Hirdetés

2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) tupuk válasza Cifu (#41) üzenetére


tupuk
aktív tag

Na akkor erre is válaszolok.... igazából sokat gondolkodtam hogy milyen mélységben válaszoljak, vagy egyáltalán nekikezdjek-e, érdemes-e ilyen hatalmas, és fórumos keretek között rendesen nem is átbeszélhető témába belevágni. Ezek a kérdések ugyanis egyszerre erkölcsi kérdések, és világnézetet is érintenek, kurva nagy falat.

De mégis, egészen tömören próbálok reagálni, de messze nem a teljesség igényével, mert arra egyszerűen nincs időm.

Úgy általában is nem szeretek ítélkezni tőlem több ezer km-re élő emberek magánélete kapcsán, akikről még a saját szomszédaiknak és az édes jó anyjuknak sincs elég infója, nemhogy a nyilvánosságnak. Ezt ha másról nem, még magamról is tudom. Legfeljebb ostoba celebek élnek a nyilvánosság előtt (és -ért) kiteregetve mindent, 50-es IQ felett az emberek nem így működnek. Mi több pl. egy váláskor még az is bőven reális hogy maguk az érintett felek sincsenek minden infó birtokában, mert a felek még egymásnak sem mondanak el mindent, akár taktikából, akár - idealisztikus esetben - a másik óvásából, és életük végéig őrzik a titkaikat.

Szóval ez az "azt olvastam, ez az ítéletem" - féle móka nekem annyira nem jön be.

Egy. Kettő: Lila gőzöm sincs arról milyen volt Musk válása. Lehet hogy utolsó rohadt szar ember. Tényleg. Nem tudom. De az is lehet a felesége ki akarta forgatni a vagyonából, vagy legalábbis irreálisan sokat akart tőle, és ezért kényszerült Musk arra a taktikai önvédelemre amit leírtál. Nyilván egy férfitől, pláne egy dúsgazdag férfitől elvárható, hogy ha elválik, akkor tisztes anyagi támogatásban részesítse a gyerekeit, illetve az azokat tovább nevelő anyjukat. A kérdés hogy ki mennyit ért "tisztes" alatt. És ez ugyebár nagyon szubjekítv.... Van egy olyan sejtésem hogy Musk exfelesége nem a magyar átlag-élet-színvonalból indult ki :) De valószínűleg nem is az amerikai középosztályéból.

Ismét mondom: lila gőzöm sincs a részletekről, tehát minden eset játszik. És az is biztos hogy a nyilvánosság nem tud mindent, egyszerűen a magánügyek természetéből fakadóan.

Három.: vannak emberek akik 25 éves és 75 éves énje között annyi a különbség hogy öregebbek, csúnyábbak és gyengébbek lettek 50 év alatt. Ismerek én is ilyeneket, úgy maradtak ahogy voltak. És vannak olyanok akik nem bliccelték el az életüket és fejlődtek. Tehát az hogy valaki hogy viselkedett fiatalon éretlenül, az nem biztos hogy úgy is maradt. Én pl. nagyon másképp viselkednék a mai agyammal ha ismét 20 éves lehetnék, sok mindent bánok. Mondjuk drámai hibákra nem kell gondolni, de azért nem tetszik minden amit csináltam. Meg hát ki nem követett el hibákat az életében? Csak nem vagyok ezzel egyedül... Ha az a mércéje egy embernek hogy hibázott-e valaha, akkor mindenki szar alak.

Hogy maga Musk fejlődött-e morálisan vagy sem azt nem tudhatom. Azt sem hogy tényleg fasz volt-e a válásakor. De elég okos embernek tűnik, ami ugyan nem garancia a morális építkezésre, de azért az esélyt megadja rá.

Amit a 2. bekezdésedben írsz, az üzleti kavarásokról a Tesla és a SpX kapcsán.... Hát bocs, de ez végképp nem ütős érv a szememben. Mérnöki kérdésekben láthatóan nagyon jó vagy és köztiszteletnek örvendesz itt a logouton, teljesen jogosan, de ez más természetű kérdés, és amit itt felhoztál az egy "12-egytucat" kavarás-taktikázás az üzleti életben. Ebben semmi különös nincs. Ezek a biznisz világában nem hogy mindennaposak, de természetesek. Egy részük nyilván immorális, de bőven lehet és van is olyan ami a morális szűrőn is átmegy.

