Hirdetés

2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) bambano


bambano
titán

nem semmi nyilatkozat, ekkora ellentmondást rég láttam egy oldalon belül...
"Egy ember valószínűleg 4-5-ször fog változtatni az életpályáján, és nemcsak munkahelyet, hanem akár foglalkozást is" vs. "Vagyis – vázolja a megoldást az elnök – nem ilyen teljes körű képzésekre kell törekedni, hanem az arra alkalmas embereket nagyon rövid idő, pár hónap alatt meg kell tanítani egy-egy speciális feladatkör szakmai alapjaira, és ez nem lehetetlen."

tehát akkor most arra készítsen fel az egyetem, hogy életed során 4-5x erősen megváltozik a karrierutad, amihez a mostani képzés jó, vagy helyette pár hét alatt eldobható, egyszer használatos specialistát képezzenek?

pocsék világ jön, ha az ipari lobbi lenyeli a kormányzatot ezen a téren is.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#2) dajkopali válasza bambano (#1) üzenetére


dajkopali
addikt

annyit azért tegyünk hozzá, hogy ő a speciális képzéseket felnőttképzésnek tekinti - vagyis nagyon szkeptikus a jelenlegi egyetemi oktatási rendszerrel kapcsolatban
én azt olvasom ki belőle, hogy más szakmákból - akár a bölcsészek köréből is - az IKT-pályákra vonzzanak embereket a munkaerőhiány enyhítésére

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#3) azbest


azbest
félisten

"valóban gond az, hogy a szektorban megtermelt hozzáadott érték háromnegyedét külföldi vállalatok, multinacionális cégek állítják elő, mivel ez nagy kitettséget jelent. "

Ez nem csoda. A legtöbb magyar cég, akik magyar piacra termelnek/szolgáltatnak, azok túl csórók ahhoz, hogy komoly pénzt költsenek IT területekkel kapcsolatos fejlesztésekre. Így a multi és a multi cégek alvállalkozói azok, akik a legtöbb pénzt hozzák, mert ők is főleg külföldre dolgoznak. Ha magyar gazdaság kiszámíthatób lesz, a vásárlóerő magasabb lesz, akkor az itthoni piacon is lesz igény létszükségleten felüli fejlesztésekre.

„Megjegyzem az is a versenyképesség ellen hat, hogy emeljük a minimálbért, miközben a termelékenységünk nem nő.” Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy nem a munkamorállal van baj, hanem a termelésirányítás és a technológiai felkészültség elmaradottsága okozza, hogy Magyarországon a termelékenység harmada a nyugatinak.

Részben igaz, hogy elmaradottabb a technika. De ez azért is van, amit előtte írtam, mert csórók a magyar cégek. Viszont a termelékenységet pénzben, a gdp arányában mérik általában. A munkával bőven ellátott magyar cégeknél is gyakori lehet, hogy itt termelnek, de a termék eladását külföldi cégből végzik. Ez nem csak multi, hanem akár szín magyar cég is lehet, akik adóoptimalizálás miatt nem itthon realizálják a hasznot. Szóval a GDP ilyen szempontból nagyon félrevezető: a termelő cég nem piaci, hanem bekerülési áron adja tovább a terméket az anyacégnek, így itthon csak annyi bevételt és profitot realizálnak, ami a fizetésekkel és költségekkel együtt 0 környkére jön ki végül. Ez sok grafikonon is látszi, amikor a fix költségeket levéve kijön, hogy 1:1 összefüggés van a gdp és a fizetés mértéke közt. Sokszor azt mondják, hogy hát azért, mert a GDP-től függ a fizetés. Pedig pont fordítva: a GDP-be az kerül be, amit itthon realizálnak bevételt, ami csak annyi, hogy a béreket és költségeket fedezze. Akár kisebb, akár nagyobb a fizetés, akkor is 0ára hozzák ki, hogy ne kelljen sokat adózni itt. Nem véletlen, hogy van amolyan elvárt adó a multik felé, amit egy kézzelfogahatlan érték, amit a hatóságok találnak ki, hogy annyiért cserében elnézik az adóoptimalizálást. Magyarul az adópotimalizáló cégek tudhatnak többet fizetni. Az igazi vesztesek persze a csóró magyarokból megélni próbáló csóró magyar cégek ennek is. De azok eleve életképtelenek, csak vegetálnak a legalitás határait feszegetve.

