Hirdetés

2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) consono válasza bkercso (#50) üzenetére


consono
nagyúr

Ez körülbelül ugyan az, mint a régi hajósok skorbutja volt. Csúnya ilyent mondani, de áltozatok nélkül nincs haladás.Biztos vagyok benne, hogy így sem lesz hiány önkéntesekben, akik az első útra jelentkeznek.

Van a BFR-nek azért egy sötétebb oldala is: gyakorlatilag egy órán belül egy komplett zászlóaljnyi katonát le lehet dobni bárhol a földön...

"In God we trust. All others must bring data"

(#52) Cifu válasza consono (#51) üzenetére


Cifu
nagyúr

gyakorlatilag egy órán belül egy komplett zászlóaljnyi katonát le lehet dobni bárhol a földön...

Olyan helyen életképes az elképzelés, ahol nincs legalább középkomoly légvédelem. Csakhogy olyan helyre meg feltehetően bőven belefér, hogy a légierő / tengerészgyalogság reakcióidejével reagáljanak...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#53) MCGaiwer válasza schawo (#49) üzenetére


MCGaiwer
addikt

mondjuk még mindig előbb lesz realitás, mint a hyperloop... ;]

Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó

(#54) fornettisuti


fornettisuti
veterán

Google play: Space Frontier

iPhone 13 - Apple Watch Series 7 - LG 65” QNED - Ryzen7 5800X - MSI RTX 3070 - 32GB Kingston HyperX Predator - 34" Iiyama - Redragon Surara Pro - A4Tech X7 - Voopoo Argus MT - Voopoo Argus Pod

(#55) consono válasza Cifu (#52) üzenetére


consono
nagyúr

Ez mondjuk igaz :)

"In God we trust. All others must bring data"

(#56) schawo válasza Cifu (#52) üzenetére


schawo
titán

Igen, egy ilyen manőverezésre képtelen eszközzel katonákat szállítani egyenesen öngyilkosság. Ráadásul kiépített fogadóállás kell a leszálláshoz, amire a megtámadott felet külön meg kell kérni, hogy legyen oly kedves, és biztosítson má' valamit, hogy ne biowarhead legyen szegény katonákból.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#57) ddekany válasza rudi (#47) üzenetére


ddekany
veterán

Nekem főleg azért hangzik "furcsán" a 7 év, mert azzal még közel sincs kész a dolog, hogy odaszállítanak embereket. Ott fel kell építeni egy telepet, életben kell tartani őket évekig. Lehet, hogy csak nincs körülötte hírverés, de kik azok akik dolgoznak konkrétan(!) azokon a dolgokon amiket 5 ill. 7 év múlva odavisznek. Szóval az gondolnám nem túlzott optimizmusról van szó, hanem valamiért PR szempontból ezt gondolják jónak, hogy olyat mondanak, amiről tudják, hogy nem úgy lesz... Persze, ne legyen igazam.

(#58) schawo válasza ddekany (#57) üzenetére


schawo
titán

Pedig arról is szó volt.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#59) vzozo válasza tomazin (#7) üzenetére


vzozo
senior tag

csak én érzem gáznak ezt a névválasztást?

BFR = Big Falcon Rocket

Nemde...? :))

[ Szerkesztve ]

(#60) DjFlanker


DjFlanker
aktív tag

Nekem az időpontokkal és a gazdaságossággal vannak fenntartásaim, de hajrá, cáfoljon rám :)

Zaj/por terhelésnek mekkora lehet egy fel és leszállás a London-New York távon? Mert sanszos hogy a kilövő/fogadóállomást messze kell rakni a várostól/lakott területtől. New York esetén tengeri platformot el tudok képzelni

Jó pilóta alagútban nem katapultál

(#61) Venyera7


Venyera7
senior tag

Miért ne használhatnák ki földi közlekedésre is?

Ekkora gyorsulást milyen ember fog elviselni? Nem hiába nincs ilyen közlekedés...