Ismét a saját példámat tudom felhozni amikor elég nagy felelősség nyomta a vállam egy projektért - és ezt mindenkinek aki ítélkezni akar javaslom, hogy előtte ő maga is vállaljon egyszer hasonló felelősséget. Nagyon másképp néz ki ám abból a szemszögből a világ... A fotelből meg könnyű ítélkezni. Képzeld el - én átéltem ezt - hogy benne vagy egy projektben ami már sok pénzt, időt (éveket), rengeteg munkát felemésztett. Nem csak a te időd, pénzed, munkád, de másokét is. Főleg másokét... Olyanokért akik miattad szálltak be. Már mások beleölt energiájáért, hitéért, bizalmáért is felelős vagy. És jön egy válság, ami az egész projektet bedőléssel fenyegeti. És akkor oda az egész, nem csak a te álmod dől be, de azok is elveszítik a beleölt bizalmukat, pénzüket, munkájukat akik eddig neked hittek és ezért dolgoztak neked. Viszont mindebből egy kis hazugsággal ki tudod menteni a projektet. És tudod is előre hogy azzal megmenekül a projekt. Mit választasz? Persze fekete-öves fotel-morál-szakértőként könnyű ítélkezni, de azért, na. A saját maximális morális tisztaságod a fő szempont, vagy hogy az egész félkész projektet és sok ember munkáját, pénzét, hitét megmentsd egy kis hazugság árán?
Csak a mesékben van az hogy mindig a jó és a rossz közül kell választani. A valóságban gyakran két rossz közül kell választani. Van hogy mások érdekében kell hazudni. Vannak ilyenek, nem is ritkán.

Az meg hogy egy cég hazudik a saját részvényeseinek, befektetőinek, az nem hogy gyakori, de tán nincs olyan cég a világon amelyik nem ezt csinálja. A cégek önvédelmi-túlélési természete ez. Igen, ha ez átlép egy határt, akkor már bűn. Mind morálisan, mind jogilag bűn. Bár az is biztos hogy céget - és így a befektetők pénzét - mentettek már meg ilyen hazugságokkal. A Tesla is így élt túl, ahogy sok más cég is.

Azok a cégek, amik sokra vitték, azok sokat is kockáztattak. Másképp nem lehet. Sokszor jutottak a lehetőségek határaihoz (vagy azon túl is) mert másképp nem mehetett a dolog. Ha lenne könnyű és biztos módja milliárdos cégek felépítésének, akkor minden embernek milliárdos cégei lennének.
Ha egy cég úgy dönt hogy a maximális biztonság és kényelem útját választja, akkor a fékezés-leállás, hátradőlés útját választja. Ami lehet teljesen jó és legitim is, sokan mondják is hogy oké, már akkora a cégem hogy ez így jó nekem, tetszik, szép az éves haszon is, nem akarok tovább fejlődni, szépen beállok erre a méretre.Ilyen is van, ismerek olyat aki a saját egészsége miatt fékezett be (a stressz kezdte kinyírni). Nincs ezzel baj, de aki újat akar, fejlődni annak ennél sokkal többet kell tennie.

Amúgy azok a barátai akik befektettek, azok gondolom a Paypalos haverjai voltak. Ha már moralizálunk: szerintem az internetmilliárdosok nem érdemelnek annyi pénzt amennyit kerestek-keresnek. Ahogy Bill Gates sem. Egyszerűen a világ igazságtalan, amivel sokan pórul járnak, kevesek meg jól. Az internetmilliárdosok a nyerő felén vannak annak hogy a világ igazságtalan szerkezetű, messze túl vannak fizetve. Annyira nem jók, annyit nem tesznek hozzá a világhoz amennyi pénzt kerestek. Tehát az hogy Musk pár túlfizetett netmilliárdos haverjától kölcsönkért 2-2 millió dollárt, ami egyébként nekik annyi mint neked 20 ezer forint, és ami morális alapon amúgy sem lehetett volna az ő pénzük így viszont jó célt szolgáltak, azzal nekem semmi bajom nincs. Ilyen 2 meg 20 millió dollárok az amerikai üzleti életben egyszerűen nevetséges összegek. Vannak olyan amerikai startupok, amik a nagyi dugi 5-10 millió dollárjából indultak el. Ezek csak a magyar kisemberek szeméből nézve gigantikus összegek.

A NASA-s vonalra meg végképp nem tudok mit mondani :D
Először is amit vállalt hogy "a SpaceX elég érett az ISS ellátó küldetések teljesítésére", ez igaz volt. Így is lett. Tehát eleve nincs semmi gond. De ha át is verte volna a NASA-t, azaz az amerikai államot.... könyörgöm.... az USA-nak régóta milliárd dollárokkal kéne tömködnie Muskot.... a két kezüket össze kéne tenniük az örömtől hogy valaki megteszi helyettük azt, amit nekik már évtizedek óta meg kellett volna tenniük... Most kezdjem sorolni mekkora az USA költségvetése, meg mekkora a hadseregük költségvetése? És hogy mennyit szánnak eközben progresszióra?

