Hirdetés

2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 05:03:45

LOGOUT.hu

Milyen projektort és kiegészítőket javasoltok házimozi vetítés kialakításához?
Mindenképp olvasd végig ezt az összefoglalót és ha úgy érzed, hogy nem kapod meg a válaszod, akkor tedd fel a kérdésed nyugodtan!
Ami mindenképp fontos lesz tudnunk ahhoz, hogy segítsünk:
- mekkora méretű képet szeretnél vetíteni, illetve milyen távolságból néznéd azt,
- mekkora a szoba,
- van-e korlátozás arra, hogy hol helyeznéd el a projektort (plafonról, vagy asztalról esetleg a szoba másik végéből szeretnél egy polcról vetíteni),
- mennyit szeretnél rá költeni (cég esetén ha kell számla, akkor nettó vagy bruttó árról beszélünk-e?),
Mindenképp szeretném felhívni a figyelmed, hogy ez a topik kifejezetten vászonra való vetítést támogatja, így annak megléte feltétel! Továbbá fontos kihangsúlyoznom, hogy a szoba/terem megfelelően sötétíthető legyen.

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#239) gyulaipal


gyulaipal
tag

OK, és még egy kiegészítés.

Ahhoz, hogy megértsük hogyan lehet egy DLP kontrasztját "rendesen meghúzni", érteni kell még egy fogalmat: a "haszontalan fény" fogalmát (és ebből az is azonnal látszani fog, hogy miért nincsenek "képi üzemmódok" egy komoly projektorban). Ne keresse ezeket a dolgokat senki a szakirodalomban, mivel ezeket én találtam ki ... de hát ezt senki más nem írta le még (tudtommal) így nekünk kell kialakítani a közös nyelvet...

Az előzőekben láttuk, hogy MINDEN olyan fény, ami eléri a DLP chip felületét, szóródik a mikrotükrök peremén, tehát növeli a szürkeséget.

A "haszontalan fény"-nek az olyan fényt tekintem, ami eléri ugyan a DLP chip felületét, de biztosan NEM fog végül kijutni a vászonra (valamilyen okból).

Mivel a mikrotükrökön minden fény szóródik, így a "haszontalan fény" a feketeszintet (ezáltal a kontrasztot) rontja.

A kontraszt-tuning első lépése ezért mindig a "felesleges fény" mennyiségének a minimalizálása.

De mitől lesz egy fénysugár "felesleges"? Nos, ennek több oka lehet, pl.:

- olyan szögben halad, hogy biztosan el fog "akadni" a lencsében levő íriszen
- jó szögben halad ugyan, de amikor eléri a DLP chip felületét, a tükröcskék "zárva" lesznek.

Az első probléma minimalizálásához a megvilágítás kúpszögét össze kell hangolni a lencsében levő íriszen átjutó fénysugarak kúpszögével. Ezért van a legkomolyabb nagygépekben (Barco) dupla, motorral mozgatott írisz-rendszer. Egy írisz van a lencsében, egy a megvilágításban, mindkettőt motor mozgatja. A belső írisszel (némi módosítás után) a "rossz" szögben haladó fénysugarak kizárhatóak a megvilágításból, így javul a kontraszt, hiszen csökken a haszontalan fény mennyisége.

Az "időben" problémás sugarak legjobb példája a gagyi projektor, amiben van pl. "bright" képi mód. Ha van ilyen a gépben, akkor a gép zöldes-kékes képet vetít, mivel ekkor maximális időre kinyitnak a mikrotükrök a színkerék minden szegmense idején. A gond az, hogy amikor "cinema" módba tesszük a gépet, akkor max. kb. fél időre nyitnak a tükrök a zöld szegmens ideje alatt ... azaz KÉTSZER több zöld fény éri el a DMD felületét, mint amennyi (cinema módban) kijuthat a vászonra. Magyarul a DMD-t elérő zöld fény FELE a fentiek értelmében "haszontalan" fény, azaz (zöldben) ezzel meg is feleztük a kontrasztot. Erre a problémára két megoldás van:

- "színszűrős tuning". Olyan színszűrőt teszünk a fény útjába, ami lecsökkenti pl. a felesleges zöld mennyiségét. Ezután már "bright" módba tehetjük a gépet, nem lesz tiszta zöld a kép, mivel a színszűrőn csak a megfelelő mennyiségű zöld jut át. A gond az, hogy a gagyi gép bright módban szar képet vetít akkor is, ha a színek (mennyisége) amúgy egyensúlyban van. A kontrasztot így tudjuk javítani, de a kép nem lesz jobb... sajnos.

- a másik megoldás, hogy a szegmensek hosszát (és a Vidi lámpavezérléssel a szegmensenként beállított lámpa-áramot) úgy választja meg a gyártó, hogy pont egyforma mennyiségű zöld, kék és piros fény érje el a DMD felületét (a vörös szegmens hosszabb és az időtartama alatt nagyobb áram folyik a lámpán). Ezeknek a (komoly) gépeknek már kalibrálás előtt is 6500K közelében van a fehérpontja, azaz (szinte) NULLA mennyiségű "hasznontalan" fény éri el a DMD felületét. Ennek két folyománya van: a fényerő alig csökken a kalibrálástól, illetve a kontraszt sem csökken lényegesen a kalibrálástól. A dolog hátránya, hogy ha eleve sem jut át "felesleges" fény a színkeréken, akkor nincs is értelme "bright" üzemmódot csinálni a gépnek, hiszen a gép a maximális fényerejét "helyből" (gyakorlatilag: kalibrálva) eléri az egyetlen "üzemmódban" ... ami viszont így az optimális képminőségre van "hangolva".

Sajnos a gagyi gépek gyártói nem tehetik meg, hogy "üzemmódok nélküli" (azaz "helyből" jó kontrasztra optimalizált) gépet gyártsanak, mivel a tudatlan vevők azt hiszik, hogy az nagyon is jó dolog, ha egy gépnek vannak "képi üzemmódjai". Ezeket az amatőr gépeket amatőröknek gyártják, akik a katalógusban leírt baromságok alapján választanak: ha ott "több lumen" van leírva, akkor ők azt hiszik, hogy az a gép fényesebb. Azt, hogy a 6500K-re kalibrálás során a gép el fogja majd veszteni a fényerő (és a kontraszt) kb. felét, kb. senki nem érti, így ez nem is érdekel senkit. Ezek a gépek is sokkal jobbak lehetnének akkor, ha nem kellene őket "megnyomorítani" a tudatlan vevők szájíze szerint.

A komoly gépet viszont a profik veszik, őket a szabványosra kalibrált kép fényereje és kontrasztja érdekli ... emiatt (a fenti indoklás alapján) ezekben SOHA nincsenek "képi üzemmódok". Ezekben csak egyetlen "üzemmód" van ... de akkor olyan is a kép, hogy az ember csak pislog ...

Kérdések?

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.