Hirdetés

2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) GeorgeV


GeorgeV
aktív tag

Ahh, nyitó hozzászólás.

Szóval az én Mercim az olyan, hogy a Mercedes Me rendszeren keresztül monitorozza az autót, ha valami gondot észlel, akkor meg bejelenti magát a szervizbe. Persze hátránya is van a dolognak, látják mikor és hova megyek, hol az autó (ennek mondjuk előnye is van), mikor és mennyit tankoltam, mennyire hajtom a kocsit, stb.
A szoftverét távolról is tudják frissíteni.

Ez mind szép és jó, de például mikor defektem volt az M7-esen, akkor bizony nekem kellett vele elvánszorogni a gumishoz egy foltért. A kerékbe mindig tudtam annyit fújni, hogy a következő kiállóig elég volt a nyomás a kerékben. Defekttűrő gumikat nem használok, mert rettentően kemények, a rugózási komfort erősen csökken miatta.

Én személy szerint hibrid autó párti vagyok, mert azzal sok kilométert el lehet menni, azonban a villanyhajtás miatt az autóval megtehető kilométerek száma milliós nagyságrendű a százezres helyett.

(#2) Szirtimorc


Szirtimorc
aktív tag

Ez az egész önvezető autó dolog vakvágány. Lehet, hogy belvárosokban, meg kötött pályán esetleg (újra föltaláltuk a villamost) működik, de amíg egy egyszerű dolgok nem jönnek ki bugmentesen, addig inkább hagyjuk. Meg nálunk ónos eső után két napig nem volt se villany, se net, se víz, se mobiltérerő, csak jég mindenhol... Ott döglöttünk volna éhen a csoda önvezető autókban

(#3) flashpointer


flashpointer
őstag

a tenoristaknak eleg csak feltorni a halozatot es mehet eloben a carmageddon.

Amugy az a baj hogy a kozlekedesi jelek/utak az emberek tajekoztatasara lettek kitalalva es optimalizalva, ezeket meg nem a legkonnyebb a szenzoroknak erzekelni. Jelenleg sokkal hatekonyabb lenne atepiteni az infrastrukturat az autonom navigaciora es nem kene minden kocsiba szuperszamitogep.

(#4) nihill


nihill
őstag

"ráadásul a biztonság miatt aggódókat is megnyugtathatja egy bizonyos szintig, hogy van egy irányítási központ, ahol végső esetben mindig rendelkezésre áll egy szakember, aki be tud avatkozni"
Ja meg a hekkerek :W

(#5) Feketelaszlo válasza flashpointer (#3) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

A Toyota biztosan kísérletezik ilyen "okos út" rendszerekkel, de egy autóipari cégnek alapvetően nem business opportunity az infrastruktúra fejlesztése.
Más felől mégsem lehet minden kereszteződést telepakolni a forgalmi állapotokról tájékoztató jeladókkal, tehát hosszú távon a szuperszámítógép használata sem úszható meg.

(#6) Lacee1986


Lacee1986
senior tag

Én már alig várom, hogy elterjedjenek. Reggel bevinne az autó dolgozni, út közben olvasnék, reggeliznék. Kirak, majd hazamegy és leparkol. Mire végzek pedig értem jön. Bilibe lóg a kezem. :D

(#7) Cathfaern válasza nihill (#4) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

+ flashpointer:
Pontosan ezért fog kimerülni a beavatkozás a kocsi megállításában. Kétlem, hogy valaha is engedélyeznének klasszikus értelemben vett távvezérlést.

(#8) #06658560 válasza Szirtimorc (#2) üzenetére


#06658560
törölt tag

Mert a jelenlegi autóknak kell a net az önvezetéshez?

#6 Lacee1986: Szerintem nem fogod tudni megfizetni, hogy egész nap álljon, csak miattad.

[ Szerkesztve ]

(#9) stutga


stutga
tag

Szeretem az onvezetos autós cikkeket.

