Egy elfeledett repülőtér: Klementina

Bevezető

A jobb megértés végett: a mezőkövesdi repülőtérről van szó (a rendszerváltás után kapta ezt a nevet). Szovjet testvéreink úgy gondolták 1950-es évek elején, nem elég a kismillió reptér Magyarországra. Építeni kell egy tartalék, úgynevezett "titkos" repülőteret.

Nagyban

Ennek folyományaként, Magyarországon több repülőtér van, mint nagyobb országoknak együttesen, ahol bármikor, bármekkora gép használhat. Az persze már más kérdés, hogy az utasok nem fognak légkondis váróban csücsülni.

A fantáziámat már jó pár éve felkeltette, többször hallottam róla kocsmai pletykákat, és van több árulkodó jele, hogy valahol tényleg itt az a reptér:

Nagyban

Autódiagnosztika: alapok

Bevezető

Ezen cikksorozattal szeretnék némi segítséget nyújtani azok számára, akik otthon szeretnék diagnosztizálni autójukat. A mai korszerű járműtechnológia fontos (ha nem a legfontosabb) része a fedélzeti számítógép, amit a járművünk agyának is nevezhetnénk. E rendszerek minden modern (1990 után) járművön kivétel nélkül megtalálhatók, más kérdés, hogy milyen formában.

Első lépés autónk diagnosztizálásában az, hogy meghatározzuk milyen protokollt használ, ami gyakorlatilag azt jelenti kb., hogy milyen nyelven „beszél”. Sokszor azonban ez nagyon nem egyértelmű, nem csak nekünk átlagembernek, de egy szakszervizben edződött szerelőnek sem.

(megj.: Ezen témakör leírása nem egyszerű feladat, sok gyártó más-más protokollt alkalmaz; pl. függ, hogy melyik országnak gyártották az adott típust, másrészt ez sem biztos érv mert, pl. az EU szabályozásnak sem tettek eleget bizonyos gyártók, inkább irányelvként kezelték. Pontos meghatározást az adott gépjármű szervizkönyvében találhatunk.)