2018. október 21., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » IT-ipar rovat

Az S3 Graphics történelme III.

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Időszak: A Chrome-éra

[ ÚJ TESZT ]

Az S3 Graphics történelme III.

Chrome-éra

DeltaChrome

S3 DeltaChrome S8

Többévnyi csend után az S3 Graphics 2003. január 7-én meglepetést okozott a grafikus kártyák piacán: ezen a jelentős napon hamvaiból feltámadó főnixként az S3 Graphics bejelentette az új DeltaChrome grafikus magot (kódneve: Columbia), amely támogatta a Microsoft DirectX 9 API-t. Aztán március 13-án a cég még egyszer bejelentette a DeltaChrome-ot. Most már egész chip családról beszéltek, amelyet az asztali 3D grafikus piacra szántak. A család csúcsmegoldása a bejelentés szerint a DeltaChrome F1 volt, az alábbi specifikációkkal:

- 8 renderelő pipeline fejenként 1 TMU-val
- Legfeljebb 256MB DDR SDRAM grafikus memória
- Memóriabusz sávszélesség takarékos technológiák
- Átfogó pixel shader 2.0+ támogatás
- Átfogó vertex shader 2.0+ támogatás
- Több kijelzős konfiguráció támogatás
- 400MHz RAMDAC
- Beépített TV-kimenet vezérlő
- Beépített TMDS továbbító
- Komponens videó bemenet támogatás (YPbPr, 480p/720p/1080i/1080p módok)
- Chromotion videó engine
- AGP 8x

A következő modell a DeltaChrome S8, amely csak a támogatott memória mennyiségében különbözik az F1 verziótól (maximum 128 MB). A termékcsaládban az utolsó pedig a DeltaChrome S4, amely már csak 4 renderelő pipeline-nal rendelkezik.

Ez a komoly bejelentés világossá tette, hogy a cég tervezi a korábbi pozícióba való visszatérést, amelyet az ezredforduló táján elhagyott. Sajnos azonban csak papíron történt meg a bejelentés, a korábbi termék-késés átka az új terméksorozatot is sújtotta: a DeltaChrome nem siette el a kereskedelmi megjelenést.
Az első DeltaChrome előzetesek 2003. szeptemberében kezdtek feltűnni a weben, állítva, hogy az új S3 chipes kártyák kereskedelmi mennyiségben történő árusítása októberben kezdődik meg. Azonban a DeltaChrome alapú megoldások tömeges szállítása nem kezdődött meg októberben, sem pedig novemberben. Hovatovább, az első, DeltaChrome chip szállítmányra kötött szerződés csak 2003. december 17-én vált nyilvánossá. Az S3 Graphics első európai partnere a Club3D lett. Ezen gyártó első S3 alapú terméke a DeltaChrome F1 lett volna, majd ezt követte volna az S8 és S4 verzió.
Végül másképp alakult a megjelenés: az F1 verziót az S3 a felső kategória alsó szintjére szánta, azonban a hosszú késés és a (nem megfelelő módon megvalósított) 128 bites memóriavezérlő miatt a felső kategóriás Ati Radeon 9800 és Nvidia GeForce 5900 sorozatokkal nem lett volna képes versenyre kelni, így törölték a termékpalettáról. A csúcsverziós DeltaChrome kiesése után azonban egy újabb taggal bővült a család: kiadták az S8 Nitro típust, amely viszont csak a mag és memória magasabb órajelében különbözött az S8 kártyáktól (300/300 helyett 325/325).
Így tehát az S3 lemondott a felső kategória meghódításáról, és helyette a mainstream piacot célozta meg kártyáival: az S8 verzióval az Ati Radeon 9600 és az Nvidia GeForce 5600/5700 sorozatának állított ellenfelet, míg az S8 Nitro a Radeon 9600XT és a GeForce 5700 Ultra kártyákkal bocsátkozott harcba. A tesztek hamar megmutatták, hogy a DeltaChrome kártyák az élsimítás alkalmazásával nagyon gyengén szerepelnek, holott egyre nagyobb követelménnyé vált a látványjavítók használhatósága a 3D megjelenítésben.
Az éleződő versenyben hogy teret nyerjen a piacon, az S3 Graphics megkezdte terjeszkedését a belépőszintű szegmensben, és bemutatta a DeltaChrome S4 Pro grafikus megoldását. A tesztek alapján az S4 Pro alapú grafikus kártyák meglehetősen sikeres termékekké váltak, és sikerrel vették fel a versenyt a GeForce FX 5200-vel és a Radeon 9600 SE-vel, ugyanakkor olyan egyedi képességekkel rendelkeztek, amelyek hiányoztak az ellenfelekből.
Az S3 DeltaChrome S8 alapú grafikus adapterek végül nem váltak túl népszerűvé a késői piacra kerülés és az észak-amerikai megjelenés hiánya miatt. Természetesen a korai meghajtók és a nagy grafikus kártya gyártókkal való jól kiépített együttműködés hiánya szintén nagy szerepet játszottak ebben. Az S3 Graphics azon törekvése, hogy visszanyerje megérdemelt helyét az asztali grafikus piacon, a DeltaChrome családdal sem vált valóra. A különböző DeltaChrome-variációk végül nagy mennyiségben sosem kerültek piacra.

