Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • junior19

    senior tag

    válasz krx21 #16614 üzenetére

    Na akkor a magyarázat.
    Vegyünk egy könnyen számítható értéket példának. Legyen a fehér fénysűrűség értéke 100 nits. A szürkeárnyalat rgblevel szintjéről nem rakok be képet, azt egyszerű elképzelni. A feketétől a fehérig akkor jó és nem lesz színezve a szürkeárnyalat, ha a 3 szín egyforma 100%-os értéken fut. A zöld ritkán szokott eltérni, az 100% közelében van, ha nem, akkor már gondok vannak. A meleg2 színhőmérsékletnél a piros mondjuk 102%, a kék pedig csak 95%. Így is látható, hogy már pirosabb lenne a kép. De ráadásul a fehér 71%-a a zöld, 21%-a a piros, s csak 7 százaléka a kék. Ebből következik, hogy egy százalék piros eltérést 3 szoros kék változtatással kellene korrigálni. A szemünk ezért veszi észre hamarabb a pirosas, sárgás árnyalatú fehéret, mint a kékest. Mert a meleg1 színhőmérsékletre kapcsolva az történik, hogy megemelkedik a kék szintje. A piros mondjuk lecsökken 101%-ra vagy 100 alá egy kicsit, a kék viszont megemelkedik akár 110% környékére is. De mivel a pirosnak is csak a harmada az értéke, így kevésbé zavaróan hat.
    Hátradőlés helyett viszont nem a problémát oldottuk meg, csak korrigáltuk, s generáltunk újabbakat.
    [kép]
    Ezen a képen egy normal színhőmérsékletre beállított tévé cie diagramja látható. Középen az ív mutatja a színhőmérsékletű pontokat. A négyzetek a színek különböző telítettségi pontjait mutatják. A fekete íven a kék jelölés a szürkeskála megfelelő deltaE értékeinek a helyét jelöli 6500K színhőmérséklet mellet. Ennél a beállításnál 10000K felett van a színhőmérséklet. A meleg1-nél kisebb, tehát közelebb kerül minden, csak a szemléltetés miatt jobban látszik itt az eltérés. A színtelítettségi négyzetek meghosszabbítása mutatja hol kellene haladniuk a szaggatott vonalaknak. Így látható, hogy minden cián, bíbor szín a kék felé hajlik. Ettől durvább a piros 25%-os telítettségi mért értéke, mely majdnem az 50%-os bíbor helyére kerül. Minden szín kékes árnyalatot kap. Tehát a problémát nem oldottuk meg, csak nagyobbat generáltunk. Ha valaki kalibráltatja, vagy maga kalibrálja a kijelzőjét, ő megoldja a problémát, s senki nem fog a fehér színben semmilyen színárnyalatot látni.
    [kép]
    Ezen a képen a 6500K-re kalibrált kijelző színtelítettségi cie diagram képe látható. Azt hiszem a két képet egymás mellé téve, s váltogatva jól látható a színek árnyalataira a különbség.
    S akkor még egy téma. De nekem jobban tetszik a hidegebb, be lehet-e állítani 7500K-re? Be, de akkor egy másik problémát generálunk. Bekalibráljuk a kijelzőt 7500K-re, minden mérési eredményünk nagyon jó. Mutogathatjuk haveroknak, ismerősnek. Csak azt a problémát generáltuk, hogy hiába jók a mérési eredményeink, de a film 6500K-re készült, így a kijelzőnk mégsem azt jeleníti meg, ami beérkezik videójel.
    [kép]
    Ezen a képen a leggyakrabban előforduló színárnyalatok láthatóak. A jobb oldali a beérkező jelet mutatja, a baloldali a megjelenített színt. Ez megint a normal képmód mérésekor történt, a meleg1-nél kisebb eltérések láthatóak.
    Remélem érthető volt valamennyire a magyarázat, s átment amit szerettem volna közölni.

  • junior19

    senior tag

    válasz krx21 #16614 üzenetére

    "Csakis a saját szemem, szokása okozhatja ezt... Illetve, hogy a picit hidegebb színvilágot jobban kedvelem."
    Ezzel mindenki így van, nem ez a magyarázat. Arra lettem volna kíváncsi, hogy tudod-e, hogy a meleg2 miért pirosabb, mint a meleg1 színhőmérséklet? Mindenki így látja, így kell látnia. Vagy talán egyszerűbb ha azt kérdezem, hogy tudod-e mi történik a meleg2-ről meleg1 színhőmérsékletre váltással?
    A színekre való hatását majd később leírom, mert szeretnék pár ábrát mellékelni a jobb érthetőség kedvéért.

Új hozzászólás Aktív témák