Hirdetés

2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) aizen92


aizen92
addikt

Az informatikai képzés mennyisége és színvonala mára fontos makrogazdasági tényező lett, a hazai GDP 12 százalékát előállító cégeket tömörítő Informatikai Vállalkozások Szövetsége szerint ha be tudnánk tölteni azt a tízezer munkahelyet, amelyet az ágazatban 2013-ban regisztráltak, az 120 milliárd forinttal növelné a bruttó hazai terméket. Tizenötezer új informatikai munkahely létrehozása pedig már egyszázalékos GDP-növekedést eredményezne.
Az informatikai cégek exportbevétele az idén várhatóan megközelíti a 300 milliárd forintot, ami azt jelenti, hogy az informatikai képzés színvonala, és az iskolapadból kikerülő informatikusok száma makrogazdasági tényező lett. A probléma ott kezdődik, hogy a magyar felsőoktatás ugyanis nem képes biztosítani az innovatív cégek humán hátterét. Évente mintegy kétezer szakember kerül ki az iskolákból, azonban ez nagyjából arra elég, hogy a nyugdíjba menőket pótolják – világított rá Major Gábor, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének főtitkára.

Forrás

[ Szerkesztve ]

"The right man in the wrong place can make all the difference in the world."

(#2) Laslow


Laslow
senior tag

Vajon ha bekerül egy nagyobb összeggel együtt említve egy gazdasági szektor valamelyik Fideszes vezető látókörébe, akkor őszre kap a szektor egy jó kis különadót is?

"A Bijou olyan, mint mikor egy gyönyörű, csillagos nyáréjszakán nagyon-nagyon szomorú vagy, és közben mézes epret eszel" - http://bijoumusic.hu

(#3) bambano


bambano
titán

"A hatóság fő céljának a piac legjobb működésének elérését, az összes piaci szereplő számára élhető körülmények biztosítását, valamint az információs és kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés biztosítását nevezte.": figyelembe véve az elmúlt időszak történéseit, ez akkora kamu lózung, hogy nemcsak a lóláb lóg ki, hanem az egész ló is.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#4) Béééla válasza aizen92 (#1) üzenetére


Béééla
őstag

A probléma: nem képes az embertömeget az egyetem produkálni.
Lehetséges megoldás: egyetemeknek adni már egy kis forrást...

Bélabá

(#5) aizen92 válasza Béééla (#4) üzenetére


aizen92
addikt

Pontosan. De ezt mire sikerül a döntéshozók agyába beleverni, addigra már le leszünk maradva.
De még azért reménykedjünk....

Pedig az agy meglenne hozzá!

[ Szerkesztve ]

"The right man in the wrong place can make all the difference in the world."

(#6) inferno88


inferno88
őstag

"Az infokommunikációs szektor a magyar gazdaság motorja"

Akkor f@szért kell kirángatni a talajt a mérnöki képzés és úgy általában az oktatás lába alól? :W

Nagyon szomorú, hogy nem szakértők hozzák a döntéseket, hanem egy haveri társaság. A parasztvakításra pedig szemet szemért?

[ Szerkesztve ]

Semper fi!

(#7) sanzi89 válasza Béééla (#4) üzenetére


sanzi89
addikt

Több egyetemet is ismerek személyes tapasztalat alapján, ahol az informatika oktatást sóval kellene behinteni, nem plusz pénzt invesztálni bele... :(
Az államnak végre rá kellene eszmélnie, hogy ameddig az egyetemek azért kapják a pénzt, hogy minél nagyobb embertömeget oktasson a lehető legtovább, addig nem fognak foglalkozni a kihozatali eredménnyel. Pedig úgy gondolom ez volna a mérce, hány ember távozik az intézményből, aki az ott töltött 3-5 év alatt olyan tudást szerzett, amivel magabiztosan tud elindulni a munkaerőpiacon. Na, ez után fizetnék az egyetemeknek.

