Hirdetés

2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#101) bambano válasza dabadab (#99) üzenetére


bambano
titán

Itt kénytelen az ember kicsit szőrszálhasogatni az "érintett" kifejezés értelmezésén.
1. egy autó attól érintett, hogy konkrétan tudjuk, hogy a dízel motorvezérlőjében volt malware
2. egy autó attól érintett, hogy a kicsit helytelenül dízel botránynak nevezett kifejezést a helyesebb károsanyag kibocsátási botrány kifejezésre cseréljük és akkor már vonatkozik rá
3. egy autó attól érintett, hogy semmilyen konkrét infó nincs róla, de a biztonság kedvéért vizsgálatot indítanak, hogy ha baj van vele, most derüljön ki egy füst alatt

A bugatti egyértelműen érintett a harmadik verzióban, és én simán elhiszem, bár bizonyítani nem tudom, hogy a másodikban is.

szerk: és van egy negyedik verzió is: elviszi a büntetés a fejlesztési pénzeket.

[ Szerkesztve ]

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#102) dabadab válasza bambano (#100) üzenetére


dabadab
titán

"egyik se tartotta be a törvény betűjét, ezt lehet tudni legalább 15 éve"

Egészen pontosan miről beszélsz?

DRM is theft

(#103) DonElvis válasza Hieronymus (#97) üzenetére


DonElvis
tag

Szerintem ettől még nem lesz vállságban a WV. Úgy tudom legtöbb esetben SW frissítés elég, csak néhány esetben kell katalizátort felszerelni. Sikeres kártérítési perről sem hallottam még, de persze ebből még bármi lehet. Szerintem várjuk meg a végét, hogy mi lesz ebből.

Ami nem számít, az nem érdekel

(#104) bambano válasza dabadab (#102) üzenetére


bambano
titán

hogy ennyi ideje figyelmeztették az illetékeseket, hogy a mérési módszer rossz és elég hosszú ideje írja minden szakújság, hogy csalást tapasztalnak.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#105) t72killer válasza DonElvis (#103) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Komolyabb baj az nekik, hogy Kína lassul és csökkennek az eladások.

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#106) dabadab válasza bambano (#104) üzenetére


dabadab
titán

"hogy ennyi ideje figyelmeztették az illetékeseket, hogy a mérési módszer rossz"

A törvény betűjéről írtam - ebből a szempontból meg az számít, hogy az autók teljesítik-e a teszteket az előírt módon, az, hogy maga a teszt valóban azt méri-e, amit mérni szeretnének, teljesen irreleváns.

DRM is theft

(#107) bambano válasza dabadab (#106) üzenetére


bambano
titán

konkrétan ezt írtad: "a gyártók trükközés közben betartják-e a törvény betűjét" ez ugye lol, mert hogy lehet törvényt betartani trükközés közben? betartja-e a fóccvágen dízele a magyar áfatörvény szabályait, miközben fejbecsapja a környezetvédelmet vagy hogy?

lehetett tudni, hogy *minden* gyártó motorja felismeri, amikor nedc teszt fut rajta és csinál valamit a befecskendezéssel. kérlek írd le, hogy akkor ezek betartották-e a törvényt, vagy legalább az áfatörvényt vagy sem.

számomra nem világos, hogy miért csak a vw van a céltáblára szögelve. hogy a vw miért van ott, az egyértelmű, hogy miért van egyedül, azt nem értem.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#108) Rive válasza bambano (#107) üzenetére


Rive
veterán

lehetett tudni, hogy *minden* gyártó motorja felismeri, amikor nedc teszt fut rajta és csinál valamit a befecskendezéssel.

Hülyeség. Semmi effélét nem lehetett 'tudni'. Efféléről semmi (érdemi) hír, fejtegetés nem volt soha.

Azt lehetett 'tudni', hogy az összes gyártó csak és kizárólag a teszt által megszabott üzemállapotokban hozza az elvártakat - meg azt, hogy ez igen korlázott jelentéssel bír a hétköznapi használatban mutatott értékeket illetően.

Magyarán, azt lehetett tudni, hogy a teszt (illetve az előírás) sz@r. Erről volt sok hír, mérés, fejtegetés.

Trükközni meg úgy lehet a dologgal, hogy a gyár a mérés üzemállapotaira optimalizál és nem törődik semmi mással. Ez de jure nem trükközés, mert az előírt teszt az ugye pontosan az, ami elő lett írva. De facto viszont trükközés, mert a szabályozás célja a környezet védelme lett volna - ez pedig finoman fogalmazva sem teljesült.

A VW pedig azért került a céltáblára, mert nem a bevett eszközökkel trükközött//túl magasról hugyozott a medencébe.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#109) dabadab válasza bambano (#107) üzenetére


dabadab
titán

"hogy lehet törvényt betartani trükközés közben?"

Úgy, hogy a betűjét követik, a szellemét nem.

DRM is theft

(#110) bambano válasza Rive (#108) üzenetére


bambano
titán

"Azt lehetett 'tudni', hogy az összes gyártó csak és kizárólag a teszt által megszabott üzemállapotokban hozza az elvártakat" és "lehetett tudni, hogy *minden* gyártó motorja felismeri, amikor nedc teszt fut rajta és csinál valamit a befecskendezéssel": vegyük észre, hogy a két állítás nagyjából teljesen megegyezik.

"Efféléről semmi (érdemi) hír, fejtegetés nem volt soha.": jaja, ha nem tekintjük azt a pártucat cikket, amit pl. a totalcar megjelentetett...

"A VW pedig azért került a céltáblára, mert nem a bevett eszközökkel trükközött//túl magasról hugyozott a medencébe.": jelenleg nem tudunk mást megalapozottan feltételezni, csak azt, hogy a vw valami politikai/belpolitikai ok miatt került a céltáblára, mert valós műszaki indoka nincs.

