Mint egy új (nívós?) szakon tanuló elsőéves műegyetemistát, igencsak megérintett a cikked
Érdekesek a meglátásaid, de hadd írjam le én is a sajátjaimat.
Először is, tökmindegy hány embert vesznek fel. Magyarországon tömegoktatás van, nem elitképzés. Azért veszik fel az embereket, mert fejkvótát kapnak értük, és az is megvan, hogy azért ebből mennyinek kéne végeznie. Azért kezdik az első előadásokat azzal, hogy hány % fog megbukni.
Tehát sokaknak tényleg felesleges elkezdeni a tanulmányaikat, mert úgysem végeznek.
Oktatás minősége. Tökmindegy milyen fokozata van egy tanárnak. Van aki azért tanít az egyetemen, mert kell, amúgy csak kutatna. Az előadáson ott ül 200+ fő, a tanár mondja, nem tanítja, mondja, és lesz@rja a diákokat, a hallgató ül, hallgat, nem érti, és lesz@rja a tanárt. Mentalitás.
Persze, minek az előadás, ha csak azért van, hogy legyen? Egy könyvből felírni a táblára, végigmondani valamit én is tudok. Rávilágítani az összefüggésekre, érthetővé tenni valamit, ami bonyolult, tanítani, azt már sok előadó sem tud. Innentől onnan lopja az anyagot, ahonnét akarja.
Kérdés, honnét indult el mindez, és ez fontos kérdés. Ez már nem a szociálizmus, ahol minden évben 5000 tonna szén mellé termelünk 120 gépészt és 75 bölcsészmérnököt. Jó-e így? A tömegoktatás leveri az oktatás színvonalát, igen. Ha már a gyakorlaton is ötvenen vannak, persze amúgy is negyven lenne a létszám, csak a többi gyakvezér annyira sz@r, hogy az már minősíthetetlen, és átszivárognak az emberek. Persze, igaz, hogy ekkor legalább abból lesz csak diplomás, aki igazán elszánt, és igazán akarja a dolgot, a természetes kiválasztódás elve alapján.
Tandíjkérdés... alapból jót lehet beszélgetni róla, csak a t. politikusaink megint átvertek minket. Egyrészt ott a "ti fizetitek a csúnya egyetemisták helyett" <=> "hiszen csak 10%-ot kell fizetni!" ellentét. Meg hogy többet ér a... jó, vége már, hagyjuk, lenyelem.
A HÖOK dolgozott ki egy, az általad javasolthoz hasonló tervezetet: a rossz tanuló sokat fizet, a jó tanuló semmit, a kettő között meg arányosan stb. szóval valami értelmesebbet, benyújtották, tojtak rá. Pedig ha döntenem kell a HÖOK és az OM tapasztalata közt, hát... gondolom nem hozott volna annyi pénzt a konyhára.
Kis hozzáfűzés: a Műegyetem nem áll jól. A saját tanárunk mesélte, hogy a pénz amit az egyetem kap kb. arra elég hogy fűtsenek és legyen miből üzemelnie a WC-knek...
A tanszékek kaparnak össze mindent, hiszen bérlik a helyet az egyetemen, meg a professzorok sem szinuszikszet esznek vacsorára. Erre kell a kutatás.
És még egy kis hozzáfűzés: bizony-bizony a külföldi egyetemeken brutális tandíjak is vannak, persze nem mindenhol, de létezik olyan, hogy gazdagok egyeteme.
concret_hp: orvoshiány = agyelszívás
Büfészakok kérdése. Ez örökké megmarad, mivel az egyetemi képzés mindig kis késéssel követi az aktuális igényeket. Most retek sok mit tudom én, "kereskedelem és marketing" embert képeznek, mert van rá igény, egy ideig, utána meg nem lesz, és lesz 2 évnyi, akár többezer ember, aki munka nélkül marad, mert a helyek beteltek, az egyetemek meg késéssel reagáltak.
Az egyetlen kérdés, hogy az állam illetve az intézmények veszik-e a lapot, hogy ha nincs szükség annyi bölcsésztechnológusasszisztensre, vagy akár mérnökinfósra akkor ne is képezzünk annyit.
Tegyünk keresztbe a rendszernek. Legyünk okosak, ne bukjunk ki, és akkor igaz, hogy munka nélkül maradunk, mert senki nem számított arra, hogy az 500 főből 450 végez, de legalább rájönnek, hogy ennek sincs sok értelme. Előre hát!
Mod kreditek nálunk. Sokat mond-e:
-mikromakroökonómia, első félév, kötelező (szóró)tárgy?
-3. félévig, 10 kreditnyi GTK-s gazdaságtudományi tárgy (5 db!)?
Mondták, csak hogy meglegyen a kar óraszáma. Jófej.
[ Szerkesztve ]
Specs: Ryzen 7 5800X, 48Gb RAM, RTX 3060Ti 8Gb, Fedora Linux | Kawasaki ER-6F 2006