Hát sajnos egyre több régi, nosztalgikus hangulatot árasztó találmány atjya távozik. Ez persze normális, természetes. R.I.P.
Selenia 5w-40 motorolaj eladó! Na meg 4db Ford Kuga TPMS szenzor, 12k-ért
Hát sajnos egyre több régi, nosztalgikus hangulatot árasztó találmány atjya távozik. Ez persze normális, természetes. R.I.P.
Selenia 5w-40 motorolaj eladó! Na meg 4db Ford Kuga TPMS szenzor, 12k-ért
RIP
Az első számítógépem egy Sinclair ZX Spectrum Plus volt. Még mindig megvan, habár évtizedek óta elő sem vettem.
Engem egy Sinclair ZX81 szippantott be a programozás világába, a hatása pedig akkora volt, hogy ma is ezzel foglalkozom. A gép megvan még, de én se használtam nagyon régóta. Most hétvégén elviszem frescho-nak, hogy akár kiállítási tárgyként, akár alkatrészként hasznosíthassa majd pl. a későbbi BRSZK-kon.
Döbbenet
Sajnos az idő nem áll meg, RIP.
[ Szerkesztve ]
A suliban volt zx81, zx psectrum,primo, commodore is... rám is volt hatással, elég rendesen. Sajnos nem vettek fel programozónak.
Jártam szakkörre is, ott volt még ht-1080z is, ment a galaxy-zás ezerrel.
@#4 Oldman2
Hát bizony "a halál az élet természetes része" (Yoda)
[ Szerkesztve ]
Selenia 5w-40 motorolaj eladó! Na meg 4db Ford Kuga TPMS szenzor, 12k-ért
RIP.
Nekem csak C= plus/4-em volt, de havernál sose felejtem el, nyári szünetben napi 8 órákat Chaos-oztunk, a legjobb game volt ZX-re (a Last Ninja 2 mellett).
"Vajon Miyazaki platinázta már valamelyik játékát?"
Én Commodore 64 el nyomtam a gyerekkoromat ,de milyen jókat veszekedtünk a spektrumosokkal , de én is sajnálom. RIP.
Nagy hatása volt a ZX cuccoknak, egy olcsó gépen lehet ismerkedeni a számítástechnikával.
Tegyük még hozzá, hogy Linus Torvald Sinclair QL-en kezdte az ipart
Sinclairnek az volt a pechje, hogy akkor még nem volt kínai gyártás óccó munkaerővel és alkatrészekkel, így ami óccó volt, az nagyon szar minőségű volt.
Korosztályom meghatározó alakja volt Sir Clive Sinclar, gyakorló gépészmérnökként a ZX81-el történő találkozásom fordított a számítástechnika felé. Köszönöm neki ezt az impulzust. Nyugodjék békében. +++
Légy óvatos, sokan pályáznak a nehezen megszerzett pénzedre! Tudd, hogy csak te vagy képes megvédeni magad!
ő találta ki azt, hogy a spectrumhoz a 32K-s memóriabővítőt selejtezett 64K-s ic-kből rakta össze.
nekem spectrum volt az első saját gépem. szerettem.
legyen neki könnyű a föld. [link]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
Bár én Commodore-os voltam, és a ZX Spectrum-ot olcsó próbálkozásnak tekintettem (főleg a 4 szín használat miatt), attól még a nyolcvanas évek Európájában jelentősek voltak ezek a gépek is.
Nyugodjék békében, szép kort megélt!
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
Spectrum Plus-on tanultam programozni. Milyen jó is volt a dedikált idézőjel és pontosvessző
The Future Is Faster Than You Think
A ZX81-re a nyolcvanas évek eleji számtech szakkörökről jól emlékszem. Bár tetszett és talán idővel beszereztem volna ha akkoriban már otthon nem a C64 rejtelmeibe ásom bele magam jó mélyen, így ez a sorozat nekem kimaradt. Viszont R.I.P. Mr. Sinclair!
Tomcat
A ZX-Spectrum nem négy színt tudott, hanem 8 alapszínt kétféle árnyalatban, azaz 16-ot.