(#4) EnGarde


EnGarde
csendes tag

"tavaly októberben pedig már 1,8 millió forintért vettek fel a LinkedInen keresztül olyan embereket, akik még nem töltötték be a 30-at, és 4-5 éves Java fejlesztési tapasztalattal rendelkeznek"

Tegye fel a kezét, aki ilyen ajánlatot kapott.

Illetve az is, akinek csak a fizuja ennyi, de a paraméterei mások.

(#5) dajkopali válasza azbest (#3) üzenetére


dajkopali
addikt

szerintem egy részt félreértesz: nem tértem ki rá részletesen, de Laufer másra gondol, konkrét számot mond, vagyis hogy egy munkavállaló adott időben adott befektetéssel mekkora értéket tud előállítani, ez az ami függ a menedzsmenttől, a termelés szervezésétől és a felhasznált technológiától

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#6) Waikiki


Waikiki
tag

Emlékeztetőül, hogy mi is a probléma az államo programozó képzéssel:

Próbált mostanában Magyarországon programozót találni?

Xiaomi, LeEco, ZUK, (Yi M1 Mirrorless, Redmi Pro, 360N4S, Redmi Note 4, Mi5S (plus), Le Pro 3!!!! stb.) SPEmall kuponok https://goo.gl/P3v6B0 Hardverapro csoport: https://goo.gl/EPnfc1

(#7) dchard válasza bambano (#1) üzenetére


dchard
veterán

Arról már nem is beszélve, hogy a második idézett mondattal kapcsolatban "nagyon rövid idő, pár hónap alatt meg kell tanítani egy-egy speciális feladatkör szakmai alapjaira, és ez nem lehetetlen" is igaz, hogy nem lehetetlen, csak éppen a jelenlegi műszaki felsőoktatás alkalmatlan erre.

A szó valódi értelmében vett "specialistát" sem kiképezni nem lehet pár hét/hónap alatt, és a tudása sem avul el ilyen időtávon. Az viszont igaz, hogy folyamatos, kitartó, és önálló tanulásra van szükség a karrier út során. Ezt nem látom a legtöbb hallgatónál, hogy erre lenne motivációja.

Dchard

A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

(#8) azbest válasza bambano (#1) üzenetére


azbest
félisten

"vagy helyette pár hét alatt eldobható, egyszer használatos specialistát képezzenek?"

Amire te gondolsz az a betanított munkás. Ma már annyira széles területet fed le az IT, hogy azt nem lehet 2-3 képzésbe betuszkolni. Eleve lehetetlen mindeneseket képezni 3-5 év alatt, ráadásul ez sok idő is már a mai világban.

Az, hogy 4-5 váltás történjen egy ember életében egyáltalán nem sci-fi. Az utóbbi 10 évben 4-5 nagy váltás volt a munkámban, hogy teljesen más technológiákkal kapcsolatos projektekben vegyek részt. A sok fejlesztőt, kutatót, üzemeltetőt felszívó cégek projektekre szerződnek más cégekkel. Attól függ, hogy milyen jellegű a munka, hogy milyen projektekre szerződik le a cég. Szóval mégcsak munkahelyet sem kell váltani, akkor is nagy váltások lehetnek. A betanulási idő "tegnapra", a projekt futamideje 3 hónaptól 4 évig is volt már.

Ehhez képest az, hogy 40 éves munkaviszony alatt 4-5 váltás lehet, az semmi manapság.

Persze vannak olyan munkahelyek is, amikor egy a saját rendszereihez foglalkoztat embereket, az lehet sokkal hosszabb ideig lehet azonos munka. Ott még előfordulhatnak nyugdíjas állások.

Másrészt a munkám során találkoztam már olyan (nyugati) emberekkel, akik iparágat is váltottak az évek során. A saját területén elérte, amit el tudott, nem akart belefásulni abba. Így kipróbálták magukat egészen más területeken is. Ehhez persze kell, hogy legyen olyan anyagi helyzet, ami itthon még nem érhető el a legtöbb ember számára, az itthoni fizetési viszonyok közt.

