Egy elfeledett repülőtér: Klementina
Bevezető
A jobb megértés végett: a mezőkövesdi repülőtérről van szó (a rendszerváltás után kapta ezt a nevet). Szovjet testvéreink úgy gondolták 1950-es évek elején, nem elég a kismillió reptér Magyarországra. Építeni kell egy tartalék, úgynevezett "titkos" repülőteret.
Ennek folyományaként, Magyarországon több repülőtér van, mint nagyobb országoknak együttesen, ahol bármikor, bármekkora gép használhat. Az persze már más kérdés, hogy az utasok nem fognak légkondis váróban csücsülni.
A fantáziámat már jó pár éve felkeltette, többször hallottam róla kocsmai pletykákat, és van több árulkodó jele, hogy valahol tényleg itt az a reptér:
Tovább a teljes íráshoz...Tovább olvasom...
Helyszíni riport
127
Autódiagnosztika: a gyakorlatban
Bevezető, üzemmódok, hibakódok
Első cikkem kicsit pongyola, rövid, és talán átlagembernek semmitmondó lett. Ezen kicsit felbőszülve a Can-bus rendszer bemutatását inkább átugrom, akit érdekel ITT olvashat róla eleget.
Első pontban érdemes az OBD2 adta lehetőségekről beszélni. Mivel ha a csatlakozó, protokoll szabványos, akkor a fedélzeti diagnosztikának is vannak szabványos üzemmódjai, melyből összesen 9 van. Folyamatában fogalmaztam a dolgot, mert egyes üzemmódok átfedik a másikat.
Üzemmódok
Röviden:
01- Élő adatok
02- Freeze-Frame adatok
03- Hibakód lekérdezés
04- Hibakód törlés
05- Lambda-szonda teszt
06- Nem folyamatosan felügyelt rendszerek (nem szabvány)
07- Főggőben lévő hibák
08- Off-board diagnosztika, célirányos tesztek
09- Jármű specifikus adatok
Autódiagnosztika: alapok
Bevezető
Ezen cikksorozattal szeretnék némi segítséget nyújtani azok számára, akik otthon szeretnék diagnosztizálni autójukat. A mai korszerű járműtechnológia fontos (ha nem a legfontosabb) része a fedélzeti számítógép, amit a járművünk agyának is nevezhetnénk. E rendszerek minden modern (1990 után) járművön kivétel nélkül megtalálhatók, más kérdés, hogy milyen formában.
Első lépés autónk diagnosztizálásában az, hogy meghatározzuk milyen protokollt használ, ami gyakorlatilag azt jelenti kb., hogy milyen nyelven „beszél”. Sokszor azonban ez nagyon nem egyértelmű, nem csak nekünk átlagembernek, de egy szakszervizben edződött szerelőnek sem.
(megj.: Ezen témakör leírása nem egyszerű feladat, sok gyártó más-más protokollt alkalmaz; pl. függ, hogy melyik országnak gyártották az adott típust, másrészt ez sem biztos érv mert, pl. az EU szabályozásnak sem tettek eleget bizonyos gyártók, inkább irányelvként kezelték. Pontos meghatározást az adott gépjármű szervizkönyvében találhatunk.)