"Trükközni meg úgy lehet a dologgal, hogy a gyár a mérés üzemállapotaira optimalizál és nem törődik semmi mással.": a témakörben mostanában elhangzottak szerint ez teljesen törvényes megoldás lett volna, úgy a törvény betűjét, a törvény szellemét, mint a jogalkotók szándékát tekintve. Ha a mérés üzemállapotaira optimalizáltak volna, akkor az autók megtartották volna a környezetvédelmi előírásokat. De mivel nyilvánvaló és mindenki tudja, hogy a napi használatban az autók nem így működnek (ezt nyilvánvalóan bizonyítja, hogy lényegesen többet fogyasztanak), ebből következik, hogy az autók csak a tesztpadon felelnek meg az elvárásoknak, és sehol máshol.

gondolom feltételezhetem, hogy olvastál olyan cikket a neten, amiben leírják, hogy a tesztelt autó a teszten sokkal többet fogyasztott, mint a katalógus adat.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#111) Rive válasza bambano (#110) üzenetére


Rive
veterán

"Azt lehetett 'tudni', hogy az összes gyártó csak és kizárólag a teszt által megszabott üzemállapotokban hozza az elvártakat" és "lehetett tudni, hogy *minden* gyártó motorja felismeri, amikor nedc teszt fut rajta és csinál valamit a befecskendezéssel": vegyük észre, hogy a két állítás nagyjából teljesen megegyezik.

Nem tudok felelősséget vállalni a szövegértési problémáidért.

[ Szerkesztve ]

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#112) dabadab válasza bambano (#110) üzenetére


dabadab
titán

"vegyük észre, hogy a két állítás nagyjából teljesen megegyezik."

Vegyük észre, hogy pont nem, a kettő közötti különbség az, amiért a VW most bajban van.

DRM is theft

(#113) t72killer válasza bambano (#110) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Nyilvánvaló, hogy célzott támadás volt az EU ipar ellen. A VW elég erős ahhoz, hogy többtízmilliárd $-ra lefejjék, a BMW a szedettvedett pénzügyi szitujával egy hasonló bünti belengetésével azonnal csukhatta volna a boltot. Ha később elő is veszik, tőlük már nem fognak annyira menekülni a részvényesek, ahogy a vW-től tették.

A botrány időzítése amúgy alsóhangon is megérdemelne egy SEC (amerikai "tőzsderendőrség") vizsgálatot: bő egy éve tudtak a szabványok átveréséről - amikor felfelé ívelt a tőzsde, fújódott a kínai lufi, stb. De nem ekkor publikálták a problémát (állampolgári szempontból: "hagyták, hogy a szennyező tovább járjon az utakon"). Aztán eljött 2015 Aug vége, amikor a konkrét csalás is kiderült: neem, ekkor se publikálták, lévén eleget esett már a piac, komoly lefelé potenciál nem volt benne. Mikor vették elő? Amikor elkezdett lábadozni a tőzsde, és a nagyhalak szerették volna levinni az árakat - pl a stabil lábakon álló német papírokét.

Egy kis DAX-grafikon a témában, szépen agyonlőtték a lábadozó beteget, a lehető legalkalmasabb pillanatban.

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#114) bambano válasza Rive (#111) üzenetére


bambano
titán

az enyémért nem is kell, elég, ha a sajátodért felelősséget vállalsz.

nemcsak neked, mindenkinek:

[link] egy 2011-es rendelet-tervezet, ami a vonatkozó ek irányelvek módosításáról szól. bocs, de ennél többet most nincs kedvem kiguglizni, azt valószínűsítem, hogy ez ilyen tartalommal bele is került a jogszabályokba.

Ez alapján számomra egyértelmű, hogy az összes autógyár megszegte a törvény betűjét.

idézek pár mondatot:

"A motorokra vonatkozó rendelkezéseknek a motorok valamennyi működési körülményére vonatkozniuk kell annak érdekében, hogy a valós vezetési körülmények között tapasztalt kibocsátási szintek utókezelő berendezések hiányában se romoljanak."

"(9) Figyelmet kell fordítani a szikragyújtású járművek valós vezetési körülmények között megfigyelhető részecskekibocsátására"

komolyan hiszek abban is, hogyha volna türelmem tovább kuglizni a jogszabályok között, akkor ennél világosabb bizonyítékot is találtam. abban is komolyan hiszek, hogy nincs kedvem tovább kuglizni... sőt, ebben teljesen biztos vagyok.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#115) Rive válasza bambano (#114) üzenetére


Rive
veterán

Az idézett sorok annyit és csak annyit jelentenek, hogy a forgalomban és a tesztpadon az egyes üzemállapotoknak megfelelő motorvezérlési paramétereknek egyezniük kell. Azaz kifejezetten a VW által alkalmazott trükköt tiltják velük - a VW ugyanis az üzemállapottól független változók (pletykák szerint pl. motorháztető helyzete, kormány és gázpedál mozdulatlansága, effélék) megkülönböztetett egy 'konform' paraméterkészletet és egy 'aggyadneki' paraméterkészletet.

Csak arra sikerült bizonyítékot találnod, hogy nem érted, miről szól a botrány, és nem érted, hogy mit írtak le.

Ui.: amúgy a szikragyújtás mégis, hogy jön a dízel-botrányhoz?