A világ már (több) ezer évvel előrébb tarthatna ha a progresszió erőit támogatják. Az első igazán nagy, mai értelemben is értelmezhető tudományos-technológiai forradalma az ókori Görögországban volt (Illetve erről tudunk, valószínűleg sok civilizációról nem tudunk semmit amik nyom nélkül tűntek el. A majákról pl. épp most derült ki hogy sokkal nagyobb és fejlettebb civilizáció volt mint eddig hittük). Ha nem szakad meg az, ami ott a görögöknél elkezdődött, akkor már az ük-ük-ükapáink is mobillal telefonáltak volna az elektromos helikopterjükről, meg már városok lennének a Marson, meg kutatóállomások a Jupiter és a Szaturnusz holdjain. Az átlagéletkor 100 év felett lenne, egy halom betegséget végleg megszüntettek volna, automata orvos-robotok műtenének meg 5 perc alatt, laborban fejlesztett új egészséges szervekkel pótolnák a sérült vagy csak elöregedett szerveket, már magzat-korban kiszednék a később hibát okozható géneket, és a többi, és a többi... Már itt tarthatnánk és ezen is túl, ha a progresszív embereket támogatták volna a történelem során. Ahogy azt kellett volna és kellene ma is. És ez mesze nem csak az adott emberek haszna lett volna, hanem az egész emberiségé. Bőven..... Musk átbassza NASA-t, azaz az amerikai államot? Nagyon helyes!! Tegye csak minél többször! Így is kurva kicsi támogatást kap a közösségtől, és több pénzzel jóval előrébb lenne már ő is. A progresszió erői képviselik az igazi közérdeket, tehát azokat kell előre sorolni!

Kissé messze mentem, de itt ugye világnézeti ütközések is vannak amire ki kellett térnem, és erről még rengeteget lehetne írni, amire nincs időm, de próbáltam felvillantani pár másik szempontot is.

Mindettől Musk lehet egy ócska szar ember. Tényleg. Nem ismerem személyesen, nem tudom milyen. De amiket leírtál azok alapján ítélkezni nem lehet, és azok alapján Musk épp olyan eséllyel lehet egy szent lovag is mint sötét alak.

A SpX-es csapat préseléséről már nincs erőm írni, csak annyit hogy nem kötelező ott dolgozni, aki kényelmes melóra vágyik az elmehet, vagy eleve ne is menjen oda. Pontosan lehet tudni hogy a SpX nem egy átlagos zabhegyező cég, nem átlagos ambíciói vannak és nem is átlagos a munkatempó sem. Aki nem akar részt venni egy nagy dologban, kiszállhat. Ha meg benne akar lenni akkor vállalja a nyomást.

[ Szerkesztve ]

(#52) tupuk válasza Cifu (#47) üzenetére


tupuk
aktív tag

Ne haragudj, eddig csak finoman utaltam rá, de most már kénytelen vagyok egyenesen kimondani: te kissé felületesen olvasod amit írok.
A kábeleket - mint írtam - nem csak az orrszárnyakhoz kötném, hanem a három félkör alakú bilincses tartószerkezethez is. Ez utóbbiról egy egész külön bekezdést is írtam. De nem is a részleteken kéne rágódni, pl. én is pontosan tudom hogy a lábak nem bírnák az oldalirányú erőket, stb., de hát pont ezek miatt írtam hogy:
"Ennél azért bonyolultabban képzelem az egészet csak nem akartam túl sokat írni, a részletekbe, illetve azok hiányába ne kössetek bele. De a lényege ez, csak egyszerűsítettem."

Szóval maga a csörlős elfektetés alapelve érdekelt volna hogy működne-e (a részletek kellő kidolgozásával), bár már ez sem érdekel annyira mert időközben meggyőztem magam hogy igen: működne :)

A Von Braun-féle képet köszönöm, ismerem jól, én is sokat nézegettem már, próbáltam tanulni tőle. Bár eddig azt hittem ez is egy elfektetési ábra, de ezek szerint felállítási :) Von Braun az űrhajó testére akarta szerelni az a segéd-póznát, amit én külön a gép mellé helyeznék, de végső soron hasonló a két logika.

Ami a Bigelow felfújható blokkjait illeti: szerintem te is érzed hogy nem írtál igazán semmi olyat ami erős érv lenne a használatuk mellett. Persze úgy általában tök jópofák, de ahol egy vagy több BFS van már, ott egyszerűen nincs hozzáadott értékük, nem adnak annyi előnyt amennyit az áruk súlyban.

