2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Telefónia rovat

Feature phone-ok elemzése

Feature phone-ok összehasonlítása a múltból és a közelmúltból, több árkategóriából.

[ ÚJ TESZT ]

Játék és java

Javás mobilon játszani már kiment a divatból. Szinte mindenki az okostelefonját taperolja. Én viszont több száz órát nyomultam, amikor ez még aktuális volt, és meglepődtem, hogy az új platform nem feltétlen hozott élvezhetőbb játékokat is.

Alapvető szabály, ha valaki J2ME-n akar szórakozni, vegyen Sony Ericssont. A gombsoron kívül ez a legbefolyásosabb tényező. Habár a W810 sosem brillírozott szélvész sebességével, mégsem éri utol egy más márkás készülék sem.

A játékválaszték igen széles. PC-s portok (Rainbox six), eleve handheld címek (Asphalt), retro konzoljátékok (Arkanoid, Cannon Fodder), vagy akár konzolemulátorok (NES, GB, GBC).

A legszélesebb API skálával, és a legnagyobb optimalizálással a Sony rendelkezett. Fel is használta 2009-ig, még a Nokia API-t is belerakták.
Nintendo DS szintű 3D grafikát hozott létre az EA, a Fish Labs, és a Gameloft is, valamint rengeteg 2D-s platformjáték, vagy éppen felülnézetes stratégia/akció készült.
Pár kedvenc címet kiemelnék:
Worms 2007-Worms 2008
Worms Forts 3D (2 személyes BT multi)
Rainbow six
Far Cry 2
Deep 3D: A submarine odyssey
Galaxy on Fire 1-2
Planet Riders, V-rally, Burning Tires, Powerboat challange, Rally Master PRO (BT duel)
Crash arena 3D (többszemélyes 2-4 bluetooth multiplayer)
Mission Impossible 3
Prince of Persia Classic
SWAT elite troops
Gravity Defied Trial Racing
Doom RPG 1-2
Age of Empires 3 mobile
Freestlye Moto X 2
Medal of Honor airborne
Need for Speed Undercover
Ridge Racer 3D

Lehetne még tovább is sorolni, de ennyi elég. Aki ezek egy részével játszott, tudja hogy teljesen használható platform a J2ME is.

Belsőnézetes 3D FPS-sel is történtek próbálkozások, többnyire 2,5D-ben, de pl. 3D-s az orosz Sniper OPS.
Továbbá: 3D Counter terrorism, Castle 3D, Robot Alliance, Alpha Zone 3D.
Csak, hogy néhányat említsek. Ezek irányítása már jóval nehezebb, fanatikusoknak ajánlott.

Teljesítmény: fontos a RAM. Egy Sony Ericsson-on jobb esetben van multitask gomb. A két leggyengébb (W200, Z530) amin nincs, de Java appot mind háttérbe tud tenni.
DB2010 és DB2012 egyszerre egyet tarthat belőle memóriában, meg egy rendszerappot, pl. rádió, zenelejátszó, kamera. Komolyan nem akadályozza a zenehallgatás a 2D játékokat. Minimális ritka röcögés esetleg.

DB2020 és újabbak viszont egyszerre akár több játékot is futtatnak. Nem csak RAM-ban tartanak, mint Androidnál, hanem le is fut egy benchmark például.
Az elérhető műveleti memória 3-tól 16 megáig terjed. 3-at a leggyengébb modellek kaptak. Ez bőven elég a legújabb Opera mini-hez is, és kvázi bármelyik játékhoz. RAM hiány miatti panaszkodást SE-on még nem láttam.

Kompromisszumok:
-kijelzőméret

Jelentős minőségvesztéssel jár a 128x160-as játék, elég pixeles a kép, valamint kevesebb a játék is. Szerencsére a Gameloft húzócímek le vannak portolva, a valódi 3D játékok pedig alkalmazkodnak a helyzethez.

Inkább 176x220 vagy nagyobb felbontás javasolt

-teljesítmény

Bizony egy konzolemulátor, vagy komolyabb 3D játék nem fut kielégítően DB2020 alatt. Leginkább az AI-val van a baj a Powerboat challenge-nél, a tutorial még jó. A többi helyzetben pedig a teljesítménnyel. Nintendo emulátorok éppen még játszhatóak (bár 128x160-on nem élmény), de pl a Rally Master Pro csúnyán szaggat. Nem is csoda, teljes ütközésfizika és időjárás szimuláció van a szokottnál is jobb textúraminőség mellett.