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#116) bambano válasza Rive (#115) üzenetére


bambano
titán

"Az idézett sorok annyit és csak annyit jelentenek, hogy a forgalomban és a tesztpadon az egyes üzemállapotoknak megfelelő motorvezérlési paramétereknek egyezniük kell.": nem. ha tudnád értelmezni az idézett sorokat, akkor azt olvasnád ki belőle, hogy a forgalomban és a tesztpadon is ugyanaz a kibocsátási norma vonatkozik a motorokra akkor is, ha véletlenül tönkremegy a károsanyag kibocsátást csökkentő hatásos intézkedés (ezzel a szófordulattal van a szövegben).

a rendelet egyáltalán nem beszél motorvezérlési paraméterekről. nem foglalkozik azzal, mi van a motorháztető alatt. azzal foglalkozik, ami a kipufogón kijön.

"amúgy a szikragyújtás mégis, hogy jön a dízel-botrányhoz?" két módon:
1. csak a bulvár újságírók nevezik dízel botránynak, egyébként károsanyag kibocsátási botrány
2. a benzines autók is érintettek, csak azt a balhét még nem kezdték el ennyire felfújni.

visszatérve a korábbi kérdéskörre:
"a VW ugyanis az üzemállapottól független változók": ezzel ugye elismeritek, hogy a vw megszegte a törvény betűjét. már csak annak belátása hiányzik tőletek, hogy a többi gyártó is ugyanezt csinálta. egyébként meg a nedc ciklust úgy is fel lehet ismerni, ha csak üzemállapottól függő változókat figyelnek, és ha eszerint vált befecskendezési táblázatot az ecu, az ugyanúgy törvénytelen minden szempontból.
[link] [link] ezek alapján továbbra is nyugodtan állíthatom, hogy mind csaltak és mind megszegték a törvény betűjét is.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#117) Hieronymus válasza bambano (#116) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

"..az idézett sorokat, akkor azt olvasnád ki belőle, hogy a forgalomban és a tesztpadon is ugyanaz a kibocsátási norma vonatkozik a motorokra.."

A forgalomban történő szennyezőanyag mérésére nem volt eddig kötelezettség. Csak teszt körülmények között kellet megfelelnie eddig a járműveknek. Európában jövőre lesz kötelező érvényű a közúti forgalomban levő megfelelés.

A vitaanyag, amire hivatkozol, nem ad érdemi információt, mivel nem derült ki, hogy részben vagy egészben elfogadták a javaslatot vagy egy íróasztal melletti kukában fejezte be az életútját.

Nem érdemes keverni az üzemanyag fogyasztást a szennyezőanyag kibocsájtással.
A korszerű dízel autókban, a fogyasztástól függetlenül nulla a koromkibocsájtás, a DPF miatt. Az már másik kérdés, hogy mekkora teljesítményt emészt el a kipufogógáz szűrése.
A botrányt okozó mennyiségű nitrogénoxid szennyezés forrása, nem az üzemanyag. Magasabb fogyasztás mellett is lehet alacsonyabb a káros anyagkibocsájtás.

A linken megosztott mérések hitelességét nem erősítik a következő idézethez hasonló mondatok.:
A valós tempót az MD Ecóról olvastam le, melynek hitelességét GPS-szel ellenőriztük: tűpontos.
Hitelesített GPS alapú sebességmérő nem nagyon van. Sőt a jobb navigáció berendezések, a motorból kiolvasott értékekkel pontosítják magukat. Bár a motor mérése sem pontos, mert nem veszi figyelembe a gumiabroncsok kopásnak mértékét.
A tűpontosság azért sem lehetséges, mert mind a két rendszer némi fáziskéséssel mutatja a sebességet. Erőteljes gyorsulás/lassulás esetén mesebeli értékeket jelennek meg a kijelzőn.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#118) Feketelaszlo válasza bambano (#110) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Lassan 1 hónap eltelt a botrány kitörése óta és meglepődnék, ha nem az lett volna az összes autógyártó/kutatóegyetem/motofejlesztő/szaklap első dolga, hogy minden kéznél levő modern dieselt letesztel fékpadon, van-e benne csalószoftver (vagyis történik-e drasztikus változás a vezérlésben teszt alatt). Eddig csak a VW-ről bizonyosodott be, s nekik is csak egy motortípusnál. A tesztelést felismerő ECU és a teszt által megszabott követelményekre való optimalizálás között éppen csak annyi a különbség, hogy az első bizonyíthatóan a hatóság félrevezetése, s e miatt rakott félre egy nagy valag pénzt a konszern a különböző kártérítési perekre már az első napon. Nem azt mondom, hogy nem derülhet ki még másokról is, de szerintem a bennfentesek már elkezdtek volna ujjal mutogatni...

Egyébként nem értem sokak részéről ezt a negatív felfogást, hogy "irreálisak a követelmények" meg "fizikai képtelenség". Nem, nem az, csak nem 500$-ért lesz gyártható egy fapados motor (pl. 1.3 sor4), hanem 1000$-ért. A vásárlók nem szívesen fizetnek többet minden új EURO-norma bevezetésénél (mindenkinek tetszik a környezetvédelem ideája, de ha pénzbe kerül, akkor inkább szívnának - bezzeg ha +lóerőkről van szó!). Biztos lehetne olyan motort sorozatgyártani már most, ami előre tudja az EURO8-at vagy akármi jön utána. Hasamra ütök: 3-4000$-ért - az már elég jelentős összeg egy Suzuki Swift árából.

(#119) Eastman válasza Feketelaszlo (#118) üzenetére


Eastman
őstag

Köszönöm, ez válasz a #32-es kérdésemre is.

THX!

[ Szerkesztve ]

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#120) Rive válasza Feketelaszlo (#118) üzenetére


Rive
veterán

Egyébként nem értem sokak részéről ezt a negatív felfogást, hogy "irreálisak a követelmények" meg "fizikai képtelenség".

Tényleg irreálisak a követelmények - az egész belsőégésű motor dolog a lehetőségeinek a legvégén jár, egyre kisebb fejlődés is egyre nagyobb befektetést követel. Ugyanakkor a teljes CO2 kibocsátásért ~ 10%-ban felelnek mindössze a gépkocsik, ha jól emlékszem a számokra.