Szóval, talán jobb lenne egy általánosabb alapképzés után sokféle szakterületi képzés. Ahogy ez látszik a különböző tanfolyamokat szervező cégeknél is. Bár sokszor van némi kétségem az ilyen tanfolyamok hasznosságával kapcsolatban, hogy mennyire látszat oktatás és mennyire csak jó pénzért plecsnigyűjtő klub jellegűek. Nem csak 20 éveseké lehetne az egyetem. Nálunk is főleg anyagi okokból megy ez, hogy megszaktás nélkül próbálnak a bölcsödétől a phd-ig végigverekedni rajta a fiatalok. Mert később a mókuskerékből már se idő, se pénz nincs arra, hogy iskolába menjenek.

[ Szerkesztve ]

(#9) dajkopali válasza dchard (#7) üzenetére


dajkopali
addikt

se nem védve, se nem támadva, próbálok Laufer fejével gondolkodni (ezt próbálom már néhány éve, amióta ezt az álláspontot következetesen képviseli)
a koncepciójuk lényege az lehet meglátásom szerint, hogy meggyőződésük szerint az ipar széles körű digitalizációja arányaiban sokkal kevesebb magasan képzett mérnököt kíván, sokkal inkább tömeges méretekben "informatikai szakmunkást" - a mérnök kiképzése drága, hosszú ideig tart, és hiába lesz az illető több szakterületen is jártas, ilyen szakemberekre csak korlátozott számban van szükség, üzemeltetőkre, egy-egy speciális feladat megoldására képzettekre viszont tízezerszám
én legalábbis ezt olvasom ki a nyilatkozataiból - igen, ez kísértetiesen emlékeztet a "több lakatost" kamarai koncepciójára...

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#10) azbest válasza dajkopali (#5) üzenetére


azbest
félisten

Igen, részben ez igaz. Ezért is írtam, hogy van ilyen része is.

De eddig akárhányszor termelékenységgel akarták a fizetéseket magyarázni, a végére mindig kiderült, hogy a GDP-re gondoltak. Az pedig egy szemfényvesztés a cég valódi bevételéhez/nyereségéhez képest, mert nem feltétlen abban az országban realizálják, ahol valójában a munkát végzik.

[ Szerkesztve ]

(#11) dajkopali válasza azbest (#10) üzenetére


dajkopali
addikt

igen, itt van a bűvészkedés terepe a számokkal - ki mit akar kihozni

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#12) UnA válasza Waikiki (#6) üzenetére


UnA
Korrektor

Ez egy reklám volt, lelőttem :P

(#13) UnA válasza dajkopali (#9) üzenetére


UnA
Korrektor

Most biztos én leszek a rossz zsaru, de szerintem amellett, hogy egyetem jó dolog, valójában nagyon minimális az olyan informatikai szakmák száma, ahol tényleg szükség van rá.

És ha ismered a már most is elérhető "gyors" fejlesztői képzéseket (pl. Codecool, Green Fox, stb), akkor te is tudod, hogy ez sem nem új, sem nem különleges koncepció.

(#14) dajkopali válasza UnA (#13) üzenetére


dajkopali
addikt

igen, bennem is megvan a bizonytalanság: egyrészt igen logikusnak és racionálisnak látszik a koncepció, Laufer érvelésének nem kevés alapja van - ugyanakkor bambanonak igaza van abban, hogy bár természetesen szükséges az iparági szereplők befolyása az oktatásra - hiszen nekik képzik a hallgatókat -, az sem egészséges, ha csakis az ő szempontjaik érvényesülnek, kényes az egyensúly

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#15) #06658560 válasza dajkopali (#9) üzenetére


