Üdv
A topic azért indul, hogy egy rövidesen startoló MMORPG, a Rift iránt érdeklődők számára lehetőséget adjon a PH! fórumán egyhelyre tömörülni. Nézzük a kötelező köröket, sorban.
A Rift egy havidíjas, fantasy világban játszódó MMORPG. Sok piacon lévő MMO-val ellentétben nem távol-keleti fejlesztők munkája, ami üdvözlendő (később érvelek is CSILLAG). A fejlesztő a Trion Worlds, asszem jenkik. A játék hivatalos honlapja emitten:
Február 15-21.-ig tart az utolsó open beta. Linkelném ahol tudsz regelni a bétára, de a fentebb mutatott főoldalon elég nagy betűkkel ki van írva.
Nézzük röviden miért is jó ez a cucc. A játék nagyobbrészt lopás, nem is egy helyről. Olyan, mintha minden egyes eddigi MMO-ból kivették volna azt, ami jó volt és működött, és azt összegyúrták volna. Egy részén nem átallottak fejleszteni is, a végeredmény pedig biztató.
Van 2 ellenséges fraction, ezen belül oldalanként 3 faj. A választható classok száma négy (rogue, mage, warrior, cleric), ami baromi kevésnek tűnik, és itt jön a legnagyobb csavar: minden class 7 db talentfával rendelkezik, amiből hármat kell választani. Nincs megkötés, ez nagyjából olyan, mintha WoW-ban lenne egy hunter-rogue-fury warrior kombinációd. Azt, hogy mit mivel kombinálsz, teljesen rajtad áll, ezért igen sok variáció hozható létre. Nyilván szkeptikus az ember, merthogy ennyi variációnak a nagyrésze nyilván használhatatlan. A béták alapján azonban ez nincs így, sőtmitöbb, a balance is rendben lévőnek tűnt. Sehol sem volt kiemelkedően brutáljó, vagy nagyon alulteljesítő összeállítás.
Classok itten:
[itten he]
Eddig az érdekesség, mert innentől csak azt tudnám sorolni, hogy a többi játékelem mihez hasonlít. A kezelőfelület megtévesztésig WoW. Itt viszont alapból be van építve az, ami a WoWban csak addonokkal volt elérhető: hogy szabadon lehet rakosgatni a user interface elemeit, egészen az utolsó csavarig (megint az a fíling, hogy "összeszedtünk minden jó megoldást és összegyúrtuk").
A grafika viszont NEM hasonlít a WoW-ra, rendes shaderes, csilivili engine, ahogy ez 2011-ben elvárható: szép.
A szintezés (lvl50 a max), questelés, instázás (egy party 5 fős), ahogy eddig megszokhattuk. Grindelésnek lvl30ig nem találtuk nyomát, a questek kellő számban voltak, a fejlődés nem vontatott. A beépített questhelper és a térkép viszont az eddigi legjobb, amit láttam. Ha partyban questelsz, nincs XP bünti, ha "ölj meg 20 farkast", akkor amit a haver öl azt neked is számolja, questitemet ugyanabból a hullából mind ki tudjátok venni, stb. Barátságos.
Insták: 5 fős egy party, szokásos 3 dps, 1 healer, 1 tank az általános. Az aggro kezelés kifejezetten jó (tehát nem TERA, meg nem Aion). Az instákban van trash meg boss, meglepő módon. A low instákban lévő boss encounterek meglepően jók voltak. Nem mondom, hogy Vashj-szintű tax kellett, de határozottan nem tank'n'spank. Nyamm.
Jelenlegi ismereteink szerint a játék későbbi szakaszában a content raid tevékenységgel egészül ki. Ebből csak 20 fős lesz, induláskor egy, de "very soon" mégegy, és más tervezik a következő hármat (!). Később erről is sírdogálok egy sort (KÉT CSILLAG). Juteszembe, a radirframe (aka, Grid) szintén nagyon igényes és mindent tud (aggro gain, debuff, satöbbi).
Itemek: vannak. Fehér-zöld-kék-lila. Cloth, leather, chain, plate, kis kard, nagy kard, satöbbi. Itemslotok a szokásosak. Számuk, gyakoriságuk és megszerzésük nehézsége olyan, mint a WoW-ban. Ami plusz, hogy van alul egy plusz slot, amibe tehetsz valamit (nevezzük övcsatnak), és attól függően hogy milyen széles lesz ettől az öved, annyi további extra slotod lesz, amibe gem-szerűségeket tehetsz, amik további statokat adnak.