Extra, hogy az újabb és újabb normák tényleges környezetvédelmi értéke kérdőjeleződik meg ma már. A CO2 kibocsátás csökkentését a motorokon az üzemidő, a javíthatóság, az extra kiegészítők terén fizetjük meg - életciklusra vetítve a legkevésbé sem egyértelmű, hogy környezetvédelemben az utolsó két szigorítással beljebb vagyunk-e.

Fizikai képtelenség: a belsőégésű motorok hatásfokának van egy abszolut felső korlátja, ami körül ráadásul igen cifra világ tenyészik már. Egyre növeklvő befektetésekkel közelebb és közelebb lehet tolni a motorokat ehhez a határhoz, de tetszőlegesen nagy befektetéssel sem lehet átlépni.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#121) t72killer válasza Rive (#120) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

"a belsőégésű motorok hatásfokának van egy abszolut felső korlátja, ami körül ráadásul igen cifra világ tenyészik már." Ezért van az, hogy a fogyasztási adatok csak papíron csökkennek kb 10éve - ezekszerint nem csak a fogyasztással, hanem az egyéb emissziókkal is ez a helyzet, nagyjából az EUR2-3 lehet a valós körülmények között is teljesíthető szint, amit anno trükközés nélkül hozni is tudtak (legalábbis a régi modelleket nem vádolják).

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#122) Rive válasza t72killer (#121) üzenetére


Rive
veterán

Igazából nem akarok tippelgetni, hogy melyik az utolsó valódi lépcső. A fejlesztés abban a határ közeli 'cifra világban' botorkál, és bár ténylegesen növekszik még a hatásfok (azaz elvileg csökkenhet a fogyasztás), ennek az az ára, hogy minden lépésnél el kell dönteni, melyik másik ujjunkat harapjuk a következő két százalékos fogyasztáscsökkenésért. Meg melyik kettőt a rákövetkező egy százalékért. Satöbbi.

[ Szerkesztve ]

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#123) Feketelaszlo válasza Rive (#120) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Senki nem beszélt hatásfokokról - nem attól fogod megtizedelni a károsanyagkibocsátást, hogy 0,5%-al jobb lesz a hatásfokod drága hengerfejbevonatoktól, tuti szívócsonktól, stb. Rá kell rakni az ezres kismotorra is egy ló méretű katalizátort meg mindenféle utánkezelő berendezéseket (nem olcsó, az tény, de hasznos). A szóban forgó típusokkal sem lett volna semmi baj, csak a fejlesztés végéhez közeledve észrevették Jürgenék, hogy a vadiúj bestseller motorjuk már nem fogja tudni a pár év múlva eljövendő határértékeket, de mivel akkoriban minden a world engineről (gyártsuk ugyanazt a motort az egész világnak, mert az olcsó) és hasonlókról szólt, ki kellett találni valamit. Rárakhatták volna már akkor az AdBlue rendszert - ismét teljesen hozzánemértő tipp: darabonként 100$-al növelve a gyártási költséget. Esetleg külön motort gyárthattak volna Észak-Amerikának. Nem tették, inkább írtak egy szoftvert és rátöltötték mind a tizenegynehány millió ECU-ra. Az lett a vége a garasoskodásnak, hogy most autónként 1-3000 $-os kártértési költségekről beszélnek, ha utólagosan módosítani kell valamit.

"kibocsátás csökkentését a motorokon az üzemidő, a javíthatóság, az extra kiegészítők terén fizetjük meg"
Ezt mondták anno sok biztonsági funkcióra is - ma már ritkaságszámba megy, hogy ABS, légzsák vagy másegyéb csődöt mondjon. Idővel ezek a rendszerek elég hülyebiztosak lesznek. Azzal részben egyetértek, hogy a túlzott CO2 minimalizálás hülyeség, de az csak egy összetevő a kipuff. gázban, a többi attól még nem lesz rózsás illatfelhő...

(#124) t72killer válasza Feketelaszlo (#123) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

A légtisztító rendszernek is van egy adott hatásfoka, amit szintén nem lehet a végtelenségig fokozni. Motoroldalon százaléknyi NOx, CO, CHx stb megy be a karalizátorba ideális levegő-üzemanyag arány ill kompresszióviszony mellett is, amiből kevéske ppm-et kell varázsolni - azaz már 99%-os szint környékén járhatunk. Ezt lényegesen tovább fokozni úgy lehetne, hogy egy vasúti tartálykocsiban egy kisebb vegyiüzemet vontatunk az autó után.

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#125) Dluinet válasza t72killer (#121) üzenetére


Dluinet
nagyúr

talán egy kivétel van: mazda skyactiv technology

"Mindig is első szerettem volna lenni!" - II. János Pál pápa

(#126) mr_ricsi


mr_ricsi
veterán

(#42) Hieronymus:
"Az EU előírásoknak megfelelően is behazudik a számítógép."
Tesztelték az egyik bukott VW motort, és az Eu előírás 70%-át hozta NOx kibocsátásban. (Kiiktatták a csaló szoftvert: forgatták a hátsó kerekeket is...)

"A benzingyártás mellékterméke a gázolaj."
Nem éppen. A finomítókban azt gyártanak a kőolajból, amire kereslet mutatkozik.

"(Akkor is kell valamit kezdeni vele, ha betiltják a használatát.)"
Krakkolással felbontják a szénláncokat, és benzint csinálnak belőle.

"Ritkábban kell új járművet vásárolni."
Ez nyilván nem lehet cél, hiszen az öregebb autók mind a szennyezés, mind az életvédelem terén rosszabbak az újakhoz viszonyítva.