(#62) User64476 válasza Venyera7 (#61) üzenetére


User64476
őstag

Nem baj, hantázzunk minél nagyobbat, tele is szalad velünk a sajtó.

(#63) schawo válasza Venyera7 (#61) üzenetére


schawo
titán

A 2g-s gyorsulást ki fogja elviselni? Bárki. Ez nem az Apollo küldetés lesz, ahol a hatalmas, holdkerülő sebességet kellett elégetni a légkörben 4-5g-vel.

5 percnyi 2g-s gyorsulás, 20-50-percnyi súlytalanság, és megint 5 percnyi 2g-s lassulás lesz az egész út. Bármelyik nagymama gond nélkül elviseli.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#64) RozogA87


RozogA87
tag

Ha 150 tonnát fog felvinni Föld körüli pályára akkor nem sokkal lesz jobb mint a Saturn V volt '69-ben. (135 tonna)
Igazán nagy durranás egy olyan űrjármű lenne ami legalább 120000 tonnát visz fel geostacionárius pályára. Akkor elhinném hogy Musk zseni.:D

Az intelligens emberek hajlamosabbak a mentális betegségekre. Állítják a hangok a fejemben.

(#65) schawo válasza RozogA87 (#64) üzenetére


schawo
titán

Igen, a Saturn fel tudott vinni ennyit úgy, hogy az egész járgány megsemmisült a nagy felhordásban. Itt a nagy szám az, hogy ez felvisz 150 tonnát, majd az egész jargány minden darabja még vissza is jön.

legalább 120000 tonnát
Ez a szám most itt mi? Még a nagyságrendet se találtad el. 120000 tonna? Minek hordjon fel egész hegyeket valaki???

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#66) ddekany válasza schawo (#58) üzenetére


ddekany
veterán

Amikor azt mondod, hogy volt róla szó, ha a mostani előadásban odarakott pár képre gondolsz, az nem sokat ér. Konkrétan melyik cégek foglalkozik ezzel a vetülettel, hogy állnak vele? Nem tudom, mert egyenlőre kb. semmit nem láttam/olvastam erről. Ami gyanús, ha ilyen közeli dátumokról komolyan beszélnének.

(#67) RozogA87 válasza schawo (#65) üzenetére


RozogA87
tag

1.: Nem kell mindent komolyan venni, amit írok. Ezt az emoticonnal is próbáltam kifejezni a mondat végén. Értsd: sarcasm on.
2.: 120000 tonna nem egy "egész hegy" az egy nagyobbacska hajó tömege.

Az intelligens emberek hajlamosabbak a mentális betegségekre. Állítják a hangok a fejemben.

(#68) Lacok válasza Venyera7 (#61) üzenetére


Lacok
őstag

Az első próbaút során ki fog derülni, hogy kibirja e a szervezet. ;]

"Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum"

(#69) Lacok válasza vzozo (#59) üzenetére


Lacok
őstag

Vagy Big Fearsome Rocket.

"Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum"

(#70) gargoyl79


gargoyl79
csendes tag

AZ Oroszoknak ha jól tudom ugyanekkora hasznos teherbírású rakétájuk már pár évtizede megvan/volt.
Az energija nevű teherhajó.
Csak a Szovjetúnió összeomlásával ez is leállt (sajnos).

(#71) gargoyl79 válasza RozogA87 (#64) üzenetére


gargoyl79
csendes tag

Nem csak a fellőhető hasznos teherről szól a műsor.
Fontos tényező a hasznos tömeg és a rakétatömeg aránya.
És mivel az utóbbi tömegének kb 80% át hajtóanyag teszi ki ennek pedig szintén kb a 80% a oxigén,így elég drága minden egyes kilót feljuttatni .
Ezer dollár alá kéne mennie az egy kiló hasznos tömeg költségének.

(#72) RozogA87 válasza gargoyl79 (#71) üzenetére


RozogA87
tag

Inkább 90% az a 80. Csak mert az Ariane IV vagy az V (arra már nem emlékszem) Rakéta 480 tonna, abból 430 az üzemanyag.

