Hirdetés

2024. június 6., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#101) Zoja™ válasza Cathfaern (#71) üzenetére


Zoja™
őstag

A második opció játszik nálam és a reggeli, délutáni csúcsforgalmat is van szerencsém átélni nap mint nap.

(#85) Porthoszx: Annyira azért kevésnek nem mondanám, havonta 1500-2000km összejön és akkor még a hétvégi kirándulásokat/csak úgy kocsikázzunk egyet szituációkat nem számoltam bele.

Az autópályás részt teljesen megértem, csak akkor megyek fel pályára, ha külföld az úticél, belföldön ha tehetem, mindig autóúton járok.

Elhiszem, hogy vannak olyan emberek, akik már belefáradtak a vezetésbe, de én nem ilyen vagyok, de tegyük hozzá, hogy nem összehasonlítható a pesti forgalom a debrecenivel.
Tényleg kényelmes dolog beülni a haverokkal sörözni, az autó meg úgy is hazavisz, de erre a célra nekem a mai napig is megfelelnek az analóg alternatívák. ( gondolok itt a taxira, vagy arra, hogy az asszony nem iszik, hanem vezet ;] )

De hogy ON is legyek: Szerintem ahhoz, hogy biztonságosan is alkalmazni lehessen az önjáró funkciót, minden második autónak ilyennek kellene lennie. De ez csak az én véleményem, hazai viszonylatban amúgy sem mostanában fog elterjedni, tekintve, hogy nem minden 2. ember engedheti meg magának a 13 millás autót, még ha maga az autó és a belerakott technológia egyébként nem is számít drágának.

[ Szerkesztve ]

(#102) Cathfaern válasza #16820480 (#81) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Nem elég jó a fantáziátok :) Például egy lehetséges megoldás:
Autók ugye önjáróak, BMW már jött "okosmotorral", szóval feltehetjük, hogy a motorok is önjáróak lesznek kötelezően. Maradtak a gyalogosok, illetve biciklisek, mint közlekedési elem (minden más, pl. állatok vehetjük az akadály kategóriába, mivel nem várható el a kiszámítható viselkedés, erre meg úgyis fel vannak készítve az önjáró járművek).
Gyalogosok egyszerű eset: "random" átkelő gyalogosok is az akadály kategória, szóval pipa. A zebrákat az önjáró autók fel tudják ismerni, tehát megfelelő óvatossággal tudják megközelíteni, így a gyalogosátkelés ugyanúgy (sőt jobban) működhet, mint jelenleg. Ez is pipa. Bizonyos helyeken a megfelelő áteresztőképesség érdekében nem szeretnénk ha a gyalogosok saját tempójukban kellnének át, ide kell kizárólag gyalogos lámpákat telepíteni. Ezekben lenne rádiósugárzás, tehát az önjáró autók tudnának arról, hogy milyen állapotban vannak, amikor a gyalogosok zöldet kapnak, automatikusan meg tudnak állni, anélkül hogy nekik külön lámpa lenne. Nyilván ezt lehetne keverni olyan gombnyomásra vagy gyalogostömegre érzékeny lámpákkal amik csak akkor állítják meg az autókat ha van is ott gyalogos.
A biciklis egy érdekesebb kérdéskör, hirtelen jó megoldás erre tényleg nem jut az eszembe, mert a biciklisek teljes kitiltása a forgalomból túlzó megkötés vagy költség lenne (mindenhova biciklisátkelő építése ahol jelenleg közlekedési lámpa van). Esetleg megoldás lehetne, ha a bicikliket kötelező lenne felszerelni elektronikával (nem önjárásra, csak hogy az önjáró autók tudjanak a helyzetükről, illetve hogy a biciklis kapjon jelzést, hogy most álljon meg mert "piros" van neki pl.), de figyelembe véve, hogy sokan pont azért közlekednek biciklivel mert az egyik legolcsóbb közlekedési mód, nehéz lenne kivitelezni.

(#103) -=RelakS=- válasza Cathfaern (#102) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

Minek az elektronika? Hogy felismerje az autó, hogy bringás?
Nézd meg a videókat, amiket linkeltem, máris meg tudja állapítani egy marék pontról, hogy az gyalog, vagy bringás. Még a sörbringa sem okozott gondot neki :D

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#104) #82729984 válasza Cathfaern (#98) üzenetére


#82729984
törölt tag

offtopic és zárjuk is le:
úgy jött ide hogy az önvezető autók mellett mint fő érv jött fel hogy kevesebb ember fog meghalni az utakon.