Amikor a BFS-ek leszállnak a Marson akkor már a BFS-ek is létező technológiák lesznek, tehát az az előny hogy a Bigelow cuccai már ma is léteznek, az elvész. Más előnyüket nem látom. Oké, van 10 méteres verzió is (én a wikiről lestem le az adatokat tegnap, a B330-as jelű egységet, ott a 6,7 métert említették). A 10 méteres nyilván még nehezebb.... És egy méterrel nagyobb átmérőt adnak mint a BFS, miközben a BFS ugye egy 18-20 emelet magasságú épület méretű és egy egységes belső teret nyújtó hatalmas nagy tömb. Azaz olyan nagy igény sem lesz szerintem még több helyre, illetve ha mégis, akkor másodlagos helyszínnek, vagy külön "munkahelynek", kísérleti zöldháznak/farmnak, üzemanyag-gyárnak, vagy bármire, be lehet fogni a többi BFS-t is.

Jó cucc ez a Bigelow-kamra, a Holdon vagy a világűrben jól fog jönni, de a Marson indokolatlan. Az a 20+ tonna kell majd fontosabb dolgokra. Egyelőre kitartok a saját verzióm mellett, de örömmel fogadok más ötletet ha van jobb, realisztikus, előrelépést jelentő, és nem túl drága.

(#53) llax válasza tupuk (#45) üzenetére


llax
senior tag

"csak épp arra nem kapok választ ami annyira, de annyira érdekelne"

Ez már egy olyan részletkérdés, amire szerintem jelen pillanatban még az illetékesek sem tudnának választ adni. Ha esetleg ötletként fel is merült a BFS "elfektetése", azzal szerintem komolyabban nem foglalkoznak. Nagyon "törékenyek" a rakéta fokozatok, vízszintesen megfelelő keretbe kell azokat fektetni, felállításuk-lefektetésük csak több ponton alátámasztva lehetséges. Még úgy is, hogy (üresen) egyébként nagyon könnyűek a méretükhöz képest. Korábban olyanok is készültek - pl.régebbi Atlas verziók -, amik még a saját tömegüket sem "bírták" el, a ma használt rakéták ennél szilárdabbak, de jelentősebb erőhatásokat továbbra is csak túlnyomás alatt viselnek el.

Én nem szaladnék ennyire előre. A sci-fi soha nem volt a kedvencen :)
Könnyen szállítható és elegendően nagy méretű lakótérnek jelenleg én is csak a Bigelow felfújható egységeit tudom elképzelni. Azon legalább komolyan dolgoznak, tesztelték korábban is és jelenleg az ISS-en is tesztelik. Az már több, mint CGI... A technológia adott, már csak elegendően nagy méretben kell elkészíteni.

(#54) Cifu


Cifu
nagyúr

Szóval ez az "azt olvastam, ez az ítéletem" - féle móka nekem annyira nem jön be.

Akkor kicsit másik oldalról: Musk twitterüzenetei és jövőképei viszont gondolom igen. ;)

Mint említettem, nem vitatom el a SpaceX érdemeit, messze nem, sikerült alaposan felrázniuk a hordozórakéták piacát, és ez vitán felül Musk érdeme is. Utólag mókás vagy szomorú, hogy a Rocketplane Kistler anno a SpaceX mellett úgy nyerte meg a COTS / CRS tendert, hogy ők teljesen újrafelhasználható rakétákat terveztek, míg a SpaceX (akkor még hivatalosan) nem. Ha a Rocketplane Kistler össze tudott volna kalapozni 500 millió dollárt (ekkora önrészt követelt meg a NASA), akkor lehet, hogy teljesen másképpen nézne ki a hordozórakéta piac, mint ma. De Walter Kistler és Bob Citron nem volt olyan ügyes üzletember, mint Elon Musk. A Rocketplane Kistler kiesett, a SpaceX meg a mennybe ment.

Ami viszont számomra picit kiakasztó, az a Musk által vetített kép, amit magáról is kiállít (gondolom senkinek sem újdonság, hogy mennyire exhibicionista), sokak számára vonzó, a mögötte lévő sötét, de legalábbis szürke tartományba eső dolgok meg mintha meg se történtek volna.

Egyébként két éve írtam egy kicsit bővebben Elon Muskról és a SpaceX előéletéről, lásd erre.

De az is lehet a felesége ki akarta forgatni a vagyonából, vagy legalábbis irreálisan sokat akart tőle, és ezért kényszerült Musk arra a taktikai önvédelemre amit leírtál.

Akkor már Talulah Riley-vel járt, és az ex-felesége elég határozottan ki akart állni az őt (és gyermekeit) illető vagyonért. Tessék, itt leírta a saját verzióját, érdemes elolvasni. Anno volt egy blogja, ahol végigkövette a válás eseményeit, sajnos most már nem elérhető (vagy legalábbis nem találom). Maradjunk annyiban, hogy nem a Musk fele vagyonát kérte, de egy tisztes részt belőle ( erről itt lehet olvasni ). Musk pedig nem éppen szép módszerekkel igyekezett kibújni ez alól.

