Ez a C-5-ös sztori jó volt, és egyben rávilágított arra hogy sokkal sérülékenyebb és tőkehiányosabb ez a Lockheed mint gondoltam, 100+ éves múlt, politikai kapcsolatok, felhalmozott mérnöki tudás, hadipari megrendelések, és minden más ellenére.
Azért hozzá kell tenni, hogy az akkori légkör más volt, mint a mai. Ma ott tartunk, hogy a katonai megrendeléseknél kvázi három-négy bődületesen nagyra nőtt cég között oszlik el a pénz, és egyre csak fogynak és fogynak (erre kiváló példa a nemrég történt OrbitalATK felvásárlás a Northrop által...)...
Ezzel együtt nekem olyan érzésem van (aztán lehet megcáfolsz), hogy Musknál azért nem csak a folyamatos "kockáztatok-nyerek" metódus van, hanem csak tud is valamit a fiú, azért elég sok cége volt/van a fiatalkori IT-s cégeitől a Tesláig valahogy mindig nyer.
Igen, én is azt mondom, hogy az a buldog, kitaposós természete megvan, hogy elérje a célját. Amit én mondok viszont, hogy technikai innováció és kifinomultság terén a SpaceX eléggé máshol helyezkedik el, mint sok, saját véleményem szerint többre érdemes cég...
És a kocsi amit csinál az jó, a rakétája szépen visszajön újabban már szinte centi pontosan a köz közepére.
Azért a kocsi, amit először csinált (Tesla Roadster) nem volt annyira ütős, hogy finoman fogalmazzunk. Ráadásul szinte alig volt saját innováció benne, "csak" összeépítették a beszállítóktól megrendeltek alkatrészeket.
A Falcon 1 egy mai innovatívabb kis méretű rakétához (pl. SpaceLab Electron vagy Vector) képest elég mókásan fest.
Továbbra is azt mondom, hogy tud Musk, de alapvetően ők nem innováció terén alkotnak nagyot, hanem jól összeépítik azt, amit már mások kitaláltak. Vagy kevésbé jól (lásd Falcon Heavy).
A konkrét példa amit írtál, John McCain-nel meg az orosz hajtóművel, na ezzel végképp semmi baj.
Annyi a történet, hogy alapvetően politikai sz@rkeverésről van szó, mert az Atlas V. bizony 2002 óta repül RD-180-asokkal, és eleve az EELV céljára fejlesztették ki. McCain mégis sok-sok évvel később jött elő a "jajj, orosz hajtóművel viszik fel az amerikai kémműholdakat?!?" témakörrel. Esélyesen a SpaceX sugallatára (akik ugye az EELV tenderre akartak betörni).
Persze, ez nem különbözik sokban attól a sz@rkeveréstől, amit az ULA és az USAF csinált, hogy távol tartsa a SpaceX-et az EELV-től. Csak hát ettől még mindkettő sz@rkeverés.
McCain-t én is csípem amúgy, szegénynek most ráadásul eléggé csúnya jövőképet festettek az orvosok...
És még csak erőltetettnek sem érzem a dolgot, tényleg iszonyúan kínos ha a nagy és gazdag és fejlettségére méltán büszke USA rászorul a ruszkik hajtóműjére.
A Lockheed gazdasági döntést hozott, az RD-180 tényleg zseniális hajtómű, gyakorlatilag a maga kategóriájában nem volt párja az 1990-es évek végén (most sincs sok). Amikor az EELV zajlott, akkor eleve két párhuzamos rendszer lett volna (a másik ugye a Boeing féle Delta IV Medium és Heavy), az már egy másik történet, hogy végül miért kellett egyesülnie a két cég rakétagyártó ágának, ami végül oda vezetett, hogy az EELV eredeti célja helyett (versenyhelyzet) konkrétan monopóliumot hozott (aminek a folyománya volt, hogy a maga kategóriájában az Atlas V. egyedül indult később).
... hogy míg a BO szépen csendben építkezik apró lépésekkel...
Apró infó: a BO mottója: "Gradatim Ferociter". Lépésről-lépésre, ádázul (vagy határozottan).
Ha jól tudom ezeket valamiféle speckó kerámiából oldják meg, a fémes miben jobb, talán jobb a hőelvezetése, vagy nagyobb hőt bír ki?
A SpaceX un. ablatív megoldást használ (a NASA ezt használta az űrsiklóig folyamatosan, műholdaknál a mai napig), ez elég a hő hatására, így szabadulva meg a hőtől. Az elégés hatása kicsi a SpaceX szerint, így akár több visszatérést is kibír a nélkül, hogy a pajzsot cserélni kellene.
Az űrsikló szilikát téglákat használt, ott a rögzítés volt a probléma.
A fémes megoldás előnye, hogy nem ég el, és nem okoz problémát a rögzítése (csak qu*va drága).
Korábban nehezebb fémből voltak?
Speciális aluötvözetből szokták csinálni, esetleg kompozittal erősített fém (a fém tartály kap egy kompozit műanyag "burkot", ami erősíti). A tisztán kompozit viszont könnyebb lehet.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.