Hirdetés

Az utolsó DOS játékok 1996 - 1997-ben, egy korszak lezárul

Előző írásomban a kiegészítésekkel csúcsra járatott DOS-ról írtam. Ebben a bejegyzésben folytatom a korszak bemutatását a játékok segítségével, és hogy hogyan éltem meg a gépeimmel, egészen a kor alkonyáig.

1996 év elején járunk, a játékok operációs rendszere továbbra is a DOS.
A Microsoft már pár éve dolgozik rajta, hogy ez megváltozzon. A céljuk, hogy meggyőzzék a játékfejlesztőket, Windows alá portolják a megjelenő játékaikat.

Az első próbálkozások még Windows 3.1-re történnek, de az arra készített WinG API-nak nem volt ideje kiforrni. A fejlesztők panaszkodtak, a Windows alatt nincs meg a megszokott hardver hozzáférés, BIOS rutinok hívása, a már megjelent programok pedig kompatibilitási problémáktól szenvednek a gépeken. A Windows95 már fejlesztés alatt áll, a munkát a készülő DirectX API-val folytatják.
John Carmack-ot, az ID Software programozó guruját keresik meg a szándékukkal, miszerint a Microsoft vállalja a Doom Windowsra portolását teljesen ingyen, a kiadói jog is maradhat az ID Software-nél, csak készülhessen el.
Carmack belemegy.
Az 1983 óta a Microsoftnál dolgozó Gabe Newell kapja meg a projekt irányítását, aki többek között az első három Windows verzió elkészítésében is részt vett.
Az első WinDoom verzió csak béta stádiumig jut el, amikor is átállnak a DirectX-es változatra.
A végleges, már nagy-felbontásban is játszható Doom 95 jóval a Windows 95 megjelenése után, 1996 őszére készül el, már DirectX 3.0 verzióra. Ez lesz az egyik legelső, Windows 95-re írt, már DirectX-et használó játék.

Irány a 32 bit: játékprogramok 1994-1995-ben

1993 folyamán egy korszak lezárult. A játékok világában az új standard a 32-bites programokat is futtatni képes PC lett, legalább 4 MB memóriával.
A játékra használt PC-k operációs rendszere ekkoriban a 16 bites DOS, amiben alapból a programkód mindössze 640 kByte lehet. A kiterjesztést, a 32 bites varázslatot, az ingyenes DOS/4GW program szállítja (Tenberry Software) a játékok indító fájljaiban integrálva, vagy külön .exe fájlban mellékelve. Ezzel megnyílt az út az akár 64 MB memóriát is használni képes játékok felé.

A régi 286-os gépünket 1994 év elején cseréltük le, vagyis mi ekkor csöppentünk bele az új korba.
Az időzítés jól sikerült. A korosodó, klasszikus 386-os gépek helyett, már a viszonylag modern Cyrix 486 DLC 40 Mhz-es processzorra épülő konfigurációk képviselik a "low budget" kategóriát a 32 bites számítógépek között. Még ha nem is valódi 486-os CPU-ról van szó, ebben a processzorban már 1 azaz egy kByte belső cache található és ismeri a 486-os utasításkészletet. Ekkorra az alaplapokon is standard a legalább 128 kByte méretű L2 cache. Ezek mind jól jönnek az újabb játékok futtatásakor.
Ezen alapokra épült a mi új gépünk is. Kapott 4 MB memóriát, a háttértár egy 210 MB méretű WD winchester lett, a videokártya maradt a már bejáratott, ISA buszos Trident 8900C 1 MB, ahogy minden egyéb részegység is változatlan maradt.

1992-1993, a játék folytatódik

Az előző írásomban az 1991-es XT számítógépünkről és az akkoriban elérhető PC játékokról írtam.

Link az eléréshez.

Az új gép:

1992 elejére beláttuk, az otthoni, Hercules monitoros XT gépünk több szempontból is éppen csak karistolta az igényeinket. Sok játék elindult rajta, de a megjelenésük a 80-as évek elejét idézte, és a gép is elég nagy monstrum volt.
Szegény szinte még ki sem hűlt, kicseréltettük egy 80286 20 Mhz-es processzorral felvértezett, mutatósabb slim dobozú számítógépre, amihez egér és billentyűzet is tartozott.
1 MB memória volt benne, 1.2 MB 5,25-ös Floppy meghajtó, 80 MB HDD háttér ... és dobpergés ... már EGA kártyával volt ellátva.
A gépház tetején állt a hozzá való, 16 színt megjelenítő, hosszú és bazi nagy EGA monitor (14 colos képpel)
Hangkártya sajnos nem járt hozzá.
Az EGA grafikus technológiának köszönhetően a lemaradásunk javult, de még mindig 5-7 év volt a nyugati standardhoz képest.
Újabb játékok is elindultak, játszhatóvá váltak. Jó volt végre színesben látni a játékokat, habár a képe nem volt olyan éles mint előtte a mono monitornak.
Erről a gépről fotó is készült.