Három jól elkulonitheto csoportja van a hozzászólóknak:

1. Tetszik neki a dolog: általában nem szól hozzá, de ha igen akkor nagyon várja.
2. Benzinhuszár: az autó benzinnel megy és igazi férfi vezeti. Ha nem tudsz 130 decibellel és 1200g/méter károsanyag kibocsátással végigdongetni (5-tel) a foúton, akkor egy senki vagy. Igy az onvezeto autó is homárok
vágyálma csak.
3. A kételkedo: sosem fogjuk tudni megoldani, hogy foldon gurulo objektumok ne utkozenek más objektumokkal. Ez lehetetlen.
Gravitációs hullámok észlelése: nem gond. Élo ember DNSének szerkesztése nem probléma.
Autók onvezetése: SOHA. LEHETETLEN.

(#10) Bluesummers válasza stutga (#9) üzenetére


Bluesummers
őstag

4: A 7. Gábor

Ha válaszolok / írok az üzenetedre, elvárom a választ. Egy minimális kommunikációs etikettet tartsunk be, még akkor is, ha nem érdekel az ajánlat.

(#11) elithun válasza Bluesummers (#10) üzenetére


elithun
őstag

Nap kommentje. :C

„Minden egyes tapasztalat közelebb visz a megértéshez.”

(#12) opr válasza Bluesummers (#10) üzenetére


opr
veterán

Most eleg borus az ido, ugyhogy siman lehet, hogy ezt megusszuk, mert csak az utcan rohangalva mutogat felfele es random emberekre uvoltozik, hogy a "felho rossz, hat nem ertitek?!" ;] :DDD

ON: Egyebkent en imadom az onvezeto auto otletet. Belegondolni is durva, hogy milyen kiraly lenne. Reggel mar felfutve var az ajto elott, beszallok, melohelynel kirak, aztan leparkol le se szarom hova, aztan amikor pingelem, hogy mindjart vegzek, szepen elindul a folyamat, amikor kilepek az ajton, itt var es visz haza. Es emellett lehetne sorozni a kollegakkal, olvasni, aludni, ha van eleg, akar tornazni/megcsinalni par felulest, akarmi. Esetleg otthonrol dolgozas kereteben meloba befele meg hazafele is dolgoznek, itt meg mar csak 6 orat lennek bent. Szamomra egy igazi eletminosegbeni ugrassal erne fel egy valoban megbizhato onvezeto auto. :)

[ Szerkesztve ]

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#13) Narxis válasza Lacee1986 (#6) üzenetére


Narxis
nagyúr

+1

Szánalmas ez a sok sírás ami az ilyen híreknél megy. :W

Thanos was right.

(#14) Habib[HUN] válasza opr (#12) üzenetére


Habib[HUN]
senior tag

Pedig elég hamar ez lesz a jövő. Talán azzal a különbséggel, hogy nem a saját autóba ülsz, hanem egy közösségi darabba. A lovaskocsit is védték a robbantómotoros autókkal szemben. Itt is meglepően gyorsan lesz váltás. Biztonságosabb, kényelmesebb lesz a közlekedés, sőt szerintem még gyorsabb is.

(#15) opr válasza Habib[HUN] (#14) üzenetére


opr
veterán

Szerintem nem lesz olyan meglepoen gyors a valtas sajnos. :N

Gondolj bele, eloszor megjelenik az abszolut felso kategoriaban, abszolut felsokategorias extrakent, mondjuk 2020-22-ben.
Aztan eggyel lejjebb csuszik, ~5 evvel kesobb.
Mire eleri azt a szintet, hogy barmilyen autohoz lehet venni, az szerintem ~15ev.
Mire elerheto/alapextra lesz, az inkabb 20-25.
Mire eltunnek az utakrol a nem onvezeto autok, az meg vagy 50.

De kettonk kozul en annak orulnek jobban, ha neked lenne igazad, es par ev alatt brutalisan elterjedne az egesz, es hirtelen csak azt vennenk eszre, hogy a forgalomban a kocsik feleben almos/ingerult/bena/telefonozo marha/akarmi helyett automata vezetne. :)

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#16) dajkopali válasza opr (#15) üzenetére


dajkopali
addikt

Én úgy látom, hogy gyorsabb lesz, mint várnánk, mivel az önvezető autóknak csak az egyik - bár hihetetlenül fontos - tulajdonsága, hogy radikálisan lecsökkentik a balesetek számát, a másik hatásuk az lesz, hogy a magánautó eltűnik, illetve luxussá, hobbivá válik. Már most látszik, hogy ezek a járművek flottákban, szolgáltatásként fognak elsősorban működni. Az emberek többsége számára nem a vezetés élménye fontos, az autóval lefutott kilométerek számának többségét - erre mondjuk kéne statisztika - a munkába járás, a gyerekért megyek, a céges meló stb. teszik ki. Vagyis az a fontos, hogy az illető A-ból B-be biztonságosan, gyorsan, kényelmesen eljusson. Erre sokkal alkalmasabb egy applikációval vezérelhető szolgáltatás, mint a mostani energiapazarló és balesetveszélyes magánautó rendszer.