GammaChrome S10 család

S3 GammaChrome S18

A PC technológiai fejlődése 2004-ben elhozta a PCI-Express platformot, és mindkét grafikai óriás, az Ati és az Nvidia is kifejlesztette saját termék-skáláját az új buszra, az X300-tól és GF6200-től kezdve az X850XT és GF6800 Ultráig bezárólag.
Természetesen az S3 Graphics sem maradhatott ki ebből a fejlődésből, így 2005. március 9-én fellebbentette a fátylat az új termékéről, a GammaChrome S18 grafikus processzorról, amelynek tervezett megjelenése 2004. harmadik negyedéve lett volna. Az újonnan érkezett a DeltaChrome számos tulajdonságát megörökölte, de sok új egyedi technológiát is tartalmazott.

Főbb jellemzők:
- Csatoló: PCI Express x16, x8 vagy x1
- Órajel: maximum 500MHz (az Ultra verziónál)
- 4 pixel pipeline, 4 vertex pipeline
- Grafikus memória: 32-256MB DDR SDRAM
- Maximum memória órajel 450MHz (900MHz)
- Memoriabusz szélesség: 64 bit vagy 128 bit
- Maximum adatátvitel: 14.4GB/s (128 bit busz esetén)
- 4 pixel és 4 vertex processzor
- Maximum 16 textúra egy menetben
- Pixel and vertex shader 2.0+ támogatás
- 16x anisotropic szűrés
- 4x teljes képernyős élsimítás (supersampling)
- Programozható Chromotion 2.0 engine a videó stream-ek feldolgozásához
- Több-képernyős mód támogatás
- Minden HDTV mód támogatása (1080P is)
- Energiagazdálkodás támogatás

A GammaChrome a kornak nagyon is megfelelő tulajdonságokkal rendelkezett annak ellenére, hogy a relatív olcsó mainstream megoldások közé tartozott. A főbb technikai specifikációi, mint például az órajelek és a pipeline-ok száma az ATI Radeon x600 XT-nek felel meg. Az ATI termékével szemben azonban számos vonzó, fejlett tulajdonsággal rendelkezett.

Az S3 ötféle kiadásban szándékozott piacra lépni a GammaChrome családdal:
- GammaChromeS18 Ultra (500 MHz GPU)
- GammaChromeS18 Nitro (450 MHz GPU)
- GammaChromeS18 PRO (400 MHz GPU)
- GammaChromeS18 VE
- GammaChromeS18 ULP (Ultra Low Power, amelynek szükségtelen az aktív hűtés).

A GammaChrome termékek natív PCI-Express támogatással bírtak, 16, 8 vagy 1 sávos megvalósításban. A megfelelő mód automatikus beállításra került a GammaChrome S18 alapú grafikus gyorsító egy általa támogatott PCI-Express bővítőhelyre történő behelyezésével. Továbbá a chip támogatott néhány energiatakarékos technológiát, és képes volt használni a rendszermemóriát mint frame buffert, hasonlóan az Ati és Nvidia belépőszintű termékeihez. A technológia az AcceleRAM nevet kapta.

