Hirdetés

Yutani Retró Hangkártyái: AdMOS AdWave 32

Hangkártya ismertető sorozatom második része az AdMOS AdWave 32 hangkártyáról szól.

Advanced MOS Technology QS1000

Az AdMOS AdWave 32 hangkártya lelke a QS1000 egy hullámtábla alapú hangszintetizáló chip, amely 1996-ban jelent meg. Fix hangminta ROM kapcsolódik hozzá, amely lehet 512kB, 1 vagy 2 MB méretű - ez befolyásolja a hangszerek minőségét. A chip 32 hang polifóniát (egyszerre megszólaló hangok száma; aki szerkesztett már tracker zenét, az tudja, 32 hangsáv elég szokott lenni) tud 44,1kHz mintavétel mellett.

Az elődje a QS700, ami 1995-ben jelent meg, és 512kB-1MB méretű ROM-okat képes kezelni, szintén 32 hang polifóniával, 44,1 kHz-en. (Ezzel a chippel is van egy kártyám, majd azt is sora veszem.)

A QS1000 chip megjelent AdLib márka alatt is AW-1000 Multimedia QDSP néven, de ami még meglepőbb lehet, hogy a modern időkben is gyártanak vele terméket: Serdaco QWave

YRHA - Yutani Retró HAngkártyái: IBM mWave

Készülve a 10. BRSZK-ra, elindítok egy hangkártya ismertető sorozatot YRHA - Yutani Retró HAngkártyái címmel. Ezen sorozat első része az IBM mWave hang- és modem kártyáról szól.

IBM mWave

Az mWave az IBM fejlesztése volt, amely lehetővé tette a modem- és hangkártya funkcióinak kombinálását egyetlen bővítőkártyán. A technológia lelke az mWave digitális jelfeldolgozó processzor (DSP). A technológiát egy ideig arra használták, hogy kombinált modemet és hangkártyát biztosítson az IBM Aptiva termékcsaládja és néhány ThinkPad laptop számára, emellett a hangfelismerést vagy ISDN hálózati csatlakozást kezelő speciális mWave-kártyákon is használták. Az mWave chippel nem csak az IBM gyártott kártyákat, a technológiát használó, harmadik fél által gyártott, hasonló képességű kártyák is piacra kerültek, elsősorban előre összeszerelt brand számítógépekben. Azonban a tökéletlen mWave szoftverekkel és hardverekkel kapcsolatos fogyasztói panaszok miatt az IBM végül más megoldások felé fordult a fogyasztói igények kielégítésére.

20 év a Prohardveren

Miután megemlékeztem a 15 év Pohardver tagságról, most megemlékezem a 20 évről is.

Aki 2001-ben született, már felnőtt ember, és felsőfokú végzettséget próbál szerezni, vagy már dolgozik. Felnőtt egy generáció, akiknek már természetes a mobiltelefon és az internet, talán ezek nélkül el sem tudják képzelni az életet. 20 évvel ezelőtt nekem is csak 2 éve volt mobilom, az internet is csak betárcsázással volt elérhető (talán már ADSL volt otthon). Akkoriban PII-PIII kategóriájú számítógépeken játszottunk, a jól menőknek már Willamette P4 dolgozott Socket423 foglalatban, VGA terén pedig még sokan használtak TNT2 kategóriás kártyákat, de a tehetősebbek GeForce 3-on játszották a GTA3-at.

20 év nagyon sok. Kevesebb, mint az életem fele, de hozott egy házasságot, majd egy válást, aztán megint egy házasságot, majd egy gyerkőcöt, aki még olvasás tudás nélkül már tölti le a tabletre a játékokat, kitapasztalja a működésüket és tankjátékban multizik anélkül, hogy a segítségem kérte volna (persze a játék szigorúan keretek közé van szorítva). Óvodásként. Nagyon durva, hogy mennyire készség szinten fogják ezek a gyerekek kezelni a digitális eszközöket. Én nem panaszkodom, a családban én vagyok a számítógép expert, a munkámhoz is kapcsolódik az a tudás, amelyet 1992-től szedtem fel hobbiként, tehát a készség szint nálam is megvan, de az én gyerekkoromban csak egy fekete-fehér TV volt, 2 csatornával, hétfőnként műsorszünettel. Nekünk a játéktér a falu és környéke volt a valóságban, nem virtuális terekben csapattuk. Ma azt látom a 13 éves unokaöcsémen, hogy nem jár sehova, csak játszik a laptopon vagy a saját gépén, ha nincsen büntiben.

Alien: Covenant - Halálos csalódás

Múlt héten megnéztem a filmet. És mára már el tudtam dönteni, hogy nem tetszett és csalódtam benne.