#06658560
törölt tag

1) Nehéz megmondani, hogy mennyire kellene rendes mérnöki tudása legyen valakinek egy adott feladat elvégzéséhez. Mert lehet, hogy papíron nem kell, gyakorlatban sem, mert mindent megmondanak neki, tulajdonképpen csak adminisztrátorként be kell vinnie a kódot a fileba, ehhez nem kell nagy tudás, szinte favágó munka. De ha azt mondjuk, ez a feladat, agyald ki, oldd meg, akkor aki a felettese, mérnök, az foglalkozhat bonyolultabb összefüggésekkel is, viszont ehhez a szinthez már nem árt a jó analízis, analitikai ismeret (amikor maga kell a kódot össze rakja, nem rágják a szájába), azt meg gyorstalpalón nem kapja meg. Aki nem tud kellően általánosan gondolkodni a kódról, alkatrészről, az mindig csak pillanatnyi jó megoldást tud találni, s csak tologatja a szart maga előtt.

2) Amikor mindent megmondunk mit csináljon, csak be kell pötyögnie a gépbe, az a szakmunkás szint, elég kevés a hozzáadott értéke az olyan munkának, s lassan gépesítve is lesz.

(#16) sztanozs válasza dajkopali (#5) üzenetére


sztanozs
veterán

egy munkavállaló adott időben adott befektetéssel mekkora értéket tud előállítani ez az ami függ a menedzsmenttől, a termelés szervezésétől és a felhasznált technológiától
Szerintem ez az IT iparágra pont nem érvényes. Az "értékteremtőképesség" szerintem sokkal jobban függ az iparágtól, a reputációtól és a mérethatékonyságról.

[ Szerkesztve ]

JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

(#17) UnA válasza #06658560 (#15) üzenetére


UnA
Korrektor

"ehhez a szinthez már nem árt a jó analízis, analitikai ismeret (amikor maga kell a kódot össze rakja, nem rágják a szájába), azt meg gyorstalpalón nem kapja meg. "

Nekem nem az volt a tapasztalatom, hogy ez összefüggne az iskolával. Egyszerűen nincs mindenkinek érzéke ehhez, hiába jár akármilyen egyetemre.

(#18) dajkopali válasza sztanozs (#16) üzenetére


dajkopali
addikt

igen, nyilván kimaradt az "is" szó

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#19) tomazin válasza Waikiki (#6) üzenetére


tomazin
veterán

csodálatos a vége, hogy akkor most azzal mekkora programozó vagy, hogy megépít egy akksipakkot meg hozzá egy motort. és ugye akkor applikáció? wtf.

(#20) dchard válasza dajkopali (#9) üzenetére


dchard
veterán

Tételezzük fel, hogy igaza van.

A magyar műszaki felsőoktatás most úgy néz ki, hogy a fiatalok 1-2 év után sorra hagyják ott az oktatói állásokat, és nem csak a fizetések miatt. Aki marad az a mindenre alkalmatlan, iparban soha nem járt, kutatási tevékenységet sosem végző 40+-os, meg az akkut oktatói hiány miatt a nyugdíjból óraadóként visszahívott idős kollégák, akiknek a tudása a legjobb indulattal sem naprakész.

Évek óta jellemző a képzésekre, hogy töltelék tárgyakkal tömik ki őket, az elv pedig "nem azt tanítjuk amit kell, hanem amit tudunk".

2011-2012-ben megszűnt a szakképzési hozzájárulás, illetve a közép magyarországi régió évek óta nem kap pályázati pénzt, pedig az egyetemek korábban is ebből fejlesztették a laborjaikat, nem az állam által adott pénzből. 6 éve nem vettünk egyetlen műszert sem, rohad le minden ami az infrastruktúrát érinti. Közben a hatalmi arrogancia sosem látott méreteket öltött ("ha valamelyik oktatónak nem tetszik a pénz, mehet másod, harmad állásba is", mintha eddig nem ez lett volna, kis naivak...)

Ilyen körülmények között fognak olyan tantervvel és oktatókkal előállni, ami fél-egy év alatt, nagyon intenzíven és céltudatosan kiképzi majd a szükséges üzemeltető mérnököket, szakembereket?

Aligha...

Dchard

A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

(#21) UnA válasza dchard (#20) üzenetére


UnA
Korrektor

"... ami fél-egy év alatt, nagyon intenzíven és céltudatosan kiképzi majd a szükséges üzemeltető mérnököket, szakembereket?"