Amit tapasztaltam, hogy hiába DB2010 a K750/W800 is, valamiért a gyártók jobban szeretik a W810-et. Pl. a Far Cry 2 vagy a Gangstar 2 alapkövetelménye is ez, gyengébben kifagy a betöltés.
Valamint van még egy kedves belsőnézetes 3D RPG, a 3D Golden Warrior. Ez W810-en eldöcög, DB2020-on kifagy a betöltésnél, K750-en is, DB3150 és felette pedig jól megy. Érdekes.

-billentyűzet

Gondolom, nem kell magyarázni, meg már bemutattam őket az első 11 oldalon.

-kijelző

Ha utánhúz, az nagyon nem jó. Szerencsére ez csak a két 128x160-ra jellemző komoly mértékben.

-élsimítás

A software renderer mindig is szögfüggő volt, DB2020 alatt különösen látszik 3D játékokban, hogy dudorodik a fal a látómező szélén. Az újabbakban megoldották. Ezen felül DB2020 óta van valamilyen szintű élsimítás is.

-engedélyek

Régebbi, DB2010 és DB2012-es készülékekben nincsen, egyszer kérdez, vagy mindig engedélyez a fájlolvasásra és írásra. Egy minicommandernél vagy NES emulátortallózásnál ez nagyon tud fájni. Fájlonként kell igenezni. Szerencsére megoldható egy VKA patchcsel, ha nagyon muszáj. Úgy már a zippelés is gyorsabb.

Telepítés: Jar fájl letöltése, telefonra helyezés, telepítés. Továbbküldeni az eredeti fájlt lehet, bluetoothon/IrDA-n fogadott telepítettet nem.

Van egy kis zűr viszont a játékmanagementtel. DB2010-2012 alapvetően a telefonmemóriára ment. Onnan fut gyorsan. MS-re csak mentésként érdemes kirakni, ha épp nem használjuk. Ugyanis, ha MS-ről fut a játék, először bemásolja a belső memóriába, és utána onnan vissza a játék végeztével. Egyre lassabb, ahogy gyűlnek a játékok.

Kártyakiesés is korrupciót okoz, megjelenhet a duplázódás effekt. Dupla helyet nem foglal, de két ikonja lesz.

DB2020-nál is vigyázni kell, mert ott automata MS-re ment, túl sok játék egymás utáni indítása és bezárása végleges java motorhibához vezet, és csak a művelet végrehajtása sikertelen üzeneteket kapod. Persze itt min. 40 játékra kell gondolni.

DB3150 és újabbon már nincsenek ilyen hibák, és odafigyelve még DB2010-en is el lehet lavírozni 200-250 app-pal.

Galéria:

Freestyle Moto X 2

Rally Master PRO

Prince of Persia Classic

Galaxy on Fire 2

Snowboard Hero

3D Counter Terrorism

Speed Spirit

Sniper Ops 3D

Gladiator 3D

Robot Alliance


Crasharena 3D Multi

A sonys játszik, a Samsung lefagy.

Contra Force NES A-B játékgombokkal a W910-en.

Összességében ennyi, jó játékot, ha SE tulaj vagy!

Nokiáknál már nem ilyen jó a helyzet. Nagyon sokat spóroltak régen a RAM-mal, ezért még akár egy PoP classic is gondot okozott. A nyers erővel nincs gond.
A példakészülékek közül 1 MB RAM-ot ad a Javának a 6300, a többi pedig minimum 2-t (úgy többi hogy ideveszem az 5130-at és az 5310-et régi, de tartós tapasztalataim okán).
Az igényelt RAM megegyezik a fájlmérettel általában.
Engedélygondok nincsenek, mehet a fájlkezelés is.

Általában a 2D játékokkal semmi gond nincs, és a nem SE specifikusakkal sem. Tehát Fish labs kizárva (butított hackek vannak), de Gameloft EA mehet (sok más meg nem, pl. Sega).
Annyit hozzátennék, hogy lehet bugos a végeredmény, pl. hiába rohan a NFS Undercover (nokiás verzió) 6303i-n, a második városrészbe nem enged be, hanem kifagy.
Galaxy on Fire 2 is szépen fut, amíg nem kell a hangárba lépni, ugyanis ott kifagy.

Szóval itt már nehezebb a helyzet, kell válogatni.