Ezzel a kritikával egyet tudok érteni.

Nem erre a megoldásra vártunk 38 évet (Alien bemutató: 1979). Nem arra vártunk, hogy megtudjuk, a klasszikus xenomorph kialakulását nem egy ismeretlen idegen faj tevékenysége eredményezte, hanem egy ostoba és olcsó húzással az emberiséghez kötődik.

Bár még talán van remény, hogy ez csak egy mellékszál a fő történések mellett, mert ezt innen nem lehet bekötni az Alien cselekményeibe. Ahogy nem is akarta Scott, mert állítólag egy trilógia első része volt a Covenant. Viszont ha ilyen lesz a másik kettő is, el se kezdje írni a forgatókönyvet.

Én azok közé tartozok, akiknek tetszett a Prometheus, mert valami újat hozott. Igaz, nem volt benne xenomorph, de kitágította az Alien univerzumot. Igaza volt Scottnak, az Alien univerzum nem csak abból áll, hogy a xenók aprítják a népet. Azt láttuk már 4+2 filmben, itt volt az idő az újításra.

15 év a Prohardveren

2001. november 26. Ezen a napon regisztráltam be az akkor még új Prohardver fórumába. Előtte olyan oldalakon voltam fent, mint a Hardware HunPage, a HWSW és a SuperGamez, ami azóta csak simán sg.hu, ami semmit nem mond a mai fiataloknak.

15 év hozott annyi változást, hogy igazából nem is emlékszem, milyen volt az elején. Technikailag nyilván sokkal fejletlenebb volt a fórummotor; Hardverapró akkor még nem létezett, ha valaki el akart adni valamit, akkor nyitott neki egy topikot a Piacos témák rovatban.

A fórumozók összetétele is más volt, mint most. Ez köszönhető a Hardveraprónak, ami egyszerűbbé (=kommerszebbé) tette a hirdetést, valamint a Logout is sok olyan fórumozót vonzott ide, akik nem hardveres beállítottságúak. Ez nem rossz dolog, csak más. A régen szakmai prohardveres közösség, meg merem kockáztatni, már talán kisebbségben van a regisztrált felhasználók teljes számához viszonyítva. De nyilván ez a jó a lapcsaládnak, meg kell élni valamiből, és minél több a látogató, annál több pénz jön reklámból, mivel annál vonzóbb hirdetési felület.

Számítógépeim a kezdetektől

Időnként egy-egy hír vagy cikk topikjában előjön a téma, hogy kinek milyen számítógépe volt az élete során. Én itt a blogomban próbálom összeszedni az emlékeimből, hogy milyen számítógépek fordultak meg a kezeim között.

Valamikor '85-86-ban találkoztam először számítógéppel, ami egy C64 volt. Unokahúgomé volt, csak ritkán jutottam hozzá, de imádtam! Itt alakult ki a számítógép iránti rajongásom, és tart a mai napig.

1987
Saját számítógépként egy Enterprise 128-cal kezdtem. 1987-ben erősen reklámozták ezt a masinát, és akkor még vidéki gyerek lévén ezt kértem a szüleimtől, bár ugye 1-2 évvel azelőtt már volt dolgom (=játszottam) C64-gyel. Eljátszogattam vele, még primitív basic programot is írtam rajta.

1988
Felkerülve Pestre kiderült, hogy az E128 nem menő, alig van rá program, így lett belőle egy költséghatékony Commodore Plus/4 1988-ban. Ezen egy haverommal alapítottunk egy demócsapatot, csináltunk 1-2 lamer demót is. :) Aztán 1989-ben csak meglett a C64, amin aztán haverommal csatlakoztunk a FACES csapathoz, ahol grafikusként tevékenykedtem.

The Project © 2004 Crytek

Emlékszik még valaki erre a pofás kis demóra? A Far Cry megjelenése után a Crytek kiadta a The Project című demóját. Ez a szösszenet a CryEngine-t használta, azaz a Far Cry motorját, talán kicsit megspéklve extra effektekkel. Igazán jól csak ATI kártyákon futott, nem véletlenül van egy szép piros ATI logó a jobb alsó sarokban...

A minap eszembe jutott, és letöltöttem. Nem futott, a töltőképernyőnél leállt. Utánanéztem, mit lehet tenni, és megoldódott a gond: nem kell más, csak a jó öreg 3D Analyze című segédprogram, amivel már futtatható a The Project.

Először is le kell tölteni a The Project demót. Telepítsük fel, majd töltsük le a 3D Analyze programot is.

A Google ismeri a jövőt?

Beírtam a Google fordítóba, hogy:

Magyarország a jövőben

És ezt kaptam:

Update (2011.01.05.): Persze azóta már a valós fordítás látható.