Hirdetés

2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) velizare


velizare
nagyúr

külön tetszik, hogy nem fecséreltek sok energiát a projekt elnevezésébe. :DDD

Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

(#2) aprokaroka87


aprokaroka87
nagyúr

Nagy ki... rakéta?

de szép :)

(#3) sztanozs válasza aprokaroka87 (#2) üzenetére


sztanozs
veterán

inkább kib* nagy rakéta :D
informális, de meggyőző...

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#4) ddekany


ddekany
veterán

7 év múlva 100 embert a Marsa mi? Látszik, hogy szoftver fejlesztő volt... ;] Maradjunk abban, hogy "when it's done".

(#5) Dare2Live


Dare2Live
nagyúr

"alacsony Föld körüli pályán 150 tonna lesz a terhelhetősége – ehhez képest az év végén debütáló Falcon Heavy csak részben hasznosítható újra, teherbírása pedig 30 tonna."

Az alacsony föld körüli pálya az nem a Low Earht Orbit (LEO)?

mert oda a Falcon Heavy 66tonnat fog felvinni, a leglegleg SATURN V meg 140tonnat vitt... ITShez meg 550!tonnat írnak.

550tonna LEOra. Elképesztő.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#6) Dare2Live válasza ddekany (#4) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Mindig ezt csinálja ha minden úgy jön össze akkor 7év... de nézz rá mit rakott le Elon, SpaceX 0ról 15év alatt az asztalra...

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#7) tomazin


tomazin
veterán

csak én érzem gáznak ezt a névválasztást? már arra sem adunk, hogy ne legyen alpári/gyerekes.

(#8) schawo válasza Dare2Live (#5) üzenetére


schawo
titán

oda a Falcon Heavy 66tonnat fog felvinni
Eldobható módban. A BFR visszatérős módban visz fel 150-et.

ITShez meg 550!tonnat írnak
Ez nem az ITS, az eredeti ITS koncepció kuka, ez egy kicsinyített darab, mert sem a költségvetés, sem a logisztika nem jött ki.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#9) sztanozs válasza tomazin (#7) üzenetére


sztanozs
veterán

a BFR nem alpári, csak találni kell neki egy másik jelentést (pl. BFR Rocket) :DDD

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#10) fordfairlane válasza ddekany (#4) üzenetére


fordfairlane
veterán

Maradjunk annyiban, hogy ha 10-15 év múlva eléri a Marsot, ember nélkül, akkor az már nagy teljesítmény. Az emberes verziót meg napoljuk el, mert az nem terv, hanem marketingduma.

x gon' give it to ya

(#11) EmberXY válasza ddekany (#4) üzenetére


EmberXY
addikt

Én várom már, annyi ehhez hasonló törekvés van/volt már, hogy egyszer ideje lenne tényleg kinézni a bolygóról.
Viszont a földi felhasználású rakétán meglepődtem, elég drága lenne azzal szállítani.

Up the Irons!

(#12) Cifu válasza EmberXY (#11) üzenetére


Cifu
nagyúr

Viszont a földi felhasználású rakétán meglepődtem, elég drága lenne azzal szállítani.

A 60-as évek óta vannak ilyen tervek, csak hát túl nagy üzleti rizikó. A SpaceX alapvetően a meglévő (illetve majd meglévő) BFR-nek találta meg ismét ezt a másodlagos felhasználási lehetőséget. A jármű már készen lenne, tehát a fejlesztés (pluszba) nem kerülne sokba.

Az, hogy egy út mennyibe kerülne, a szállított emberek mennyiségétől is függene. Ez esetben aligha 3 ember lenne egy kabinba, hanem mint egy túristaosztály kb (fél-egy órát csak kibírnak egy helyben...). Úgy akár saccra 500 embert is bele tudsz zsúfolni. Legyen 1 millió dollár az üzemanyag, mondjuk 500 ezer dollár a járulékos költség (indítóállás üzemeltetésének napi ára, hatósági költségek, hajójárat, stb.). Másfél millió per 500 már csak 3000 dollár egy út jegyára. Egy "átlagos" repülőjáratra egy ilyen hosszú út jelenleg is 1000-1500 dollár körül mozog, csak itt a 12 óra helyett fél-1 óra alatt megteszed.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#13) Dare2Live válasza schawo (#8) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

"A BFR visszatérős módban visz fel 150-et."

nem visszatérősben?