Én pedig arra próbáltam rámutatni hogy ez az érv értelmetlen, ha az emberélet megmentése a cél, akkor vannak sokkal hatékonyabb és olcsóbb módszerek mint 10-15 millás önvezető autók vásárlása, ráadásul a közlekedési balesetben elhunytak száma csak egy apró töredéke az összes többi halálozási oknak.

Ez egy hasznos side-effect, de nem szabad ennél tovább gondolni.

on:
magam részéről én üdvözlök minden önvezető autót, azon okból kifolyólag hogy végre hasznosabban is el fogom tudni tölteni az időmet.
De azért egyelőre a tesla is nagyon messze van ettől, egy dolog a napfényes kaliforniában jó minőségü úton vezetni, meg megint más mondjuk a magyar rögvalóságban ahol sokszor egy kétsávos úton 8 sáv van felfestve hála a korábbi terelések fel nem szedett csikjainak és az útburkolat is sok helyen olyan mintha t-72-es tankok vonultak volna rajta.

Ezért mondtam hogy ez lesz majd az önvezető autók nagy stressztesztje, mert a világ 90%-ban az utak minősége és állapota ilyen vagy még ilyen sem. Jó minőségü autópályán szinte bármelyik sávtartó automatika tud önvezetni.

(#105) Cathfaern válasza -=RelakS=- (#103) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Megtudja. Ha látja. Ha van elektronika, akkor is tudja, hogy ha nem látja, így kereszteződésekben nem kell folyamatosan lefékeznie az autónak, mert előre tudni fogja, hogy jön-e ott aszfalton közlekedő jármű, vagy nem. Ideális esetben gyalogosokon is lehetne elektronika, de jó eséllyel adatvédelmi okokból ehhez tényleg kell pár száz év :)

(#106) #16820480 válasza Cathfaern (#102) üzenetére


#16820480
törölt tag

Szerintem egyszerűbb külön síkba helyezni a manuális forgalmat, tehát mondjuk a város belső részein legalább emelt pályás járdát és bicikliutat kiépíteni, ami nem keresztezi sehol azonos szinten az autókat. Ezzel lényegesen több helyet kapna az autós és a gyalogos/biciklis közlekedés is.
Amit mondasz, hogy lámpák, meg hasonló az jó, de az megint megszakítja az autók amúgy optimális menettempóját, és mini-dugókat okoz. Annál már az is jobb, ha aluljárót/felüljárót kapnak a gyalogosok. Illetve a random átkelés oké, hogy akadályok közé sorolható, de mondjuk ez ilyen kertvárosban és falun elmegy, de mondjuk egy nagyvárosban (és igen, BP még mindig nem igazán nagyváros) megoldhatatlan, mert a gyalogosok gyakorlatilag folyamatos hömpölygő tömeget jelentenek a forgalmasabb csomópontokban. Erre mondta egy kínai barátom egyszer vigyorogva, hogy Kínában önvezető autó, ami minden akadály előtt szépen megáll? 3 métert nem tudnál vele haladni :)

(#107) -=RelakS=- válasza #16820480 (#106) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

város belső részein legalább emelt pályás járdát és bicikliutat kiépíteni

Vagy a város fő ütőereit levinni a föld alá.
Ez főleg akkor érdekes, ha a benzines gépek helyett elterjed az elektromos hajtás.
Mintha amcsiban már csináltak volna ilyet, talán Chicagoban

[ Szerkesztve ]

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#108) #16820480 válasza -=RelakS=- (#107) üzenetére


#16820480
törölt tag

Szerintem az alagutakat kifúrni sokkal többe kerül, mint emelt járdákat csinálni. De mint lehetőség persze az is működik.

(#109) #06658560 válasza -=RelakS=- (#107) üzenetére


#06658560
törölt tag

(#110) #06658560 válasza #82729984 (#104) üzenetére


#06658560
törölt tag

Linkeltem már a Fordot. Javaslom nézd meg, milyen környezetben tesztelik. Ahogy azt is, hogy milyen utak is vannak az USÁ-ban. Detroit környékéhez képest az átlag magyar út felüdülés.

A halálozás csökkentése mellett az autonóm járművek másik előnye a kevesebb baleset, kevesebb sérülés, így kevesebb kórházi költség, munkából kiesés. Össztársadalmilag az sem elhanyagolható.

