A hasonlat továbbra is teljes mértékben áll.
Nem igazán. Marketing szempontok alapján adatbázist építeni alapjában véve konstruktív tevékenység. Nyilvántartani, hogy ki kire szavazott: ilyet többféle okból lehet csinálni, ami lehet konstruktív, és akár destruktív is (előbbire egyetlen példát tudok mondani, ha a nem Fidesz-szavazókat próbálják meggyőzni, mondjuk szórólapokkal. Csakhogy egy ilyen adatkezelés többféle szempontból sem lesz jogszerű - pl. vajon van nyilvántartási száma az adatkezelésnek a NAIH-nál, el lehet valahol olvasni az adatkezelés célját, időtartamát stb.; az érintetteknek van módja kérni az adatkezelés megszüntetését? ).
De abban természetesen igazad van, hogy a törvény alapján egy ilyen adatgyűjtés jogszerűtlen lehet.
Nem, nem lehet. Egy ilyen adatkezelés konkrétan nem jogszerű.
Abba most nem érdemes belemenni, hogy van-e értelme leválasztani a nemzetiségi, vallási vagy politikai adatot a többiről, mert ez nálunk egy (túlzott) történelmi félelem eredménye. Más országokban ez sokszor fel sem merül kérdésként, ha láttál már pl. angol állami kérdőíveket, azon sokszor szerepel a rasszra vonatkozó kérdés.
Ez teljesen irreleváns. Jogszabályban szabályozott a kérdés. A szavazás nem nyíltan történik (rémlik valami kis fülke, ahol behúzott függöny mögött ikszelünk, aztán lezárt borítékban hozzuk ki az anonim szavazatot, hogy bedobjuk az urnába, nemde? ).
És természetesen a pártok is vezetnek listát a támogatokról nagyon sok országban, mert - ahogy ezt írtam - ez a politikai marketing hatékokonyságát növeli.
LOL, ez aztán a terelés a javából. Aki támogató, az nyilván az arcát (nevét stb.) adja a politikai nézeteinek, legalábbis a támogatott párt vonatkozásában - aki csak szimplán szavaz, az nem feltétlenül. Másrészt egy ilyen nyilvántartás felhasználható a nem kormánypártra szavazók hátrányos megkülönböztetéséhez (akár úgy, hogy aki nincs a rájuk szavazó listán (ha csak a saját szavazataikat tartják nyilván...), az ugyebár másra szavazott...), és ez az igazi probléma (elegánsan úgy teszel, mintha nem tudnád miről van szó).
Más, nem csak neked, hanem a hírre reagálva.
Maga a hír nem verte ki nálam a biztosítékot (ezt a bizonyos listát komolyabb problémának érzem). Ugyanis a cikkíró abból indul ki, hogy úgysem tartják be a törvényt. Vonatkoztassunk el attól, hogy ennek van-e (és ha igen, akkor mekkora) realitása: a vita kedvéért tételezzük fel, hogy igaza van. Ebben az esetben viszont le kell szögezni, hogy jelen helyzethez képest semmi sem fog változni: a fényképes adatbázis most is létezik, és naiv aki azt hiszi, hogy valamelyik kapcsolati kóddal nem lehet (közvetve vagy közvetlenül) összekapcsolni bármely más nyilvántartással, amiben TAJ, adóazonosító vagy személyi szám található. Ha eddig sem tartották be a törvényt, akkor adott állami szervek eddig is szabadon garázdálkodhattak ezekben az adatbázisokban...
[ Szerkesztve ]
"Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)