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#14) Cifu válasza Dare2Live (#13) üzenetére


Cifu
nagyúr

~250 tonnát.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#15) ddekany válasza Cifu (#12) üzenetére


ddekany
veterán

Nem túl kockázatos egy ilyen út ahhoz, hogy repülő helyett használja valaki, csak hogy hamarabb odaérjen? Fejlődik a technika, igen, de akkor is...

(#16) schawo válasza Dare2Live (#13) üzenetére


schawo
titán

Csak visszatérősben lesz használatban, sosem lesz eldobva fent.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#17) EmberXY válasza Cifu (#12) üzenetére


EmberXY
addikt

"...csak itt a 12 óra helyett fél-1 óra alatt megteszed."

Bár én laikus vagyok, először nem is gondoltam, hogy személyszállításra akarnák a földön belül használni, de ha igen, én azt nem tudom hirtelen hova tenni, hogy egy ilyen utazás nem túl megterhelő egy átlagember számára? Azért ha a menetidő a ~10-edére csökken, ott felmerül a kérdés, hogy bizony gyorsabban is kell menni, és a gyorsulás, fékezés is komolyabb. :F

Up the Irons!

(#18) Dare2Live válasza schawo (#16) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Az opció adott.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#19) hemaka


hemaka
nagyúr

keze meg bele log a bilibe :D

(#20) schawo válasza EmberXY (#17) üzenetére


schawo
titán

1,5-2g-t simán kibír bárki egy-két percig. A többi égetés nélkül megy.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#21) ddekany válasza fordfairlane (#10) üzenetére


ddekany
veterán

Valahogy úgy. Hogy ennek mi értelme, azt nem látom. Nyilván aki valamiféle befektető, az nem lesz olyan hülye, hogy bedől az ilyen marketingnek. Mindeközben tovább erodálja a saját szavahihetőségét. Nem értem ez miért éri meg.

(#22) EmberXY válasza schawo (#20) üzenetére


EmberXY
addikt

Vagyis 1-2 percig gyorsul, és a végén 1-2 percig lassul, közben meg iszonyat tempóval megy? Nekem így is félelmetesen hangzik.

Up the Irons!

(#23) Dare2Live válasza EmberXY (#22) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

100éve a 100km/h is félelmetesnek hangzott. Ma annyival mész a pályán még belső sávban is levillognak.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#24) schawo válasza Dare2Live (#18) üzenetére


schawo
titán

Dehogy adott.

Ahogy nem adott az sem, hogy eldobható módban használjanak egy C130-ast. Mert úgy nagyobb terhet lehetne eljutattni valahova, ha kidobod ejtőernyővel, kiugrik a pilóta, és behajítod a gépet a dzsungelbe. De ha ezt egy tábornok elrendeli, akkor bezárják elmegyógyintézetbe.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#25) Cifu válasza ddekany (#15) üzenetére


Cifu
nagyúr

A kockázati tényező mérlegelés kérdése. Ha hajóval mész, az is balesetet szenvedhet, ha repülővel az is. Ez sem 100%-osan biztonságos, de Musk állítja, hogy kellően biztonságosra lehet csinálni.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#26) EmberXY válasza Dare2Live (#23) üzenetére


EmberXY
addikt

De a fizika 100 éve is ugyanaz volt, és 100 év múlva is ugyanaz lesz, én emiatt tartom félelmetesnek.

Up the Irons!

(#27) Cifu válasza schawo (#24) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ettől még mondjuk Musk prezentációjában is szerepelt...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#28) Dare2Live válasza ddekany (#21) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

uez volt 15éve Spacexnél. Visszahozni rakétát ez hülye, rakétálya sincs.

Most meg ott tartunk, hogy a konkurencia nem bírja a price wart és van még egy 3-4évük amíg fel nem fut 50 fölé az indítások száma mert onnan Soyuz, Ariane, Proton max vegetálni tud.

Elég vonzó cégtörténet lenne ha befektető lennék. De

"Nyilván aki valamiféle befektető..."

Spacex nem részvénytársaság.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#29) Dare2Live válasza schawo (#24) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

A visszatéréshez használt üzemanyagot fel lehet használni arra hogy továbbmenjen az a rakéta.

Szar a példád ;) , javítom: Maradjunk a C-130nál ami nem elmegy 2000kmre majd hazajön tankolás nélkül hanem elmegy 4000kmre.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#30) Cifu válasza Dare2Live (#28) üzenetére


Cifu
nagyúr

A konkurencia terén azért én a Blue Origin-t a SpaceX mellé tenném. Gondolom nem véletlenül teper Musk sem azért, hogy minél nagyobb szeletett harapjon minél hamarabb, mielőtt Bezos cége erőre kap.