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#17) opr válasza dajkopali (#16) üzenetére


opr
veterán

Itt szamomra a kerdes az, hogy lehet-e biztositani, hogy az ertem megerkezo auto tiszta, apolt, stb legyen. Mert ha nem lehet megoldani, hogy a reszeg paraszt ne hanyja tele, mikozben a bal kezeben bago van, a jobbal meg rejszol, akkor eletkeptelen a dolog szamomra.
Ha meg lehet oldani, akkor meg kell sajat auto a halal f@szanak, csak a nyug van vele. :K

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#18) dajkopali válasza opr (#17) üzenetére


dajkopali
addikt

Már rég jártam arra, de Angliában már harminc éve is voltak automata WC-k: bedobtad a pénzt, bementél, csináltad, kijöttél. A cucc meg minden lefertőtlenített utánad, a következő csilli-villibe ment be. Szóval ez nem akkora nagy feladat:)

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#19) Bluesummers válasza opr (#17) üzenetére


Bluesummers
őstag

Értem csak Ford Mustang (2014) jöhet.

Ha válaszolok / írok az üzenetedre, elvárom a választ. Egy minimális kommunikációs etikettet tartsunk be, még akkor is, ha nem érdekel az ajánlat.

(#20) nemlehet válasza opr (#17) üzenetére


nemlehet
őstag

Nyugaton jól működik az autóbérlés, vagy az egyéb autó megosztási szolgáltatások. Itthon is van a GreenGO meg társai, akik használják ritkán mondják, hogy tele volt f*sva az egész vagy bármi baj lenne vele.

Amúgy én is úgy gondolom, hogy hamar be fog ez mászni az életünkbe. Miért is?
1. Jelentősen csökkenti a dugókat: Egy automata rendszerben nem kell pl lámpás kereszteződés, sőt meg se kell álljon egy autó. Gyárakban látni néha olyan önjáró targonca rendszereket, hogy haj... 10-20 km/h-val döngetnek el centikre egymástól.
2. Segít a parkolási problémán: Ha eljön értem a kocsi, haza tudom küldeni amíg nem kell. Eleve lehet nem is kell 2 kocsi a családnak. Apu elmegy munkába reggel, hazaküldi a verdát anyu meg használja egész nap, aztán délután elküldi apuért megint. Nyilván van akinél nincs így, de az emberek többsége a 24-ből max 1-2 órát használja a kocsiját egy nap ami elég pazarló.
3. A legtöbb ember valójában nem szeret vezetni, nyűg, probléma nekik és veszélyforrás. Hány olyan kisgyerekes anyukát ismerünk aki csak azért vezet mert muszáj? Hány olyan idős úrvezetőt ismerünk akitől legszivesebben elvennénk a jogsit? Plusz pl a dugóban ücsörgésben marha nagy vezetési élmény van :D Tehát ha szeretek is vezetni akkor se élhetem ki, mert egyszerűen a hétköznapi autóhasználat nem alkalmas rá.
4. Már a mostani rendszerek is jobbak mint az emberek. Ez tök egyértelműen látszik, emlékeim szerint pl a google rendszerével szemben a hivatalos sofőrök is alul maradnak statisztikailag. Innentől kezdve elég képmutató azt mondani, hogy nem merem rábízni az életem a gépre. Miért a szomszédasszony mellé se mersz beülni? Soha nem kértél meg egy kollégát, hogy dobjon el valameddig? Mert ha igen akkor bizony jóval nagyobb kockázatot vállaltál mint egy önvezető rendszerrel.
5. Amint az államok és az egyéb lobbiszervezetek rájönnek, hogy mennyit tudnak spórolni az egésszel nagyon gyorsan ki fog veszni a narratívából a veszélyek hangoztatása és minden egyes baleset vagy vitás szituáció felfújása. Egy Tesla baleset országos hír amerikában. Ez reális vagy inkább média hiszti?