Fekete, kék, piros, magenta, zöld, cián, sárga, fehér. Ezek matt, ės fényes árnyalatai.
[ Szerkesztve ]
Ne gondoljátok, hogy szerencse nincs, mert ti nem találtátok.
Nyugodjék békében, hálás vagyok neki így ismeretlenül. Bár csóró tiniként nem volt módunk egy ZX81-re sem, de haveroknál, suliban, KÖGÁZ klubban (Nagykanizsa) jócskán nyűhettem a ZX Spectrum p rogramozást és nyilván ebből sokminden jó származott utána. Most már van ZX81, Spectrum 48K, UNO (FPGA-s újabb kori változata) és ZX Spectrum Next is.
Apropó, rám írna az, aki ismer bárki a KÖGÁZ klubból? Szinte senkit nem bírok megtalálni.
Pontosan.
A színkezelése viszont eltért az akkori konkurenciáétól, mert 8x8 pixelenként tudtál egy háttér és egy előtér színt megadni, nem pixelenként. Így nagyobb felbontást lehetett kihozni abból a kevés vram-ból (8Kbyte), de kreatív trükközést igényelt, hogy ne legyenek zavaróak a szín artifactok.
Illetve maga a színpaletta sokkal rikítóbb volt a C64 mattabb színeinél, emiatt volt egyfajta kontrasztosabb, cartoon-os hangulata a Spectrum grafikának, míg a C64-en könnyebben lehetett árnyalatokkal operálni.
Pl. az egyik kedvencem a Pyjamarama:
De mondjuk olyan árnyalatokat nem nagyon tudtál játékban Spectumból kihozni, mint C64-en:
Időközben én is rájöttem, hogy tévedtem
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
Annak idején rengeteget játszottam a Fist nevű karate játékkal. Készítettem egy Gomoku játékot is, de csináltam olyat is, hogy a játékok screen fájljaiból lehetett grafikai elemeket leszedni, és fájlban lementeni.
Unaloműzésből írtam egy hangfelvevő programot is, de csak kb. 5-6 másodpercnyi hanganyag fért el a gép memóriájãban.
[ Szerkesztve ]
Ne gondoljátok, hogy szerencse nincs, mert ti nem találtátok.
Igazából csak 15-öt, mert fekete csak egyféle volt. És persze ott a flash.
Egy 8x8 pixelnyi terület színét egy byte határozta meg:
3 bit ink
3 bit paper
1 bit bright
1 bit flash
Never let your sense of morals prevent you from doing what's right.
A feketéből is kétféle volt, ha binárisan nézzük, csak szemmel nem lehetett látni a különbséget a kettő között, így valóban egy.
Ne gondoljátok, hogy szerencse nincs, mert ti nem találtátok.
"A színkezelése viszont eltért az akkori konkurenciáétól, mert 8x8 pixelenként tudtál egy háttér és egy előtér színt megadni, nem pixelenként."
Pixeleként színmegadás otthoni gépben konkurenciánál sem volt (eleinte, később a Amstard CPC tudott már ilyet), mert az nem csak sok memóriát, hanem nagy memóriasávszélességet is igényelne. Pl. C64-en is 320x200 felbontásnál (1 bit pixelenként) 2 szín lehetett egy 8x8 blokkon belül (Spektrum az 256x192 volt azt hiszem). 160x200-ban (2 bit pixelenként) már 4 szín lehetett 8x8 blokkonként (bizonyos megkötésekkel), ami ugyanannyi memória és sávszélesség. De Spektrumon jóval egyszerűbb videó vezérlő volt, ezért nem tudtak hasonlót (és persze sprite-okat sem).
Igen, pont ezért oly pixeles szinte minden C64 játék. A sprinte-okon kívül minden 20x25 karakterben ment 3 szín+háttér. Persze C64-ben a VIC-ben volt egy raster regiszter ami az éppen a kijelzőre rajzolt sor számát tartalmazta, így kis gépi kóddal könnyű volt adott helyen felbontást/palettát váltani. Ezáltal a képernyő egyik felében alacsony, a másikban magas felbontásban dolgozni. És ez semmi terhet nem jelentett a CPU-nak.