(#111) Feketelaszlo válasza -=RelakS=- (#72) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Ha van egy autóm, amit fel-alá küldözgethetek anélkül, hogy én feltétele lennék a közlekedésnek pont nem fognak megszűnni a dugók - sőt, valószínű, hogy az emberek egy része tök felesleges utakra küldené a kocsiját, növelve az egy időben forgalomban lévő személygépjárművek számát. Az az elképzelés amit te állítottál fel majd 100 év múlva lehet életképes, de egyelőre biztos, hogy az autonóm és hagyományos járművek eggyütt közlekednének az utakon (ergo hiába képes dinamikusabban haladni a 20 milliós Tesla, ha a forgalom nagy részét kitevő fapados Daciák meg Suzukik majd csak pár évtized múlva tudják ezt)
Egyébként a dugóra már régóta létezik gyógyír, úgy hívják tömegközlekedés - s arányaiban mérve baromi drága minden 2 közlekedőre 2 tonna fémet és drága elektronikát gyártani, ha ezt megtehetnénk sokkal méretgazdaságosabb formában is (azt meg már csak formalitásként említem, hogy amúgy biztonságosabb is). Más kérdés, hogy egy autógyárnak nyílván nem érdeke olyan marketinget csinálni, hogy a dugóban töltött idő jelentősen csökkenne, ha nem akarná mindenki a saját 2 tonna fémbódéját és elektronikáját magával cipelni, hanem (mint szociális lény) hajlandó lenne kicsit közösködni másokkal. Itt most nyílván nem a személyautózás meg önvezető jármű hasznosságát kérdőjelezem meg, csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy ilyen 1st world problémákra baromi luxus megoldás a robotpilóta.

[ Szerkesztve ]

(#112) Tsebacsi válasza Feketelaszlo (#111) üzenetére


Tsebacsi
nagyúr

Hova a tökbe küldeném egyedül a kocsim???? Bevásárolni? Lenyírni a füvet a telken? Nemértem... :(
A tömegközlekedés meg olyan városokban működik, ahol már tényleg kevés a hely, pl New York. Ott nem derogál egy jól menű ügyvédnek sem metrózni, de itthon??? Ugyanmár... A szocializálódás nálam nem azt takarja, hogy együtt utazzak a néppel, akiknek a fele büdös, a fele hangos, a fele meglop vagy belémköt utazás közben, ezerszer inkább a 2 tonnás vasbódéban, mint velük...

[ Szerkesztve ]

Minél Több Embert Ismerek, Annál Jobban Szeretem A Cicáimat!

(#113) Zoja™ válasza Tsebacsi (#112) üzenetére


Zoja™
őstag

akiknek a fele büdös, a fele hangos, a fele meglop

Ez már 1,5... ;]

(#114) Feketelaszlo válasza Tsebacsi (#112) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Taxizni? Teherfuvarozni az Ikeának? Gyerekért oviba/suliba? Haza, míg én a munkahelyemen dolgozom (mert fillérbaszó vagyok és nem akarok fizetni parkolójegyet)? Teljesen természetes, hogy nem érted, mert még senkinek nem volt önvezető járműve, a benne rejlő gazdasági lehetőségeket is csak találgatni lehet.
De számodra komfortos szintre fejleszteni a tömegközlekedést is még mindig olcsóbb, mint ha minden második ember venne magának fémbódét a dugók elkerüléséért (sőt, én meg vagyok róla győződve, hogy a közlekedési társaságok kis odafigyeléssel is nagy fejlődést tudnának elérni e téren - van olyan buszjárat, amit én is szívesebben veszek igénybe mint egy másikat).

[ Szerkesztve ]

(#115) Cathfaern válasza Feketelaszlo (#114) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

A munkahelyről hazaküldős dolgot leszámítva melyik eset nem történne meg akkor ha nem önjáró lenne meg az autó? Ezek az utak ugyanúgy megtörténnének.
Amúgy másik oldalról azt is bele kell kalkulálni, hogy ha önjáró autók lesznek, akkor a személyszállítás hatalmas boostot kap. Mobilon megrendeled mikorra jöjjön az autó, ha vállalod hogy más is beülhet melléd akkor még olcsóbb is lesz az út (nyilván nem túl nagy kitérővel). Így nagyon sokan lehet inkább nem tartanak fent autót, mert ha keveset használják, olcsóbbra kijön így. És így egyfajta "mini-tömegközlekedés" is megvalósulhat. Szóval igen, ahogy mondod a lehetőségeket még csak találgatni lehet :)