[ Szerkesztve ]

"Mindent azért kell tudni mert kérdezik, nem azért mert hasznos."

(#8) bambano válasza sanzi89 (#7) üzenetére


bambano
titán

amikor ilyen dolgokon agyaltam unalmamban, eszembe jutott, hogy mi lenne, ha a cégek az oktatás fejlesztésére szolgáló adójukat annak az egyetemek utalnák közvetlenül, ahol végzett a dolgozójuk...

most is van valami fejlesztési hozzájárulás, megy a nagy közös kalapba, sajnos nem tudom a pontos nevét. de ezt eltörölném, és azt a szabályt hoznám, hogy ehelyett az adó helyett kifizetett bruttó bér 0.xx százalékát az egyetemre kellene utalni. cégnek mindegy lenne, egyetem meg azután kapná a zseton egy részét, hogy mennyit termel a volt diákja.

pfúúú mekkora hiszti lenne, ha bevezetnék :)

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#9) bambano válasza Béééla (#4) üzenetére


bambano
titán

a mérnök és infós képzés azért nem produkál nagyobb embertömeget, mert nem jelentkeznek rá elegen. a matek nem kedvenc a fiatalok zöménél. mérnök szakokon nem ritka, hogy a belépőszint a ne bukj meg semmiből az érettségin.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#10) azbest válasza bambano (#8) üzenetére


azbest
félisten

Több egyetemnek is vannak nemzetközi partnerei. Például egy céggel szerződnek, hogy valamilyen kutatást vagy fejlesztést elvégeznek valamekkora összegért. A hiba a képletben csak az, hogy évek óta beszerzési stop van az állami intézményekben. Az egyetem minden egységének minden bevétele egy nagy közös államkincstári számlára folyik be. A beszerzési stop miatt pedig nem lehet a partnerek befizetett pénzét sem szabadon használni. Ennyit az egyetemek függetlenségéről.

Tegyük fel, hogy a partner azt mondja, hogy fejleszd ki tamagocsira a helló kitti alkalmazást és nem érti, hogy miért nem veszed meg a tamagocsikat, ami a munkához kell, amikor ők kifizetnék a számláját. Nem is értik a problémát, hogy ha ott a pénz, akkor miért nem veszik meg. Aztán meg lehet csodálkozni, ha a inkább saját céget alapítanak a fejlesztők és kiviszik a partnert oda, az egyetemen meg marad a valós tapasztalat nélküli képzés. :U

(#11) buherton válasza bambano (#9) üzenetére


buherton
őstag

Nem is tudod mennyire van így. Amikor én jelentkeztem a Kandóra, akkor az alsó ponthatár 167 pont volt! Majd 700-an jelentkeztek. Ebből a majd 700-ból az első félévben több mint fele bukott is. Arról nem is beszélve, hogy csak pár % csinálta végig csúszás nélkül, de még azok is pár %-ot tesznek ki, akik csúsztak 1 félévet. Tragédia. Annyira s.gg hülyék a diákok, hogy az hihetetlen. Emlékszem, amikor érettségiztem, akkor a matek tanárnő behívott minket egy felkészítőre, és az egyik diák nem volt képes kiszámolni, hogy mennyi -16 - 25. Az már csak hab a tortán, hogy volt ilyen feladat érettségin, hogy ha 90 forint 1,5 tégla, akkor mennyibe kerül 8 tégla? A tanárnő szomorúan tapasztalta, hogy többen voltak, akik nem tudták kiszámolni, mint akik igen. Kérdem én, hogyan vesz fel hitelt, hogyan gazdálkodik a pénzzel, hogyan akadályozza meg, hogy átverjék? És hogy söprögessek a saját házam táján is, bevallom őszintén, nem tudom teljes egészében a szorzó táblát, de ennek ellenére sikerült lediplomáznom.