[ Szerkesztve ]

Az intelligens emberek hajlamosabbak a mentális betegségekre. Állítják a hangok a fejemben.

(#73) bkercso válasza RozogA87 (#72) üzenetére


bkercso
nagyúr

Tönkretesszük a légkört! Ide kellene vontatni egy aszteroidát, és annál fogva felhúzni a dolgokat! Ehhez persze kellene fejleszteni olyan kötelet, ami bírlya. :))

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#74) EmberXY válasza schawo (#63) üzenetére


EmberXY
addikt

Az utazósebessége mennyi lenne kb? Vagy súlytalanságban lesz?

[ Szerkesztve ]

Up the Irons!

(#75) schawo válasza EmberXY (#74) üzenetére


schawo
titán

Az utazósebesség nem értelmezhető, folyamatosan változik, ballisztikus pálya, tehát teljes súlytalanság.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#76) RozogA87 válasza bkercso (#73) üzenetére


RozogA87
tag

Ahhhhhaaaa!:-)

Az intelligens emberek hajlamosabbak a mentális betegségekre. Állítják a hangok a fejemben.

(#77) EmberXY válasza schawo (#75) üzenetére


EmberXY
addikt

És a súlytalanság az nem okozhat problémákat egy átlagembernél? Úgy tudom, hogy másként viselkedik a szervezet, testnedvek, stb, ez nem lehet gond?

Up the Irons!

(#78) schawo válasza EmberXY (#77) üzenetére


schawo
titán

1 óra alatt? á

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#79) tupuk válasza ddekany (#57) üzenetére


tupuk
aktív tag

A marsi bázis felépítése nem akkora kihívás mint az odarepülés. Ma is vannak bázisok pl. az Antarktiszon, a marsi bázisnak annyival kell azoknál fejlettebbnek lennie hogy hermetikusan teljesen zártnak kell lennie (nem probléma) egy vagy több zsilippel a kijáratoknál, fűteni kell (nem probléma), kell bele levegő előállító és cirkuláló rendszer (ez sem probléma). Ezen túl kell energiaforrás, amit oda fognak vinni egy reaktor és/vagy napelemek+aksik formájában, na meg a sugárzás miatt vagy szigetelik majd felülről, vagy eleve barlangban építik fel a bázist. Víz van a Marson jég formájában, tehát lesz mit inniuk. Az önfenntartáshoz kell még növényeket termeszteniük, de az is megoldható. Mindez nyilván nem könnyű és lesz ezzel is sok meló, de egyik sem lehetetlen.
Az odaút a szűk keresztmetszet.

(#80) velizare válasza tupuk (#79) üzenetére


velizare
nagyúr

hát ez azért hangyányival bonyibb annál, mint amit a filmben láttál.

Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

(#81) schawo válasza velizare (#80) üzenetére


schawo
titán

A világon minden bonyibb annál, mint amit a filmekben láttál.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#82) tupuk válasza velizare (#80) üzenetére


tupuk
aktív tag

Egy szóval nem mondtam hogy olyan lesz mint bármelyik filmben.
Ha van konkrét kifogásod azzal amit írtam, akkor ki vele.

(#83) velizare válasza tupuk (#82) üzenetére


velizare
nagyúr

az odaút megoldott. egyszerűen kilőjjük a madarat a mars vélt helyzete felé, befogatjuk a mars gravitációjával, és a segédhajtóművekkel stabilizáljuk a kívánt pályán. valószínűleg még le is tudnánk szállni. a visszaútra viszont csak elnagyolt elképzelések vannak.

pár dolog, ami még kimaradt:
napi hőingás problematikája;
levegő előállító rendszer: miből? van ott egy csomó (95%) co2, némi (3%) nitrogén, és argon. a földi levegő 78% nitrogén, 21% oxigén, 1%argon.
mikrogravitáció;
porviharok, és következményeik;
energiaellátás, mint az előző egyik folyománya (mert annyira még nem vagyunk jók, hogy komplett/moduláris atomerőműveket hurcoljunk magunkkal, és ad-hoc akármilyen helyen installáljuk);
a víz problémát ennél kicsit komolyabban járd már körül;
súly;
növénytermesztés: a marsi homok kiválóan steril, és az űrhajósvécé is porrá aszalja lefagyasztja az ürüléket, ergo abból sem fog kikelni leginkább semmise. azaz aki ott gazdálkodni akar, annak a földet, illetve a benne élő bacikat és egyéb dolgokat is magával kell hurcolnia.

Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

(#84) tupuk válasza velizare (#83) üzenetére


tupuk
aktív tag

"az odaút megoldott."
Nem megoldott. majd pár év múlva feltehetően megoldott lesz, de most még nem az.

"pár dolog, ami még kimaradt:
napi hőingás problematikája;"

Épp csak a szemed nem verte ki: "fűteni kell"

"levegő előállító rendszer: miből?"
A földi levegőben 87% nitrogénből, 21% oxigén és 1% argon van.
A marsi légkörben 95% CO2 van, 3% nitrogén és 1,5 % argon van.
Tehát midnen kivonható a marsi légkörből ami kell, persze pont a legfontosabb, az oxigén nem tisztán van meg hanem CO2 formájában, tehát abból kell kivenni. De ha vízből könnyebb akkor abból is lehet.
Már próbálkoztak is ilyen géppel: "A tesztek során ezidáig a MIP sikeresen állított elő oxigént a marsi légkört utánzó híg, túlnyomórészt széndioxidból álló légkörből. Az MIP működése a szilárd elektrolízis elvén alapul - széndioxidból oxigént és szénmonoxidot állít elő."
Ahogy írtam: nem könnyű de megoldható.

"mikrogravitáció"
Az az ISS-en van, a Marson a földi gravitáció 38%-a van meg.

"porviharok, és következményeik;"
Nem kell sétafikálni a porviharban. Itt a földön sem szokás porviharban virágot szedni a réten. A bázisról meg írtam hogy "hermetikusan teljesen zártnak kell lennie"

"energiaellátás"
Ahogy írtam: "reaktor és/vagy napelemek+aksik"
Nem kell erőmű ahogy te írtad hanem elég egy minireaktor. Még a Curiosity is egy 5 kilós radioizotópos termoelektromos generátorral megy, de több más űreszköz is.

"a víz problémát ennél kicsit komolyabban járd már körül"
Ha van kritikád azt egy kicsit bonyolultabban írd már körül.

"súly"
Minek a súlyával van problémád?

"növénytermesztés: a marsi homok kiválóan steril"
Egy szóval sem írtam hogy a marsi homokot kell felhasználni. Abból legfeljebb ki lehet nyerni a hasznos részt, de nyersen természetesen használhatatlan. Igen, vinni kell földet is, és igen, az emberi ürülék-termést is be lehet majd fogni.

(#85) schawo válasza velizare (#83) üzenetére


schawo
titán

Az energiakérdésre van válasz napelemek formájában. Ha van villamos energia, az megoldja a levegő és az üzemanyag problémáját. Az argon, a széndioxid és a nitrogén is inert, alapvetően nincs velük probléma. Persze sosem foglalkoztam azzal, hogy az élő szervezetre milyen hatással van egy széndioxid alapú levegő, de hirtelen semmi rossz nem jut róla eszembe. Az üzemanyag minden fontos eleme rendelkezésre áll a légkörben és a vízben, csak energia és eszközök kérdése a metán és oxigén.

A porviharokat az eddigi marseszközök is kibírták évekig, pedig azok sokkal sérülékenyebbek voltak mindenféle szervizlehetőség nélkül. A napi hőingás tervezhető, az eddigi űreszközök (pl iss) is kibírrak ennél jóval nagyobbat is.

Mi a probléma a vízzel? Lokálisan megtalálható, nyilván víz előfordulási helyén kell állomást telepíteni.

