Nvidia GeForce FX

A GeForce FX (kódnevén NV3x) az Nvidia cég grafikus kártya termékvonala.
A Valve bemutatója
2003 második felében ismertté vált a GeForce FX DirectX 9 Vertex & Pixel shadereinek gyenge teljesítménye a népszerű játékfejlesztő, a Valve Software nagyhangú prezentációja jóvoltából. A potenciálisan gyenge Pixel Shader 2.0 teljesítményt a szintetikus tesztek korábban már jelezték (mint a 3DMark 2003), azonban a fejlesztői közösségen és a technikailag hozzáértő számítógépes játékosokon kívül csak néhány átlagfelhasználó volt felkészülve ilyen eredményre, így a Valve Software mondhatni bombát robbantott a játékos közösségben prezentációjával. Bemutatva egy kiadás előtti verzióban a nagyon várt Half-Life 2 játékot, amely a „Source” motort használta, a Valve publikálta a teszteredményeket, amelyek felfedték a hatalmas különbséget (80-120% vagy több) a GeForce FX 5900 Ultra és az ATI Radeon 9800 között. A Shader 2.0-t használó pályákon az NVIDIA csúcskategóriás FX 5900 Ultrája olyan szinten teljesített, mint az ATI középkategóriás Radeon 9600-a, amelynek ára nagyjából a harmada volt az NVIDIA kártyájának. A Valve kezdetben tervezte a részleges lebegőpontos precizitás (FP16) támogatását az NV3x-hez, azonban végül rájöttek, hogy ezt a tervet túl sokára tudnák megvalósítani. Ahogy korábban már említve volt, az ATI kártyái nem profitáltak az FP16 módból, tehát az egész munka az NVIDIA NV3x kártyái miatt vált volna szükségessé, azonban a szűk piaccal rendelkező termék miatt nem érte volna meg a ráfordított idő és erőfeszítés, főleg azokban az időkben, amikor még a DirectX 8 kártyák, mint például a GeForce 4, még mindig sokkal jobban elterjedtek voltak, mint a DirectX 9 kártyák. Amikor a Half-Life 2 egy évvel később megjelent, a Valve úgy döntött, hogy minden GeForce FX hardver alapból a játék DirectX 8 shadereit használja, elkerülve az FX sorozat gyenge Shader 2.0 teljesítményét.
Megjegyzendő, hogy lehetséges a Half Life 2-t arra kényszeríteni, hogy DirectX 9 módban fusson minden kártyán egy egyszerű trükk segítségével a konfigurációs fájlban. Amikor ezt kipróbálták, a felhasználók és a tesztelők jelentős teljesítményesést vettek észre az NV3x kártyákon, és csak a csúcsváltozatokon (5900 és 5950) maradt játszható. A megjelenítési sebesség az olcsóbb Radeon 9600 kártyákhoz volt hasonlítható, igazolva a Valve nyilvánosságra hozott aggodalmait. (Kapcsolódó hír: Prohardver, 2003.09.11.)
Mindazonáltal egy nem hivatalos, rajongók által készített patch (amely optimalizálta a Half-Life 2 shadereit a GeForce FX-re) lehetővé tette, hogy az alsóbb kategóriás GeForce FX kártyák (5600 és 5700) használói is játszhassanak a játékkal DirectX 9 módban, és jelentős mértékben javította a teljesítményt a GeForce FX 5800, 5900 és 5950 grafikus kártyákon. Ez azonban csak azt bizonyította, hogy a GeForce FX gyenge teljesítményt nyújt, ha a DirectX9 shaderek nincsenek optimalizálva az architektúrájára.