MOD: pedig a Kandó még egészen könnyű a BME-hez képest. (Nekem legalábbis nem okozott gondot)

[ Szerkesztve ]

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#12) Darth Sith válasza buherton (#11) üzenetére


Darth Sith
tag

én a BME mérnök infóról tudok nyilatkozni. Anno 500-an kezdtünk, az első év végén alig maradtunk 220-an. Innen még morzsolódtak le kevés kredit vagy szimplán a terhelés miatt, így a végére kb 150-en ha elvégeztük, amiből 30 ember volt aki egyenesben, csúszás nélkül. Tény, abból a 150ből kb 100-120 tényleg jó mérnök lett, és értette a szakmáját, de ha a kezdeti felvételi számhoz viszonyítjuk, akkor alig a 20-30%-ka, és szerintem ez még bőven túlzott becslés.

(#13) Béééla válasza sanzi89 (#7) üzenetére


Béééla
őstag

Több egyetemet is ismerek személyes tapasztalat alapján, ahol az informatika oktatást sóval kellene behinteni, nem plusz pénzt invesztálni bele...

Akkor mégis miből lesz az oktatás? Mosolygós tanárbácsiból, aki 160 nettóért csinálja a felsőoktatást (és mellesleg elmehetne 2-3szoros pénzért az iparba ahol nem nézik le)? Mert nagyon szar érzés volt, amikor friss diplomásként a tanszékvezető igazgató jött gratulálni hogy "gratulálok fiam, ügyes voltál, és menj a fenébe, mert több nettót keresel mint én, csak így tovább". Gondolom érzed, hogy PhD-s mestered többet érdemel, mint egy tojáshéjas seggű BSc-s. Mellesleg én is úgy készültem, hogy maradok oktatónak, de nem volt kedvem éhenhalni.

A másik: az infósnak meg úgy általában a mérnöknek mi kell az oktatáshoz?
- drága oktató (mert tényleg csak néhány elvetemült fanatikust ismerek, aki tényeg azért maradt ott, mert nem mazoista hanem mert szívügye az oktatás, a többiek meg az iparból visszahullott "maradék" és az ügyeskedők)
- drága, naprakész információ
- drága, korszerű műszerek és felszerelt laborok.
b) és c) pontok még megoldhatók innen-onnan, de az elsővel komoly gondjaink vannak mani nélkül.

Szar egyetemeket szar oktatógárdával tényleg formázni kell, nekem is volt sok rossz tapasztalatom, de csak sóhintésből nem lesz szakemberi gárda.

@bambano:
amikor ilyen dolgokon agyaltam unalmamban, eszembe jutott, hogy mi lenne, ha a cégek az oktatás fejlesztésére szolgáló adójukat annak az egyetemek utalnák közvetlenül, ahol végzett a dolgozójuk...
Ez is egy piszok jó ötlet, csak hirtelen sok zugfőiskola meg egyéb láblógatóképző menne tönkre (amiért nem kár).
Amúgy kérdés (tudom prolitikai vonatkozású, flémet hanyagoljuk, kthxbai): ezeket a jó ötleteket valaki is címezte már az általa kupolás keltetőbe juttatott képviselőnek rajtam kívül? Mert már sokadjára olvastam PH berkeken belül világmegváltó ötletet, csak képviselők nem járnak fórumokra, az infót meg nem fújja be a szél az ablakon.

a mérnök és infós képzés azért nem produkál nagyobb embertömeget, mert nem jelentkeznek rá elegen
Naigen, alapanyag híján...