(#116) #16820480 válasza Cathfaern (#115) üzenetére


#16820480
törölt tag

Mondjuk nem önjáró autót nehéz a gyerekért küldeni az iskolába, hogy vigye haza. Vagy ha elmentél dolgozni, az asszony meg többet vásárolt, mint amit kézben elbír, akkor elé tudod küldeni a kocsit, amíg te dolgozol, és nem kell azon gondolkozni, hogy lelépj a munkahelyedről. Vagy elmentél buliba, és nem kell taxizni, hanem hazavisz ittasan a kocsid. Vagy elmentél valahova, de otthon felejtettél valamit, hazaküldöd a kocsit érte, ott valaki teszi az ülésre, és visszaküldi. Akarsz valamit venni (vagy csak simán elhozni) másik városból, posta/futár helyett elküldöd a kocsit munkaidőben. Elmész síelni Ausztriába, és s kocsi levezeti egyben az 1000km-t, miközben ta akár aludhatsz is.

(#117) DigitXT válasza Cathfaern (#102) üzenetére


DigitXT
félisten

a biciklis kapjon jelzést, hogy most álljon meg mert "piros" van neki
LOL!:)) Ez kb. a biciklisták 1%-át érdekelné, a többi tekerne tovább
mint most is, ha piros lámpát lát. (Veszélyes zöld, vagy hogy is hívják.)

(#118) Cathfaern válasza DigitXT (#117) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Rögtön fogja érdekelni, ha az elektronika ezt érzékeli, és mivel személyes regisztrációhoz kötött rögtön ki is állítja a csekket / levonja a bankszámlájáról a büntetést :)

sheratan
Jogos, ebbe nem gondoltam bele.

[ Szerkesztve ]

(#119) #16820480 válasza Cathfaern (#118) üzenetére


#16820480
törölt tag

Ilyet kb. Kínában lehet megcsinálni (meg is csinálták már, igaz csak autósokra), mert errefelé biztos megtámadnák, hogy sérti a privátszférát, meg rendőrállam, meg stb. :N

(#120) BiP válasza Zoja™ (#113) üzenetére


BiP
nagyúr

Vannak átfedések. Van olyan, aki mindhárom tulajdonságot egyszerre hozza :)

(#116) sheratan: Ezek mind tök jó elképzelések, de ezektől nem lesz több dugó, szóval én nem aggódnék miatta.
(mondjuk ha lenne egy 15-20millás autóm, nem hiszem, hogy nagyon merném egyedül ide-oda küldözgetni.)
Szerintem ahhoz, hogy ezek az (egyébként vonzó) opciók belekerüljenek a napi életvitelbe, még igen sok időnek kell eltelnie.

(#117) DigitXT: Na igen. A biciklisek ön- és közveszélyesek az autós forgalomban.
Az önjáró autók legalább vigyáznak rájuk (maguk helyett is), no meg nem akarják őket elcsapni, mint a legtöbb autós :)

[ Szerkesztve ]

(#121) rolio1


rolio1
tag

Nagyon jó az irány, fejlődjön is minél gyorsabban! Nem is az lesz a nagy dolog, hogy nem nekünk kell vezetni, hanem ha a sok önvezető autó egymást figyelve és egymással kommunikálva halad. Gondoljatok bele, mennyi időt vesztünk azzal, hogy az autók között hatalmas üres helyet kell hagyni a reakcióidők eltérése miatt. Ezek az autók szorosan egymást követhetik, kereszteződésekben gyorsabban átjutnak, a távolabbi jövőben pedig már közlekedési lámpák sem kellenek, úgy fognak közlekedni, mint ahogy a cipzár összezár.

(#122) Snoop-y válasza #06658560 (#109) üzenetére


Snoop-y
veterán

Mondjuk ez egy tobb evtizedes projekt ami csilliardokat emesztett fel :K
NatGeo-n is volt.

[ Szerkesztve ]

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#123) #06658560 válasza Snoop-y (#122) üzenetére


#06658560
törölt tag

Tudom. Ugyanez Pesten, egy Üllői, Váci, Thököly/Kerepesi-Rákóczi-Kossuth, Nagykörút, részleges külső körút föld alá vitelével mennyire élhető várost adna...

(#124) #16820480 válasza #06658560 (#123) üzenetére


#16820480
törölt tag

Engem már azért lehülyéztek anno, amikor itt a fórumon valahova írtam, hogy a körúton a föld alá vinni a villamost mennyi helyet szabadítana fel. Kölnben van így megoldva sok villamosvonal, és nagyon jól működik, de persze drága.