(#87) Hieronymus:
"A turbó nem a hatásfokot javítja, hanem a nyomatékot."
Dehogynem javítja. A kipufogógáz mozgási energiáját hasznosítja, ami különben elveszne.
Ha azonos teljesítményt kisebb motorral lehet elérni, akkor a súrlódási veszteségek is csökkennek, ami szintén a hatásfokot javítja.

"Ráadásul a dízel motorok teljesítménye, a fordulatszámmal egyenesen arányos."
"A teljesítmény maximuma, a maximális fordulatszám alatt van."
Ez a két mondat egymást kizáró állítást tartalmaz.

"széndioxidból a felét bocsájtja ki a dízel motor, teljesítmény arányosan, a benzinesekhez képest."
Ha ez igaz lenne, akkor a Dieselek azonos távolságon azonos módon használva mindössze a 49%-át fogyasztanák a benzineseknek (kg-ban). Ez 10 vs. 4,42 liter/100 km.

(#79) Hieronymus:
"A régi Otto motorok szénmonoxid kibocsájtása, erőteljes gyorsításkor, elérhette a kibocsájtott légmennyiség 10%-át. A mai modern motorok ennél jüval kevesebbet "termelnek", de a nulla százlék megvalósíthatatlan cél."
Oxidációs katalizátor. Kb. 25 éve elterjedten használják a benzin motorokon. A szénmonoxidot széndioxiddá oxidálja. Az autós gázelemzők 2 tizedesjegyig mutatják, ami azt jelenti, hogy valahol 0,01% alatt lehet a CO.

"Az Ottó motorral kapcsolatban érdemes még egy dolgot tisztázni. Működésük közben erősen rákkeltő, benzopirént bocsájtanak ki."
Erősen telítetlen vegyület, a katalizátorban könnyedén oxidálható. Egyébként a cigifüstben is van belőle, és avarégetéskor a sokszorosa keletkezik, mint amit egy katalizátoros benzines kipufog.

"Sokkal kevesebb, majdnem nulla mennyiséggel szennyeznek a dízel motorok."
A részecskeszűrő a korom kb. 93%-át köti meg, és ennek a 7%-a is a szabadba kerül regeneráláskor. Ezt én 13,5%-nak számolom. Ennek a nagy része szabad szemmel nem látható korom és hamurészecske, ami a tüdőn át a vérbe kerülhet. A koromszemcsék felületéhez pedig szénhidrogén vagy nehézfém szemcsék tapadhatnak. A hamu is tartalmazhat nehézfémeket.

(#67) Hieronymus:
"Benzin motoroknál a CO kibocsájtás egyenértékű a dízel motorok részeke kibocsájtásával."
Ilyet tudok én is. Pl: A Mona Lisa olyan az autóiparnak, mint a pszichiátriának a koszinusz-tétel.

[ Szerkesztve ]

Sokkal kellemesebb úgy hibát keresni, ha tudod, hogy másban kell!

(#127) t72killer válasza mr_ricsi (#126) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

"Tesztelték az egyik bukott VW motort, és az Eu előírás 70%-át hozta NOx kibocsátásban. (Kiiktatták a csaló szoftvert: forgatták a hátsó kerekeket is...)"

OK, akkor miacsudának hívják vissza a kocsikat Európában? Ill miért riogatnak Adblue-beépítéssel? (ok, injektorcsere jöhet;]) Azaz ha cserélik a szoftvert, akkor nem kéne hogy az bármilyen hatással legyen a teljesítményre/fogyasztásra, lévén az EUR5-nek már megfeleltünk (2012-es kocsim van).

"A finomítókban azt gyártanak a kőolajból, amire kereslet mutatkozik." Persze, hidrogént és kokszot is lehet gyártani a teljes mennyiségből, csak m#rhadrága lesz. Minél kevésbbé kell hozzányúlni az adott frakcióhoz, annál gazdaságosabb/energia+környezetkímélőbb a finomítási folyamat, nem véletlen, h külön hasznosítják az egyes könnyű és nehézfrakciókat. Gázolajra amúgy addig szükség lesz, amíg a kamionok, hajók, nehézgépek át nem állnak alternatív forrásra.

..."Erősen telítetlen vegyület, a katalizátorban könnyedén oxidálható." jaja, ilyen szutykok modern járműből (legyen az benzin v dízel) már nem jönnek ki. Kivétel persze a mókolt dpf+katalizátor nélküli, macskaszőrrel hajtott füstdízel, amiből sajna elég sok fut európában.

Apropó korom: nem értem, hogy a nagy környezetvédelmi jövésmenés közepette miért mellőzik a dízel+lpg megoldást?? Az a baj, hogy gazdaságosabb és ténylegesen tisztább lenne a rendszer/5év múlva akarják bedobni, az akkori EUR9-10-es szabvány "teljesítésére"??

Röviden a dízel+gáz kombó előnyei:
"- A dízel üzemanyag-fogyasztás 10-20 %-kal csökken.
- A kipufogógáz-kibocsátás csökken az üvegházhatást okozó gázok 40-70 %-ával.
- A motor teljesítménye kb. 10-30 %-kal megnő.
- A CO2 (szén-dioxid) kibocsátás kb. 12 %-kal csökken.
- Az opacitás (fekete-füst) kb. 70 %-kal csökken.
- Az NO (nitrogén-oxid) kibocsátás kb. 30 %-kal csökken."