@azbest:
+ n+1, ahol n->végtelen; végre aki mélyen tájékozott a témában :R

@buherton:
a műszaki képzésen az "1 év után a fele diákság kihullik"-effektus jellemző (mert ugye nem elég két jó érettségis tárgy, amit Gizi meg Magdi nénivel kimaxoltok, hanem tényleg széles látókör kell)
az meg nem divat. Hiszen milyen menő, hogy kettessel átcsúszol matekból, hiszen úgyse fogod használni, minek a hatvány, meg a szinusz, ugye? Sose fogjuk használni, hiszen a kiló kenyeret általános isis matekkal is kiszámoljuk XXXDD!
a Kandóért meg pacsi :D
de szerintem a Kandó sem könnyű a BME-hez képest, csak az oktatók hozzáállása más, mondjuk úgy fényéves szakadék van a kettő között hozzáállás terén a Kandósok javára.

Bélabá

(#14) Egon


Egon
nagyúr

"Az infokommunikációs szektor a magyar gazdaság motorja"

Hmmm, hol is hangzott el ez a mondat? Az "Információs Társadalom Parlamentje" című konferencián...
Miért is jut eszembe a Képtelen kampány című film? ;]
"A filippínó körhintakezelők a nemzet gerince!"

Gondolom az építőipari vállalkozások konferencián, az "építőipari szktor a magyar gazdaság motorja" kifejezést használja az adott politikus...

"Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

(#15) hemaka válasza bambano (#8) üzenetére


hemaka
nagyúr

Gyorben konkretan van AUDI tanszek es ott az audiban dolgozo vagy azzal szorosan egyuttmukodo mernokok tartjak az eloadasokat. Nyilvan ott van is valami penzbeli megallapodas, plusz a jo mernokoket at is veszik, ha mar vegzett.

(#16) remington2 válasza Egon (#14) üzenetére


remington2
senior tag

"Az infokommunikációs szektor a magyar gazdaság motorja"

Ráadásul tömény baromság is. A pénzpiac pl. hetente termel annyi pénzt, mint az egész IT bullshitszektor egy év alatt . . . akkor ez a kis rétegpiac kinek, minek is a motorja? :DDD Nem említve a többi szektort, pl. a mezőgazdaság, élelmiszeripar vagy akár az építőipart, ahol ráadásul érdemi munka zajlik (a mezei kubikosmelótól elindulva legalulról felfelé, a mérnöki munkák és tervezés irányában is), nem egy pár magas fizetéssel bíró IT-ipari bullshitgenerátor ex katedrázgat a piacáról. (Mert itt főleg róluk van szó, és itt megkövetem a mezei IT melósokat, mert ez a kijelentésem az érdemi munkáról nem róluk szól, akik dolgoznak, de azért az túlzás, hogy a munkájuk akárminek a motorja lenne, mint ahogy a fagylaltárusok sem a magyar gazdaság motorjai.)

OK, no offense, van IT ipar, szép is, jó is, pénzt is hoz, stb. stb, de hogy a magyar (vagy akármilyen) gazdaság motorja lenne . . . .kb. annyira igaz, mint amennyire egy rétegműfaj (fantasy) mainstream lenne.

[ Szerkesztve ]

They see me trollin' / They hatin' / Patrolling they tryin' to catch me ridin' dirty . . . :D

(#17) emvy válasza remington2 (#16) üzenetére


emvy
nagyúr

Te mar a masik topicban is elkezdted a chemtrailes marhasagokat, lathatolag errol sincs zero fogalmad se.

Az erdemi munkat nem ugy ertekeljuk, hogy hany kilo foldet mozgatsz meg kozben. Amiert fizetnek, az penzugyi ertelemben ertek, es az IT iparban eleg sokat fizetnek a munkaert.

while (!sleep) sheep++;

(#18) emvy válasza bambano (#8) üzenetére


emvy
nagyúr

Nyilvan megvalosithatatlan otlet, de alapvetoen egyetertenek a filozofiajaval (lenyegeben egy visszacsatolt rendszer lenne, eleg magas idoallandoval :) ).

while (!sleep) sheep++;