Nyilván semmi nem automatizmus, de a lehetetlentől nagyon messze van. Gyakorlatilag mindenre megvan a technológia, ezek összehangolása ettől persze még nem lesz egyszerű. Na ezaz, amiben jó a Musk (persze az emberei, akiket felvesz), hogy már létező technológiákat a legjobban kihasználjon.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#86) bkercso válasza schawo (#85) üzenetére


bkercso
nagyúr

Szerintem a legnagyobb akadály szerintem pszichológiai. Nincs meg a tudat, hogy utánad tudnak küldeni 1-2 napon belül segítséget. Beleértve azt is, hogy ha gond van, azt távolról kell megoldani, plusz el kell adni a világ felé is a helyzetet.
A másik legnagyobb gond meg talán a sugárzás.
Na meg persze a pénz erre az egészre.

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#87) velizare válasza tupuk (#84) üzenetére


velizare
nagyúr

szerinted mi nem megoldott az odaúttal kapcsolatban?

a hőingás nemcsak emberi szempontból problémás. a kb. átlagos 60fokos napi hőingás van ott, amit ki kell bírnia mindennek, annak is, amit gazdaságossági szempontból nem fűtünk. a földön a legnagyobb mért hőingás egy napon belül kb. 41 fok volt.

levegő: ja, ez a 20éves kütyü most jutott el oda, hogy kipróbálják 2020as roveres küldetésnél. kissé szkeptikus vagyok, mert régóta lehetne ezzel tisztítani a levegőt az iss-en, de hát ott továbbra is a jól bevált szűrőket alkalmazzák.

gravitáció: a kb. 1 éves odaút és a visszaút alatt akkor az lesz, igaz? valamint akkor a közelítőleg 40%os gravitáció nem fog felvetni problémákat, hm? azért nem ártana biztosra menni.

a porvihar problémája "csak" annyi, hogy a semmiből jön, hetekig is eltart, és befedi a napelemeket. a levegőszintetizáló kütyü hogy bírja, ha telemegy porral?

energiaellátás: űreszköz igen, de egy felszíni bázis más nagyságrendben fogyaszt, pláne, hogy el kell tudnia látnia árammal a bázist arra az időre, amíg a napelemek az időjárás miatt üzemképtelenek.

víz: pl. egy 10km mélységben lévő folyóval/óceánnal semmire sem megyünk. minden szempontból hozzáférhetőnek kell lennie. egyébként mintha nem is lenne.

súly: erősen korlátozott a rendelkezésre álló felszállótömeg és térfogat.

@schawo: a napelemek első problémája nem a por, hanem a mars-nap távolság. csak emiatt bebuktuk az itthon megszokott teljesítmény majdnem felét. aztán erre még rátesznek a viharok. a marsi por annyira finom, hogy a napelemek hatásfoka már akkor beesik, amikor a porvihart még észre sem vették.

[ Szerkesztve ]

Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

(#88) tupuk válasza velizare (#87) üzenetére


tupuk
aktív tag

"szerinted mi nem megoldott az odaúttal kapcsolatban?"
Ha tudsz olyan rendszerről ami épségben odaviszi és lerakja a Mars felszínére az embereket és az életben maradásukhoz szükséges rakományt, akkor nevezd meg kérlek.
Egyúttal küld el már az infódat Musknak is, hogy ne fáradjon, már megelőzték...

"hőingás"
Mondom: fűtés. Már kétszer leírtam. Hermetikusan zárt és természetesen a külső falainál jól hőszigetelő Mars-bázist kell építeni, amit belülről fűteni kell. Minden helységét. Komolyan fel nem foghatom mit nem lehet ezen érteni. A mai technológiai szint mellett semmi nehézség nincs ebben. A marsi robotok is évek óta elvannak, működnek, azok ráadásul a szabadban mozognak nem zárt és fűtött térben.

