Bevezető, üzemmódok, hibakódok
Első cikkem kicsit pongyola, rövid, és talán átlagembernek semmitmondó lett. Ezen kicsit felbőszülve a Can-bus rendszer bemutatását inkább átugrom, akit érdekel ITT olvashat róla eleget.
Első pontban érdemes az OBD2 adta lehetőségekről beszélni. Mivel ha a csatlakozó, protokoll szabványos, akkor a fedélzeti diagnosztikának is vannak szabványos üzemmódjai, melyből összesen 9 van. Folyamatában fogalmaztam a dolgot, mert egyes üzemmódok átfedik a másikat.
Üzemmódok
Röviden:
01- Élő adatok
02- Freeze-Frame adatok
03- Hibakód lekérdezés
04- Hibakód törlés
05- Lambda-szonda teszt
06- Nem folyamatosan felügyelt rendszerek (nem szabvány)
07- Főggőben lévő hibák
08- Off-board diagnosztika, célirányos tesztek
09- Jármű specifikus adatok
Ezek a szabvány módozatok. Autóként eltérő lehet az extra szenzorok elérése, például Toyota 21, GM 22-es mód.
1. Mód
Ebben a módban az autónk élő szenzoradatokat jelenít meg: általában a fordulatszám, sebesség, fojtószelep, gázpedál, terhelés, stb. adatokra terjed ki.
Itt azonban meg kell állnom egy kicsit: mitől függ hogy, milyen adatokhoz férhetünk hozzá?
Ha OBD2 autóval rendelkezünk, akkor a szabványban foglalt érzékelők mindegyikéhez hozzáférhetünk. Ezek az üzemanyag- és kipufogó (emisszióval kapcsolatos) rendszerek. A szervizkönyv ezen szenzorokat "Általános OBD diagnosztikai eszköz" hozzáférhetőnek titulálja.
Mit is mond ez?
Elm 327, vagy más "gagyi" adapterrel megnézhetjük, hogy mit művel az autónk menet közben. Ehhez nem kell más, mint egy olyan szoftver, amiben a szabvány által deklarált szenzorok címei be vannak táplálva.
Hogyan is néz ez ki?
Ha a sebességet szeretnénk megjeleníteni (nagyon leegyszerűsítve): az adapteren keresztül kiküldünk egy kérdést, melyben az érzékelőnk címe szerepel, ő pedig ezt megkapja, ha "felismeri" az üzenetet, akkor "Válaszol" rá.
Példa: 010D, 01-üzemmód, 0D-pedig a szenzor címe. Ő válaszként ad 1 byte adatot. (Minden Hexadecimális számrendszerben van.) Majd a megfelelő egyenlet, képlet alapján az alkalmazott szoftverünk megjeleníti az aktuális sebességet.
Ha végiggondoljuk nem is annyira bonyolult, akkor joggal jön a kérdés: Miért nem férünk hozzá mindenhez? Miért kell egy hibakód törlésért, esetleg 10 perces diagnosztikáért olyan sokat fizetnünk?
A gyártók előszeretettel csak a szabványban szereplő (emissziós) szenzorokat "címkézik" megfelelően. Amihez mi is játszva hozzáférhetünk, ez azonban csak töredéke annak, amit valójában tud az autónk.
Példaképp hadd említsem meg az autómat, ami nem valami csúcsmodell: 2008-as SX4 1.5, nincs ESP, 4x4, stb., kivéve ABS, ami ma már kötelező minden autóban. Nagyából olyan 10-15 adathoz férek hozzá (ez már elég baráti támogatottság), azonban a szervizkönyv nem kevesebb mint 50+ szenzort ismertet. Pedig ez csak egy "mi autónk", BMW, Volvo, egyéb luxus kategóriánál 200-300 adat is előfordul.