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#21) opr válasza nemlehet (#20) üzenetére


opr
veterán

1) Igen, ha megfeleloen elterjed, ez igy van. Rontani meg addig sem ront, max marad hasonlo szinten, bar legalabb el nem bambul soha, szoval mindenkepp csokkenti a dugot valamennyire.
2) Egyertelmu
3) Szinten
4) Ez bizonyos szempontbol igaz, bizonyos szempontbol pedig nem igaz. A mostani rendszerek is jobbak, egy nagyon limitalt kornyezetben. Egy hivatasos sofor meg tud oldani egy csomo helyzetet, amire a mai onvezeto autok meg nem kepesek. Persze, rajta vannak a dolgon, remeljuk nemsokara a katyus havas szembe naplementes szuk ketiranyu utakat is megoldjak (nyilvan tulzo pelda, de erted, mit akarok mondani)
5) mit nyernek az allamok? Mert szerintem nyernek is meg veszitenek is (pl rengeteg adot a kevesebbet fogyaszto autok miatt). Minden baleset felfujasa: Mert meg most hirerteke van. Nemsokara nem lesz. Egyebkent szerintem is feleslegesen nagyra fujjak sokszor a dolgokat, viszont nem art, ha az atlagpolgar is tudja, hogy most meg nem teljesen biztonsagos (mondjuk senki soha nem is allitotta, hogy az)

Azt vegyetek legyszives eszre, hogy teljes mellszelesseggel tamogatom az onvezeto autokat en is, nem engem kell meggyozni. :)
Es meg azzal is egyetertek, hogy el fog terjedni, csak azzal nem, hogy milyen gyorsan. Meg ha nem is sajat, hanem carpooling, szerintem akkor is lesz minimum meg 10-15 ev, mire a legnagyobb varosokban kicsi meretekben, de mar nem csak kiserleti jelleggel feluti a fejet a dolog.

[ Szerkesztve ]

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#22) #06658560 válasza opr (#21) üzenetére


#06658560
törölt tag

Tudnád sorolni, hol buknak el a jelenlegi autonóm rendszerek az emberrel szemben? Aki már most csak a gépek segítségével boldogul.

(#23) nemlehet válasza #06658560 (#22) üzenetére


nemlehet
őstag

Úgy tudom, hogy pl havas úton vagy ahol rossz a felfestés ott nem olyan megbízható. Ez amcsiban pl nem probléma, a legtöbb út elég jó és pl a felfestésekre nagyon figyelnek a legtöbb államban, mert ugye hülyére perelik az emberek a fenntartót ha nincs felfestés és baleset van.

Ettől függetlenül havas úton az ember sem szokott jó lenne :D elég csak itthon ha esik 10 centi hó és máris tucatjával mennek árokba az emberek :D

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#24) kolopele válasza GeorgeV (#1) üzenetére


kolopele
nagyúr

Én meg annyira hibrid párti vagyok hogy az is van egy Lexus jóvoltából :) A környezetkímélés nálam jelentős szempont.

(#25) Habib[HUN] válasza nemlehet (#23) üzenetére


Habib[HUN]
senior tag

Mentem én úgy már havas úton a semmi közepén, hogy azért kapcsoltam be a gps-t hogy hozzávetőleges fogalmam legyen róla merre megy az út :)

(#27) opr válasza #06658560 (#26) üzenetére


opr
veterán

Wow! Nem rossz! Azt hittem, hogy havas/durvan esos idoben, szuk utakon, ahol a felfestes nem latszik/eleve hianyos, ezek a rendszerek meg siman elvereznek, de ezek szerint mar ezt is megoldottak. :Y
Hat, akkor viszont mar tenyleg nincs sok hatra, csak hogy engedjek neki, hogy elkezdjen terjedni, meg hogy legyen valaki eleg bator hozza, hogy elsore bevallalja.