Az elődjéhez hasonlóan az S3 GammaChrome GPU is kiterjesztett DirectX 9.0 támogatással bírt, 24 és 32 bites precizitású Pixel és Vertex Shader 2.0+ kompatibilitással. Az S3 szerint az azonos számú vertex és pixel feldolgozó (4-4) kiegyensúlyozottabb játékbeli teljesítményt ígért, valamint állította, hogy a számos „hibát” elhárítottak a DeltaChrome óta (erről azonban nem árultak el többet). Ezen felül tervezték az S19 család kiadását is, amely már 8 pixel pipeline-nal rendelkezett volna.
Az S18 GPU-k 0.13 mikronos gyártástechnológiával készültek, amely lehetővé tette az órajel emelését. A magasabb órajel az architektúra optimalizálással együtt lehetővé tette, hogy a 4 pipeline-os GammaChrome S18 Pro versenyre kelhessen az ATI Radeon X600 Pro-val. (Emlékeztetőül: a DeltaChrome 8 pipeline-nal nem volt képes felvenni a versenyt a 4 pipeline-os Radeon 9600 Pro-val.)

A GammaChrome S18 Pro végül elég vegyes képet mutatott teljesítmény téren: OpenGL alatt képes volt megverni az ATI Radeon X600 Pro-t, de D3D alatt ez utóbbi jobb volt, sőt, helyenként az X300 is gyorsabb volt az S3 kártyájánál. Egyedül a 3DMark03 és 3DMark05 benchmark programokban tudott D3D alatt jobb lenni a nagyobbik ATI kártyánál. Az élsimítás bekapcsolásával a teljesítmény drasztikusan visszaesett, így ezt a képességét nem volt érdemes használni.

S3 Chrome S20 család

S3 Chrome S27

Az S3 nem adta fel, és továbbfejlesztette a GammaChrome sorozatot. A 2006-os hannoveri CEBIT-en már jelen volt néhány mintakártyával, és 2006. végére megjelentek az első tesztek.
A Chrome S20 család két tagból állt, az S25 és S27 elnevezésű kártyákból, melyekkel a belépőszintet és a középkategória alját célozták meg. Már kezdettől lehetett tudni, hogy mindössze SM2.0+ támogatottsággal fognak rendelkezni, az SM3.0 nem került beépítésre, azonban feldolgozást elősegítő továbbfejlesztések kerültek a GPU-ba.
A kártyák árban a GeForce 6600 és Radeon 1600XT szintjén jelentek meg, így ezeknek jelentettek konkurenciát.

A modern, 90 nm-es gyártástechnológia lehetővé tette a fogyasztás alacsonyan tartását, valamint egy nagyon kedvező performance/watt arány elérését (amelyet az S3 erősen reklámozott). Emellett a fejlett videó lejátszási képességek ideálissá tették az otthoni HTPC-kbe. Az S20 sorozat 8 pixel és 4 vertex feldolgozóval rendelkeztek. Igen rugalmas memóriabusszal rendelkezett, DDR, DDR2 vagy GDDR3 memória támogatással: lehetőség volt 32, 64 vagy 128 bites memóriabusz kiépítést megvalósítani, 32/64/128/256 MB GDDR3 memóriával, 32/64/128/256/512 MB DDR2 memóriával. Az S25 GPU-ja 600 MHz-en, az S27 700 MHz-en működött.

A legnagyobb újítás a multi-GPU képesség megvalósítása volt az S20 GPU-kban: az SLi és a CrossFire módhoz hasonlóan képes volt két S20 kártya együttműködni. A technológia a keresztségben a MultiChrome nevet kapta.