Never let your sense of morals prevent you from doing what's right.
Ezen pontosítanák néhányat... 40x25 (ami Spectrumnál 32x24). És C64-en volt külön grafikus és karakteres mód, csak a színezésre használt réteg maradt 40x25-ös. Spektrumon csak grafikus mód van. Játékok C64-en általában karaktereset használtak, mert úgy gyorsabban tudod változtatni a képernyő tartalmát (mert akkor 8x8 pixel lecserélse egyetlen byte írás), de spektrumon erre nem volt lehetőség, szóval ez is nehézség ott (nagyobb felületet scrollozni pl.). Egyetlen gyárilag beégetett színpaletta van C64 és Spektrum esetén is. Szóval te arra gondolsz, hogy raszter szinten kicselezed a 8x8-ra vonatkozó ill. egységes háttér szín megkötést. Igen, pl. a háttér szín váltást az rendszeresen meglépték, ég csíkozásra pl. Illetve karakteres módban csak 2 színt válaszhattál 8x8-anélnt, és az egyik előtér szín is globális lett, és azzal is lehett a raszer cselt nyomni. A maradék 2 színt viszont már húzós időben megváltoztatni, versenyt futva az elektron sugárral, szóval az már inkább demo kunszt kategóra.
[ Szerkesztve ]
ha nem spectrum topic lenne, le lehetne írni, hogy a raszterhez volt interrupt is a c64-ben, meg volt a scrollozás megkönnyítése érdekében egy sorral kisebb mód. a kettővel együtt meg lehetett oldani, hogy ne legyen a képernyőn alul meg felül keret. ügyesebbek az oldalsó keretet is el tudták tüntetni, de ahhoz már nagyon kellett tudni programozni, hogy a játék pont annyi gépi ciklusban lefusson, mint amennyi a vízszintes sugáreltérítés ideje.
na de ez egy spectrum topic, így inkább olyanokról kell írni, hogy hogyan lett nekem is 80K rammal felszerelt gépem, meg csináltunk "versenyt" másoló programok írására, bőven 30 bájton belül maradt egy használható másoló program. meg hogy hogyan faragta bele az ember a zotyócopyba, hogy kezeljen 80k ramot. meg hogy hogyan másolódott le "véletlenül" a lotus esprit játék turbós "feltörhetetlen" másolásvédelme...
jó volt az a cucc, én szerettem. pláne olyankor, mikor az ember olyanokat művelt vele, amiről a gyártója se hitte, hogy lehetséges.
meg az is jó volt, amikor bekómázva computer karácsonyra mentünk a bme-re... de szép is volt.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
Anno egy újságban megjelent kapcsolási rajz alapján fényceruzát készítettem Spectrumhoz. Egy filctoll végébe helyezett fotodiódából, vezetékből és egy nyomtatott áramkörből állt, ez utóbbi csatlakozott a Spectrum interface-hez. A meghajtó szoftvert én írtam hozzá gépi kódban, úgy működött, hogy felváltva feketén és fehéren felvillantotta a képernyő egy-egy felét, kiolvasta az elé tartott fotodióda jelét, ebből találta ki, hogy melyik felét "látja" a ceruza. Aztán a felvillanó terület felezéseivel behatárolta, hogy pontosan hová mutat. És ha egy gomb le volt nyomva, akkor oda rajzolt egy pixelt. Mókás dolog volt, magam is meglepődtem rajta, hogy működött, lehetett vele rajzolni.
Emlékszem volt "bolti" fényceruza is, de nem nagyon működött, mert alaplap verziónként eltértek az időzítések. Meg kellett adni neki, hogy pontosan melyik issue (2A, 3B) a Spectrum, de kínszenvedés volt az egész.
Miért nem lehetett indulás után kalibrálni inkább. Tedd a fehér pöttyre a ceruzát, odébb rakja a pöttyöt, megint tedd rá. Persze, lehet a szerzőnek pont működött. Régen nem volt online feedback meg iterálás...