Miért nem olvassa el senki, miről van szó? :N Le volt írva, hogy 2+1 év - a progmat is ennyi volt (3 év)

(#22) cinemazealot válasza tomazin (#19) üzenetére


cinemazealot
addikt

Nekem kettős érzéseim vannak a videóval kapcsolatban:

Egyfelől elképeszt, hogy mekkora a szakmai különbség egy magán kézben lévő és egy állami támogatással működő tanfolyam között. Előbbi szemrebbenés nélkül elkér Tőled másfél millát ahhoz, hogy 3-4 hónap alatt kitanítson egy bizonyos dedikált területre (ezt aláírom, ez a folyamat tényleg sokba kerül), utóbbi pedig ott sunyít, ahol nem szégyell, a szakmai színvonal pedig nem naprakész.

Másrészt a baj az, hogy Magyarország nem az az ország, ahol a pályaváltásra készülő/kényszerülő (megfelelő aláhúzandó) delikvens bármikor kipattinthat a zsebéből ekkora összeget anélkül, hogy ne kergesse magát egy életen át tartó adósságba. Tehát az elit tanfolyam csak a tehetősebbeknek nyújt megoldást. Aki meg ezt nem tudja kifizetni, az állam meg cserbenhagyja, az maga próbál meg érvényesülni. A srácot így tökéletesen meg tudom érteni, állambácsi ugyanis nem először bizonyítja, hogy milyen remekül cserben tudja hagyni azokat, akik számítanának a támogatására.

(#23) adapter07


adapter07
csendes tag

Értem. Baj van az informatikus képzéssel (is), ezért boldog-boldogtalant átképzünk programozó betanított munkássá. Ez egy fantasztikus ötlet, mert ők nyilván fele annyiért fognak dolgozni mint a valódi szakemberek. Így a kecske is jól lakik meg a káposzta is megmarad. Szerintem az igazi megoldás a programozó közmunkaprogram lenne. :D

(#24) Silεncε


Silεncε
őstag

Ez a hamarosan vagy legkésőbb őszig mit jelent pontosan? Jó lenne, ha elkezdenének róla konkrétumokat közölni....

(#25) bkercso válasza bambano (#1) üzenetére


bkercso
nagyúr

vagy helyette pár hét alatt eldobható, egyszer használatos specialistát képezzenek?
Nincs itt ellentmondás. Az egyetemre nem mint egyszeri élményre gondolnak, ami felkészít az életre, hanem a karrierváltáskor gyorstalpalón végezhető valamire, ha jól értem.
Szuper! Majd még kitalálják a BSC mellé az egyéves egyetemet is... ;]
Szóval, talán jobb lenne egy általánosabb alapképzés után sokféle szakterületi képzés.
Szerintem is arra gyúrnak, hogy olyan emberanyagot kapjanak a cégek, aminek legalább az alapjai megvannak a további tanuláshoz, így (át)képezhető, akár cégen belül már.

azbest: akár szín magyar cég is lehet, akik adóoptimalizálás miatt nem itthon realizálják a hasznot. Szóval a GDP ilyen szempontból nagyon félrevezető
Pontosan. Adóoptimalizálás. Milyen szép szó. Kisvállalkozók esetén 50% körülire is rúghat az adó.
Miért csodálkozunk, hogy a külföldi cégek húzzák a fejlesztéseket és nem a magyarok? Ahogy volt kollégám mondta volt, Dózsa György forog a sírjában!

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#26) klambi


klambi
addikt

Azért azt értsük már meg, hogy az "informatika" az nem csak szoftverfejlesztésből áll.1
2 És igen a jó tapasztalattal rendelkezőket szinte csak a jó fizetést kínáló hely szippantja be, mindenki pénzből él, és igen a multi (vagy egyéb nemzetközi vállalat) jobban kitudja ezt elégíteni.
Második amit sokan kihagynak és egyre nagyobb szó: HOME OFFICE. Fejleszteni (vagy egyéb más IT területen) nem feltétlen kell az irodában csücsülve munkát végezni.
Ezt már csak halványan írom, programozási alapokat könnyen el lehet sajátítani, még iskolában is, de a nagyobb tudást azt azért nem az iskola adja. A 2. 3. nyelv ismeretéről nem is beszélve.(és most nem webhuszárokra gondoltam, a php-t, java scriptet, jq-t már 3-nak mondja. Lehet ezt csak én látom így.)