(#19) bambano válasza Béééla (#13) üzenetére


bambano
titán

"Mert nagyon szar érzés volt, amikor friss diplomásként a tanszékvezető igazgató jött gratulálni hogy "gratulálok fiam, ügyes voltál, és menj a fenébe, mert több nettót keresel mint én, csak így tovább"": szerintem ez a te hibád, hogy ezt a kamu dumát bekajáltad :)

én csak 5 évet dolgoztam egyetemen, it-s körben, de aki ott ért valamit, az mind maszekolt. úgyhogy ténykérdés, hogy az egyetemi alapfizetése nettó kevesebb, mint amit te keresel, viszont nem is abból él, hanem abból, hogy hivatalosan vagy svarcban maszekol mellette. mármint az, amelyiknek van eladható tudása. mert amelyiknek nincs, az a helyén van, alkalmazás és fizetés szempontjából is.

azóta volt más, nem it-s területen is tapasztalatom ebben a témában, és pontosan ugyanez volt a végeredmény.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#20) emvy válasza bambano (#19) üzenetére


emvy
nagyúr

+1, erdemes megnezni a BME koruli autokat, eleg gyakoriak az 5-os BMW-k, S80-as Volvok, miegyeb. :) Nyilvan nem a havi 200e nettobol vasaroljak oket, hanem ilyen-olyan spinoff, palyazat, tamogatas, satobbi.

Termeszetesen nem IT-teruleten ugyanez van, ahogy en latom.

while (!sleep) sheep++;

(#21) Centre válasza bambano (#8) üzenetére


Centre
aktív tag

Akkor már nem egyszerűbb dolog a tandíj+ diákhitel?

(#22) bambano válasza Centre (#21) üzenetére


bambano
titán

nem látom, hogy ez mennyiben ösztönözné a tanárokat.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#23) Centre válasza bambano (#22) üzenetére


Centre
aktív tag

Tényleg nem látod? Pontosan úgy, ahogy a piac ösztönzi a termelőket.

(#24) azbest válasza Centre (#23) üzenetére


azbest
félisten

Azt hiszem nem kap több pénzt a tanításért a tanár, ha naprakész a tudása. Ugyanannyit kap, mint aki a minimumot teljesíti. Hatósági áras az oktatás.

(a #20ban írt dolog már nem az oktatás része, ott szebb összegek is repkedhetnek. Van amikor az is inkább a tanítás rovására megy. Hiába a valós szakmai tapasztalat, ha a jól fizető munka mellett nem marad idő az oktatással foglalkozni.

Egyébként sokan nem tudják. hogy a bértábla a minimum fizetendő összeget határozza meg, ettől felfelé el lehet térni, ha a felettes szerint van rá keret. Végülis, ha több pénze van az egyetemnek, akár többet is kereshetnének a dolgozók, de van egy olyan érzésem, hogy az átlag tanároknál ez nem nagyon jelenik meg.)

[ Szerkesztve ]

(#25) bambano válasza Centre (#23) üzenetére


bambano
titán

jelenleg van tandíj és diákhitel is. az oktatás nem jó, tehát azt kell feltételezni, hogy a módszer nem vált be.

én a magam esze szerint úgy látom, hogy azért nem jó a módszer, mert a diákok utóélete nincs hatással a tanár fizetésére. az a korábbi feltételezés, hogy ha a diák tandíjat fizet, akkor:
- majd értelmesen beleszól az oktatásba
- majd értelmesen figyelembe veszik a beleszólását
- majd nem megy olyan egyetemre, amelynek a diplomáját nem honorálja a piac

nem jött be. ezért én úgy gondolom, hogy ennél direktebb visszacsatolás kell.
vannak slágerszakok, ahova nehéz bekerülni (a diplomák értékétől függetlenül) és ott mindig tele a létszám, meg vannak antislágerszakok, ahol akkor se telik meg a létszám, ha a felvételi követelmények indokolatlanul alacsonyak.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#26) azbest válasza bambano (#25) üzenetére


azbest
félisten

Mondjuk a beszedett pénz és az ebből finanszírozott oktatás összefüggését torzítja az, hogy az utóbbi években többször eljátszotta az állam, hogy az egyetemek pénzét zárolta.