1991 - játék a PC-n

Ahogy távolodunk a korai PC világtól, egyre nagyobb kihívás meghatározni a történések konkrét időpontját. Sajnos nem írtam naplót, utólag próbálom összeszedni az ehhez köthető saját élményeket, cselekményeket.
Ezekhez régi számlák, családi történések, amikhez köthető egy-egy pillanat, számítógép alkatrész árak változásai a korabeli árlistákban, újság hírek, de leginkább az abban az időben elérhető játékok, és ahhoz köthető emlékek segítenek.

A 90-es évekre egyre inkább látszódott, hogy a világ a számítógépek felé indult el. Valaki előbb, valaki később csatlakozott. Nálunk, ennek a felismerése 1991 év végére érett be, mikor is anyukánk megörvendeztetett minket egy igazi, bazi nagy PC-vel. Akkora volt, hogy csak a mérete miatt is jobbnak kellett lennie bármilyen egyéb otthoni computernél, amiket osztálytársaknál láttunk. Hehe :)
A mögöttes szándék persze nem az volt hogy játszunk, mégis többnyire ez határozta meg a létezését.

5¼ floppy meghajtó izzítás 30 év pihi után

Megmaradt pár nagylemezem és a régi meghajtóm is. Furdalt a kíváncsiság, milyen állapotban lehetnek, lehetséges-e a régi lemezekről adatokhoz jutni.

A meghajtó, abban az állapotában került csomagba, majd szekrénybe, amikor pár évtizede, kihasználatlanság miatt kikerült a gépből. Jó koszosan.
Gyártási évet nem találtam rajta, de a rajta lévő vezérlő IC 1987-es.

A lemezek dobozban, műanyag szatyorban, hasonlóan a drive-hoz, a polcon várták ébredésüket.
Márkás "3M"től, gagyi "Mini-Diskette"-en keresztül (mihez képest "mini" ugye, létezett 8 colos is előtte) a full noname-ig. HD-s és DD-s lemezek is. A DD-sek 800kByte-ra formázva, HD-sek 1,5 MB-ra ... kaptam is a fejemre akkoriban, miért nem 1,44MB-ra formáztam. Egyszerű cserealap lehetett volna a kislemezesekkel.
Akkoriban a 800.exe BIOS kiegészítés kellett a kezelésükhöz.
Az általam használt kései 486/P1 retro gépek BIOS-a már alapból ismeri a bővített lehetőségeket, extra program nélkül is írják-olvassák a kimaxolt lemezeket.

Message for the Archvile

Doom1 és Doom2 retro zenék - korabeli és modern Waveblaster modulokkal hallgatva

Miért érdekes ezzel foglalkozni a nagy felbontású, stremelt audiók világában?
Ehhez meg kell ismerni a midi jelentését, és a 30-35 évvel ezelőtti létjogosultságát a számítógépes világban.

Egy kis történelem:

Kezdhetném onnan, hogy már az 1600-as években kísérleteztek szabályok szerint működő zenegépekkel, de maradjuk a 20. század végén, itt is csak a modern szintetizátorok számítógépes kapcsolatánál.
1981-ben, elkészül a MIDI (Musical Instrument Digital Interface) kommunikációs protokoll.
1984-ben megszületett hozzá az MPU401 midi interface.
Ez után sorban, újabb MIDI specifikációk (hangszerelés):

1987 MT-32 (Roland, 128 melodic + 1 drum sound bank)
1991 General MIDI (MMA-JMSC, 128 melodic + 1 drum sound bank)
1991 General Sound (Roland, 226 melodic + 8 drum sound bank)
1994 XG (Yamaha, 480 melodic + 9 drum sound bank)

2023 December potya processzora, i5-12600KF

BÚÉK!...

Az év végi akciózás általában hoz érdekes dolgokat. A múlt év utolsó hónapjának a kalapjából i5-ös processzor esett ki.
Egy i5-12600KF. 6db P mag, 4 db E mag, összesen 16 thread, 4,9GHz turbó.
És persze mivel K-s proci, levették béklyóit. Minden állítható, tényleg minden, éppen csak plusz magokat nem tudunk berakni.