Csak úgy mellesleg, Riley két évvel 2010-ben kötött házasságuk után 4,5 millió dollár bánatpénzzel vált el Musktól, majd újraházasodtak 2013-ban, és 2016-ban megint elváltak - akkor 16 millió dollárral távozott a "kasszától".

Hogy maga Musk fejlődött-e morálisan vagy sem azt nem tudhatom. Azt sem hogy tényleg fasz volt-e a válásakor. De elég okos embernek tűnik, ami ugyan nem garancia a morális építkezésre, de azért az esélyt megadja rá.

Akkor légy szíves olvasd el a fentieket, meg a belinkelt oldalakat. ;)
Hidd el, elég alaposan utánajártam a témának, nem csak egy oldalról, több oldalról.

Ezek alapján írtam azt, amit.

Ezek a biznisz világában nem hogy mindennaposak, de természetesek. Egy részük nyilván immorális, de bőven lehet és van is olyan ami a morális szűrőn is átmegy.

Ettől még a szememben az ilyen húzások minimum megkérdőjelezhetőek. Tudod ez az a kategória, hogy amikor tőled lopnak, akkor micsoda szemét a világ, ha meg te lopsz, akkor meg megrántod a vállad, hogy hát mindenki ezt csinálja. Ja, ok.

Én leírom azt is, amikor az SLS és az Orion programokra a NASA minimum megkérdőjelezhetően kidob 20+ milliárd dollárt (de a végén az első indításig lehet összejön a 30 milliárd is), meg azt, hogy az Enyergia az 1990-es években a Proton-K indítások bevételeinek 40%-áért volt hajlandó csak Blok-DM (harmadik) fokozatot adni, mert tudták, hogy a kereskedelmi indításokhoz a Hrunyicsevi gyáregységnek szüksége van rá, és nincs alternatívája. Akkor a SpaceX viselt dolgairól miért is kellene csendben maradnom? :F

A kábeleket - mint írtam - nem csak az orrszárnyakhoz kötném, hanem a három félkör alakú bilincses tartószerkezethez is.

Én pedig a reggeli szűkös időben (közben a párom már felettem állt, mert indulnánk az anyóshoz :D) ki is fejtettem hogy az adott esetben feltehetően eleve a testen lennének megfelelő rögzítési pontok. Nem írtam le mellé, hogy emiatt a bilincseket mellőzni lehetne, de gondoltam ez így érthető gondolatpárosítás lesz. :)

Bár eddig azt hittem ez is egy elfektetési ábra, de ezek szerint felállítási

Felállítási, hiszen szárnyakkal, repülőgépként szálltak volna le, aztán a szárnyakat leszerelik (ott vannak a Mars felszínén, mellettük), és "talpraállítják" a rakétatestet a visszatéréshez.

Ami a Bigelow felfújható blokkjait illeti: szerintem te is érzed hogy nem írtál igazán semmi olyat ami erős érv lenne a használatuk mellett.

De, én két opciót vázoltam fel: ha a BFS már nem száll többet fel, akkor a BFS-t lehet "bázisnak" használni, hajtóanyagtartályokat élettérré átminősíteni, és így tovább. De pláne az első időben miért pazaroljunk erre BFS-eket? A Bigelow féle modulok hatékonyan felhasználhatóak, ki vannak fejlesztve, meglévő technológia. Ezekből lehetne az első tartós személyzet otthona, és a személyszállító BFS-ek visszaindulhatnak a Földre...

Amikor a BFS-ek leszállnak a Marson akkor már a BFS-ek is létező technológiák lesznek, tehát az az előny hogy a Bigelow cuccai már ma is léteznek, az elvész.

Lásd fent. A BFS eredendően nem Mars-bázisnak lett tervezve. Fel lehet használni ilyen célból az első időben, de ha kéznél van egy technológia, amit erre fel lehet használni, akkor miért ne éljenek vele?

Jó cucc ez a Bigelow-kamra, a Holdon vagy a világűrben jól fog jönni, de a Marson indokolatlan.

:F
Lakótér, munkatér indokolatlan? :F

Az a 20+ tonna kell majd fontosabb dolgokra. Egyelőre kitartok a saját verzióm mellett, de örömmel fogadok más ötletet ha van jobb, realisztikus, előrelépést jelentő, és nem túl drága.

