Az IBM PC és a játékok a 80-as években

Hirdetés

Ezúttal csak kósza gondolatban jelzem, beleírtam a PC játékok sorozatom első részébe a 80-as évek főbb játék megjelenéseit és a kapcsolódó hardver fejlődéseket, hogy lássuk a legelejét is, honnan indult a PC.
A következő írásban olvasható:
1991 - játék a PC-n

  • frescho

    addikt

    válasz vrob #9 üzenetére

    Nem keverem időben, a PC-s verziónál 82-ben van egy aprócska csalás. A színek csak a CGA artifactinggal jöttek meg, de legtöbben nem composite monitorral használták a gépet. Úgy pedig nem így nézett ki a játék, hanem fekete-fehér volt.

    85-ben a PC már az új 16 bites gépekkel kellett, hogy megküzdjön. Tudom-tudom, 86-ban jöttek ki a 68k portok, de az EGA verzió is csak a 2.12-vel érkezett (vagy 2.1-el?) szóval az időben a távolság a két platform között kisebb. Azt se feledd, hogy az első EGA verziók valójában CGA felbontásban futottak 16 színnel és kb. azt hozták amit a Tandy/PCJr grafika is tudott. A rendes 640x350-es módot csak a későbbiekben kezdték el használni. Mondjuk ez nem meglepő, mert az EGA ára nem keveseket sarkallt vásárlásra.
    [link]

    Az FS 2-höz kapcsolódva érdemes ezt a videót átpörgetni: [link] A leírásban ott a link az Amiga és C64 verziókhoz is. A PC már nincs nagyon lemaradva, bár ebben benne van az is, hogy az Amiga képességeit messze nem használták ki a portolás során.

    A 88-as FS 3-at már nem lehet összevetni, mert a MS érthetően nem hozta ki a konkurens platformokra. De mellé lehet rakni mondjuk az F/A-18 Interceptort. Ezen a ponton a PC még messze volt a vezető szereptől. Főként, ha a teljes játékpiacot nézzük. Az egy évvel később bemutatott 486-os processzor viszont már előre vetítette, hogy a nyers erő velük lesz.

  • vrob

    aktív tag

    LOGOUT blog

    válasz frescho #8 üzenetére

    Na pontosan ezért született az írás. Teljesen összekevered időben mi mikor volt.
    1980 Apple II:

    [link]
    1982 PC: (erre mondom, hogy döbbenetes lehetett a korában)
    [link]
    1984 Apple II "Flight Simulator II" port (ez ugyanaz mint a PC-s, csak két évvel későbbi) Ezt linkelted.
    [link]
    1985-ben megjelent PC-re a legelső EGA verzió is. Sajnos nem találók róla képet, pedig nem nézhetett ki rosszul. A Youtube-on csak a 16 színű CGA van fent 160x100-as bontásban.
    1988-as EGA verzióról kép:

  • frescho

    addikt

    válasz vrob #7 üzenetére

    Nem nehéz találni, vesd össze a kettőt. Az eredeti CGA színek a PC-s verziónak nem kedveztek. [link] vs. [link]

    Az EGAnem volt olcsó. Nagyon nem, még a nyugati lapokban is kritizálták a multisync megoldást, mert az dobta meg nagyon durván az árát. Ezért volt a Hercules és a CGA sokkal elterjedtebb. Az EGA arányaiban egy elvetélt generáció volt. Mondjuk nem húznám le, mert nagyot léptek vele előre, csak a technikai megvalósítás nem lett az igazi. Az sem elhanyagolható, hogy a következő évben jobb grafikai tudással jött ki a konkurencia.

    Akkoriban az IBM-nél valami elkezdett félre menni. Érthetetlen, hogy a PCJr-ben bemutatott CGA alapú 16 színű grafikát nem tették szabványossá, ahogy a hang chipet is eldobták a következő generációknál. A VGA végre jó lett, de azt meg a PS/2-vel zárttá akarták tenni.