"Mond szépen angolul: Gyors róka!"

(#27) dajkopali válasza Silεncε (#24) üzenetére


dajkopali
addikt

ez azt jelenti, hogy az IVSZ lobbizott, benyújtottak egy javaslatot, és Laufer - aki képben van -, úgy látja, hogy ez őszig át is megy

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#28) ceripapa


ceripapa
aktív tag

Az állami képzéssel úgy is csak 1 dolog valósul meg h a pénzt elszippantja valaki.

A nem állami tanító cégek mint a green , meg a többi is 1 évig legalább képzi az ember( ugye ott még lesz idő amig nem kerül be sehova addig helyi gyakorlaton van) ... De mi megmutatjuk nekünk menni fog fél év alatt is :D :W :W

[ Szerkesztve ]

(#29) Silεncε válasza dajkopali (#27) üzenetére


Silεncε
őstag

Ez mondjuk szuper, most lett volna a félévben jó átlagom, de akkor valószínűleg a második félévi fog számítani... Mindegy, nem a ösztöndíj miatt tanulok, csak jó lett volna :)

[ Szerkesztve ]

(#30) floatr válasza dajkopali (#9) üzenetére


floatr
veterán

Pedig a megoldás ott van mindenki szeme előtt, már ami a képzés részét illeti. El kell felejteni, hogy a főiskolák, egyetemek csak egy merev képzési menetrend szerint működhetnek. Meg kell szervezni szervezetükön belül a "gyorstalpalós" képzéseket, és be kell vonni a képzésben résztvevőket piaci munkákba, Ahol jártam, a valóságtól annyira elrugaszkodott időpocsékolás zajlott, hogy már a 90-es években is inkább elment az ember dolgozni egy céghez kockáztatva a félévi aláírást.

(#31) dabadab


dabadab
titán

Tehát van a lerongyolódott oktatási rendszerünk, amibe akkorákat rúg a kormányzat, amekkorát nem szégyell, és azt gondoljuk, hogy a tantárgyak átrendezésétől fog megjavulni?

Meg szervezünk n+1. felnőttképzési programot, amik a gyakorlatban eddig is csak a pénz ellopásáról szóltak, mert se akarat se tehetség nincs a rendes felügyeletre?

Hajrá!

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#32) dajkopali válasza dabadab (#31) üzenetére


dajkopali
addikt

én nagyon rég, még a kilencvenes évek végén részt vettem egy programban - munkanélküli voltam, jónak tűnt nyelvet tanulni meg IT-t
nem volt haszontalan, bár ordított róla, hogy kényszer
a lényeg: maga a cucc teljesen értelmetlen volt, két emberről tudok, aki ennek segítségével, az ott szerzett tudás támogatásával talált munkát, pedig voltunk vagy harmincan

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#33) Silεncε válasza floatr (#30) üzenetére


Silεncε
őstag

be kell vonni a képzésben résztvevőket piaci munkákba - ez már működik, duális képzésnek hívják, csak kb 5-6 egyetem csinál ilyet az országban

(#34) UnA válasza ceripapa (#28) üzenetére


UnA
Korrektor

"De mi megmutatjuk nekünk menni fog fél év alatt is"

Már az előbb is megkérdeztem, hogy ilyet hol láttatok. Oda volt írva, hogy 2+1 év.

(#35) mephi666 válasza adapter07 (#23) üzenetére


mephi666
nagyúr

közmunkán bitcoint bányásznak csákánnyal? :DDD

"Kis lépés az emberiségnek... hosszú lépést a férfiaknak..." ++++++++++++++ BattleTag: mephiHUN#2258 ++++++++ A kígyó veszélyes állat mert harap, de a takarítónő még veszélyesebb, mert ő Maris

(#36) dabadab válasza UnA (#34) üzenetére


dabadab
titán

"Már az előbb is megkérdeztem, hogy ilyet hol láttatok."

