A 2011v3 Haswell-E gépem az utóbbi hónapokban melegebb volt a megszokottnál. Nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget, betudtam a kánikulának, plusz gondoltam lassan újra is kellene pasztázni.
Majd az egyik nap szörcsögés hallatszódott a hűtés felöl, proci 80 C fok, gép használhatatlan.
Ennyi ... a szeretett [Riotoro Bifrost] vízhűtésem megadta magát. 3 éve akcióban a belépőszint tetejéről, közép aljáról választottam. Elég jó paraméterekkel rendelkezik, vastag hőátadó radiátor, minőségi ventilátorok, jó hatásfok, igényes csomagolás.
Csalódás, hogy ennyi idő alatt megadja magát, de nincs mást tenni, vegyünk másikat. Nézem, NZXT 30ezer, szállítás csak jövő hétre ... nem is tudom, mégis csak vessünk egy pillantást a Riotorora.
Motorhang van, folyadék lötyög benne ha megrázom.
A szivattyú oldalán van egy kis levegőztető csavar, kitekerés után narancssárga hab jön ki ... Na mondom ez érdekes. De egyben biztató is. Hab csere hűtőfolyadékra és már kész is
Hát persze hogy nem.
Fecskendővel nyomtam bele a folyadékot, kiszorítandó a habot, de ettől semmi nem változott. Proci 80 C fok.
Akkor szedjük szét jobban.
A szivattyú teteje csak rá van ragasztva ... szép kis megoldás. Ezt le kell pattintani. Ezután már láthatóak a belső csavarok amik a motort fogják a réztalpas alsó részhez.
Itt küzdöttem egy sort, de sajnos hiába a csavarok kiengedése, feszítettem jobbról-balról, nem akart szétjönni. Vagy ezt is összeragasztották, vagy az elektronika alatt is van még csavar. Azt nem mertem feszegetni, spéci kihúzó eszköz kellett volna hozzá.
De úgy voltam vele, ha a motornak van baja vagy a szivattyú lapátjai eltörtek akkor úgy is mindegy.
Jöhet az alja. A réz hőátadót 8 kis csavar fogja a szivattyú alsó részhez. Szerencsére ez simán lejön a kicsavarás után.
Ekkor engedtem le a folyadékot belőle. A réz talp állapota döbbenetes hogy néz ki. A folyadék csak rátett egy lapáttal. Tele volt kis darabkákkal. A talp belső felületén a kis lamellák teljesen eldugultak tőle. Próbálom képeken érzékeltetni, valamiféle evolúció is beindult rajta, szerves anyagnak tűnik.
Amikor először megláttam ezt a csíkot rajta, mondom valami nem komplett olyan anyagot ragasztott oda ami idővel lebomlott. Aztán rájöttem, hogy nem erről van szó. Ott egyáltalán nem kellene lennie semminek. Középen, a csík vonalában folyik be a víz és folyik oldalra a lamellákon. Ez mind a lerakódás.
A fenti képen, a lecsapolt víz törmelékének egy része, benne 3-4mm-es darabokkal.
Nagy nyomás alatt lecsapattam majd teljes folyadékcserét hajtottam végre. Autó hűtőfolyadékkal töltöttem fel, plusz szintén autósboltból megfelelő vízzel hígítva.
Nem volt egyszerű, mert nem arra van kitalálva hogy otthon felújíthassuk. Fecskendővel, kis adagokban, a radiátort folyamatosan ide-oda mozgatva lehetett a buborékokat kiengedni - persze nincs a radiátoron levegőztető csavar, semmi.
Így viszont nem lehetett egy lépésben kitisztítani. 1-1 órákra be kellett indítani, majd a réztalpat újra és újra leszerelni, a lamelláknál felgyülemlő maradék kis darabkákat lemosni. A harmadik pár órás járatásnál már minimális volt a törmelék így tisztítás után véglegesen összecsavartam, visszakerült a gépbe.
Megemlítendő, a sok mozgatás alatt persze a kábele is eltört, így a szivattyúra csatlakozást forrasztani is kellett. Itt a nehezítés csak annyi volt, hogy műanyaggal be volt öntve a csatlakozó, azt előbb le kellett kaparni.
A gép jelenleg újra csúcsformában, 40 idle körül. A ventik nem hallhatóak, minimumon mennek. Remélhetőleg egy ideig kihúzza újra.
A szerelés alatt végig az volt a benyomásom hogy alapvetően egy jól megtervezett készülékről van szó, tetszik a kialakítása a hőátadó belső felületének és a járatoknak. Nem tántorított el a márkától a probléma. Más alkatrészem is van Riotorom.
Valószínűleg az történhetett, hogy a kínai gyárban éppen kifogyott a hűtőfolyadék és eredeti kínai csapvízzel pótolhatták
Persze ez nem vigasztal, pár órát miattuk kellett ezzel foglalkoznom.
Valahogyan nem látok rá garanciát, hogy más gyártó kínálatában ne lehetne találkozni ilyennel több év használat után. (minden kínában készül) És habár nem találtam a neten hasonló problémára panaszkodókat, különösnek tartom, hogy vannak márkák, akik gyárilag utántöltő folyadékot adnak az elvileg karbantartásmentes AIO szettjeikhez.
Update 2022
A történetet lezárandóan, még egy bejegyzés.
A javítás után még 1 évet ment szeretett vízhűtésem. Újabb törmelékek váltak le, ezúttal nagyobbacskák, amik a szivattyút teljesen elzárták, emígyen az kilehelte lelkét.
A motor rész nem volt szerelhető. Le kellett forrasztanom az elektronikát, hogy hozzáférjek azokhoz a csavarokhoz amik a szivattyút tartották össze. Itt szembesültem a fentebb írt teljes elhalálozással.
A megoldást végül, az első bejegyzésben megpendített 30ezer Ft-os NZXT beruházás valósága hozta el.
Erről csak annyit, hogy elsőre sokkal jobb minőségűnek tűnik. A hozzá adott ventillátor tökéletesen halk.
Remélem nem kell 3 év múlva arról is egy blogbejegyzést készíteni