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#28) pilóta


pilóta
nagyúr

Kíváncsi vagyok, hogy a pesti taxisok mit szólnak majd ez első társasághoz, aki önvezető taxi szolgáltatást indít. Nyilván tilcsák be, mer nem adózik, vagy valami hasonló jól átgondolt okból lezárják az oktogont. ;]

Szerintem hamarabb meg fog ez történni, mint sokan gondolják...

[ Szerkesztve ]

Aki él és nem boldog, az téved!

(#29) Habib[HUN] válasza pilóta (#28) üzenetére


Habib[HUN]
senior tag

Hát igen, a Taxi az egy kihaló szakma. Még hálásak lehetnek a sorsnak, hogy ezt előre lehet látni. Van idejük átképezni magukat.

(#30) gabor.79 válasza Lacee1986 (#6) üzenetére


gabor.79
aktív tag

"Reggel bevinne az autó dolgozni, út közben olvasnék, reggeliznék. Kirak, majd hazamegy és leparkol. Mire végzek pedig értem jön."

Tömegközlekedés?

(#31) Cathfaern válasza gabor.79 (#30) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Kötött munkaidő mellett, ha van a közelben megálló, és mindig közvetlenül az otthonod és a munkahelyed között mozogsz, akkor ugyanaz. Ha valamelyik nem teljesül, akkor ég és föld.

(#32) #06658560 válasza Cathfaern (#31) üzenetére


#06658560
törölt tag

Plusz nem kell átszállni, mindig felférsz stb. Illetve rövid távon, de száz kilométerek esetén nagyon nem.

(#33) dabadab válasza gabor.79 (#30) üzenetére


dabadab
titán

"Tömegközlekedés?"

Ahol van, az tök jó, de a budapesti nagykörúton belüli területet leszámítva azért problémás.
(És az önvezető autók a tömegközlekedésen is tudnak lendíteni, mert a sofőrök még nálunk is elég nagy részét adják a költségeknek)

DRM is theft

(#34) #06658560 válasza dabadab (#33) üzenetére


#06658560
törölt tag

Plusz az autó mehet mást szállítani, amíg a gazda dolgozik az irodában. Ezzel a tömegközlekedést tehermentesítve. És a taxit kiváltva.

(#35) gabor.79 válasza dabadab (#33) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Költségek? Az önvezető autónak milyen járulékos költségei vannak?

Milyen költségei vannak a tömérdek szenzornak, amivel a különböző paramétereket mérik? Milyen gyakran romlanak el, és milyen költség cserélni őket? A szenzorokat összekötő vezetékek mennyire triviálisan hozzáférhetők? Egy bizonyos típusú szenzorból hányat kell feltenni az autóra? Ha egyet tesznek fel, és az elromlik, és nem tud továbbmenni az autó, akkor mi van? Ha többet tesznek fel, akkor biztonságosabb lehet, de bonyolultabb szoftver- és hardverkörnyezet kell hozzá, ami további hibázási lehetőséget jelent. Mennyivel gyakrabban kell szervizbe vinni az ilyen sok érzékelővel telerakott autót?

A szoftverben biztos nem csak for ciklusok vannak, hanem egyszerre kell a rengeteg érzékelő adatait feldolgozni. Át lehet ezt az egészet tervezőként, programozóként képes látni? Biztos? A Windowst legalább harminc éve fejlesztik, mégis folyamatosan kell benne a hibákat javítani, sokszor soron kívül. Milyen gyakran kell szervizbe vinni az önvezető autókat a szoftver frissítésére? Online lesz frissítve? Ez esetben nem csak az autót, hanem az autógyártót is meg kell védeni a támadásoktól. Ennek mennyi a költsége? Meg tudják védeni magukat? Csak azért kérdem, mert a legnagyobbaknak nem sikerül, a Microsofthoz is betörtek, és vitték a Skype adatbázisát, a Google-hoz is betörtek, az Equifaxhoz is betörtek, a Yahoo-hoz is betörtek. Pont egy biztonságban kezdő autógyárhoz ne törnének be?

Milyen költségei vannak a nemzeti közúti infrastruktúra felfejlesztésének? Ha az önvezető autók miatt különböző jeladókat kell felszerelni - párhuzamosan a hagyományos jelzésekkel, hisz a nem önvezető autók miatt azokra is szükség van-, akkor azt ki fizeti ki? A jeladók rendszerét fel lehet-e törni? Ha igen, a védelemért ki fog fizetni? Bedönthető-e egy ország önvezető autóihoz szükséges közúti jeladó rendszere? Mennyire megbízhatóan képes működni önállóan egy ilyen helyzetben az önvezető autó?