Az eredeti interjúból: "Ha félreteszem a matematikát, a fizikát, az elméleti tantárgyakat, és csak a robotprogramozás nyelvére tanítom a csoportot, akkor ez 3-6 hónap masszív munkával, tehetséges embereknek sikerülhet. Ez elérhető akár egy bölcsésznek is, aki jól beszél nyelveket, jelenleg rosszul keres, és egy ilyen képzés után rövid időn belül a dupláját meg tudja keresni a korábbi bérének"

"Oda volt írva, hogy 2+1 év."

Az egy már létező képzés, amit jó példaként hozott fel, de nem feltétlenül pont ezt akarja megvalósítani.

DRM is theft

(#37) dchard válasza UnA (#21) üzenetére


dchard
veterán

A mondandóm lényege nem a képzés hosszára vonatkozott, attól teljesen független.

A jelenlegi 3 éves képzések sem érnek semmit, de az MSC már végképp az időeltolás csimborasszója: A BME képtelen volt váltani az 5-éves osztatlan képzésről, és a tanterv gyakorlatilag ugyanaz, csak ketté van bontva. A Kandó meg a 3 éves képzéséhez nem tud semmit hozzátenni MSC-n: ha szakirány után bármit választasz, biztos lehetsz benne, hogy MSC-n nem az addigi szakirányodnak megfelelő tudást fogod mélyíteni, hanem tanulhatod azt, amit korábban nem választottál. Az egész bolognai rendszert szarul implementálták, mivel ahhoz sem rendeltek forrást, vagy ha mégis, az sosem jutott el azokig az embereik, akik a felsőoktatást valóban csinálják.

dabadab:

Teljesen egyetértek, és osztom az elkeseredésedet is...

Dchard

[ Szerkesztve ]

A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

(#38) dabadab válasza dajkopali (#32) üzenetére


dabadab
titán

Nekem két projektet volt szerencsém látni valamennyire közelről mostanában, az egyikben legalább megcsinálták - az egyébként teljesen értelmetlen - tanfolyamot, a másikon csak a dokumentiáció hamisításával foglalkoztak.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#39) hcl


hcl
félisten
LOGOUT blog

"cégek nem tudják kivárni azt a 3-3,5 vagy 5 évet, amíg az informatikusok elvégzik bachelor vagy master szakot, hanem"
Inkább felszívják a féltudású arcokat, majd a dolgozók szívnak a szakmailag alulképzett emberanyaggal.

@dchard : Mondjuk az infós tanterveknek már tizenéve sem sok köze volt a szakmához pár intézményben...

[ Szerkesztve ]

Mutogatni való hater díszpinty

(#40) floatr válasza hcl (#39) üzenetére


floatr
veterán

Házon belüli képzést tartanak, vagy kiképeztetik őket zsebből. Többet fognak tudni, mint egy általánosan képzett infós, aki csak a hivatalos anyagot kapta a felsőoktatásban

Illetve rosszul mondom, mert Pascalt pl nem fognak látni, meg ipari robotokat, PLC-ket, meg egyéb "frekventált" és "releváns" dolgokat.

[ Szerkesztve ]

(#41) hcl válasza floatr (#40) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Ez papíron szép. Valójában szakbarbárokatvagy betanított munksokat képeznek sok ilyenen, akik utána informatikusnak képzelik magukat (láttam párat).

[ Szerkesztve ]

Mutogatni való hater díszpinty

(#42) hcl válasza adapter07 (#23) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Meg negyed olyan jól...

Én azt láttam, hogy mindegy, milyen tanfolyást végzett valaki, ha nincs szakmai érdeklődése, és nem tudja a szakmai alapokat, sosem lesz igazán jó. ( Ritkán akad kivétel.)