Más, nem tudtam, és nagyon ciki: "Európa importál gázolajat (tetemes hiánya van), döntően Oroszországból, de Észak-Amerikából is. A Távol-Kelet exportálja gázolajfeleslegét. Ezzel szemben hatalmas volumenű a benzinexport Európából Észak-Amerikába, ahová Európa mellett Oroszországból, a Közel-Keletről, Dél-Amerikából stb. áramlik a benzin. Tehát gyakorlatilag Európán kívül döntően benzin a gépjárművek üzemanyaga. Ez egyrészt az európaiak árérzékenysége és az itteni üzemanyagárak miatt alakult így, másrészt paradox módon a „környezettudatossá” válásunk miatt."

Ergo a "globális rend" érdekében a világ többi részén növelni kéne a dízelarányt, Európában pedig csökkenteni. VAGY kötelezni az LPG-s utókezelést, hogy kb 20%-kal csökkenhessen az európai fogyasztást.

[ Szerkesztve ]

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#128) mr_ricsi


mr_ricsi
veterán

(#45) Lauda:
"A reszecskeszuro tisztitasa ugy tortenik, hogy utolagos uzemanyag befecskendezessel megnovelik a kipufogogaz homersekletet, ezaltal a felrakodott koromszemcsek elegnek. Emiatt van az is, hogy regenerelaskor beindul a hutoventilator."
Azt hiszem, ezt tudtam eddig is. Viszont amit írsz, az a passzív regenerálás, amikor a műhelyben álló autó motorvezérlését a gyári szervizműszerrel utasítják a regenerálás végrehajtására.
Amikor a kocsi maga végzi menet közben, akkor nem veheted észre, hogy működik-e a hűtőventi.

(#57) daa-raa:
"A D10 meg mindenféle elbaszott adalék nélkül is hozza az Euro3-at, akár az Euro4-et is."
A D10 csak Euro1-2-t tudott. Volt Euro3-as változata is, hengerenként 4 szeleppel, de tudomásom szerint nem sokat bírtak, repedtek a hengerfejek a szelepek között, és a Volánok visszaalakították Euro2-es D10-re.

(#58) bambano
"tipikus dízelfan fud, aki összehasonlítja a szabadszívású régi benzines motor hatásfokát a legfrissebb fejlesztésű dízelével."
Pedig ez igaz. Ha szívó dízelt szívó benzinessel hasonlítunk, akkor is.

(#61) t72killer:
(I)"Természetesen a kb 800EUR-t felemésztő nagyszervizt (~200ekm-nél) és az alapból ~5-10%-kal magasabb vételárat is bele kell kalkulálni. Azok a "szagértő" cikkek, ahol még a gumicserét is magasabb díjjal számítják a dízeles modell költségeihez a shitcom kategóriába tartoznak."(/I)
Természetesen a dízel drágább, de a fogyasztása is alacsonyabb.
Ignisnek a 4 gyertyája 25ezer, 60ezrenként cserélendő. Az új közvetlen benzinesekben pedig már szinte minden olyan alkatrész megtalálható, ami a dízelekben, és továbbra is van gyújtórendszer.

(#74) proci985
"egyik ismerosnek skandinaviaban egy Toyota Aurisa volt (szinten elektromos), mukodott rendesen. nem tudom hogyan hasznalta, de nem panaszkodott ra, pedig volt -25 fok is abban az idoben amikor az ove volt boven."
Egy kicsi benzines vagy dízel motor alapjáraton 0,7-1 litert fogyaszt óránként. Ha télen elakadnék 40 literrel tankban, akkor majd' 2 napig nem fagynék meg. Kíváncsi lennék, hogy elektromos autóval mi történne.

(#88) Rive:
"A probléma gyökere, hogy az európai környezetvédelem (nem kis részben a németek nyomására/lobbierejének köszönhetően) már a sokadik olyan helyzetbe szalad bele, amikor a környezetvédelmi célokat igazából nem sikerült elérni,"
A németek éppen hogy ellenzik a környezetvédelmi szigorításokat, főleg a CO2 kvótát, mert nagy autókat gyártanak.

(#91) DonElvis:
"Ha valalki mutat nekem egyetlen olyan dízel autót (vagy akár benzinest) a világon, amely a valós körülmények között is hozza, akkor azt azonnal megveszem."
Sok ilyen kocsi létezik. A baj veled van, mert nem a tesztciklus szerint használod.

"Amúgy a japán dízeleket is vizsgálgatják már?"
Igen. A Mazda Skyactive-D mindössze 3-szorosan lépte túl a megengedett értéket.

(#120) Rive:
"Tényleg irreálisak a követelmények - az egész belsőégésű motor dolog a lehetőségeinek a legvégén jár, egyre kisebb fejlődés is egyre nagyobb befektetést követel."
Régen a gyártók erősebb, tartósabb, megbízhatóbb, kisebb fogyasztású, egyenletesebb járású, vagyis jobb motorokat akartak fejleszteni. Ma az a céljuk, hogy az előírásoknak megfelelő motorokat készítsenek. A fejlődés töretlen, csak mi használók nem élvezzük a gyümölcsét, és a sok érzékelő, computer és segédkütyü ára is a mi zsebünket húzza.

(#123) Feketelaszlo:
"Az lett a vége a garasoskodásnak, hogy most autónként 1-3000 $-os kártértési költségekről beszélnek, ha utólagosan módosítani kell valamit."
Bizonyos motorjuknál mindössze annyit kellett volna módosítani a motorvezérlő programján, hogy 2500-4000 fordulat között kb. 5-15 lóerővel visszaveszik a teljesítményt, és akkor nem bukik az USA teszten.

(#42) Hieronymus
"A motorok élettartama meghaladja a benzines társaikét."
Amíg a Dízelek fele annyit forogtak üzem közben, mint a benzinesek, addig ez látványosan így volt.
Ma már inkább attól függ, hogy mekkorára tervezik az élettartamukat. Alapban 200-250ezer km-re, de ha haszongépjárműben is szerepet szánnak a motornak, akkor félmillióra. A haszongépjárművekben általában dízel motor van. És amikor személykocsiba félmillára tervezett motor kerül, akkor születnek a legendák...