(#125) Snoop-y válasza #06658560 (#123) üzenetére


Snoop-y
veterán

Csak mondjuk Mo-nak nincs meg 25 eve plusz 51 milliard dollarja egy ilyenre.

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#126) #06658560 válasza #16820480 (#124) üzenetére


#06658560
törölt tag

Azon én is gondolkodtam már, a milleniumihoz hasonló kéregvasút szintre tenni, helyére növényzetet, vagy oda az autókat, s a járdát szélesíteni, "parkosítani" Isten igazából ideális esetben összesen két sáv maradna felszínen.
Kölnt nem kell bemutatni, ismerem. :P

#125 Snoop-y: 25 éve van, pénz meg lassan nem fog kelleni annyi, mert úgyis beszakadnak az utak maguktól. ;]

[ Szerkesztve ]

(#127) bambano válasza #06658560 (#123) üzenetére


bambano
titán

valójában az lenne a legnormálisabb, ha az ország közlekedése nem olyan lenne, hogy aki bármit is akar, annak át kell mennie valamelyik duna hídon a három pesti közül.

[ Szerkesztve ]

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#128) #06658560 válasza bambano (#127) üzenetére


#06658560
törölt tag

Az a másik. Vasúton is elég agyhalál ez a gond, ott ráadásul kevesebb is a Duna híd. Közúton azért akad még pár.

(#129) bambano válasza #06658560 (#128) üzenetére


bambano
titán

a közúti duna hidakkal nekem személy szerint az a gondom, hogy nehéz megközelíteni őket. például hiába lenne sokkal rövidebb egy légvonalhoz közelítő út Debrecenből Pécsre, ha a normálisan járható út az, hogy keresztülmegyek Pesten, mert autópálya csak arra van.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#130) #06658560 válasza bambano (#129) üzenetére


#06658560
törölt tag

Persze, neked igen. De ennek ellenére nem csak három közúti Duna híd van.Pesten van hat, ami átmenő forgalomnak szóba jöhet, ezen kívül még négy. A gond, hogy az alföldön és utána a Dunántúlon sincs értelmes úthálózat, hiányosak a pókháló küllőket összekötő részei.

(#131) Ijk


Ijk
nagyúr

Hitelesebb lenne a videó ha nem tartaná akcióra készen 1mm-re a kezeit a kormánytól. ;]

Szerintem ez nem működik megbízhatóan és nagyon sokáig nem is fog.
Szoftvereket emberek írják, ezért azok meghülyülnek. Még egy GPS is megbolondul időnként és akkor az hol van ennek az összetettségéhez képest?
Annyi egyenlet van hogy képtelenség mindenre gondolni. Kijön az 1.0-ás változat és minden baleset kivizsgálás után frissítés? És ha a beprogramozott algoritmusok egy idő után összeakadnak, ellentmondásba kerülnek?
Még akkor is nehezen képzelem el a tökéletes működést ha még a gyalogosok is önvezetők lennének és kommunikálna minden jármű oda-vissza egymással. De hogy konkrétan döntéseket kell meghoznia a programnak az magas szintű mesterséges intelligencia, amitől messze vagyunk baromira.
Ha pedig feltételezzük hogy van egy tökéletes AI, akkor mivan ha beszarik az egyik input érzékelő? Egyelőre nagyobb esélyt látok egy hardveres hibára is mintha valaki megvakul vagy hirtelen elájul vezetés közben.

Majd az amcsik bejáratják a rendszert, jópáran elpatkolnak mire kiforrja magát aztán elér szépen ide is. Most mondanám hogy ha minden autó önvezető lenne akkor csökkenne a balesetek száma, de pont azok a janik nem fogják átengedni a kormányt akik okozzák ezeket a halálos közlekedési baleseteket.

/人◕ ‿‿ ◕人\

(#132) Cathfaern válasza Ijk (#131) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Ugye tisztában vagy vele, hogy kb. 10 éve minden legyártott autót szinte 100%-ban számítógépek vezérlik? Szenzorok, algoritmusok, stb. Hányszor kellett újraindítanod az autód? :)

(#133) dabadab válasza Ijk (#131) üzenetére


dabadab
titán

Amikor ilyen hozzászólásokat olvasok, akkor mindig elcsodálkozom, hogy elvileg technikai kérdésekben tájékozott emberek hogy tudnak úgy írni, mint ha ebben a pillanatban érkezett volna az ötvenes évekből.