"levegő"
Nem, azt a 20 éves kütyüt akkor kipróbálták amikor elkészült és működött. Sikeresen tesztelték. Pont ezt másoltam be. Ez már önmagában bizonyítja hogy a technológia létezik és működik.
Itt egy másik forrás, CO2 átalakítható így: 2CO2 + energy→2CO+O2
https://en.wikipedia.org/wiki/In_situ_resource_utilization#Mars

És mint írtam, vízből is ki lehet nyerni az oxigént. Ebbe már csak nem kötsz bele....

gravitáció:
neked az úttal van bajod? :) először is az nem egy év hanem 8-9 hónap. Sőt, Musk már ennél jóval rövidebb (fele ennyi) idejű utat is emleget. De mindegy is, simán ki lehet bírni 8-9 hónapot is súlytalanságban, az ISS-en is kibírják.

"valamint akkor a közelítőleg 40%os gravitáció nem fog felvetni problémákat"
felvetni problémákat??? :D Barátom, lehet hogy mindenki meghal a fellövés után 5 másodperccel ha felrobban a rakéta alattuk. Másról sem szól ez az egész mint kisebb és nagyobb problémák sorozatáról. Ez nem egy sörözés a kedvenc plázádban, ez egy életveszélyes misszió. Csakhogy nem arról volt szó hogy "felvethet-e valami problémákat", mert kb minden felvet problémákat. Hanem arról volt szó hogy van-e olyan tényező (az odaúton kívül, egyelőre) ami eleve lehetetlenné, leküzdhetetlen akadályként állna az ottani élet előtt. Na ilyen viszont nincs.
Semmi ok azt hinni hogy a földi gravitáció 38%-a valamiért kicsinálná az embert. Nyilván rendszeres napi tornára lesz szüksége annak aki odamegy hogy megőrizze az izomzatát. Aztán hogy hosszútávon lesz-e káros hatása, az majd kiderül, de ez bőven a betervezett és vállalható rizikók között van. Van még pár ilyen...

porvihar:
Ahogy schawo is írta, még a most ott működő robotok is bírják mind az időjárást, mind a porviharokat. Pedig azoknak nulla szervizük van. A reaktor meg pont azért kell hogy amikor a por miatt nem megy a napelem (és már az aksik is lemerültek) akkor az pótolja.
A "levegőszintetizáló kütyük" meg egyáltalán nem fognak telemenni porral, mert lesz előttük egy (vagy több) porszűrő. De el is tudnak raktározni levegőt tartályokban vész esetére. Ennél erőltetetebb problémát ki sem lehetne találni. A porszűrés a földön is egy már megoldott probléma.

energia:
Igen, nem egy kis robot méretéhez kell igazítani a reaktort, hanem egy emberekkel teli bázishoz. Majd nem 5 kilós lesz, mint a Curiosity-é, hanem 500 kilós. Vagy 5 tonnás. Nyilván (min.) két szintű lesz az energiaellátás, lesz egy első, alap fokozat, ami az életben maradáshoz szükséges energia-szint (azaz a levegő-rendszer működtetése és a fűtés, esetleg némi minimum világítás), meg egy 2. fokozat az összes többihez, és annyit le kell tudnia a reaktornak adnia hogy az első szinthez mindig legyen elég energia. Ebben sincs semmi leküzdhetetlen és irreális.

víz:
de mégis ki mondta hogy 10 km mélyről kellene felhozni a vizet? ez is erőltetett kötözködés... ráadásul felhalmozható, kiválóan tárolható jég formában is...

súly:
150 tonna hasznos terhet mondott tegnap Musk a BFR-nek. És kapásból 4 űrhajót csak teherszállítás céljából küldene oda a két emberes hajó mellé. Az máris nettó 600 tonna hasznos teher. Ha feltesszük hogy az emberes űrhajókban csak az utazáshoz szükséges cuccok lesznek az emberek mellett. Ami persze irreális mert adja magát hogy az emberes hajóban lévő lakókabinokat szereljék majd ki és használják majd fel a bázis kabinjainak is, ahogy a konyhai, vagy éppen fürdőszobai, sportolási cuccokat is csak simán kiszedik és átrakják majd, tehát jópár tonna hasznos cucc lesz azokban is. Na és ehhez jön majd még hozzá a további 600 tonna hasznos teher. 600 tonnába hidd el elég sok minden belefér... gépek, laborok, víztisztítók, orvosi eszközök, 3D nyomtatók, kommunikációs rendszerek, rover, élelem, farm-felszerelés, ami kell...