Sokkal kellemesebb úgy hibát keresni, ha tudod, hogy másban kell!

(#129) Hieronymus válasza mr_ricsi (#126) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

""Ráadásul a dízel motorok teljesítménye, a fordulatszámmal egyenesen arányos."
"A teljesítmény maximuma, a maximális fordulatszám alatt van."
"Ez a két mondat egymást kizáró állítást tartalmaz.""

Ha random válogat össze mondatrészeket, akkor ellentmondást tudsz kreálni.
Az első idézett rész a Diesel motorra, a második Otto motorra vonatkozik.

Tesztelték az egyik bukott VW motort, és az Eu előírás 70%-át hozta NOx kibocsátásban.

Talán alapjáraton. Városi körülmények között a megengedett érték ötszörösét is hozza időnként.
A német kormányzat már bejelentette, megszigorítják a környezetvédelmi előírásokat és azok ellenőrzését, az új járművek forgalmazásának esetében. Valós körülmények között kell jövőre vizsgálni a szennyezőanyag kibocséjtés mértékét.

"A benzingyártás mellékterméke a gázolaj."
Nem éppen. A finomítókban azt gyártanak a kőolajból, amire kereslet mutatkozik.

Meg azt, amit az összetétele megenged. Nem lehet annál több benzint kiszedni belőle, mint amennyi a keverékben van. (Persze lehet, kémia eljárásokkal átalakítani a molekulákat, csak elég drága eljárás.)

"széndioxidból a felét bocsájtja ki a dízel motor, teljesítmény arányosan, a benzinesekhez képest."
Ha ez igaz lenne, akkor a Dieselek azonos távolságon azonos módon használva mindössze a 49%-át fogyasztanák a benzineseknek (kg-ban). Ez 10 vs. 4,42 liter/100 km.

Ezt gondold át.
Nincs egyenes arányosság az üzemanyag tömege és az égetéséhez szükséges oxigén tömege között, eltérő üzemanyagok esetében. Az üzemanyagok esetében a széndioxid mellet hidrogéndioxid is keletkezik. A kettő aránya változó az üzemanyag típusok esetben. (tiszta hidrogén esetében nem keletkezik széndioxid)

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#130) t72killer válasza Hieronymus (#129) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

" Az üzemanyagok esetében a széndioxid mellet
hidrogéndioxid is keletkezik. A kettő aránya
változó az üzemanyag típusok esetben. (tiszta
hidrogén esetében nem keletkezik széndioxid)"

A vegyész a haját tépi, víz -hidrogéndioxid nem létezik:U. És minél magasabb forrpontú egy szénhidrogén-üzemanyag, annál magasabb benne a szén:hidrogén arány és annál több CO2-t produkál. Tarkítja a szitut a benzinben lévő mesterségesen megnövelt aromástartalom - az aromásokban (toluol, xilolok, stb) kevés a hidrogén így több a CO2 kibocsátás. Konkrét számokhoz tudni kéne az összetételt, legalább az aromástartalom %-át.

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#131) 8th válasza Feketelaszlo (#118) üzenetére


8th
addikt

"Egyébként nem értem sokak részéről ezt a negatív felfogást, hogy "irreálisak a követelmények" meg "fizikai képtelenség". Nem, nem az"

De. Teljesíthetetlen. Már ott bukik az egész, hogy ezek a sötétzöld "pékek" XY g/km-ben megszabnak egy értéket amit minden egyes gyártónak teljesítenie kell. Alapul veszik adott gyártó összes személygépkocsiját és vonnak egy átlagot. Ez mi? Melyik hülye találta ezt ki? Egy BMW egy Mercedes egy Jaguar és még sorolhatnám, hogy teljesítse ezt? Mert a Toyota a VW meg a többi gyártó akik főleg a B és C szegmens eladásaiból élnek csak megoldják valahogy de egy prémium gyártó akinek nincs nagyon kisautója? Agyrém az egész. Végül így születik meg az 1000ccm-s Ford Mondeo meg a többi kis ccm erős turbós vacak ami csak labor körülmények között tudja azt amit és a való életben akár literekkel többet fogyaszt mint amit a tesztpadon mérnek rá a főokosok. De éljen a környezetvédelem meg a dáwnszájzing... meg a 150ezrenként leeső turbó, meg a kettős tömegű lendkerék, meg a benzineseknél is megjelenő masszív szilárd részecske kibocsájtás, meg a lekokszolódó szelepek (VAG, PSA) de legalább tapsikolhatunk mert valós körülmények közt talán 1literrel kevesebbet fogyaszt a csoda varrógép motor mint egy tisztességes szívóbenzines 1.6 akármi. Az nem számít, hogy közben szép csendben mind megdöglünk tőlük mert sokkal károsabbak mint az elavultnak és gazdaságtalannak kikiáltott szívócső befecskendezéses szívóbenzin motorok. Éljen a környezetvédelem! Talán a politikusok és döntéshozók legalább néha kikérhetnék az autós szakma véleményét mert lehet, hogy nem mondanak hülyeséget. :(((

[ Szerkesztve ]

(#132) t72killer válasza t72killer (#130) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

"-hidrogéndioxid nem létezik" pontosabban a hidrogén-peroxidot (dihidrogén-dioxid) szokták hibásan így hívni, de normál kipufogógáznál nem erről van szó (szerencsére).

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#133) t72killer válasza 8th (#131) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Mondjuk abból kéne kiindulni, hogy mi az a szint, ami az emberi szervezetet károsítja? Mert 3db NO2 molekulától bizony nem fog kipusztulni fél Berlin...

Mellesleg betiltották már a dohányzást az összes közterületen? Azért annyira nem baba önjelölt gyárkémények után gyalogolni.