  • vrob

    aktív tag

    LOGOUT blog

    válasz Lord Myn #6 üzenetére

    Néztem én is az Access játékait. Technológiailag nagyon durvák az 1989-1990-es, digitalizált VGA videójelenetek a játékaikban. Az ócska lövölde miatt kihagytam (korabeli arcade játék koppintás)
    Végül csak a Links golfot raktam be tőlük, az is 1990-ből van, és szintén nagyon jól néz ki. Később az MS őket is felvásárolta és Microsoft Golf lett belőle :)

    Ahogy gyűjtöttem az adatokat, számomra a 80-as évek első fele is érdekes lett. Az alapján amiket találtam, a PC-s Flight Simulator nagyon menő lehetett 1982-ben.
    De szívesen vennék linket, videót vagy bármit ami alapján az jön le hogy az Apple II-esen vagy bármi máson jobb lett volna.

    Az 1984-es, olcsóbb EGA grafikának is megvoltak a maga erősségei abban az időben.
    Szintén 1984-es, iszonyat drága PGA, 640x480 256 színt tudó, gyorsított grafika lehet hogy csak munkára volt jó, de egy élmény lehetett látni hol tart a tudomány.

    Az 1987-es IBM PS/2 a VGA-val is nagyon jól sikerült ... volna ... csak hát az IBM elcseszte az open-architektúrától való elfordulásával.
    Ráment elég sok idő, mire az ISA klón SVGA verziókat kikalapálták megfelelő sebességre és árra.
    1991 körül válhatott általánossá a 256 színű PC grafika, legalábbis nyugaton

  • Lord Myn

    senior tag

    válasz frescho #5 üzenetére

    Ha már kivétel erősíti a szabályt, az Access 2 játéka volt szebb PC-n, mint Amigán vagy Atari ST-n a 1989-1990-ben: a Mean Streets (Tex Murphy debütálása) és a Crime Wave (ócska akció lövölde, de akkoriban no.1 audióvizuális megvalósítással) és raádásul ezek digitalizált zenét és hangeffekteket, videóanimációt(!) is tartalmaztak, máig nem tudom, hogy tudták beletuszkolni kb. 2.5 MB-ba az egészet...

    KQ-hoz, biztos, hogy kellett RAM expansion az Apple II-nél, mert az AGI engine első verziójának is 128KB kellett minimum, de egyébként C128-ra átportolhatták volna (a multicolor limitációk ellenére), csak gondolom, az meg nem nagyon volt elterjedve, hogy egyáltalán foglalkozzanak vele.
    Egyébként a KQ első, '84-es változata még igen furcsa, a grafikát úgy rajzolja ki vonalanként és kitöltéssel minden egyes helyszínnél (gondolom nem volt elég memória/tárhely, hogy letárolják egyben a gyengébb gépeken), a szöveg is alul scroll-ozódik a párbeszéd buborékok helyett, ma már közel játszhatatlan, nem véletlen, hogy a most is kapható különböző kollekciókban már a '87-es "remaster" szerepel a KQ 1-2-ből...

  • frescho

    addikt

    válasz vrob #4 üzenetére

    Azért jött Apple II-re az FS, mert akkor a Commodore-nak még nem volt meg a C64. A PC-nél még mindig olcsóbb volt az alma. Portolták TRS-80-ra is, az viszont tényleg randa lett, mert nem tudott csak elvetemült semi grafikát.

    A PC-s port nem volt igazán jobb, ha az első PC-n nézed. Nem is lehetett, mert a CPU-ja nem volt gyorsabb a 6502-nél és grafikailag sem igazán tudta felülmúlni az Apple-t.

    Igazad van a KG nem jött C64-re, ami mondjuk furcsa, mert Apple II-re viszont igen. Lehet kellett hozzá RAM kártya. Azt viszont figyelembe kell venni, hogy a PC-nek ekkortájt már a többi 16 bitessel kellett versenyeznie. A PCJr grafikája sem ért fel egyikkel sem, de még az EGA is csak alulról karistolta játékokban az Atari ST-t. A PCJr árban még jó lett volna, de a sebessége siralmas lett a bővíthetőségével együtt, a PC különböző verziói meg drágák.

    Statikus grafika esetén elvileg ott volt a PS/2-vel bevezetett XGA amivel mindent is vert a PC. A gyakorlatban viszont csak VGA-t használtak aminél egy Amiga HAM módban jobb megjelenítést tudott felmutatni, ha meg mozgatni is kellett, akkor meg röhögve iskolázta. A kép amit beszúrtál szép, de inkább a kivétel erősíti a szabálynak tekinthető. Külföldi újságokat, interjúkat olvasgatva az a kép állt bennem össze, hogy kb. ekkor kezdtek el komolyan, elsődleges platformként fejleszteni játékokat PC-re. A megfelelő vas már megvolt, ugye az SB is '89-es, bár még drágán, de lehetett bízni a folyamatos árzuhanásban. A fejlesztésekhez persze kellett idő, ezért lett kb. 92-93 ahol átfordult az Amiga-PC állás. Az AMD 386DX40 és a 486SX25 pedig már erőből is elvitte az animációkat.