A Szojuz mindenképpen vegetálni fog, az ArianeSpace leállítja az Ariane 6 érkezésével 2021 után, az oroszoknál meg az Angara váltja majd - ha egyszer elkészül.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#31) schawo válasza Dare2Live (#28) üzenetére


schawo
titán

Részvénytársaság az, csak nem nyílt, nem kereskedett.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#32) schawo válasza Dare2Live (#29) üzenetére


schawo
titán

Maradjunk a C-130nál ami nem elmegy 2000kmre majd hazajön tankolás nélkül hanem elmegy 4000kmre.
És ott bevágják a dzsungelbe? Csaknem.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#33) Dare2Live válasza schawo (#32) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Rakétánál elő szokott fordulni ám, hogy nem jön vissza... és akkor messzebb tud menni.

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#34) MCGaiwer válasza Dare2Live (#33) üzenetére


MCGaiwer
addikt

és akkor megéri vele embereket utaztatni gondolom...

az eldobhatós változatnak semmi értelme, akkor már inkább felküldenek 4 kisebb rakétát, mert azok még mindig olcsóbbak, mint egy ilyen nagy böszmeteg.

Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó

(#35) Dare2Live válasza MCGaiwer (#34) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Nem értek hozzá, gondolom kiszámolják. Az tuti, hogy a célközönség szépen fizetne ha a 15-20-23hs járatidő (London Sydney...) 30-60minre csökkennének. Nem nagy élmény 20+ht repülőn ülni.

Már, hogyne lenne értelme ha a cél pl a Mars.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#36) Dare2Live válasza schawo (#32) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Amúgy tetszik a plda. falcon 9ig pont mindig az volt, hogy bevágták a "dzsungelbe".

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#37) schawo válasza Dare2Live (#33) üzenetére


schawo
titán

Igen, ritka nagy baromság is, de legalább azokat a raktákat arra tervezik. Ha akarnak, se tudnak visszajönni, nincs megoldás, muszáj eldobni. De azt a gépet, amelyikenél egy csomót költenek arra, hogy visszahozható és sokszor újrafelhasználható legyen, azt nem fogják eldobálni.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#38) Dare2Live válasza schawo (#37) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Már, hogyne lenne értelme ha a cél pl a Mars.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#39) bkercso válasza EmberXY (#11) üzenetére


bkercso
nagyúr

Én azt nem értem, miért nem viszünk előbb állatot a mélyűrbe? Nem ismertek ott annyir a aviszonyok, hogy egyből embert küldjünk oda szerintem.

scwaho: "Csak visszatérősben lesz használatban, sosem lesz eldobva fent."
Meg lehet azt majd fent is tankolni szerintem, mielőtt visszatér, csak nyilván nem ezzel a lehetőséggel kezdenek.

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#40) UnA válasza bkercso (#39) üzenetére


UnA
Korrektor

"mélyűr"? A Naprendszerben?

(#41) Cifu válasza Dare2Live (#38) üzenetére


Cifu
nagyúr

Őőő... ebből a szempontból tényleg marhaság. Musk lényegében már tavaly is kifejtette, hogy az űrhajót a világűrben újratöltik. Gazdasági szempontból sokkal jobb két újrafelhasználható indítással számolni, mint egy feláldozóssal.

A 250 tonnás teherbírás teoretikusan akkor értelmes, ha olyan dolgot akarnak feljuttatni, amit darabokban nem lehet vagy túlságosan macerás a világűrben összeszerelni. Mondjuk egy nagy teljesítményű (és itt tényleg nagyról beszélünk) reaktort sugárvédelemmel együtt. De ezen túl nem nagyon tudok elképelni olyasmit, ahol megéri ezzel foglalkozni.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#42) dajkopali válasza UnA (#40) üzenetére


dajkopali
addikt

ez terminus, ha jól tudom, de majd Cifu elmondja, minden olyan misszióra mondják, ami a nem Föld körüli pályán történik - tehát a Hold-utazás is mélyűri

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#43) bkercso válasza UnA (#40) üzenetére


bkercso
nagyúr

Használják így is, de általában valóban a Naprendszeren kívüli térségre értik. Mindenesetre a Föld magnetoszféráját akkor sem hagyta még el ember hónapokra/évekre. [link] A Holdnál sem véletlenül építenek űrállomást a közeljövőben.