Telepítés menete: jart telóra másolni, vagy bluetoothon fogadni. Továbbküldés nincs.

Olyan jellegű hibák nincsenek mint a Sonynál, korlátlan mennyiségű app futhat on the fly a memória kártyáról.

Nincs háttérbe helyezés, csak modifikációval, de akkor mind a firmware-t, mind a Java appot meg kell piszkálni.

Magyarán nem kimondott játékos telefonok a Nokiák.

Galéria:

Rally Stars (előtelepített)

Galaxy on Fire 2

GoF2

Doom 2 RPG

Samsung

Második alapszabály: ha valaki Java-s mobilon akar játszani, NE Samsunggal tegye.
Alapvetően nagyon korlátozza a gyártó a lehetőségeid, pl. kapsz 4MB-ot tárhelynek. SE-nél ennyi RAMot kapsz…
D900i-nél is ennyi az alap tárhely, de még a Champnél is. Más márkához szokott felhasználó azonnal fogja a fejét, hogy ez most mire lesz elég? Elárulom, mindenre.

Nem lesz szükség többre, nincs mit rakni rá. Pláne a régebbi készülékeken rettenetes a helyzet, 2003-mas Sony Ericsson körberöhögi, amit a D900i leművel. Azt tisztáztuk, hogy erős, hiszen jók a videós képességei, de a JVM az nem. QVGA kijelzője mellett szinte alig találni rá valamit, ami képes normálisan futni. Nem kell nagy álmokat kergetni, egy Aspahlt 3 2D verzió, ami szerintem 0 grafikából, sem megy 3 FPS-nél jobban, ráadásul nem konstansan szaggat. 3D-ről meg ne is álmodj, nincs hozzá API. 100-ból ha 10 app elindul, és abból 3 használható.

Ami megy:
Mission Impossible 3. Ezen nagyon meglepődtem, hiszen egész komoly grafja van. Percekig tölt, de utána simán halad.
Sven 004, de van egy pálya, ahol force close-ol egy ponton.
Doom RPG, eszméletlen hosszú töltési idővel, és SE T280-at megszégyenítő laggal. 2 FPS…
Nokia 3410 játékok
Tom és Jerry pacman
Gravity Defied, szaggat a pálya elején, de tűrhető, viszont az egyszerre egy nyomást érzékelő billentyű miatt használhatatlan.
Aztán kb. itt vége van, amit próbáltam és nagyjából értelmesen futott.

Bluetooth multi meg maradjon szép álom. Nézed, ahogy a többiek játszanak.

A telepítés is egy külön történet. Eredetileg valamit szenvedni kéne TAT módban, és úgy felpakolni, ahogy a gyárban teszik az alap appokat, de úgy kb. 20 perc felmásolni valamit… viszont elég az adatkábel.
Főzött ROM-mal megelégszik azzal, hogy belső memóriáról jar+jad jelenlétében az egyéb mappából telepíted. Aztán a benchmarknál meg kiírja, hogy corrupt jadfile…
Az is hozzátartozik a gondokhoz, hogy 840Kbyte RAM érhető el, és ezen nem lehet segíteni, hardveres korlát. Így viszont a legfrissebb Opera Mini, ami elindul, az a 4.1.

Az újabbakban egészen jó a helyzet, bár még mindig nem jutottak el a K700 szintjére, de ha így haladnak, talán 10 év múlva az is sikerülhet.

Mint az S5230-nál írtam, itt is előfordulnak korlátozások, melyre legalább olyan időrabló megoldások születtek, mint a D900i esetében, de itt wap emulációról van szó. Szerencsére mind a cápára, mind az S5230-ra van olyan gyári firmware, ami még normális, de pl. a most kapható sikertermék, az S5610 Primo is szenved a gátaktól.

Nagyjából egy szinten van mind az S5350, mind az S5230 Javából. És ez megközelíti azt, amit a Nokia 6303i produkált, legalábbis kompatibilitásból. Nokia API természetesen azért nincsen.
Nagyjából azok a játékok mennek el, külön butított, és leoptimalizált 3D-k, meg szinte minden, ami 2D-s, pláne szereti a Gameloft cuccokat. Medal of Honor Airborne sem volt akadály.
Ami inkább gáz, az a lag. Mer’ abból van bőven. Még egy Prince of Persia Warrior Within-t sem képes mikroszaggatás és beakadások nélkül futtatni, a Gravity Defied egyenesen borzasztó, 3D-ről meg már ne is beszéljünk. Úgyhogy hiába ültem le próbálkozni, hamar feladtam.

