Teszteltem a demót... megpróbálok kíméletes lenni.
Már a menü is tükrözi a játék minőségét, mert elképesztően ötlettelen, és puritán az egész. A funkcióját betölti, de ennyi minden érdeme. Például: az autók kiválasztásánál kapok egy fekete hátteret, előtte áll az autó valamilyen szögben elölről mutatva (és mind a kettő ugyanabban a szögben) és kb a képernyő harmadát sem teszi ki. Körbeforgatni, megnézni nem lehet, magától sem forog. Ha ezt kiválasztottam, akkor ott marad a pályaválasztás idejére, meg úgy általában örökre a képernyőn, amíg a versenyt el nem indítom. Nem mondanám túl ötletesnek, se látványosnak.
A grafika terén azt kapjuk, amit itt a videókban látunk, és ez szvsz elképesztően ronda mozgásban is, szégyen 2010 végén egy ilyen kinézetű játék, főleg, hogy az Xbox-os verziónak framerate gondjai vannak. A pályákról sok jót nem tudok grafika terén mondani. Vannak ugyan szép dolgok, éles textúrák, de a legtöbb tereptárgy egy PS2-es játék szintjét sem súrolja. A legzavaróbb az elképesztően ronda fák és a talaj hihetetlen igénytelen textúrája. Van egy-két rombolható kerítés a pálya szélén, de összességében egyáltalán nem nyűgözött le. Meglepő, hogy ehhez képest a fű lengedezik, a pálya széli emberek rendesen 3D-sek és mozognak, és az egyik legjobb és leghosszabb a felvert porfelhő, amit valaha láttam, de mindez sokat nem javít az összképen.
Az a két autó, amit ki lehet próbálni végülis nem csúnya, amolyan jó iparos munka, de semmi kiemelkedő. Csak belülről ne lennének olyan írtó rondák.
A fény-árnyék játék gyakorlatilag értékelhetetlen, ha beállok a kocsival egy fa árnyéka alá mintha mi sem történt volna, a kocsin nem igazán látszódik meg, hogy most napon van, vagy árnyékban. Az árnyékokból sokat, ha nem is mindet már csak a játékos orra előtt rajzol ki a játék, ami meg elég kiábrándító.
Amúgy amikor haladunk is a kocsival iszonyatosan el van mosva az egész kép, hát nem szép megoldás ez sem.
Az autók hangja az valami hihetetlen gagyi. Hiányzik a turbó sivítása, a lefúvó szelep vidám kacagása, a motor hangja egy igazi vicc, a kipufogó durrogás tán az egyetlen jó dolog, amit mondani tudok. Aki hallotta már egy igazi rally autó hangját élőben, az tudja, hogy az autón álló helyzetben is hallani az "erőt", menet közben pedig pedig olyan hangok jönnek ki egy rally autóból, amit nem lehet egy ilyen kávédaráló hangjával utánozni. Aki már járt rally versenyen, az ezt nem fogja tudni értékelni.
Aztán a legfájóbb pont, az irányítás. Mindig utáltam, hogy egy játékot azzal próbálnak nehézzé tenni, hogy irányíthatatlan a kocsi, össze vissza csúszik, nincs megcsúszási pont, sose nyeri vissza egy csúszás után a tapadást, és a kerekek már akkor is blokkolnak, ha csak a fékhez hozzáérsz, és ettől az autó nem kanyarodik, a legkisebb fék hatására is csak egyenesen csúszik. Ebből következik, hogy a rallyban egyébként oly jellemző fék és gáz játékot a kanyarban el is lehet felejteni. Kézifék? Tök felesleges, minden kanyarban magától is keresztbe áll a kocsi. Keresztbe állni, már úgy, hogy visszafordulsz a pályán gyakorlatilag lehetetlen (ha csak valamelyik tereptárgy hozzá nem segít.
Könyörgöm, ezek verseny autók. Ezekben az autókban emberek kockáztatják az életüket. Ezek nem irányíthatatlanok, nem arra tervezték őket, hogy az ember a kocsival küzdjön, hanem hogy a pályával, meg az órával. Ezek tökéletesen irányíthatóak, és úgy tapadnak, mint légy a légypapírra, és azt csinálják, mait a pilóta diktál nekik. Nyilván murván csúsznak, igen, de ezt teszik úgy, hogy tökéletesen kontroll alatt lehet tartani őket. Ha nem lehetne, a rally versenyeket nem fejezné be senki. A rally nem attól nehéz, mert a kocsi irányíthatatlan, és végig csúszik a pályán oldalra, hanem attól, hogy a maximumot kell kihozni belőle minden egyenesben, minden kanyarban, minden féktávon és kigyorsításnál, folyamatosan a határon kell autózni (és nem folyamatosan keresztben). Azt meg ilyen autókkal, mint ez nem lehet. Komolyan az embernek az az érzése, hogy azért ilyen szélesek a pályák, hogy a csúszás mindenhol elférjen és jó hosszú legyen. Ilyen széles pályákon a kanyarok levágása is tök felesleges.
Szóval itt jön elő, hogy mitől szimulátor a RBR. Ott nem az autóval kell küzdeni. Az autó azt csinálja, amit te diktálsz neki, amit Te elvársz tőle. Fékez, gyorsít, kanyarodik, megcsúszik, de kontrolláltan, kiszámíthatóan. Ha nem azt csinálja, akkor mindig tudod, hogy mit rontottál el. Persze ahogy a RBR-ban, itt is kell idő a kocsi kiismeréséhez, de az már pár kör alatt látszik, hogy nem ugyanabban a ligában versenyzik a két játék (ami nem baj, csak úgy mondom). Ott azért vagyok lassú a kanyarban, mert nem merem elhinni, hogy elég a féktáv és korán fékezek. Itt azért baszom el a kanyart, mert a kocsi nem kanyarodik fékezés közben, akármikor kezdek el fékezni, megyek le egyenesen a külső ívre. Ott azért megyek le a pálya szélére, mert elsokalltam egy kanyart, mert túl későn fékeztem, és 80-helyett 90-el érkeztem. Itt azért, mert a kocsi vég nélkül csúszik oldalra 80-nál és 90-nél is. Ott egy hosszabb íven végigcsúsztatni ellenkormányzással a kocsit igazi kihívás és tudást igényel. Itt minden kanyarban megtörténik, ellenkormányzás nélkül is.
Az azért hozzá tartozik az igazsághoz, hogy kontrollerrel toltam, és így nagyon későn reagál a kormányzásra, de akkor meg nagyon hirtelen mozdulatokkal. Szóval egy kormány biztosan sokat segít a dolgon, de az alapvető problémát nem fogja megoldani.
Ennek ellenére, ha valaki végig akar kiliccsel előre csúszni a pályán, akkor ez a játék arra jó. Engem minden tekintetben a CMR sorozatra emlékeztet, leginkább a negyedik részre. Ha valakinek az tetszett, akkor ez is fog szerintem. Leginkább azt mondanám, hogy őrült rallyszerű száguldás az egész játék.
Nekem személy szerint ez így nem ér meg pénzt, mert a vezetés közbeni élmény egyszerűen nem az, amit vártam, nem okoz olyan örömöt (és ehhez nem feltétlenül kell keményvonalas szimulátornak lennie). De azért megvárom a PC-s verziót, és tesztelem kormánnyal is, hátha az segít.
"Lehet a Shift 2 már realisztikusabb mint a valóság" by NOD