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#44) Cifu válasza bkercso (#39) üzenetére


Cifu
nagyúr

Én azt nem értem, miért nem viszünk előbb állatot a mélyűrbe? Nem ismertek ott annyir a aviszonyok, hogy egyből embert küldjünk oda szerintem.

Elég érzékeny szenzorokat küldenek ki ahhoz, hogy tudjuk mire számítsunk...

Az állatok kiküldése önmagában nem segítség, hajdan sem igazán tudtak meg semmit a szovjetek a kutyák, az amerikaiak a majmok indításával, csak annyit, hogy túlélték (jobb esetben) az indítást és a visszaérkezést...

Meg lehet azt majd fent is tankolni szerintem, mielőtt visszatér, csak nyilván nem ezzel a lehetőséggel kezdenek.

Szvsz ketté kéne választani. A gyorsító-rakétafokozat számít újrafelhasználás szempontjából. Annak ~8000km/h sebességnél, ~70-80km-es magasságban le kell válnia, hogy a megmaradt üzemanyaggal (ami ilyenkor ~7-10%-a a teljes mennyiségnek a Falcon 9 esetében) vissza tudjon térni. A 150 vs. 250 tonnás hasznos teher erre vonatkozhat csak, vagyis utóbbi esetében ezt a ~7%-ot is a gyorsításra használják fel, és a leválásnál már üres a fokozat.

A második fokozat (ami maga az űrhajó) egy teljesen más tészta, mivel a hajtóművek rá vannak építve, azt valóban újra lehet fent tankolni, és visszatérhet.

De a gyorsító fokozatot mindenképpen leválasztják...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#45) bkercso válasza Cifu (#44) üzenetére


bkercso
nagyúr

Hát ma már elég felett mikrolaborokban és lab-on-the-chip rendszereken lehet pl. rákterjedést vizsgálni. Ilyen kísérleteket végezhetnének. Bár nyilván foglalkoznak a kérdéssel, csak szerintem kevés szó esik róla, így komolytalan állandóan és egyoldalúan az emberes Marsutazásról beszélni.

Ja, értem, erre valóban nem gondoltam hirtelen, hogy a gyorsító fokozat leválik, pedig triviális. :B

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#46) Cifu válasza bkercso (#45) üzenetére


Cifu
nagyúr

Hát ma már elég felett mikrolaborokban és lab-on-the-chip rendszereken lehet pl. rákterjedést vizsgálni. Ilyen kísérleteket végezhetnének. Bár nyilván foglalkoznak a kérdéssel, csak szerintem kevés szó esik róla, így komolytalan állandóan és egyoldalúan az emberes Marsutazásról beszélni.

Nekem erre van egy kedvenc példám mindig, a hegymászás. Idén csak eddig hatan haltak meg csak a Mount Everest megmászása közben, ebből egy volt teherhordó, a maradék öt kvázi hobbiból mászta a hegyet.

Járhat még teljesen fel nem tárt egészségügyi kockázattal egy emberes Mars-utazás? Igen.

Mit lehet tenni ellene? Felkészülni - ebben a tervben már szerepel a napkitörésekkor biztonságot jelentő sugárvédett menedék-szoba, ami tavaly nagyon hiányzott.
A másik pedig tapasztalni és vizsgálni a hatásokat.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#47) rudi válasza ddekany (#4) üzenetére


rudi
nagyúr

Érdemes visszatekerni Musk 2013-as TEDx beszélgetésére. Amiket akkor ott mondott mindenku hűzött meg házott, hogy nem lehet ennyi idő alatt. És 2017-re - egy választási időszaknyi idő elteltével - lehetett.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#48) #95561216 válasza schawo (#24) üzenetére


#95561216
törölt tag

Gyakorlatilag leírtad Tokió bombázását :) Ha a cél szentesíti, akkor megcsinálják, ennyi.

(#49) schawo válasza #95561216 (#48) üzenetére


schawo
titán

2017-ben nem reális.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#50) bkercso válasza Cifu (#46) üzenetére


bkercso
nagyúr

Igazad van. De én erről a hatról pl. nem tudtam. Nem írták címlapon. Viszont az űrben még - bevallottan legalábbis - nem halt meg ember. Kilövéskor meg előtte igen, de ott nem. Ha egy ilyen presztízs értékű úton dráma van, mert rák meg egyéb csúnyaságok megtizedelik a legénységet, arról mindenki tudni fog, még én is. :D

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.