  • vrob

    aktív tag

    LOGOUT blog

    válasz frescho #3 üzenetére

    Az Apple gépek drágábbak voltak, az nem Commodore árkategória, és nem is volt szó róla.
    Ráadásul iszonyat lassan megy rajtra. Composite, artifact kamu színekkel, kb 1 FPS.
    Amit persze nem gondolok hiányosságnak egy sokkal régebbi géptől

    Ellenben, az 1982-es PC port már teljesen jól megy. Nem értem mire írod, hogy gyengébb lett volna.

    Másik, azt írják, a King's Quest nem készült el Commodore 64-re. A gép korlátai miatt és a memóriája sem lett volna elegendő. A PC platform kellett hozzá, hogy létrejöhessen.

    "King's Quest was not ported to the Commodore 64, the most important computer game platform.
    Roberta Williams said that the limitations of its graphic system (three colors per 8x8 block) did not permit the level of graphics detail Sierra wanted. In addition, the computer's 64k of memory is too small for the complex AGI engine. She said that she had always wanted to make an adventure game with animation, but it was not possible up to then."


    Nézd át újra a cikket, mert tök sok infót összegyűjtöttem benne.
    Sajnálom hogy kiraktam idő előtt, így sokan félkész állapotban olvashatták el.
    PC-n nem kellett 1992-ig várni, hogy olyan címek jelenjenek meg amik már felülmúlták minőségben a konkurenciát. 1-2 már jóval korábban is volt.
    Nem az akció lövölde, de pont azt írtam, hogy a gyors és kiterjedt animációt nem igénylő játékok már ekkor is előnyben vannak PC-n.
    PC grafika 1990:

  • frescho

    addikt

    válasz vrob #2 üzenetére

    Arról az FS-ről beszélsz ami korábban jelent meg Apple II-re és arról a KQ-ról aminek a C64 verziója sokkal élvezhetőbben futott? Lehetnek emlékezetesek, de gyengébbek voltak a többi platformnál.

    Ahogy írod a hosszú úthoz sok dologra szükség volt. Kellett sok hardver fejlődés: VGA, hangkártya, 386-os processzor. Kellett az, hogy olcsóbbá váljon: klón gyártók, AMD 386DX-40. Kellettek fejlesztők akik már nem csak másodlagos platformként tekintettek rá. Nem utolsó sorban kellettek a konkurencia fokozatos ballépései, itt főként az Atari és Commodore vezetésére gondolok.

    1992 körül jöttek azok a címek (Dune 2, Pinball...) amik már tényleg emlékezetesek és elérték a többi platform minőségét. A 80-as évekre az igaz, hogy a PC le volt maradva, sokszor még a 8 bitesek is jobbak voltak a PC verziónál.

  • vrob

    aktív tag

    LOGOUT blog

    válasz frescho #1 üzenetére

    Hosszú út volt, de az biztos, hogy a kezdetektől voltak emlékezetes alkotások PC-re is. A nem pörgős, lassú játékmenetes játékok az elejétől kezdve ki tudtak emelkedni. Ezek miatt érdekesek ezek az első évek.
    Lásd a Flight Simulator szériát 1982-től. Az 1984-es King's Quest egy PCjr/Tandyn, vagy 1988-ban az újabb rész egy Roland hangkártyával ámulatba ejthetett bárkit.
    De szerintem érdekes látni az egyéb próbálkozásokat is, ahogy szép lassan leküzdik az akadályokat. Ahogy az üzleti világnak szánt technológia, az évek alatt megfizethetővé válik, és nagy nehezen, 1990-re megérkeznek olyan PC-s kalandjátékok, amik azelőtt soha nem látott grafikát hoznak.

  • frescho

    addikt

    Valahonnan onnan indult ahol a TRS-80 kezdte és apránként kapaszkodott fel a C64, majd hosszú évek alatt, sok-sok kitartással az Amiga szintjére.

Még van hozzászólás! Tovább