Na ez az a kategória, amire köpni-nyelni nem tudok. :DDD
Sem neked, sem nekem nem lesz közünk ahhoz, hogy mire kell majd adott esetben a Mars-ra szállított hasznos tömeg. Koncepciókat lehet felhozni, hogy melyiknek van létjogosultsága és melyiknek nincs, de ettől még elutasítani egy életképes koncepciót azért, mert neked a sajátod tetszik, hátőizé... :C

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#55) tupuk válasza Cifu (#54) üzenetére


tupuk
aktív tag

Nagyon nem szívesen írom ezt le, mert hát szar így befejezni, de így nem látom az értelmét a beszélgetésnek. Már nem csak egy-egy szavam vagy rövidebb bekezdésem nézed egyszerűen levegőnek, hanem fél kommentnyi írásaim. Az ellenérveket meg gúnyos szmájlikkal pótolod.

A Bigelow témáról a 45-ös számú kommentemben vagy 5-6 bekezdésen át írtam jó hosszan, aztán az 52-es számúban még legalább 10 sornyit. Sok mindent lehet rám mondani, de hogy nincsenek érveim, nem fogalmaztam meg jó alaposan konkrét, kézzelfogható állításokat (amik lehetnek hülyeségek is persze, de léteznek, ezt csak nem lehet tagadni), na ezt nem.

Ezek után minderre egy darab konkrét ellenérvet kapok: "de ha kéznél van egy technológia, amit erre fel lehet használni, akkor miért ne éljenek vele?"
Leírtam hogy miért ne?
Nagyon-nagyon alaposan leírtam.
Akkor miért van levegőnek nézve?
Minek írjak ha átnézel rajta?

Mindezt úgy hogy az előző kommentemben is már kénytelen voltam szóvá tenni hogy mintha átsiklanál a mondataimon..
Aztán meg fokozod is:
- "Lakótér, munkatér indokolatlan? :F" (Hol is írtam én ilyet??)
- "Na ez az a kategória, amire köpni-nyelni nem tudok. :DDD" (Én se...)

Továbbra is érdeklődéssel fogom olvasni a cikkeid, elismerem az érdemeid a témában, de azért hogy folyamatosan levegőnek nézd amit írok (ellenben olyanra kérdezz vissza amit nem írtam), hát ezért nincs értelme írnom neked. Kár pedig mert a téma a szívem csücske, de ha nem megy akkor nem megy.

(#56) kenwood válasza Fred23 (#4) üzenetére


kenwood
veterán

eletbiztositast kell kotni,es akkor csak jol johet ki az asszon' a dologbol :DDD

Mi kell az alaplapba? Procibol egy, Rambo 2. <> Egyetlen vizmolekulaban tobb hidrogen atom van,mint ahany csillag az egesz naprendszerben

(#57) llax


llax
senior tag

Cifu!

Te találkoztál olyan információkkal, ami szerint az első F9 B5-ök 1. fokozatai továbbra is csak kétszer repülnek? Semmi hivatalos infóval nem találkoztam, de a ma másodszor indult B1048 kapcsán emlegetik, hogy ez lesz az első, ami harmadszor is repülni fog, de többen (reddit) ebben is kételkednek. Ha ebből valami is igaz, akkor viszont tényleg van némi booster hiány (talán a COPV 2.0-ra várva lassult le a gyártás?).

(#58) Cifu válasza llax (#57) üzenetére


Cifu
nagyúr

A SpaceX nem nagyon mond semmit e téren. Annyit tudunk, hogy a Block 4-esig tartó indításoknál a Merlin-1D(+) hajtóművek turbopumpáiban repedéseket találtak, ez volt az alapvető oka annak, hogy a korábbi (Block 3 és Block 4) Core fokozatok esetében nem is próbálkoztak a 2-nél több újrafelhasználással.

A Block 5 állítólag előrelépés lesz ebben, de feltehetően legalábbis az első időkben továbbra is folyamatosan szét kell szerelni a hajtóműveket, hogy meggyőződjenek arról, hogy a hajtóművek bírják a strapát.

Innen a saját megfigyelésem / véleményem: Amennyire tudjuk, a már repült fokozatok nem utaznak vissza Texasba, hogy összeszerelve komplett hajtóműtesztet hajtsanak végre rajtuk. Szóval feltehetően nem a fokozattal / hajtóanyag-rendszerrel van a probléma...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#59) llax válasza Cifu (#58) üzenetére


llax
senior tag

Ez a repedéses dolog viszonylag régi, azt hittem, ezen már túlléptek. Itt (is) mutatkozik egy óriási haszna a fokozatok visszahozásának, az esetleges problémák nem csak egy nagy tűzijáték után jönnek a felszínre, hanem akár hamarabb is. Jelenleg talán a világ talán legmegbízhatóbb hajtóműve a Merlin, az F9 korszaktól 638 (+ 9 fél) bevetés, egyetlen, nem végzetes hibával.
Mondjuk az már nagy előrelépés, hogy nem utaztatják annyit a boostereket, de még mindig sok a két indítás között eltelt idő. Végül is ez kövezné ki az utat a BFR előtt, ezért is lenne fontos elérni a sokkal gyorsabb újrahasznosítást.