Fegyvert lehet enchantolni.
Hamár itt tartunk, professionok. Enchanter, armorsmith, leatherworker, alkimista (potionok), weaposmith, satöbbi, szokásos. És a hozzájuk kapcsolódó gatherer szakmák: bányász, nyúzás, virágszedés, egyebek. A crafting olyan mint WoW-ban és NEM olyan, mint az Aionban (aki tudja, hogy ez miért hatalmas pozitívum, az kaphat egy ceruzás kisötöst zölddel). Viszont itt van olyan, hogy a lecraftolt cuccot szét tudod szedni, és így az alapanyag egy részét (jellemzően az olcsóbb összetevők 20-40%-át) visszakapod.
Ja: mountnak nincs szintkövetelménye, ahogy van rá pénzed, már veheted is (spórolás nélkül ez olyan lvl15 körül reális).
Most tartsunk egy kis szünetet, és tekintsük meg a játék trailerét (szerintem erős-közepes):
[itten he, azé látszik milyen profin használom a fórummotort]
Haladjunk tovább. A trailerben látott zöld izé, ami lejön fentről, az egy rift. Ez a játék névadója, a gameplay szempontjából egy fontos dolog. Van belőle kék, meg zöld, meg sárga, meg satöbbi (life, death, fire, earth, water, air, amugy ezek a mágia-school-ok is, akinek ez mond valamit). A riftek véletlenszerűen nyíló portálok, amik a területek felett megjelennek, és adott számú hullámban, adott számú mobot eresztenek ki magukból. A végén általában valami nagyobbat is. Lootot nem nagyon dobnak (csak pénzt), ellenben ha megöltük ami jött, akkor az eventben nyújtott teljesítményünk arányában rewardot kapunk. Ezek olyan tokenek, amikért geart lehet venni, és nem is rosszat. Ezen cuccok minősége nagyjából az insták dropjaival egyezik meg, tehát itt is kiegyensúlyozott a játék: eldöntheted, hogy questeléssel, riftek vadászásával, vagy instázással fejlődsz. Ahogy próbálgattuk, időben, XPben ezek kb. azonos hatékonyságú tevékenységek. Természetesen vegyítve a legjobb (ezért is van ennyire kiegyensúlyozva szerintünk): laza questelés, ha találsz riftet akkor lenyomod, ha meg összejön a party akkor leruccanunk instába.
Még pár szót a riftekről: ha megjelennek, akkor alattuk egy fix körben a táj megváltozik (map mutatja a rifteket amúgy), és lespawnol az első hullám mob. Meglátod, hogy ottan móka van, szaladsz oda hentelni. Látod közelebbről, hogy már egy 8-10 fő másik player ott aprít. Ilyenkor nem kell party-ért kiáltozni, a játék auto-joinoltat a rift alatt hentelők automatikusan létrejött raid-jébe. Zseniális és pofonegyszerű megoldás. Ha csak a végére érsz oda, kevesebb a reward, ha kemény vagy és ketten a haverral vertek be egy egész riftet, egyéb segítség nélkül, akkor több a reward.
PvP, battlegroundok: Vannak. Nagyjából ennyit tudok róluk. Itt ugye az a móka, hogy csak annyit ír ki a hostile playerről, hogy warrior. Namost az lehet valami tank, ami alig üt, de megölni nehéz, vagy lehet olyan dps karakter, hogy a fal adja másikat.
Social system: nagyon jó. A guildek szervezése példás, szépen be lehet állítani mindent, akinek arra van gusztusa. A friends list, ignore list, satöbbi mind a helyén van. A chat mintha egyenest a WoW-ból jönne, minden megszokott shortcut megy (/w, /p, satöbbi). AH is van (teljesen jó), meg városok, meg vendorok, miegyéb.
CSILLAG:
Tetszik vagy sem, az elmúlt néhány elstartolt keleti forrású MMO bizony nemkevés olyan jellegzetességet mutatott, amit a nyugati playerek gyomra nehezen vett be (grind, cutie környezet). Továbbá a jutalmazási rendszer is szar volt. Végigtolsz egy 4 órás instát, leölöd a főköcsögöt, és dob egy zöld fejest... És ezt akár 4-5 reseten keresztül.