Lehet-e a GPS jeleket zavarni? Hogyan viselkedik az autó, ha zavarják a GPS jelet? Milyen redundancia van beépítve az önvezető autókba ilyen esetekre? Ez a redundancia csökkenti vagy növeli a hardver- és szoftverköltségeket?

Én ezekre a kérdésekre szeretnék választ kapni. Érdekelnének a számok is.

[ Szerkesztve ]

(#36) dabadab válasza gabor.79 (#35) üzenetére


dabadab
titán

"Milyen költségei vannak a tömérdek szenzornak, amivel a különböző paramétereket mérik? "

Elektronika, szóval nullához konvergál az ára és a karbantartására sem lehet annyit költeni, hogy az ne legyen nagyságrendekkel kisebb egy sofőr bérénél.

GPS-t meg magához az önvezetéshez senki sem használ (ahhoz messze nem elég pontos és megbízható, alagutakban pl. nincs jel), csak ahhoz, hogy eldöntsék, hogy a kereszteződésben jobbra vagy balra menjenek-e tovább.

"Át lehet ezt az egészet tervezőként, programozóként képes látni?"

Át. Egyébként teljesen vicces ezt a rakat aggódást olvasni, hogy az önvezető autók nem okosak, mert naponta közlekedem és teljesen nyilvánvaló, hogy a humán sofőrök jó része már azon az egyszerű feladaton elbukik, hogy elinduljon, ha zöldre vált a lámpa.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#37) gabor.79 válasza dabadab (#36) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Nagyvonalúan kihagytál huszonegy kérdést, amik az általad idézettekre épülnek vagy azokkal összefüggnek.

Arról is elfelejtkezel, hogy ha mondjuk egy autót alkatrészenként vásárolnál meg és úgy raknál össze, akkor többszörösébe kerülne, azaz az igazi profit ebben van. Az biztos, hogy a gyártónak filléres költség az elektronika, de ugyanezt mennyiért fogja adni utólag? Mennyire lehetnek önállóak az egyes szenzorok? Értem ez alatt azt, hogy ha mondjuk egy ilyen elromlik, lehet-e önállóan cserélni? Általában ezek nem túl nagy kiterjedésűek, és helyszűke miatt esetleg sokat kell kis helyre összezsúfolni. Vagy ilyenkor az egész modult kell cserélni?

És itt jön képbe a vezetékezés, mert ha valami össze van forrasztva, akkor mondjuk kevésbé korrodálódik, de nehezebb cserélni, de ha könnyű cserélhetőségre tervezik, akkor pedig a korrózió könnyebben kezd ki vele.

Ki fizeti a cseréért felelős szakszerviz embereit? Mennyire befolyásolja a szerelési időt és költségeket, ha különböző helyen lévő szenzorok mennek tönkre, és nem egy modulban?

Mennyi ideig gyártják/támogatják ezeket a szenzorokat/modulokat/processzormodulokat/szoftvereket? Mennyire szervizelhetőek utólag/vagy csak cserélni lehet őket? Ha már nem gyártják, mert nem éri meg foglalkozni vele, akkor használható marad-e utána az autód? Ha nem, akkor el tudod-e adni? Ha nem tudod eladni, akkor mekkora az értékvesztésed?

[ Szerkesztve ]

(#38) Cathfaern válasza gabor.79 (#37) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Az emberi tényező többszörös költség ahhoz képest amiről itt beszélsz. Ha csak egy koccanás nem történik meg az emberi hülyeség miatt, már visszajött minden szenzorra és szenzorcserére költött pénz.

Másik oldalról meg te nem az önvezető autók ellen érvelsz, ugyanis jó 10-15 éve minden autó tele van már érzékelővel meg microchippel, ezek nagyságrendi (!) számát nem fogja megnövelni az önvezető autó sem. Szóval te most amellett érvelsz, hogy jobban szervizelhetőek voltak a 20-30 évvel ezelőtti autók, mint a mostaniak. Ami egyébként teljesen igaz, csak semmi köze az önvezető autókhoz.