S5230-ra is vannak érintős játékok. Havernál láttam párat, gondoltam megnézem.
Sonic the Hedgehog látványos, csak kéne a multitouch, meg szaggat is.
Eartworm Jim első részét nem oly rég vittem ki Nokia N900-on billentyűzettel, szóval itt se kicsit jött volna jól a multitouch, de éppen elment. Viszont olyan gyakran beszaggatott, és beglitchelt (elakadtam a nagy semmiben), hogy ráhagytam.

Megnéztem mi a helyzet a Gangstar 2-vel, biza az is szaggat, elég nehéz autót vezetni úgy, hogy béna a beviteli lehetőség, nem látod az ujjadtól az utat, és még akad is.
Staron annyira nem laggos a GD, mint a cápán, de a 8 irányú joystick csak egy rossz vicc, lehetetlen valamire is menni vele.

Kipróbáltam még a Medal of Honor: Airborne-t, az Asphalt 3 3D-t, a Need for Speed Undercover-t és a Galaxy on Fire 2-t is. 1-3 FPS, agyzsibbasztó szaggatás és input lag.
GoF2-ben haverral (20+ óra után, nekem még csak 3+ volt az ujjamban) 2-en toltuk a bányászatot az érintőn, annyira lehetetlen volt. Pedig Gunant fúrója a legjobb a játékban. Utána megajándékozott minket a lefagy a hangárban című problémával. A jar jó, Nokia N95-ön semmi baja sincs.

NFS UC-t pedig direkt folytattam, hiába mazochizmus, érdekelt, hogy lefagy-e, mint a Nokia, vagy megy rendesen. És meglepődtem, mert ment rendesen. Azaz hogy a sprint futamnál furcsálltam, hogy még be se értem, de már leintett. A rendes 3 körös versenynél pedig a második kör közepén befejezte, és csodálatos -0 másodperces rekorderedménnyel zártam a harmadik kört.

A Samsung Star-on gyári demóként fellelhető az Asphalt 4 is. Mondanom sem kell, hogy nem hasonlít rá, legalábbis SE-on sokkal fejlettebb volt, ez inkább az Asphalt 3 motorjának tűnik. Az is érdekes, hogy hogy lett az NFS Shift ótvar 10 éves grafikával rendelkező semmilyen játék, mikor már a Carbon is egy roppant élvezetes 3D valami volt.

Apropó Carbon, az is elmegy, csak hiányoznak textúrák, mint pl. a versenyben nem résztvevő utakon az útzár. Enyhe probléma…
Magyarán nem csak lag van, hanem renderelési hibák is. Vannak hiányok, meg vannak mélységmegállapítási hibák. Na ,nem úgy mint a PH!-s élsimítás tesztben, hogy egy falevél, hanem a fél űrállomás kifordul a GoF2-ben, vagy keresztüllátszik a szerszámosláda az autón…

Ami kimaradt, az a RAM mizéria. Az itt is van. Habár alapvetően lehet háttérbe helyezni, sőt, S5230-nál 3 játék is lehet egyszerre nyitva, valamiért él egy 840Kbyte RAM gát még mindig. Pedig akár 16 mega is lehetne. Szerencsére a telefon szerviz menüjében mindenféle káros következmény nélkül fel lehet tolni maxra, és 5 appra tenni a Java multitaskot. Természetesen ezt meg kell ismételni minden telepítés után, mert csak.

Szerintem itt befejezhetem, nincs értelme tovább szapulni, nem változtat rajta. Semmi értelme erőltetni, ha valaki ilyet kapott, vagy ez jutott, és mégis erőltetné, a Gameloft cuccaival próbálkozzon, viszonylag nagy sikeraránnyal találkozhat. Egyébként felejtős.

Samsungra jellemző, hogy Java alkalmazás futtatása közben, default UI-ra hivatkozó kérést nem a megszokott rendszergrafikával jeleníti meg, mint egy SE, vagy Nokia, hanem egy nagyon alap valamivel.

A másik két márka a hasonló helyzeteket a beállított témával oldja meg.

Galéria:


Galaxy on Fire 2 és a pontatlan mélységfelismerés.

Need for Speed Undercover

kamu Angry Birds

Prince of Persia Classic

Doodle Jump Deluxe (a giroszkópos és az érintős is rosszabb)

Catacomb 3D

Asphalt 4, a gyári előtelepített verzió. Érintős irányítással...