Keleten (Korea) a grind közel sem annyira nagy gond, mint mifelénk. Arrafele be lehet tömni a playerek arcát cute karakterekkel, ingame eventekkel, meg ilyenekkel. Egy darabig. Nyugaton viszont a megújuló/folyamatosan érkező friss content biztosítja a playerek folyamatos előfizetését, mert a WoW ezt az utat fektette le. Ez kiváltható fasza PVP-vel (Aion, igaz, ott volt más gond bőven, ami kinyírta), de a nyugati player etetése alapvetően még mindig sok instát, és soksok technikás bosst igényel a highend contentben. Az addikció kialakításának legfőbb eszköze a folyamatos fejlődési lehetőség biztosítása. Vagyis (nyugati felfogás szerint) a jobb gear, az időnként kitolt level-cap. Keleten pár hall-of-fame is megteszi. Mifelénk ez kevés lesz.
Én személy szerint nagyon régóta várom már azt az MMO-t, ami nem WoW, de képes ezeknek a (nyugati) elvárásoknak megfelelni.
Ez alól egy darab kivétel van, az EVE-Online (ami más szempontból zseniális játék, de ez most mindegy).
Én úgy éreztem, hogy pl. az Aion buktában is ordas szerepe volt a megfelelő (nyugati szemmel is ütős) endgame content hiányának. Illetve ezzel párhuzamosan a katasztrofális drop-systemnek.
Továbbá. Vegyük észre, hogy ez egyirányú kompatibilitás. A content-orientált (nyugati) stílus keleten is bejön az ottaniaknak. Viszont a keleti stílus (grind, cute, pvp, hall-of-fame, “diplomácia”) sajnos eddig úgy tűnik nem nyerő nyugaton. Érdeklődve várom, hogy ezt melyik nem-blizzard fejlesztő ismeri fel elsőként. Ha egyáltalán igazam van.
KÉT CSILLAG:
Már minden a WoW-ban létező játéktechnikai elemre született jobb megoldás. Trade, PVP, BG, AH, combat system, hosszan lehetne sorolni. Mégsem bírta senki még megközelíteni sem előfizetők számában. Most hogy jobban belegondolok az egyetlen dolog amit még senki sem csinált a blizzard után, az a tier-enként és patch-enként behozott új content. És nem, két-három új insta nem minősül új contentnek. Ahogy egy plusz armor gear sem. Önmagában semmiképp. A boss-encounterek komplexitása szintén ugyanez a kategória.
De a WoW egy bizonyítottan bevált recept szerint dübörög évek óta. És vannak olyan hiányosságai, mint írtam feljebb, amiknél már szinte mindenhol találtak ki jobbat. A content-et kivéve. Ezért van ilyen érzésem, hogy ez lehet a kulcs. És ahogy a saját wowos pályafutásomat felidézem, az érzés csak tovább erősödik.
Ha a Rifthez rendes időközönként biztosítják a fejlesztők az új contentet, akkor engem megvettek. Hosszú évekre.
Nagyjából ennyi. Screenshotokkal nem terhelem a fórummotort, google képkeresőbe tessék beírni, hogy rift screenshot, lesz ott elég.
Amennyiben bétázni, avagy később élesben is játszani szeretnél, akkor célszerű olyan szervert (csak itt nem szervernek vagy realm-nek, hanem shard-nak hívják) választani, ahol a magyar playerek többsége is tömörül. Erre indult egy kezdeményezés. Ugye négy lehetőség van:
Guardians oldal (alli) PVE szerver.
Guardians oldal PVP szerver.
Defiant oldal (horda) PVE szerver.
Defiant oldal PVP szerver.
Ajánlott szerverek, ahol a többség magyar kezd:
MAGYAR PVP SZERVER A WHITEFALL
MAGYAR PVE SZERVER A STEAMPIKE
Amennyiben eldöntötted, hogy a fenti négy lehetőség közül neked melyik fekszik, szerintem jelezd itt a topicban, hogy az éles indulásra össze lehessen koordinálni a magyar népeket lehetőleg egy PVP és egy PVE szerverre.
Minket Defiant PVP-sekként a béta ideje alatt a Whitefall szerveren találsz. Van hun csatorna, ott mindig lesz valaki, aki segít.
Egy már meglévő magyar wordpress blog.
Egy freeblog és kapcsolódó Riftes klánoldala.
Egy rövidke beszámoló.
És vanegy Renegade nevű MMOs társulat, oldalukon Rift témájú igencsak nemrossz cikkekkel: beta5 összefoglaló, beta6 összefoglaló, egy körkép és egy pöpec leírás a craftolásról.
[link] Külön vannak az eu meg a US szerverek, ez egyszerűsíti a kérdést.
[ Módosította: Viktor77 ]