Ez valami olyasminek hangzik, hogy elvileg ott a pénz a számlán, hisz végülis muszáj átutalni az egyetemre a törvények miatt, de nem szabad lehívni a pénzt a számláról. Mint a milliárdos koldus esete: vaskos betét mellett éhenhal az utcán (ennek a "szénszünet" az egyik tünete, bár az még hasznos is lehetne, ha valódi megtakarítás lenne a cél, nem pedig a látványos szenvedés).

[ Szerkesztve ]

(#27) bambano válasza azbest (#24) üzenetére


bambano
titán

"Hiába a valós szakmai tapasztalat, ha a jól fizető munka mellett nem marad idő az oktatással foglalkozni.": én ezt nem értem, világosítsd meg az elmémet.

az miért nem oktatással foglalkozás, ha egy tanár a munkaidejének egy részét arra áldozza, hogy egy cégnél vezető technológiák alkalmazásával alkosson valamit, majd utána az ott összeszedett tapasztalatait magyarázza el órán? én ennél jobbat nem tudok elképzelni.

az egyetemen mindenféle szorzók alapján állapítják meg (elvileg) a munkaidőt. például egy darab 50 perces előadásra 2x ennyi idő alatt lehet felkészülni. ez a norma (a szám hasraütéssel, de a módszer ez). akkor a felkészülést mondjuk az ericsson fejlesztői laborjában elvégzett munka jelenti. vagy azt tudja mondani, hogy itt van a tankönyvben az elméleti 256qam modulátor, ezt megmértük gipsz jakab kábeltv szolgáltató hálózatán és ezt meg ezt tapasztaltuk.

vagy mondok totál más példát: mezőgazdasági mérnök szak. növénytermesztés tanár cégeknek kutatási tevékenységet végez, cégek pénzén új fajtákkal kísérleti vetést végeznek, tudományosan meghatározott módszertannal. megnézhetik, hogy különböző fajták azonos termesztéstechnológia mellett mennyit teremnek, vagy ugyanaz a fajta különböző növényvédő szerre, dózisra hogy reagál, milyen tünetei vannak, stb. stb.

és akkor ez a tanár növénytermesztés előadáson el tudja mondani, hogy a tankönyvben szereplő 3-4 relatíve régi búzafajta mellett a tavalyi kísérletem szerint a másik két új fajta így meg úgy reagál, terem, stb. kint volt a terepen, nem csak pofázott róla, hanem megcsinálta a saját két kezével, a saját két szemével látta az eredményt és ezt el tudja mondani a diáknak.

ez miért nem oktatás? pláne miért nem jó oktatás?

ennek még lehet olyan folyománya is, hogy amikor a diákoknak kell valami (gyakorlati hely, szakdolgozati téma), akkor az ilyen módon megszerzett kapcsolati tőkével nagyon sok értelmes segítséget lehet adni a diáknak. tökre másképp fog kinézni a legelső állásinterjúja, ha azt írja a cv-jébe, hogy megírtam az n+1 (n>385783) bérszámfejtő rendszertervet Jacksonban, mintha azt, hogy ni-nél x projektben ezt az adott részfeladatot én végeztem el, a termék azóta piacra került és a kutatási eredményeket titkosították.

[ Szerkesztve ]

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#28) azbest válasza bambano (#27) üzenetére


azbest
félisten

Nagyon jók a példák, amiket írtál, de tényleg. A gond csak az, hogy a valós ipari feladatok egészen más szinten vannak, mint az, ahogyan a diákokat tanítani lehet a szakmára. Nagyon jó, hogyha valaki látja, mi az amire a tananyag összeállításakor nagyobb hangsúlyt kell fektetni, mert a gyakorlatban az hasznosabb. Viszont az óra ideje alatt, a tananyag mellett legfeljebb anekdotaként tud megjelenni ez az ismeret, az idő nagyobb részét az alapvető ismeretek átadása viszi el.

