Szépen egymásnak feszülnek az érvek-ellenérvek, de élethelyzettől, pénztárcától, beállítottságtól függ az, hogy kinek való az e-autózás és kinek nem. Senki nem csodálkozik azon, ha valaki 4K tévét vesz Full HD helyett, gyorsabb telefont, márkásabb cipőt, és nem jön azzal, hogy "nem jön ki a matek"... Az autózás is ilyen. A belsőégésű érában sem mindenki a Dacia Dustert vette.
Nyilván ha valaki a panel nyolcadikon lakik, és nem tudna otthon tölteni, annak drága lenne az e-autó fenntartása nyilvános töltőkkel. Aki otthon tudja tölteni, sokkal olcsóbban megússza. Még akkor is, ha évi 5-10 alkalommal, hosszabb út esetén nyilvános töltőt kell igénybe venni. Belátható, hogy ha egy évben 20.000 km-ből 1.000 km-hez szükséges nyilvános töltőt használni, az nem sokat ront a költségeken.
Ha valaki egy évben kétszer megy autópályára, annak reálisan nem annyira lényeges, hogy mennyit fogyaszt az autó 130-nál. És nem bukik vele sokat, ha mondjuk csak 110-zel megy. Ha viszont kéthetente autópályázik e-autó hatótáv feletti távokat, ott már nem fogja kiadni se a matek, se az utazási idő.
Nyilván ha valakinek megfelel az alapfelszereltségű benzines modell, sokkal olcsóbban megússza az autóvásárlást. De sokan választanak jobban felszerelt változatot, automata váltóval, LED fényszóróval, stb., és akkor máris nem a 4 milliós alapmodellnél tartunk, hanem még kisebb autóknál is 6-7 milliónál. Főleg nem fair összehasonlítani egy 75 lóerős benzines alapmodell és egy 130 lovas e-autó árát... Almát a körtével tipikus esete.
Tehát mindenkinek mérlegelnie kell a saját felhasználása alapján:
• mekkora arányban tud otthon tölteni,
• éves viszonylatban mennyit használja az autót hosszabb utakra, mekkora távolságra,
• hajlandó-e fizetni felárat az e-autózás előnyeiért (pl. kisebb környezeti ártalom, jellemzően jobb menetdinamika).
És akkor ezek megválaszolásával még mindig mozgó célpontra lövünk, mert a belsőégésű motoros új autók folyamatosan drágulnak, az e-autók pedig fajlagosan egyre olcsóbbak (pl. azonos áron nagyobb hatótáv), kérdéses hosszú távon a szervizköltség (vajon az 1.0 turbó benzines is el fog menni 200.000 km-t piszkálás nélkül?), szóval összetett kérdéskör ez.
Részemről másfél éve vettem egy dízel Focust jól felextrázva 5,7 millióért, mert úgy voltam vele, az elektromosnak még adok pár évet, és nem bántam meg a döntést. 5 liter körüli átlagfogyasztásom van, nyugodtan suhanok 140-nel az autópályán, összköltségben biztosan jobb, mint az elektromos, de tudom, hogy a következő autóm pár év múlva elektromos lesz. Addigra valószínűleg jóval nagyobb lesz a választék, talán javul valamennyit a hatótáv, az árak... Aztán lehet, hogy nem az elektromos ára fog lejjebb menni, hanem a benzines fel...
Kelj fel és járjunk!