A boosterek útjait többen követik, így lehet tudni, mennyi áll rendelkezésre. Eredetileg az év második felére is sok indítás volt tervezve, a jelenleg alaposan megritkított naptárhoz már bőven utolérték magukat, de a korábbi sokkal több indítás az nem menne. Ugye kettőt kapásból félre kellett tenni, az B1050-et az EELV adapter, a B1051-et a Dragon 2 illesztése miatt, ezekkel 2-3 hónapos időtartamra legalább 4 indítás lehetett volna, méghozzá pont abban az időszakban (aug.-okt.), amit korábban emlegettem, hogy csak havi 1-1 indítás maradt. Ha innét nézzük, nincsenek nagyon lemaradva a gyártással, inkább a gyártás tervezett "felpörgetése" az, ami elmaradt, így nagy kiesés, hogy 2 darab, rég elkészült példányt is "félretettek". (Viszont ez jó előre látható volt, ezért tekinthető hiánynak.)

Ami jelenleg rendelkezésre áll: B1047 és B1049, ezek egyszer már repültek (és talán a B1048). B1050 és B1051 már lekötve. B1052 és B1053 McGregorban tesztelve, mehetnek az indítás helyére. A B1054 a cikkedben is látható, annak hajtóművei előtt tartotta a mondókáját Musk, az utána ment McGregorba. Ebből nem lesz januári FH (Arabsat-6) indítás sem (ha nagyon összekapnák magukat, a B1055 FH core lenne, akkor talán az esélye meglenne...).
Ebben csak az az érdekes, hogy ami itt "kevés" (~6 bevethető 1. fokozat) az mások számára még álomnak is túl szép lenne :)

(#60) Dare2Live


Dare2Live
nagyúr

Látványosakat pöfékel lefelé jövet így északa. [link]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#61) Cifu válasza llax (#59) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ez a repedéses dolog viszonylag régi, azt hittem, ezen már túlléptek.

Más indokról nem tudok. A COPV terén ugyebár ott tartunk, hogy az első Block 5-ösök állítólag régi COPV-al készültek. Szóval sok a kérdőjel, a SpaceX meg nem igyekszik ezekre választ adni... :F

Jelenleg talán a világ talán legmegbízhatóbb hajtóműve a Merlin, az F9 korszaktól 638 (+ 9 fél) bevetés, egyetlen, nem végzetes hibával.

Szerintem azért az RD-107A/-108A még jobban áll. :)

Végül is ez kövezné ki az utat a BFR előtt, ezért is lenne fontos elérni a sokkal gyorsabb újrahasznosítást.

Egen, de ehhez kell a biztonsági tényező, hogy nem lesznek anomáliák az újrafelhasználás terén. Nagyon sajnálom, hogy a SpaceX üres, semmitmondó információkat oszt csak meg ezzel kapcsolatban. :(

Mérvadó, hogy az ArianeSpace eleve úgy készül, hogy 5-nél többször nem fog újrafelhasználni első fokozatot a jelenlegi tervek szerint. A tapasztalataik szerint nagyjából ennyit lehet elvárni a jelenleg megvalósítható hajtóművekkel. A Blue Origin ha jól rémlik 10 indításra tervezi a Be-4-et.

Szigorúan saját vélemény, de csodálkoznék, ha egy-egy BFR / BFS 5-10 alkalomnál többször lenne újra hasznosítható. Ez egyébként csak azért elgondolkoztató, mert ugye űrugrásra épülő távolsági járatokban gondolkoznak - állítólag.

Ami jelenleg rendelkezésre áll: B1047 és B1049, ezek egyszer már repültek (és talán a B1048). B1050 és B1051 már lekötve. B1052 és B1053 McGregorban tesztelve, mehetnek az indítás helyére.

A B1046-ost miért nem sorolod ide? :F
A hangárban Musk és Maezawa bejelentésekor legalább két kész vagy legalábbis közel kész Core fokozatot látunk. (B1055? és B1056?).

Így szerintem ha feszített tempóban is, de meglehet a januári FH indítás. Persze én is úgy gondolom, hogy inkább február / március lesz belőle... :P

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#62) llax válasza Cifu (#61) üzenetére


llax
senior tag

"az első Block 5-ösök állítólag régi COPV-al készültek"

A B1051-ben már minden hír szerint a 2.0 verzió van.