Hosszú évtizedek óta irányatanak számítógépek kritikus folyamatokat, olyanokat, ahol emberéletek is veszélybe kerülhetnek és egyértelmű az a trend, hogy amit csak lehet, azt automatizálják, többek között pont azért, mert az olyan szintű biztonságot ad, ami emberekkel elérhetetlen.

"Kijön az 1.0-ás változat és minden baleset kivizsgálás után frissítés?"

Ez elég nyilvánvalónak tűnik, pl. a repülésnél most is így van, hogy minden egyes balesetnek következményei vannak, megvizsgálják, hogy egyáltalán hogy következhetett be és bevezetik a megfelelő módosításokat.
Igazából inkább az a furcsa, hogy ha a közutakon meghal egy tucat ember, akkor mindenki vállat von, aztán minden folytatódik tovább úgy, ahogy addig.

"Még akkor is nehezen képzelem el a tökéletes működést"

Nem kell tökéletes működés, az már bőven elég, ha hatékonyabb és biztonságosabb, mint amit az emberek produkálni tudnak.

"mivan ha beszarik az egyik input érzékelő?"

Ez az eshetőség nyilván még soha, senkinek nem jutott eszébe eddig és nem is kezelték le az ilyen helyzeteket.
Ja, de.

"de pont azok a janik nem fogják átengedni a kormányt akik okozzák ezeket a halálos közlekedési baleseteket."

A közlekedési balesetek döntő részét nem "janik", hanem egyszerű figyelmetlenség okozza.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#134) fordfairlane válasza Ijk (#131) üzenetére


fordfairlane
veterán

Micsoda retrográd hozzáállás. ;] Márpedig ez a vakítóan fényes jövő, hisz láthatod, mennyi lelkes futurológus bábáskodik a téma körül. Az ő nevük a garancia.

x gon' give it to ya

(#135) Feketelaszlo válasza Cathfaern (#132) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Csak nem mindegy melyik részét. Az, hogy a motor, a klíma meg a tolatóradar meg x-edik extra mennyire elektronizált nem igen zavar senkit (kivéve aki szerint a hengerenkénti karburátoros motor a legjobb), de azért a brake-by-wire, drive-by-wire, stb. teljesen érthetően kelt aggodalmat az emberekben, nem hogy még a teljesen autonóm jármű.

(#136) Ijk válasza dabadab (#133) üzenetére


Ijk
nagyúr

Ha az ötvenes évekből jönnék akkor előbb elhinném hogy ez működőképes a közeljövőben.
De van elég műszaki cikkem, van tapasztalatom hogy döglenek be szoftveres vagy hardveres hiba miatt. Minél bonyolultabb a rendszer annál több a hibalehetőség.

Nem az automatizálással van baj hanem hogy egyből akarnak mindent. Nem lesz megbízható.
Azt el tudom képzelni hogy 5-10 éven belül autópályán már elengedheted a kormányt és felhajtótól kihajtóig elvezeti magát, mivel sokkal kevesebb a tényező, ráadásul telepített jeladókkal külsőleg is meg tudják támogatni a vezérlést. De amikor a városi csúcsforgalomban, ócska utakon, biciklisekkel, gyalogosokkal, kiszámíthatatlan sofőrökkel tele át kell bandukolni a városon azt biztos hogy nem bíznám egy mai számítógépre.

/人◕ ‿‿ ◕人\

(#137) -=RelakS=- válasza Ijk (#136) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

Keresd vissza a videókat, amiket linkeltem. A Google autója már jobban észrevesz minden ilyesmit a radarjával, mint az ott ülő sofőr, esetleg a néző, aki a kamerás felvételeket nézi, és akár még ki is kockázhatja.

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#138) BiP válasza Ijk (#136) üzenetére


BiP
nagyúr

"azt biztos hogy nem bíznám egy mai számítógépre."
Pedig már most nagyon jók. De ha egy maira nem is, de mondjuk 5 év múlva sokmillió km tesztelés és tapasztalat lesz ezen cégek birtokában, szóval akkor már szerintem nyugodt szívvel.

Én azt sajnálom, hogy rengeteg cég és kutatócsoport által folyik a kutatás, tesztelés, munka, de mind külön-külön, párhuzamosan csinálják.
Az lenne az ideális a köz számára (ami persze megvalósíthatatlan) ha mindezt a tudást összevonnák, és egy tökéletes megoldást hoznának ki. Utópisztikus elképzelés.
Így marad a verseny, és a párhuzamos fejlesztés.