A diagnosztika azért drága, mert jogdíjat kell perkálni ezekért a titkos "Címekért". A világcégek nyerészkednek pofátlan módon. Nem a felszerelés kerül sokba (a jogdíjhoz képest), sőt nem is a szaktudás. Napi/havi díjat kell fizetni, ami például a Suzukinál 1000 dollár. Ha mindez nem elég, frissítés még ezen felül értendő havonta/negyedévente. Plusz egy olyan szerződés aláírása, amit ha megszeg az ember akkor, azon márka szóba nem áll többet vele, ráadásul be is perelik.
Tehát visszatérve az eredeti témához, 1 mód szabványos, 01 száma. Neten ezen címeket csak PID-nek nevezik. Bepötyögve a Google-be megtalálhatjuk a szabványos Paraméter címeket. LINK
2, 3, 4, 7-es Mód
Hibakódok keletkezésének algoritmusa
A folyamat megértéséhez szükséges egy fogalom tisztázása: üzemciklus. Egy üzemciklus alatt azt értjük, mikor a jéghideg állapotból bemelegszik a motor x °C-ra, majd tartja, ha visszahűl a küszöb érték alá (pl.: 40 fok), akkor kezdődik előröl az üzemciklus.
A hibakódok ennek függvényében tárolódnak az ECU memóriájában. (Kiolvasása a 3-as módban, 03). Ezen belül is három alcsoportra oszthatóak, szokás színnel is jelölni őket.
- Szürke hibák (7. mód, 07): ECU algoritmusa szerint (változó) annyit tesz, hogy a hiba függőben van, mivel akkor tekinti valós hibának a vezérlő, ha 2 vagy több üzemcikluson keresztül a hiba fennáll.
- Piros hibák: a hiba 2 üzemciklus óta fennáll, ilyenkor jelenik meg a MIL-lámpa (kis motor ikon), és a hiba függvényében akár le is "tiltja" az autót.
- Zöld hibák: azok a vörös hibák, melyek nem voltak jelen 3-5 üzemciklusig. A MIL-lámpa kikapcsol, az esetleges korlátozások oldásra kerülnek, azonban a memóriában kiolvashatóak maradnak.
- 40 üzemciklus hibátlan működés esetén a memóriából végleges törlésre kerül, vagy mi magunk töröljük (4.mód, 04).
Freeze frame: Csak piros hibáknál tárolódik, a hiba bekövetkezésekor jelenlévő környezeti paraméterek (01). Fordulatszám, sebesség, fojtószelep helyzete stb. (2. Mód, 02).
5, 6 és 8-as üzemmódok
- 05, lambda szondák tesztfunkciói, 23 különböző paraméter tartozhat ide
- 06, nem előírt rendszerek felügyelete, járműspecifikus EGR, tankszellőztetés stb.
- 08, egyéb Off-board funkciók elérése külső teszt készülékekkel. (gyártó specifikus)
- 09, jármű adatainak lekérése VIN-kód, sorszám stb, ECU adatai
Hibakódok
A hibakódok felépítése:
YXXXX
Y: mindig egy betű. Lehetséges jelölések:
-P: hajtáslánc
-B: karosszéria
-C: futómű
-U: BUS-rendszer
XXXX mindig szám
- Első karakter (hibakód csoportja)
0: szabvány kód,
1: specifikus kód,
2: szabvány kód (ISO és SAE szabvány),
3: két eset lehetséges (a: P3000...P3399 : Specifikus kód; b: P3400-P3999: Szabvány kód ISO és SAE).
- Második karakter (Mely rendszerhez tartozik a hiba)
1,2: Üzemanyag, MAP szenzor
3: gyújtásrendszer
4: Kibocsájtás csökkentő rendszerek
5: Sebesség és üresjárati rendszerek
6: ECU és azok kimenetei
7,8: Sebességváltó
- Harmadik és negyedik karakter (melyik komponens, milyen hiba)
A szabványos hibák kódjait neten sok helyen megtaláljuk, a specifikus kódokról pedig a szervizkönyv ad tájékoztatást. HIBAKÓDOK
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!