Doom 2 RPG (screenshot barát)

Doom RPG a D900i-n

Gravity Defied trial racing

Ice Age 2

Mission Impossible 3

Sven004


Asphalt 3, így képen jól mutat de 1-5 FPS-sel nem lehet játszani...

S5350

Prince of Persia Classic

Renderelési hibák a Crash Arena 3D-ben

Mivel a Sony Ericsson volt a csúcs hosszú évekig a mobil játszás terén, nem csak exkluzív címekre tettek szert, hanem nekiálltak fejleszteni is. A W910-ben a 3 irányú gyorsulásmérő, gondolom nem meglepetés, hogy a gyári játékon kívül is van ár ügyességi és autós játék ami használja. Annyira nem nagy cucc, S5230-ra is vannak, csak nem 3D-ben.

Ami izgisebb, az a kijelző felett elhelyezkedő 2 db gomb. K800-nál és W910-nél lelhető fel, már írtam róluk. Nem túl sok játék támogatja őket, de igen hasznos tud lenni. Nagyobb látómezőhöz lehet jutni landscape módban, valamint a gáz és a fék sokkal könnyebben adagolható kormányzás mellett.
Ezen felül a Nintendo konzelemulátorok is támogatják, ami külön jó, hiszen így teljesen biztosítani tudja a kiváló játékélményt. Bőven megvan a sebesség, és a felbontás, immár a kezelőfelület is. Mivel mind a 4 irányba forgathatóak, így egyáltalán nem jelent gondot a gombok pozíciójának tükrözése sem.

Alkalmazásokból ajánlom:
-a minicommandert, ami egy Norton Commander szerű filemanager zip pluginnal.
-a BlueFTP-t, ami a droidon is ismert app korábbi változata
-a BT walkie talkie-t, amivel közeli haverokkal lehet csevegni
-a BT infót adatmentésre, szívózásra
-a mini excelt táblázatozni (nem kezel dokumentumot)
-a mobiwordöt RTF fájlok megnyitására és szerkesztésére
-a periodictablet
-a SkriDict szótárcsaládot
-és az Xcalcot, mint tudományos számológép

Zárásként pár szó a DRM mizériáról.
Alapvetően 3 féle java app van:
-Lopott, illegális.
-Ingyenesnek készült homebrew.
-Legális, vásárolt.

Mivel alapvetően nem lehet DRM-et építeni a játékokban, így próbálkoztak termékkulcssal (micro CS, de nem ért semmit), valamint always online DRM-mel (GoF2 és Rally Master Pro) amire egyrészt van crack, másrészt olyan emberként, aki sose engedhette meg magának a mobilnet luxusát, csak annyit tudok mondani, hogy ’nyád. Egyébként is megvan Steamre a GoF2, legyen egyszer fizet és több platform, nem?

Az átlag java játék ugyanis igen drága volt. 600 és 900 forint között ment az ára a jobb Gameloft, EA és FishLabs címeknek. Azt még a mai androidos dömping sem bírja el. Nem is vettek sok játékot az emberek…

Viszont azért vettek, haverok is. Innen tudom, hogy mennyire könnyű. Egy szál bankkártya, Windows PC meg adatkábel kell a Suite-tal. Általában ez van, hiszen ott van a mellékelt CD-n, vagy a gyártó honlapján.
Bejelentkezel a webes felületbe, bedugod a telefont, megveszed, letölti, játszol.

Nokia dettó ugyanez volt az Ovi store-ral.

Samsungéknak ez túl bonyolult volt. Ha már nincs kiskapu a warezhoz (vagy egy szerencsétlen BT chat apphoz netán MID szerkesztőhöz), akkor ne lehessen rendesen vásárolni sem.
Csak az ő wap oldalukról szabad venni, az meg hogy elfut-e, majd kiderül, ha lenn van. Persze, logikusnak is tűnik, hogy akinek ilyen illúzió telefonra volt csak pénze, majd leszed egy 900 Ft-os appot EDGE-en.

Bezzeg az LG megoldotta, hogy ha fájlból nem mindig, de PC Suite-tal fel tudtál rakni akármilyen jart (pl. KP500-ra), a Shine meg még simán bevette Bluetoothon.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Nokia N900 bemutató

    Mit tudhat a mindennapokban egy három éves Nokia készülék, mely inkább zsebszámítógép, mint telefon?

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.