[ Szerkesztve ]

(#139) Ijk válasza -=RelakS=- (#137) üzenetére


Ijk
nagyúr

Azért igen más egy szimuláció, tesztvezetés, amiről nyilván nem a problémákat fogják prezentálni, mint amikor majd több millió ilyen autó megy élesben.
Nyilván a fejlődés fontos és nem áll meg, csak az ütem nem mindegy. Nagyra értékelem a fejlesztők munkáját, de van itt egy olyan tényező is hogy a gyártók ebből pénzt akarnak látni, és nem 30 év múlva hanem minél hamarabb. Természetesen felelőtlenül nem fog senki piacra dobni egy félkész rendszert márcsak a lehetséges következmények miatt sem, de mérget vehet rá mindenki hogy ez nem lesz közel sem tökéletesre csiszolva mikor kigurul az első teljesen önvezető gépkocsi a szalonból.
Hosszútávon valószínűleg ez lesz a jövő, de kurvaisten hogy az elkövetkező pár évben nem ülnék ilyen autóba. 50 évesen meg majd örülök hogy valami biztonságosan hazavisz részegen és nem az asszonyt kell hívni. ;]

/人◕ ‿‿ ◕人\

(#140) -=RelakS=- válasza Ijk (#139) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

Nem nézted meg ezek szerint a videókat, ha szimulációnak véled.

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#141) bambano válasza Cathfaern (#132) üzenetére


bambano
titán

vajon te tisztában vagy-e vele, hogy egy "autó" mennyi idő alatt indul újra és pl. a te autód hányszor tette ezt?
komolyan hiszek benne, hogy nem.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#142) #16820480 válasza BiP (#138) üzenetére


#16820480
törölt tag

Azt az utópiát megoldja az ipari kémkedés, nyugi ;]

Feketelaszlo: Pedig a gáz, fék már most "-by-wire", vagy gondolod, hogy a gázpedál egy bovdennel van rákötve közvetlen a szelepre, ami a motorba fecskendezi a benzint? Utoljára talán 30-40 éve gyártottak ilyen autókat. A féknél dettó. És oké, lehet, hogy az ilyen elérhető árú kis személyautókban viszonylag kevés az elektronika, de csak azért, mert drága. Tessék megnézni egy Corvette Stingray, vagy valamilyen újabb Ferrari esetében a nyomatékelosztást, a fékerőelosztást és egyéb dolgokat mind számítógép végzi, mert ilyen komplex számolásokat nem is lehet másképpen. Ha nem lenne, akkor a sofőrök 99%-a az első kanyarban feltekeredne a fára.
De hogy más példát mondjak, az utas-, teherszállításban, harcászatban és még sok más területen használt repülőgépek 100%-ban fly-by-wire rendszerrel működnek. Sőt, igazából a robotpilóta kvázi el tudná simán vinni A-ból B-be a gépet, fel és leszállással együtt. És igen, volt baleset, de ennek már közel 30 éve, túlléptek rajta, és azóta megbízhatóan működik.

Ijk: Az azért nem annyira nyomós érv, hogy neked is vannak gépeid, és azok összeomlanak, vagy kékhaláloznak, vagy akármi. Egy félig hulladékból összerakott laptopnál, vagy kávéfőzőnél nem elvárás, hogy real-time rendszere legyen, és gyakorlatilag hiba nélkül működjön ezer órákat. Egy sima autónál is már igen, és a már manapság igen elterjed 3 betűs menetvezérlési rendszerek sem szoktak beszarni. Vagy neked már volt olyan, hogy ráfékeztél, és bemondta egy kellemes hang, hogy "sajnáljuk, az ABS összeomlott, kérjük, indítsa újra az autót"? :)

(#143) -=RelakS=- válasza #16820480 (#142) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

A féknél dettó.

Szóval ha egy modern autóban lemerül az akku, akkor az trailert jelent, mert ha vontatod, nincs fék?

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#144) Ijk válasza #16820480 (#142) üzenetére


Ijk
nagyúr

Konkrétan a swiftemben beszart az abs, kigyulladt a lámpa és szépen rákapcsolt minden erősebb fékezésnél, úgyhogy telitalálat. Ismerősnek a Renultjában meg valami rendszerhiba miatt nem ment az index és trailert kellett hívni a kocsihoz mert leállt teljesen. Nyilván ha megzavarodik a gép akkor inkább álljon meg, baleset nem lesz de fasza amikor elmegy majd melletted a kockaladás mert nálad épp frissítés közben halt le az "android".

