Kezdjük ott, hogy nem azt mondtam, hogy consumer piacra nem gyártanak, csak ugye nem a végvevőkkel vannak üzleti kapcsolatban (disztribúció).
Sajnos nem tudják teljesíteni. Ilyenkor mi van? Kötbér? Ja nem, vis maior történt, tehát a szerződések érvénytelenek.
Értem, hogy szerződések közelében nem jártál még, ami egyáltalán nem baj, csak akkor legalább ne lennél ennyire magabiztos a teljesen fals elképzeléseidben.
A partner fontossága alapján lehet:
- szerződéses megállapodás, nem csak az alap Terms & Conditions él, hanem plusz vállalások, kötelezettségek, általában kemény bümtetések, ha nem tudsz teljesíteni)
- nincs külön szerződés, egyszeri PO-kal rendelnek (amit egy bizonyos áron befogadsz, egy megállapodott ár szerint, attól hogy az eredeti szállítási időt nem tudod tartani, árat nem emelhetsz rajta) itt a terms & Conditions él, ettől még ugyan úgy lehet szépen perelgetni
Leírtam már abban a HSZ-ben, amit elvileg elolvastál és neked csak ömlengés (csak ugye értelmezni sem ártana).
- a legnagyobb B2B vevők esetén olyan szerződések vannak, hogy a beszállitó oldaláról fakadó okok miatt csúszik meg úgy az ellátás, hogy az a partnernél termelés kiesést okoz, akkor biza a beszállító fizet, mint a katonatiszt
- Terms & Conditions-ben foglaltak alapján, már visszaigazolt megrendeléseket kitolhatsz (főleg kisebb disztribútorok, spot by vevők, one time per year customer-ek esetén játszhatod ezt bátrabban), persze a nagyobb disztributorok esetén, ha az adott disztributor egyik végvevője közben még valamelyik nagyobb B2B vevőd is egyben, akkor ott az adott megrendelés prioritása változik.
Az hogy az adott kapacitásból melyik megrendeléseket teljesíted (prioritás alapján) hívják allokációnak (amíg helyre nem áll a termelésed, a kiesett kapacitás miatti hiányt ki tudtad termelni, a félvezetőgyártásban előfordulhat, hogy éveki nem tudod kitermelni).
Amíg nem állítod le egyik főbb vevőd termelését sem, addig nem vagy annyira nagy bajban (ha monopol helyzetben vagy a piacon, akkor attól sem kell tartanod, hogy konkurenshez megy át, persze ettől még blama és plusz a büntik költségek, bizonyos vevői szegmensben ezt nem játszhatod el: Automitive, Aerospace, Military, stb).
Az allokáció akkor jó egy cégnek, ha folyamatos kereslet növekedés miatt alakul ki (amivel tud is tervezni) és nem akkor ha egy nem kívánt termelési incidens miatt.
Tudom, hogy az interneten nem igen szokás annak a belátása, ha az elképzeléseink nem állnak szinkronban a gyakorlattal, de amit fentebb én leírtam, az nem találgatás, konkrétan ez a munkám.