[ Szerkesztve ]

(#89) schawo válasza velizare (#87) üzenetére


schawo
titán

Az út tervezett hossza kb. 3-6 hónap

A több hetes porviharok 5-10 évente jönnek, nem napi jelenség. Maga a vihar ereje gyenge, mert alacsony a légnyomás. A homokvihar pusztító ereje elhanyagolható. A problémát a homok okozza, és ezzel a fény hiánya, de ez akkumulátorteleppel simán áthidalható. Se napelemeknek, se akkumulátoroknak nincs híjján a SpaceX.

Problémát felvet a 40% gravitáció, de nem tudok olyan kutatásról, ami azt hozná ki, hogy emberi szervezet alapvetően ne bírná ki gond nélkül bármeddig. Hacsak gondnak nem tekintetijük, hogy hosszabb tartózkodás után nehéz lenne visszaszokni a földi 10g-hez.

Felszíni vizek (jég formájában) simán hozzáférhetők.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#90) ddekany válasza tupuk (#79) üzenetére


ddekany
veterán

"A marsi bázis felépítése nem akkora kihívás mint az odarepülés."

Én ezt meg nem szakértem, hogy összességében melyik mekkora kihívás. Az viszont biztos, az odarepülés kapcsán van konkrét végrehajtás alatt álló terv (meg sok-sok év gyakorlati tapasztalat rakéta építés terén, a rögös valóságban, ahol minden apróságokon bukik el ami nem jutott épp eszébe senkinek, amit mind ki kell tapasztalni.) A bázisépítés kapcsán én eddig annyit halottam Musktól kb., hogy a SpaceX csak szállít, a többit majd remélhetően megoldja más. Ez teljesen érthető álláspont persze, bőven elég gond nekik a szállítás rész. Csak ezért hiszem az emberes időpontot, hogy is mondjam szépen... erősen túlzó "marketing" dumának.

Amúgy én azt hinném, hogy először a holdon próbálja ezt ki az emberiség, ahol nem 2 évente tud csak jönni a segítség.

[ Szerkesztve ]

(#91) schawo válasza ddekany (#90) üzenetére


schawo
titán

A legújabb tervek szerint már a kezdeti infrastruktúráról is gondoskodna a SpaceX.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#92) UnA válasza schawo (#89) üzenetére


UnA
Korrektor

"... hosszabb tartózkodás után nehéz lenne visszaszokni a földi 10g-hez."

1 g ;)

(#93) schawo válasza UnA (#92) üzenetére


schawo
titán

:DDD 1g 10m/s2 tudok ám mixelni

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#94) RozogA87


RozogA87
tag

Hosszabb (több hónapos) tartózkodás után SE lenne nehéz visszaszokniuk az egy g-re 0,38-ról. Orosz űrhajósok korábban súlytalanságban(!) közel két évet is voltak fent űrállomáson.

Az intelligens emberek hajlamosabbak a mentális betegségekre. Állítják a hangok a fejemben.

(#95) schawo válasza RozogA87 (#94) üzenetére


schawo
titán

Én a hosszabb alatt évtizedekre gondoltam.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#96) tupuk válasza ddekany (#90) üzenetére


tupuk
aktív tag

A SpX még nem épített bázist, de az emberiségnek elég sok tapasztalat van már bázis építésben. Konkrét Mars-bázist persze még nem csináltak, de minden olyat részelemet amiből az meg fog épülni, már igen.

Szerintem legközelebbi példák ehhez az Antarktiszon lévő kutatóállomások.

