Hirdetés

Radeon HD7900 - játék a számokkal

A videokártyák, pontosabban a GPU-k felépítésének mérésekkel megtámogatott elemzése a mai napig méltatlanul mellőzött terület az online szakirodalomban. Az igényesebb oldalak az új architektúrák megjelenésekor rendszerint korrekt és követhető bemutatót adnak az újdonság sajátosságairól, ill. a változásokról a korábbi generációhoz képest, jobb esetben még a konkurenciával is vonnak párhuzamokat - viszont sajnos itt jellemzően megáll a dolog, arra már nemigen készülnek mérések, hogy feltárják, az új architektúra sajátosságai hogyan hatnak a játékokban elért teljesítményre.

Pedig néhány extra tesztsorozat alapján egész jó áttekintő képet lehet kapni arról, hogy az újonnan érkezett, újabban sokmilliárd tranzisztorból építkező GPU mit szeret, ill. mit nem. Régebben csináltam számos ilyen mérést és elemzést, sajnos az utóbbi időben erre nincs lehetőségem - de ettől még a (meglehetősen ritka) GPU-megjelenéseket érdeklődve figyelem, és igyekszem az oldalak méréseiből ezekre a kérdésekre válaszokat találni. Éppen ezért roppant kellemesen meglepetés volt, hogy egy bizonyos külföldi tesztoldal (nevezzük mondjuk AnandTech-nek) a HD7950-es VGA megjelenése kapcsán olyan tesztsorokat tett közzé, amelyek érdemben minden olyan információt tartalmaznak, ami alapján a HD7970 és HD7950 szíveként funkcionáló Tahiti chip lelkivilágába lényegesen mélyebb betekintés nyerhető. Azon nyomban nekiláttam ezeket rendszerezni és kielemezni - aztán, amikor már grafikonokat is gyártottam belőlük, felmerült az ötlet, hogy az eredményeket közreadom. Íme!

The Duel: 8800GT VS 9600GT

Avagy járjunk már a végére, miért nem 50-60% a különbség!

1. Bevezető

A 9600GT megjelenésekor osztatlan sikert aratott teljesítményével – a műszaki adatok (elsősorban a 64 shader processzor) alapján senki sem gondolta előre, hogy milyen jól fog muzsikálni. És bár adott indokot nem kevés fejvakarásra, hogy hogyan tudja a nála ALU-teljesítményben több, mint kétszer gyorsabb HD3850-et megelőzni szinte minden játékban, a legnagyobb meglepetést talán az jelentette, hogy a 112 shader processzorral rendelkező 8800GT-től alig 10-15%-kal van lemaradva. Ennek az okát a mai napig nem sikerült hitelt érdemlően felderíteni, az nVidia pedig mélyen hallgat róla. Nem is ok nélkül – az, hogy a 60-65%-kal nagyobb shader- és textúrázó-kapacitás mindössze ennyi teljesítmény-többletet hoz, az arra utal, hogy a G92-es chipben valahol van egy olyan szűk keresztmetszet, amely komolyan visszafogja a 8800GT-k teljesítményét.
Ez a teszt a szokványostól némileg eltérő módon próbálja ráerőszakolni a két kártyát, hogy fedjék fel a titkukat.