De nem is kell. A 16 thread hihetetlen teljesítménnyel és hozzá tartozó hatékonysággal teszi a dolgát az árszintjén (~70e Ft).
El kell hogy spoilerezzem előre, mire jutottam egy kis finomhangolás után.
Gyári frekvencián, CineBench R23 multi - 17.500 pont, amihez 98 Watt package power fogyasztás társul, 88 Watt cores power fogyasztással.
Nem hittem a szememnek. Megmértem az egész gép valós fogyasztását a fali aljzatban, fogyasztásmérővel. Igazolta a fentieket. 155 Watt volt a maximum amit jelzett. Ebben, a kimaxolt proci terhelés alatt, minden komponens benne volt, alaplaptól, kártyáktól (RX6600XT, Sound Blaster Z), ssd, memória, táp vesztesége, stb..

80286 vs Formula One Grand Prix by MicroProse 1992

A hardvert már sokan kielemezték retro témájú cikkekben, csak pár mondat róla.
Intel fejlesztés 1982-ből, amit közel 40 évvel ezelőtt az IBM, a Personal Computer AT nevű számítógépében használt fel, egészen pontosan 1984-ben. 6 vagy 8 MHz-es Intel 80286 processzor dolgozott benne, 256-512 kbyte rendszer memóriával megtámogatva. CGA vagy EGA megjelenítővel lehetett megvásárolni.
Azt mondják drága volt. Én elhiszem. Játékra tutira jobban megérte bármelyik olcsó Home Computer (C64 és társai)

10-12 MHz-ig növelte az Intel a 286 sebességét, majd úgy gondolta haladjunk a korral, a 16 MHz-es processzora már 386-os volt. 1989-1990-ben meg már javában jöttek az Intel 486-os modelljei is 20 Mhz-től kezdődően.

Miközben az Intel sorban dobta a piacra a 486-os cpu-kat, az AMD és a mellette tevékenykedő egyéb x86 processzor gyártók, mint pl. a Harris, úgy gondolták bőven van még tartalék nem hogy a 386, de még a 286-os technológiában is. Így az évek során egyre gyorsabb, 16, 20, végül 25 Mhz-es, akkori mércével nézve magas frekvencián futó példányokat készítettek belőle.

K proci, még mindig az Intel Rakétával.

egyszer már bejött ...
... Pár hónapja, egy Core i5-11600 processzort jártam körbe. Kellemes csalódás volt látni a fogyasztását, miközben a teljesítménye is rendben volt.
Röviden, a 11600-at bepattintva a lapba, Cinebench R23 multit ráküldve 105 Watton padlózott. Gyárinál alacsonyabb feszültségen 95 Wattal is elvolt a teljes CPU package powert mérve - ezen értékek mellett 10.300 pöttyöt hozott a 6 magos proci, ami teljesen rendben van a kategóriájában.
Mellette, office használat alatt a gép kb. semmit nem fogyasztott.

Nosza, akkor jöhet egy ugyanilyen, de K-s példány (+5000 Forint a használt piacon a K betűért cserébe) Plusz extra beállítások, finomságok, végül is csak egy újabb játszótér PC-re.
Másik lappal beröffent, Cinebench R23 indít ... fogyasztás az egekben, proci túlmelegszik, throtlingolva alig ér el 10.000 pontot ... öööö
Hát ez elég durva. Mit rontottam el?

Gamer PC benchmark 1994-ben

1994-et írunk.
Megy a tuning ezerrel. Na de mivel nézzük meg a gépünk sebességét, jobb lett-e, miután 40MHz helyett 50MHz busszal érjük el a kívánt processzor sebességet? És a fagyasztóból frissen kivett procin mit futtassunk extrém sebességen?
Internet nincs, időutazók sem vagyunk hogy letöltsük a 20 évvel későbbi DOS Benchmark Pack-ot.
Szóval ... Landmark Speed 2-vel? Nem jó ... az 1984-es IBM AT-hoz viszonyít, régi, pontatlan.
3Dbench? Szintén lemaradt a fejlődésben. A játékok már sokkal fejlettebb grafikával rendelkeznek, a hardverek megváltoztak.

Ekkor jön szembe az Assembly '94 PC demo kompón a Trekmo, Patrick Aalto-tól.
Neki köszönhetünk még egyebeket is, emulátorokat, egyéb kisebb játékokat, akár VR-ra.
A grafikája szuper, a futása nem túlzóan hosszú, a végén pedig közli az átlag fps-t. Ez kell nekünk, jó lesz a következő évekre is.