Az S3 Chrome S27 (700/1400) kártya teljesítménye a magas (akkor rekordnak számító) magfrekvencia ellenére nem, vagy csak ritkán érte el a GeForce 6600 (350/800) vagy a Radeon 1600XT (590/1380) szintjét.
A MultiChrome funkció skálázódása egészen jól sikerült: ahol működött, ott több esetben 50% feletti teljesítménynövekedést mutatott.

Sajnos az S20 család sem árasztotta el a piacot: az S3 által a 2006-os CEBIT-en büszkén mutogatott partnerlista megmaradt papíron, a legtöbb kártyát az S3 a saját neve alatt gyártotta és értékesítette, elsősorban az Interneten működő S3 weboldalon. Az S25 még ilyen mértékben sem került piacra, 1-2 távolkeleti gyártó készített egy kisebb mennyiséget, amely Európát el sem érte. Így az S3 még mindig nem tudott valamirevaló desktop piaci részesedést szerezni. A rajongók persze nagy várakozással fordultak a következő fejlesztés felé, amely Destination Films kódnéven került be a köztudatba.

Chrome 400 család

S3 Chrome 430 GT

Az S3 2008. februárjában bejelentette legújabb fejlesztését, ami korábban Destination Films kódnéven futott: a Chrome 400 sorozatot. Ez már támogatja a DX10-et, sőt rögtön annak kiterjesztett változatát, a DX10.1-et. A gyártó ezzel a termékével már kifejezetten a belépőszintet célozta meg: az Nvidia GeForce 8400 és az ATI Radeon 34x0 sorozata ellen küldi harcba az S3 az új jövevényeket.

Főbb tulajdonságok:
- Microsoft DirectX 10.1
- Shader Model 4.1
- OpenGL 2.1
- Egyesített árnyaló architektúra
- 65 nm gyártástechnológia
- DDR2 vagy GDDR3 memória
- 64 bites memóriabusz
- AcceleRAM: a rendszermemória kárára bővíthető grafikus memória
- PCI-Express 2.0 támogatás
- ChromotionHD 2.0 Video Engine: hardveres gyorsítás H.264, MPEG-2, MPEG-4, VC-1, WMV-HD és AVS formátumú HD-videók lejátszásához
- AES 128 hardveres titkosítás
- VGA, DVI, HDMI vagy DisplayPort csatlakozási pont (az adott verziótól függően)
- Advanced Power Management: az igénybevételnek megfelelően automatikusan változó órajel, integrált hőmérséklet szenzor (hasonlóan az ATI PowerPlay funkciójához)

Az S3 Chrome 400 család első bejelentett tagja a Chrome 430 GT, amely 625 MHz core- és 500 (1000 DDR2) MHz memória frekvenciákon üzemel, valamint a Chrome 440 GTX, amely 725 MHz core- és 700 (1400 GDDR3) MHz memória frekvenciákon működik.

3D megjelenítési teljesítmény szempontjából elmondható, hogy a Chrome 430 GT sok esetben felveszi a versenyt a Radeon 3450-nel, azonban a GeForce 8400GS-t nem képes befogni. Azonban a képességeinek ismeretében és a gyártó szándéka szerint ezek a kártyák a ma divatos HTPC-kbe, másodlagos számítógépekbe valók, amelyeken nem a 3D játék az elsődleges; ezt már előre jelezte az új GPU kódneve is, amely az otthoni filmezésre utalt (bár a szabadabb fantáziájú rajongók inkább egy komoly fejlesztést vártak, amely "filmszerűen" képes megjeleníteni a legújabb 3D-s játékokat...)

2008. novemberében újabb taggal bővült a Chrome család, a Chrome 530 GT típussal. 625 MHz-es GPU és 1000 MHz-es, 64 bites DDR2 memória jellemzi, DVI-I és Displayport kimenetekkel rendelkezik, DirectX 10.1 és PCI-Express 2.0 támogatással.