Mutogatni való hater díszpinty

(#43) Feketelaszlo válasza floatr (#40) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Csak hogy a felsőoktatásnak nem az a dolga, hogy nyers tudást adjon, hanem az, hogy szemléletmóddal és műszaki megközelítéssel ruházza fel a hallgatót. Persze, hogy jobb lesz a házilag kiképzett programozó, mint az egyetemről betoppanó friss diplomás informatikus. Az első hónapban. Talán még a másodikban is. Aztán a harmadikban elkezdi felvenni a ritmust a diplomás, a negyedikben már saját ötletei is lesznek - olyanok, amik a sebtiben betanított szoftverfejlesztőnek eszébe sem jutnának, mert neki csak egy szűk, koncentrált ismeretanyagot adtak le. Fél év után meg gyakorlatilag akkora lesz a különbség, mint egy senior és junior között.

(#44) dchard válasza floatr (#40) üzenetére


dchard
veterán

A PLC meg az ipari robotok szakirány, eldöntöd hogy téged az érdekel-e.

Az viszont, hogy a kontakt órák száma évtizedek óta csökken, a labor órák száma folyamatosan csökken, és jönnek a helyükre a töltelék szarok, na az már komoly probléma. Az ipart megjárt, tapasztalt oktatók hiánya, a nulla fillérből labor és infrastruktúra fenntartás, az már komoly probléma.

És egyik sem szakirány, vagy intézmény specifikus sajnos. Ez az általános helyzet. Persze az NKE-t leszámítva, ahová ömlik a pénz...

Dchard

A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

(#45) #06658560 válasza dchard (#37) üzenetére


#06658560
törölt tag

Sajnos én is így látom, a bolognai rendszer el lett szabva csúnyán. Bár én mellette egy osztatlan, öt éves képzést is életképesnek tartanék.

(#46) dchard válasza #06658560 (#45) üzenetére


dchard
veterán

A poén pont az, hogy nem általában a bolognai rendszerrel van a baj. Hanem azzal ahogy ezt nálunk "implementálták". Hányszor hallom akár neves oktatáspolitikai szakértők szájából is, hogy rossz a bolognai rendszer... Pedig valójában csak a magyar felsőoktatás tehetetlensége és a politikai vezetés alkalmatlansága mutatkozik meg újra.

Megdöbbentő volt szembesülni azzal, hogy például Németországban egy utolsó utáni főiskola kategóriába tartozó intézmény mennyivel jobban ellátott eszközökkel, mint nálunk a BME vagy a Kandó vagy bármi. Az embert arcon vágja a különbség... A kompetens oktatói gárdáról már nem is szólva...

Dchard

[ Szerkesztve ]

A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

(#47) tmarkee válasza dajkopali (#2) üzenetére


tmarkee
tag

Csak azok majd elég nehezen fognak boldogulni a kalkulus, a diszkrét matematika és a lineáris algebra, progalap, prog1, prog2 tantárgyakkal. Ezek meg alapok a programozás elsajátításához :-))

[ Szerkesztve ]

# apt upgrade

(#48) MCGaiwer válasza dchard (#46) üzenetére


MCGaiwer
addikt

algoritmuselmélet és matektanuláshoz nem kell a tábla, papír, cerúza hármasnál fejlettebb "oktatási eszköz", kódolni meg a legtöbb gépen lehet, 15 ével ezelőtt is megtanulták valahogy az emberek.

Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó

(#49) bkercso válasza tmarkee (#47) üzenetére


bkercso
nagyúr

Sokszor felhasználói programok magas szintű összedobásáról van szó a gyakorlatban. Pl. az Indexes videóban említett zenelejátszónál nem hiszem, hogy magát az alacsony szintű lejátszó és kitömörítőalgoritmusokat megírták volna. Hanem a kész .ddl-ek vagy nemtudommik összedobásról lehet szó.

Pl. egy adaptív, hibrid nemlineáris optimalizálást Pascaban is meg lehet írni, nem kell hozzá fejlett gép. De egy sztrímelős zenelejátszóhöz igen. Szerintem.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#50) UnA válasza dabadab (#36) üzenetére


UnA
Korrektor

"akkor ez 3-6 hónap masszív munkával, tehetséges embereknek sikerülhet."

Ez még akár igaz is lehet, főleg ha már előtte is fejlesztő voltál... :D

De egyébként ezt nem tartom szerencsésnek.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.