A #127-ben írtam, hogy lehetne, hatékonyan ÉS fogyasztásbarátan csökkenteni az emissziót (részecskéket közel nullára...), csak a gyártók nem hajlandók tudomást szerezni róla. Tény, autónként mondjuk 500EUR-val több lenne a beszerelése - amit egy év kocsikázás után a fogyasztáson vissza is hozna.

Más: "A csaláshoz nem fér kétség, kártérítésre azonban csak bizonyított kár esetén lehet igényt tartani" - azt hogy bizonyítom hitelesen, hogy szoftver-downgrade után csökken az autó teljesítménye+nő a fogyasztása -> megnő az üzemanyagköltség? Ezenkívül a botrány miatt gondolom csere esetén 10-20%-kal olcsóbban tudok csak megszabadulni a kocsitól, ezt a 3-600kFt-ot miért nekem kell benyelni - hogy igazolom, hogy csalás nélkül ennyivel fentebb állna az autó értéke? Nem aprópénzről beszélünk, Madzsarisztánban ennyi hitelrészt egy éven keresztül fizet a tisztelt tulaj.

[ Szerkesztve ]

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#134) t72killer válasza t72killer (#133) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

(Bocsánat, forrás - SzVSz az értékcsökkenésre kell típusonkénti szakvélemény és nem volna szép, ha ezt minden tulajnak egyesével kéne kijárnia+perelnie)

[ Szerkesztve ]

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#135) D1Rect válasza t72killer (#133) üzenetére


D1Rect
félisten

"Ezenkívül a botrány miatt gondolom csere esetén 10-20%-kal olcsóbban tudok csak megszabadulni a kocsitól"
Már alig várom. :))

(#136) t72killer válasza D1Rect (#135) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Mit? Hogy eladjam a kocsim:F?

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#137) D1Rect válasza t72killer (#136) üzenetére


D1Rect
félisten

Azt, hogy ténylegesen olcsóbbak legyenek.

(#138) t72killer válasza D1Rect (#137) üzenetére


t72killer
titán
LOGOUT blog

Á, értem:) Sztem ez meglesz. Kérdés viszont profitál-e majd a hétköznapi vásárló ebből az olcsóságból. Uis ha többet eszik/gyengébb a kocsi, esetleg az eurokraták hisztije miatt megdrágul az üzemanyag/felmennek az adók, akkor simán többet bukhat a hétköznapi autós, az is, akinek nem VW-je van:(.

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#139) pomorski


pomorski
őstag

Tyű a mindenit!

(#140) t72killer


t72killer
titán
LOGOUT blog

Úgy néz ki, lesz dízelautó a jövőben:R (Ráadásul ha jól dolgoznak a cellán, a legratyibb, adalék nélküli ill. kénes szutykot is meg lehet majd vele etetni) Meg kell mondjam, ez sokkal szimpatikusabb, mint a konnektorba dugós megoldás, uis ehhez egy 5L-es kannában ~5kilót cipelve vihetek annyi üzemanyagot, ami 100+km-re elég.

[ Szerkesztve ]

30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

(#141) 8th válasza D1Rect (#137) üzenetére


8th
addikt

Arra várhatsz. :)

(#142) pomorski


pomorski
őstag

Én azt gondolom egy ideje, hogy a jövő autóját gázturbina fogja hajtani. Illetve nem az autót, hanem csak a generátort, hiszen az autó hajtásához rettenetes áttétel kellene. A gázturbina mindent eléget: benzint, dízelt, bioetanolt, kölnit, olajat, sütőzsírt, sütőolajat, stb. A turbina hajtja a generátort, az tölti az aksikat, az aksik pedig ellátják az elektromos motorokat. Ha nem így lesz 50 év múlva, akkor írjatok rám, hogy hülyeség!

(#143) Hieronymus válasza t72killer (#130) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

H2O
Igazad van elírtam. (mentségemre hozom fel, még nagyon korán volt)
Ha olvasod, akkor dihidrogén-monoxid, hétköznapi nevén víz. A hidrogén-peroxid (ha már vegyészkedünk) H2O2, oxidáló és fehérítő szer. Töményen robbanás veszélyes, mert kettő molekula összekapcsolódva, lead egy oxigén atomot. Felhasználása, a szőke nőkön kívül a fertőtlenítő és fehérítő szerekben valósul meg és nem a jármű motorokban.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#144) bambano válasza pomorski (#142) üzenetére


bambano
titán

hülyeség.
volt már több gázturbinás autó kísérlet, volt gázturbinás mozdony is, nem váltak be.
az autó alapvetően azért nem vált be, mert nem tudták hova tenni a kiáramló gázokat.
beírod a tecsőnek, hogy y2k jet bike és találsz példákat bőven.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#145) pomorski válasza bambano (#144) üzenetére


pomorski
őstag

Nem értek veled egyet.

(#146) D1Rect válasza 8th (#141) üzenetére


D1Rect
félisten

A verseny, meg a halak, meg az utolsó. ;) De azért hátha.

(#147) #56573440 válasza pomorski (#145) üzenetére


#56573440
törölt tag

Az igen.. Erősen üzemórára kihegyezett hajtóművet kocsiba? Jó vic.... Egészen kicsi hajtómű is rohadt drága, az üzemeltetése egyáltalán nem hatékony de eléget bármit.... Logikus lenne (nem egyáltalán nem)

(#148) Feketelaszlo


Feketelaszlo
senior tag

Nem tudom, hogy érdekel-e még valakit a téma, de ma a Bloomberg lehozott egy (szerintem) egész jó összefoglalót a témában - azok is nyugodtan elolvashatják, akik nem értenek részletekbemenően a motorokhoz: itt.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.