Harmadrészt már sokszor le lett írva, de amennyiben az önvezető autók tényleg elterjednek, akkor gyakorlatilag el lehet felejteni a "saját autó" fogalmát, teljesen felesleges és értelmetlen luxuskiadás lesz saját autót venni, innentől kezdve egy csomó mindennek nincs is értelme amit leírsz.

[ Szerkesztve ]

(#39) gabor.79 válasza Cathfaern (#38) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Esetleg alá tudnád támasztani számokkal a kijelentéseidet, hogy objektív döntést hozhassunk?

(#40) pilóta válasza gabor.79 (#37) üzenetére


pilóta
nagyúr

Arról is elfelejtkezel, hogy ha mondjuk egy autót alkatrészenként vásárolnál meg és úgy raknál össze, akkor többszörösébe kerülne, azaz az igazi profit ebben van. Az biztos, hogy a gyártónak filléres költség az elektronika, de ugyanezt mennyiért fogja adni utólag?

Pont mint egy lengőkar vagy egy szelepszárszimmering. Mi köze ennek az önvezetéshez? :F

Aki él és nem boldog, az téved!

(#41) #06658560 válasza gabor.79 (#35) üzenetére


#06658560
törölt tag

Nem lehetett volna, hogy csak az általam linkelt videókat megnézd, hogy ne teljesen hülyén indulj neki a témának?

Egyébként Lidar árak:[link]

[ Szerkesztve ]

(#42) dabadab válasza gabor.79 (#37) üzenetére


dabadab
titán

"Nagyvonalúan kihagytál huszonegy kérdést, amik az általad idézettekre épülnek vagy azokkal összefüggnek."

Pontosan ezért - miért írtam volna le ugyanezt még huszonegyszer? Egyébként meg miért kérdezed meg még ugyanezt húszmilliószor? Egy kamionsofőr nálunk is belekerül évi tízmillióba - te tényleg azt hiszed, hogy szenzorok cseréjére el kell költeni akár évi egymilliót?... Meg úgy rugózol ezen az egész szervizelési témán, mintha ez valami tök új jelenség lenne és eddig soha, semmikor nem kellett volna szervízbe vinni az autókat.

"Arról is elfelejtkezel, hogy ha mondjuk egy autót alkatrészenként vásárolnál meg és úgy raknál össze, akkor többszörösébe kerülne, azaz az igazi profit ebben van."

Nem, ebben nincs igazi profit.

DRM is theft

(#43) Ghoosty válasza gabor.79 (#30) üzenetére


Ghoosty
őstag

Én egy megyeszékhelytől 5 km-re lakok. A busz legsűrűbb időszakban óránkét jár. A házunk teljesen átlagos távolságra van a buszmegállótól, de ez is kb 8-10 perc gyaloglást jelent úgy, hogy én viszonylag gyorsan gyalogolok. A busz menetideje a város közepéig minimum 25 perc, de sűrű időszakban sok utassal, simán van, hogy 35 perc. Aztán jön még a helyi járat, amire át kell szállni és arra is várhatsz.
Autóval a munkahelyem átlagosan 25-30 percre van, ajtótól ajtóig. Legnagyobb csúcsforgalomban se több 45 percnél.
Maradjunk annyiban, hogy nem igazi alternatíva a tömegközlekedéssel járni dolgozni.

Költségekről csak annyit, hogy ha egy sofőr minimálbért kap, akkor is évente több mint 2,4 millióba kerül a foglalkoztatónak. Ez csak napi 8 órára jelent sofőrt, heti 5 napban (levonva a szabadságot és az ünnepnapokat). Folyamatos kihasználáshoz, simán kell 3 sofőr. Szóval évi 7,2 millió. Ebből 5 évente vehetsz egy új luxus kategóriás kocsit. És ez csak a magyar minimálbér. A sofőrök jellemzően nem minimálbért kapnak, ünnepnapokra kell valamennyi plusz pénzt fizetni. Szóval még 2 sofőr mellett is 3-4 évente vehetsz új luxus autót.

(#44) gabor.79 válasza #06658560 (#41) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Én elhiszem, hogy vannak nagyon jó, működő önvezető autók. De sehol sem esik szó arról, hogy ez milyen fenntartási költséggel jár, mennyire biztonságos számítástechnikailag, ilyenek.