Meg azért egy ABS-t ne hasonlítsunk már egy önvezető rendszerhez, bonyolultságban valahol a kőbalta és a gépkarabély viszonyban állnak egymáshoz.
Nem olyan nagy logika kell ahhoz hogy belássuk, minél több érzékelő, minél több alkatrész, minél bonyolultabb szoftver kell valamihez, annál több a hibalehetőség.

/人◕ ‿‿ ◕人\

(#145) fordfairlane válasza -=RelakS=- (#143) üzenetére


fordfairlane
veterán

Fék van, legfeljebb szervo nincs. Ami meglepően kellemetlen tud lenni még egy MX-5-ben is, nemhogy egy nagyobb, nehezebb autóban.

x gon' give it to ya

(#146) #06658560 válasza Ijk (#144) üzenetére


#06658560
törölt tag

Minden ilyen cikknél leírjuk, hogy mik autonómok jelenleg. Milyen elektronikus segédek vannak már most, amelyek millió kilométereket futottak már hiba nélkül. Most is linkeltem egy rakat videót, amelyikben ha jól emlékszem 2011-es is volt. De sok téren már tíz éve is léteztek egyes esszenciális egységei az autonóm közlekedésnek, vagyis tíz éve minimum tesztelik őket. És nem ok nélkül nem rohannak vele a tradicionális gyárak a piacra, mert sok mindent még alaposan tesztelni kell. Csak a Tesla játszik béta tesztet a vevőivel. S szerintem velük az NTSH nagyon megengedő, ami eddig a kötelező visszahívás, vagy az Autopilot kötelező inaktiválása terén adódott.

(#147) Rive válasza dabadab (#133) üzenetére


Rive
veterán

Hosszú évtizedek óta irányatanak számítógépek kritikus folyamatokat...

Igen. Life-critical helyekre life-critical szempontok szerint megírt programokkal.
Nomost, a life-critical programozás viszont minden, csak nem a startup-mentalitás gyakorlatba ültetése (ami lényegében az egész Tesla-jelenség magját adja).

Az autóipar (mármint: a hagyományos) alapvetően a régivágású 'kemény' mérnöki elveket vallja - ezeket is kérik rajt' számon. Ezért van most pl. az a nagy légzsák-visszahívási balhé (meg előtte már rengeteg, és még a jövőben számtalan).
Az autóipar (mármint: a hagyományos) már ~ egy évtizede tesztel 'önvezető' megoldásokat - de ezeknek nagyrészére nem tud 'kemény' mérnöki garanciákat adni, tehát ezek nem jelennek meg forgalomban.

Musk bevállalta. De ettől nem fejlettebb, hanem csak vakmerőbb... És előbb-utóbb szembe fognak neki jönni (nem csak szórványosan, hanem intézményi szinten) a 'kemény' life-critical és a 'puha' startup követelmények közötti durva eltérések.

Ui.: sheratan : a real-time bár sokkal keményebb, mint a szokásos SW követelmények, még mindig egy kaliberrel gyengébb, mint a life-critical...

[ Szerkesztve ]

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#148) -=RelakS=- válasza fordfairlane (#145) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

Skoda Fábiám van, már abban is borzasztó kellemetlen, ha elmegy a szervó :O

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#149) #16820480 válasza Rive (#147) üzenetére


#16820480
törölt tag

Azért a Tesla szerintem már kinőtt a startup szerepből :)

Csak megírnak majd egy normális szoftvert, mire kijön az éles változat. Nem hiszem, hogy hiányzik nekik egy botrány, miután már így is sokan támadták az autopilot képességei miatt a céget. Azt azért el kell ismerni, hogy nem úgy állnak az egészhez, mint az autóipar többi résztvevője, és ez lehet, hogy jó dolog.

(#150) bambano válasza #16820480 (#142) üzenetére


bambano
titán

a fék nem elektronikus, hanem közvetlen hidraulikus.
a harcászatban jelenleg ott tartunk, hogy egy nyomorult dátumváltást sem tudunk elsőre leprogramozni. pedig abban a projektben van elég pénz. lehet, ha visszakeresném a hsz-eket, kiderülne, hogy erről már itt volt szó, nem olvastad?

és pontosan ettől fél a nép, közöttük én is, hogyha egy ilyen apróságot ekkora léért sem tudnak megoldani elsőre, akkor egy ennél nagyon sokkal bonyolultabb dolgot hogy fognak? sehogy.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.