti és "inkább európai mint amerikai" párti vagyok, jobban járnánk egy pár C-130J-30-al (BTW még a németek is rendeltek abból, igaz részben azért, mert kiderült, hogy az A400M egyszerűen alkalmatlan arra, hogy helikoptereket tankoljanak vele)...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.