Hirdetés

2024. június 25., kedd

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#12) bteebi válasza vicze (#10) üzenetére


bteebi
veterán

"Egyik se Model 3 kategória, hanem jóval nagyobb. Almát körtével."

Rajtad kívül ki beszélt egyértelműen a Model 3-ról?? :U Én nem. Egyszer se nem. Nézd vissza nyugodtan. ;)
A Model Y is alig több, mint 17 milla (17,9), és bár a Model 3 se kicsi (kb. 470 centis szedán - akkora, mint a kombi Mazdám), de az Y-t, ami ugye (crossover) SUV, sokan kifejezetten nagynak, tágnak mondják. A 475 centijével pedig amúgy hosszabb, mint a 468 centis, jóval nagyobb X-Trail. ;)

Egyébként a Model 3 se kicsi, de nem SUV, és nem is MPV. A fenti példákat (pl. Sorento) pedig kizárólag azért írtam, mert nekem alapvetően egy 7 személyes autó kellene. (A 3 gyerekünkkel még pont elférnénk egy sima kombiban is, de legalább néha jó lenne +1, vagy akár +2 hely.) Az meg amúgy van, vagy legalábbis volt a Model Y-ból is, bár Európába sajnos nem került :(. Mondjuk sokat szidták a 7 személyes változatát, de amúgy az a legtöbb MPV-re is igaz, hogy 7 személynek rossz. Ahhoz, hogy kényelmes legyen és némi csomagtér is maradjon, 5 méter fölötti hossz, mondjuk 505-510 centi kell. A legtöbb nagynak nevezett MPV pedig 465-480 centis.

A Ford S-Maxból az első generáció 477 centis volt (Model Y + 2 cm), a második generáció pedig 480 körüli (1st gen + 3 cm, Model Y + 5). Azért nem sokkal nagyobb.

Itthon 7 személyesnek a Teslák közül sajnos csak az Model S meg az X elérhető, azok újonnan valóban jóval drágábbak, de használtan most már 15 millió körül is vannak, ami egyébként már alig drágább, mint egy használt, viszonylag új PHEV. (De mint ahogy írtam, egyáltalán nem muszáj nekünk egy 7 személyes autó, "csak" jó lenne.)

""Vagyis nem többet, mintha ICE-t"
Többszörösét adod ki még minding, csak direkt ferdíted a számokat, hogy ne úgy tűnjön, mintha... "

Többszörösét??? Te elvileg egy értelmes ember vagy, de itt komolyan mi a f.ról beszélsz?? :F Egy "átlag jó" ICE kombi (NEM prémium! pont nemrég konfiguráltam össze 52 millióra egy EV BMW kombit), pláne mondjuk egy mild hibrid is kerül 13-16 millióba (a nem alap Mazda 6 pl. kb. 13-15 millió volt, de egy S-Max is nagyjából annyi volt). Egy PHEV S-Max pedig már 17 millánál kezdődik, de benéz 20 fölé is. Akkor mégis mennyivel olcsóbbak, mint egy "alap" Model 3/Y? :U (Amik felszereltségben már ugyanazt tudják, mint a Long Range/Performance, és sok esetben többet, mint sok konkurens.) Valóban megállja a helyét a többszörös különbség akár egy ICE-hoz képest? :U

De egy PHEV Sorento is kb. 20-23 millió volt, és az X-Trail is talán 17-20. Szóval ja, mint sokkal olcsóbb. :U

És igen, nyilván vannak érdemben drágább EV-k, pl. a fentebb is említett BMW, de akár Mercedes EQS, vagy Lucid Air, de nekem azok ugyanúgy tök irrelevánsak, mint a prémium ICE-ok. Én csak azt nézem, hogy egy fix összegért milyen autót kapok milyen tudással, és azt mennyi fenntartani. És ezekben nálam nem áll rosszul a Tesla. És tudom, hogy kb. 200k hozzá egy kilincs.

"És igen, az 50 ezer az tisztán spórolás lehetne"
Mondjuk úgy, hogy ennek a matekját több mint nehéz elhinni.
17+5+1,5 (OFF)(tárolás nélkül, az még 5 milla, így este nincs kocsi töltés olcsón)(/OFF), az 23,5. 600e az évi spórolás állításod szerint, az 39év megtérülés... az elég utópisztikus 50e havi spórolással.""