Melyik videóban mesélnek erről? Érdekelnének a számok.

Elhiszem, hogy az egyes szenzorok olcsóak. Mennyiért szerelik be őket és mennyi idő alatt? Szerelhetők egyesével, vagy pedig csak blokkonként? Mennyibe kerül a szakműhelyek felszerelése a megfelelő műszerekkel, célesközökkel, amikkel az önvezető autókat meg tudják vizsgálni? Mennyibe kerül a műhelyek ellátása ezekkel az új alkatrészekkel? Ki állja ezeknek a költségét?

(#45) pilóta válasza gabor.79 (#44) üzenetére


pilóta
nagyúr

Valami egészen furcsa elképzelésed van ezekkel a szenzorokkal kapcsolatban.
Semmivel nem kerül többe beszerelni őket, mint egy kuplungpedált vagy egy váltókart. Megy a szalagon az autó, és sorban rakják össze, beleteszik az üléseket, meg az ajtókárpitot, meg a szenzorokat is a megfelelő állomáson. Valszeg egy robot csinálja majd, ahogyan ma is. Egy autóban most is van pár tucat szenzor, ezután lesz benne még pár tucat. Filléres tétel. Ha javítani kell egy szenzort, akkor megjavítják. Most is megteszik. Például nekem a főtengely jeladót kellett cserélni az autómon, a sarki autószerelő megcsinálta fél óra alatt.

[ Szerkesztve ]

Aki él és nem boldog, az téved!

(#46) dabadab válasza gabor.79 (#44) üzenetére


dabadab
titán

"De sehol sem esik szó arról, hogy ez milyen fenntartási költséggel jár"

Ennek nyilván van némi köze ahhoz, hogy jelenleg nincsen kereskedelmi forgalomban kapható önvezető autó, csak fejlesztés alatt lévő modellek, szóval nincs olyan konkrét autó, aminek lennének értelmezhető fenntartási költségei.

DRM is theft

(#47) gabor.79 válasza dabadab (#42) üzenetére


gabor.79
aktív tag

Én nem ugyanazt a kérdést tettem fel immáron harmincvalahányszor, hanem egymásra épülőket. Ha triviális lenne rájuk a válasz, akkor fel sem merülhettek volna. Különösen várom azokat a válaszaidat, amik az elavulós kérdéseimre vonatkoznak (mit tegyen az ember, ha már nem érhetőek el azok az elektronikus alkatrészek, szenzorok, és emiatt működésképtelen az autó?).

Én elhiszem, hogy bizonyos költségek csökkennek az önvezető autókkal, de senki sem beszél azokról, amik viszont nőnek. Ezek nélkül viszont lehetetlen objektíven dönteni.

Fejlesztőként te láttál már hibátlan szoftvert? Főleg egy önvezető autóét? Ha olyan triviális lenne az elkészítésük, akkor miért tartana évekig? Ha valamit évekig készítenek, az mennyire bonyolult? Hány hibalehetőség van az ilyenekben? Mennyibe kerül egy ilyen komplex szoftver karbantartása? Azt kinek kell megfizetni?

Meg úgy rugózol ezen az egész szervizelési témán, mintha ez valami tök új jelenség lenne és eddig soha, semmikor nem kellett volna szervízbe vinni az autókat.

Miért, szerinted változatlan egy autó/szoftver szervizintervalluma és költsége, ha n darab új modult tesznek bele?

(#49) Snoop-y válasza Lacee1986 (#6) üzenetére


Snoop-y
veterán

BKV kell neked

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#50) elithun válasza gabor.79 (#44) üzenetére


elithun
őstag

Mire számítasz amúgy ezekkel a kérdésekkel? Hogy valaki azt mondja 556.4 dollár cserélni x és y részeket, és akkor megnyugszol, hogy nem túl magas?
Az, hogy egy autó önvezető az még ugyanúgy egy autó, a fentartási költségek változnak gyártónként és modelenként.

Maga az önvezetősdi tesztelés alatt van, és közben egyre jobban úgy tűnik, hogy működik is. Ennyit tudunk.

„Minden egyes tapasztalat közelebb visz a megértéshez.”

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.