"Szerintem azért az RD-107A/-108A még jobban áll."

Ez igaz :) (csakis az "A" változatokra) Talán 700 darabnál járnak? (ha jól számoltam... ott a felsőbb fokozatokkal szokott gond lenni)

"Mérvadó, hogy az ArianeSpace eleve úgy készül, hogy 5-nél többször nem fog újrafelhasználni első fokozatot a jelenlegi tervek szerint."

Ennek várjuk ki a végét. Előbb legalább egyet, egyszer használjanak újra :) Az nagyon odébb van. A közeli jövőben egyedül a Blue Origin esetén láthatunk valamit. Még akár a BFR első tesztrepülése is megelőzheti őket.

"Szigorúan saját vélemény, de csodálkoznék, ha egy-egy BFR / BFS 5-10 alkalomnál többször lenne újra hasznosítható. Ez egyébként csak azért elgondolkoztató, mert ugye űrugrásra épülő távolsági járatokban gondolkoznak - állítólag."

Mindegy honnét nézzük, ez a földi személyszállítós dolog valahogy nem nagyon akar összeállni.
Nekem pl a BFS ablakai sem tetszenek, még tized annyi ablakfelület is jelentős tömeggel "büntet" (erősebbeknek kell lenniük egy utasszállítóénál)...
Aztán ott a gyorsulás: ha ballisztikus pályára indul, nem lehet a végletekig mérsékelni, egyszerű polgári utasszállításra perceken át tartó, min. 2G terhelés nem túl szerencsés... (+ üléshelyzet, övek, tárgyak az utastérben, stb...)

"A B1046-ost miért nem sorolod ide?"

Az már 2x repült. Több helyen is max. 2 útról beszélgetnek az első néhány B5 kapcsán. Ezek szerint a B1047-nek van még egy útja, állítólag a B1048-nak egy 3. útja is lehet.

"A hangárban Musk és Maezawa bejelentésekor legalább két kész vagy legalábbis közel kész Core fokozatot látunk."

A B1054 hajtóművei előtt áll Musk. Ami mellettük van, annál gyanúsan fehér az interstage... Az vagy B3/B4, vagy valami más, pl. FH core van készülőben :)

(#63) llax válasza Cifu (#61) üzenetére


llax
senior tag

"A B1046-ost miért nem sorolod ide? :F"

Vagy mégis soroljuk oda? :) Egyre inkább úgy néz ki, hogy egy hónap múlva az viszi az SSO-A műholdjait. Bár a példány nincs megerősítve, csak arról beszélnek, hogy ez a küldetés megy harmadjára használt fokozattal. 2x repült B5 csak kettő van, a B1048 nem túl régen repült, a B1046-ot eddig ugyan Floridában használták, de tett egy látogatást McGregor-ban.

(#64) ONEFREE


ONEFREE
aktív tag

Szerintem amíg nem változik a meghajtás addig játék a betűkkel ez az álom.

(#65) syC


syC
addikt

Imádom ezt a faszit, amiért a fölösleges energiáit ilyen őrültségekbe fekteti... :)

(#66) llax válasza ONEFREE (#64) üzenetére


llax
senior tag

A közeli jövőben nem fog változni a meghajtás. Nagy tömegű űrjármű gyors és nagymértékű sebességváltoztatására évtizedekig biztosan maradnak a jó öreg kémiai hajtóművek.

Ugyan léteznek a maguk nemében nagyon hatékony hajtóművek (ion, plazma), egyre nagyobb számban használják is azokat, de minden, ami nem kémiai vagy nukleáris, azok elektromos teljesítményigénye akkora, hogy jelenleg (és talán sokáig) csak nagyon kicsi tolóerő igény esetén tűnik értelmes választásnak. A kisebb kémiai hajtóművekkel összemérhető tolóerőhöz négyzetkilométer nagyságrendű napelem, vagy atomreaktor kellene nekik.
A világ összes legyártott/laborban működő (talán több száz) ilyen "egzotikus" hajtóművének együttes tolóereje nincs akkora, mint pl. A Falcon 9 (a 9+1-ből) egyetlen Merlin hajtóművéé (ami nem is tartozik a nagyobb hajtóművek közé).

(#67) ONEFREE válasza llax (#66) üzenetére


ONEFREE
aktív tag

Tudom, hogy igazad van.

(#68) llax


llax
senior tag

Mi jött ki tegnap a gyárból és indult McGregor irányába? :)

(#69) #58682368


#58682368
törölt tag

Brutáljól néz ki ez a rakéta!

(#70) llax


llax
senior tag

Reszkess ULA, az F9-re meglett a cat.3 minősítés :)

[ Szerkesztve ]

(#71) llax


llax
senior tag
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.