Napelemünk a napelemes pályázat keretein belül lesz, 6 kWp és 10 kWh akkumulátor, mindez 1,7 millióba kerül nekünk (amúgy meg 5-be). Ennyit még nekünk megér(t). Talán 2 évvel korábban ~10 kWp-re kaptam 5 millió fölötti ajánlatot. Na az nem érte volna meg, nem is lett. És nem egy jövőbeni esetleges (PH)EV beruházás miatt vettük-vesszük, hanem leginkább a leendő (legkésőbb jövőre) hőszivattyúnk miatt. (Meg egyébként a ház értékét is növeli.) Egy (PH/B)EV már csak a ráadás lehetne, de túlzottan nem szempont.

Most még amúgy mindig egy lakásban lakunk, és az utcán parkolnak az autóink. Az új(abb) - sajnos (nekünk) nagyon drágává váló - házunkban viszont lesz majd garázs is. Gondolom logikusan majd a teljes ház árát is adjam hozzá egy esetleges leendő új(abb) autó bekerülési költségéhez - persze szigorúan csak akkor, ha nem ICE lesz -, hogy még inkább kijöhessen az neked, hogy a büdös életben nem térül meg anyagilag nekünk az, hogy jobban, kényelmesebben fogunk élni? :U

Ahogy már írtam korábban, egy 19 éves Mazda 6-osom van (nagyon szeretem, elég tágas és kényelmes... de azért csak 19 éves), szóval jó lenne helyette egy újabb autó. Mindent belevéve persze gazdaságosabb aligha lesz leginkább a jóval magasabb vételár miatt., mert ezt még 1,25 milláért vettem 2020-ban, relatíve olcsók voltak a szervizei (és nem is volt belőle nagyon sok), csak mivel szívó benzines, ezért városban vagy 10 litert simán benyel. Szerencsére keveset megyek vele városban, de 8,5-9, télen inkább 9-9,5 liter körül így is fogyaszt, néha 10 fölött is. Nekem ez így átlagban kb. 55-60 Ft/km, és lesz sokkal drágább is, ha az OPEC meg mondjuk Irán úgy akarja. A 600 ezres spórolás pedig - mint ahogy talán többször is mondtam már - CSAK az ingázáson lenne. Amint megyek vele bárhova máshova, akkor nyílni fog az olló. (Legalábbis a Mazdámhoz képest mindenképp, de majdnem bármilyen nem BEV-hez képest is. Csak a nyílás mértéke változik.) Ha pedig nem napelemről, hanem épp pénzért töltenék otthonról, akkor 16 kWh/100 km-rel (higgadt lábú vagyok) és 70 Ft/kWh-val, tehát a rezsidémon nélküli árral számolva is megállnék kb. 10-11 Ft/km-nél. Ami minimálisan kevesebb, mint az 55-60.

""autóvásárlást nem CSAK az anyagi oldalról lehet, avagy kell nézni."
Amikor valaki megpróbálja indokolni miért költ luxus termékre. :D Nyilván ezt sokan engedhetik meg maguknak."

Egy új(abb) autó most már valóban elég nagy luxus sokaknak, de mi közel sem luxusautót vennénk, és nem is feltétlenül újat. Egy luxusautó (Rolls-Royce, Bentley) amúgy nagyjából 50 milliónál kezdődik, de egy prémium (ami <> luxus; pl. Audi, BMW) is simán lehet 30-40 milla, vagy akár több is. Nekem meg már 10 millió, egy luxusautó aljának az ötöde is nagyon sok pénz, amennyit amúgy már szintén nem szívesen adnék ki egy autóért (egyelőre nem is tudnám). De egyébként pont nem érdekel, hogy másnak ki mire futja vagy sem. Max. sajnálom azt, aki nehezen tud megélni, de megpróbálok nem irigykedni. (Pedig ahol most dolgozom, a tulajéknak nagyon sok és nagyon burzsuj autói vannak. Majdnem minden nap másmilyet lehet látni. De ez van.) Felesleges és hülyeség. Sajnos azért nekünk nem megy nagyon a szekér, de azért megyeget. Keményen megdolgoz(t)unk azért is, ami van, és azért is, ami lesz. Alkalmazott vagyok, nem pedig Kozsó. Nem keresek igazán sokat. Sőt valószínűleg annyit se, mint a korábban nálunk dolgozó kőművesek. Autó fronton jelenleg ugye a többször is említett 19 éves Mazda 6 van, meg egy 17 éves SX4. Irigykedj b+, van min. :P A kettő együtt több mint kettő (2) milliónkba fájt 3-4 éve (nem egyszerre vettük őket).