De sorra vehetjük mi kell ehhez: maga a falak, padlók, födémek. Ezek felteszem előre gyártott panelekből lesznek, összeilleszthetőek, összeszerelhetőek, hermetikusan. Akár több rétegben, többszörös szigeteléssel, főleg a külső falak. Hogy ez valami fém vagy műanyagötvözet, vagy szénszálas cucc lesz mint maga az űrhajó teste, azt nem tudom, az biztos hogy kiválóan hőszigeteltnek kell lennie (vagy kívülről/belülről külön hőszigeteléssel bevonhatónak) mert azzal együtt is hogy belülről fűtve lesz, kívülről nagy hideg és napi hőingadozás éri majd. Bár akár be lehet fedni majd kívülről vastagon marsi földdel, tompítandó a hőingadozást, vagy a marsi földből készült tégla-szerű elemekkel.

Igazából tán ez az egyik legfőbb probléma, ha az épület maga megvan, belülről már tényleg nem nagy cucc kabinokat-szobákat, folyosókat, termeket és raktárakat kialakítani, berendezni, kiépíteni a világítást, fűtést.

Ami speciális lesz az nyilván az energiaellátás, erről fentebb már írtunk (reaktor/napelem), de ezt sem nagy cucc elhelyezni valahol kint és alaposan szigetelt vezetékekkel bevezetni az áramot a bázisba. Meg a levegő: kell egy vagy több szoba amikben elállítják a levegőt, és egy csőrendszer amivel azt minden helységbe elvezetik, illetve folyamatosan cirkuláltatják. Ez sem olyan szörnyen nehéz. Tengeralattjárókban is megoldják ezt már vagy 100 éve. Vagy akár zárt épületekben, irodaházakban, föld alatti helyeken, csak ott a külső levegőt használják forrásnak. A bejárat az nyilván zsilipes lesz, ez is meglévő technológia. Vízért rendszeresen ki kell majd mozdulniuk mint régen az asszonyoknak a kútra, hát istenem. Vagy ritkában ha felhalmozzák bent.

Mindez előre megtervezhető, a kész tervek alapján a helyszínen felépíthető, akár pár hét alatt is ha könnyen összerakható panelekből lesz majd és rendesen nekilátnak. A landolás után egy darabig még biztos az űrhajóban alszanak majd, de amint elkészül a bázis és sokszorosan leellenőrzötten-tesztelten biztonságos lesz, beköltöznek.

Hidd el, egyelőre az odarepülés a fő gond, nem ez.

(#97) bkercso válasza tupuk (#96) üzenetére


bkercso
nagyúr

Bázist helyi alapanyagokból kell építeni: a Holdon holdporból, a Marson meg abból, ami ott van. Abban nincs tapasztalatunk. Holdport titánnal keverve már tudnak 3D-nyomtatni, csak még fejleszteni kell.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#98) Alchemist


Alchemist
addikt

Most már szinte biztos, hogy Elon Musk-nak elég kis pöcse van, de legalább nem Götterdämmerung-nak nevezte el a rakétát.
:D

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#99) emre33 válasza tupuk (#88) üzenetére


emre33
addikt

150 tonna? Marsra?

Ilyen rakéta nem létezik, és nem is fog. Fizikai képtelenség a Mars felszínére ennyit eljuttatni.

150 tonna alacsony földkörüli pálya érvényes, bár ez is túlzás.

PR szöveget páran benyaltátok..

[ Szerkesztve ]

ASUS B650E-E, AMD Ryzen 9 7900, CORSAIR 64GB DDR5 6000MHz CL30 KIT CMK64GX5M2B6000Z30, ARCTIC COOLING Liquid Freezer II 360

(#100) schawo válasza emre33 (#99) üzenetére


schawo
titán

Mi csak elolvastuk az egészet, nem csak félig. Lemaradtál a tankolásról. Ha valami elmegy LEO-ig, akkor onnan simán elmegy már a Marsra is, csak üzemanyag kérdése. 4 tankerral utántöltve (600t üzemanyag) elmegy a marsra.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.