S3 Chrome 540 GTX

Ezt követően 2009. februárjában az S3 kiadot egy erősebb Chrome kártyát, az 540 GTX-et. A GPU 800 MHz-en üzemel, és emellé 64 bites buszon kommunikáló GDDR3 memóriát kapott, amely 850 ( 1700 effekív) MHz-re lett beállítva. A kártya háromféle, azaz DVI-I, Displayport és HDMI kimenetet kapott. Mint a család többi tagja, ez is DirectX 10.1 Shader Model 4.1) és OpenGL 2.1/3.0 támogatással rendelkezik.
Ezzel a kártyával az S3 folytatja a harcot az alsó kategóriában a piacrészesedése növeléséért.

Végszó

Az S3 bár nem a csúcsszegmensben, és igen kismértékű részesedésben van jelen a desktop piacon, de elmondható, hogy létezik: túlélt más nagy múltú cégeket, akik egykor meghatározók voltak a piacon. A fejlesztések folynak, és „megszégyenítve” az egyik nagy gyártót, előbb implementálták a DX10.1 képességeket belépőszintű termékükben, mint az a bizonyos gyártó bármely szegmensben megjelenő saját termékében.

Nem titkolt módon a szakma, a számítógép rajongók, és a piac is azt várja, hogy az évek óta kétszereplős asztali grafikuskártya piac újra többszereplős legyen. Ez még egy ideig így is marad, mivel a sokak által várt Larrabee kódnevű fejlesztésének megjelentetését az Intel törölte, így az már nem fog a jelenlegi ATI és Nvidia GPU-k utódjaival, az ATI RV9x0 és Nvidia "Fermi 2" megoldásokkal megmérkőzni.

A régi motorosok talán még reménykednek, hogy az egykor szebb napokat látott S3 Graphics összeszedi magát, és valami igazán meghatározót képes lesz lerakni az asztalra. Ehhez elvileg meg is lenne az alapja: már van DX10.1 képességű hardvere, a jelenleg alkalmazott gyártástechnológia sem idejétmúlt. Valamiért azonban a Savage 2000 óta nem tudtak igazán nagyot alkotni. Ebben persze része volt az eredeti S3 cég megszűnésének és ezzel együtt a fejlesztésekre fordítható források hiányának, mivel a VIA feltehetően nem képes olyan magas szintű támogatást biztosítani a grafikus részleg számára, mint korábban az eredeti S3 cég.

Mára már köztudott, hogy a VIA kivonul az AMD és Intel processzorokhoz gyártott chipsetek piacáról (újabb fejlesztéseik már egy ideje nincsenek, legutolsó a PT890 az Intel, valamint a KT890 az AMD processzoraihoz), ami nem jelent túl sok jót a bevétel, profit és cég jövőjének szempontjából. A Via most saját, ígéretesnek mutatkozó platformájára összpontosít (Nano), és annak fejlesztését végzi. Emellett a grafikus részleg másodlagos fontosságú(nak hat), így az áttörő desktop grafikus termékekre még várni kell.

De ami a legfontosabb: az S3 Graphics a desktop piacon van!

UPDATE: 2011. július 6-án bejelentésre került, hogy a VIA Technologies eladta az S3 Graphics részlegét az okostelefon gyártó tajvani HTC Corporation-nek. Ezzel a lépéssel sajnos nagyon valószínű, hogy az S3 desktop termékek végleg eltűnnek a piacról, de okostelefonokban, illetve ha a HTC megfelelő licenszre tesz szert, akkor ARM alapú PC-kben is tovább élhet az S3 öröksége.

Források:
60 popular chipsets
Wikipedia: GPU
iXBT: Hercules Terminator Beast Review
iXBT: AOpen PA70 Review
THG: Banshee, G200, RIVA TNT And Savage3D Review
Firingsquad: Diamond Viper II Z200 Review
iXBT: S3 DeltaChrome Review
Firingsquad: S3 DeltaChrome S8 Nitro Preview
iXBT: S3 GammaChrome S18 Pro Review
iXBT: S3 GammaChrome S4 Pro Review
Digital-Daily: S3 GammaChrome S27 Single & MultiChrome Review
A HTC megvette az S3 Graphics-t

Korábbi cikksorozataim:
A Cyrix története I.
A Cyrix története II.
GeForce FX 1. rész
GeForce FX 2. rész

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.