""Jelenlegi benzinár mellett, ami valószínűleg majd tovább fog nőni."
Szerencse, hogy az energia árak se nőnek, mivel miből is termeljük az energiát még minding?"

Jó Viktorunk megvédi a rezsinket! :R Ez a 2/3 egyik legfontosabb alappillére. Szilárdabb, mint az alkotmány. Nem számít, ha éhendöglünk, vagy ha diktatúra lesz, de legalább az áramszámla nem nőtt a Gyúrcsányi óta. :R

Nekünk amúgy pont lesz napelemünk, a házunk pedig nagyjából passzívház szintre van szigetelve, úgyhogy közvetlen felhasználásra - tehát energiaként - sokkal kevésbé fog minket érinteni az energiaár esetleges változása. De majd érint úgy, hogy a farhát drágább lesz, mint pár hónappal korábban a csirkemell, meg hogy annyiba fog kerülni egy vizes zsömle, mint 2 évvel azelőtt egy kiló kenyér.

Egyébként hasonlítsd össze - magánszemélyekre nézve! -, hogy hogyan változott az elmúlttízévben a háztartási energia (elektron és metán) és a folyékony szénhidrogének ára. Pont az üzemanyag ára volt sokkal inkább volatilis, ami azért vicces, mert ugye a benya az alapesetben pont hogy kondenzált fázis.

"88 milliót becsülnek a Földön, ebből jelenleg 22millió bányászható gazdaságosan(de ezen becslések óta volt több új lelőhely), de ez ugye változik az árral, ahogy olaj esetében is."

A lényeg csak annyi lett volna, hogy simán ütközhetünk a lítiummal is korlátba, vagy legalábbis gondokba, még a te számaid mellett is. Ha nem fogunk, akkor az egy jó dolog, és én alapvetően ezt támogatnám. Amúgy spec. ha 1 milliárd EV-vel számolnánk (az összes jármű 2/3-a), és 60 kiló lítiummal EV-nként (a Tesla fogalmamsincsmelyikre ezt találtam, talán az S volt), akkor az már 60 millió tonna lenne, vagyis ~3×jelenleg gazdaságos. És már az odáig vezető úton is nyilván sokkal feljebb menne a lítium ára, mint ahogy azt megtette már korábban is.

Ha az általad hozott 180k tonna és 10 millió BEV valóban helytálló, akkor egy-egy autóba talán ~15 kg lítium kerülhetett. Ez visszaszámolva átlag ~~25 kWh körüli akkumulátor lehetne, tehát nagyjából Dacia Spring (kiindulva abból, hogy az a kb. 60 kg 100 kWh-hoz elég). A BEV-ek nagy része gondolom Kínában és Kínába készül, azoknál el tudom képzelni a mini akkukat. De az számomra nem túlzottan érdekes, mert használni is szeretném az autómat, legalább néha.

""Kőolaj és földgáz viszont folyamatosan keletkezik"
Aha, akkor gondolom nyomunk egy hibernálást 10-15 millió évre hogy megint legyen olaj?"

Vajon mit jelent az a szó, hogy folyamatosan? :U Továbbra is nagy a biomassza tömeg, növények és állatok pedig többek között 387549 és 26137 éve is pusztultak el, sőt minden nap történt és történik ilyen, szóval nem csak a holnap elpusztuló kékbálna teteme számít majd bele a leendő kőolajba. De ez is olyan dolog, hogy mindig vannak/lesznek új mezők, és változik az is, hogy mi az, amit most már megéri kitermelni. Ettől függetlenül a jelenlegi formájában, vagyis a jelenlegi ütemben nem lehet majd a végtelenségig kitermelni a kőolajat, de remélhetőleg nem is fog kelleni. Alternatív energiaforrások, részben a megújulók is egyre inkább besegítenek, a valós megoldást meg majd talán a fúzió hozhatja valamikor.

"De az szintén egy illúzió, hogy minden ICE le lesz cserélve, nem hogy 10, de 50éven belül se, ha egyáltalán bármilyen csere megtörténik"

Nyilván nem lesznek teljesen lecserélve. Nem is lehetne mindenhol, vagy "csak" nem lenne értelme. De már az bőven jó, ha a személyautók legalább 2/3-a valamilyen fajta EV lesz. És lehetőleg BEV, megfelelő akkukkal és ahhoz kiépített sokkal jobb infrastruktúrával.

Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.