A probléma az, hogy az előadásokra és a gyakorlatokra az oktatóknak is fel kellene készülnie. Tananyagot, bemutató anyagot, gyakorlati feladatokat kellene összeállítani, azok megoldásából felkészülni. Csak a segédanyagok összeállítása is rengeteg időbe kerülhet. Az alapismeretek oktatására elég sok idő tisztességesen felkészülni és nem lehet készülés nélkül csak úgy beesve összeszedett és jól kidolgozottan leadni az ismereteket. Ha valaki nyakig benne van a projektekbe, akkor az napi több órányi megbeszéléseket, konzultációkat, utazásokat meg esetleg konkrét kutató/fejlesztő munkát is jelenthet. Emellett nem lesz annyi ideje és energiája, mint annak, aki csak az oktatással foglalkozik főállásban. Ha van egy szoros határidő és egy órára felkészülés közt kell választani, akkor nem az oktatói feladatkör lesz a prioritás.

Tehát nagyon jó, amikor van valós életbeli tapasztalata az oktatónak, de amikor az oktatás már csak mellékes kötelesség lesz a sokkal érdekesebb és kifizetődőbb kutatás/fejlesztés tevékenység mellett, akkor előfordulhat, hogy mégis csökken az óraadás színvonala. Amikor már nincs elég ideje arra, hogy a tananyagot rendesen kidolgozza, akkor ott nagy fejetlenség lesz, ami végső soron a diákokon is csattan.

A diákok pedig nem érzik annak a súlyát, hogy nekik lesz rossz, ha hanyagabbul tanítják őket, mert naivan ők még a könnyebbik utat keresik a diplomához. Aztán a vizsgákon meg kibukik, hogy nem értenek semmit (részeben a saját szorgalmuk, részben az oktatás színvonala miatt).

A tartalmi problémák mellett legalább ennyire gáz némely oktató viselkedése. Némelyik egyszerűen nem tud kulturált módon viselkedni tanárként. A legtöbb diák nem jön még ekkor rá, hogy nem mindenható az oktató, hanem elvileg neki is vannak kötelességei a diákok felé. Ha nem jelenik meg órán vagy minősíthetetlen hangnemben szól a diákokhoz, az nem normális viselkedés. A diák majd csak akkor jön rá, hogy neki is lehet és kellene legyen elvárása az oktató felé, amikor már saját maga dolgozik meg a tandíjért. Amíg hitelből, ösztöndíjból, szülői segítségből tanul, addig nem érzi, hogy az oktatásban való részvétel lehetősége az nem kegy, hanem kőkemény üzlet. Félévente több százezer forint cserél gazdát minden diák oktatása kapcsán, amiért igenis lehet és kellene, hogy legyen elvárása a diáknak is az oktató felé. Ha a tanár nem tartja be a szabályokat, akkor őt legritkább esetben éri retorzió. A szabályzatokban is csak a diákok hibáihoz sorolják fel a büntetéseket (jogviszony és pénzbeli formában). A tanárok esetében szerepel a kötelesség, de nincsen hozzá retorzió társítva.

[ Szerkesztve ]

(#29) Centre válasza azbest (#24) üzenetére


Centre
aktív tag

(#24) azbest

Jaja. hatósági áras ráadásul még a Forradalom előtt is brutálisan alulfinanszírozott volt azóta meg pláne. Ilyen körülmények között nemigen van hova tervezni.

Ez az egész "gazdálkodó egyetem" gondolatkor Mr Thatcher necon héjják között volt a szent grál aztán kikopott mert nagyon kiüresítette az oktatást.

(#25) bambano
"jelenleg van tandíj és diákhitel is. az oktatás nem jó, tehát azt kell feltételezni, hogy a módszer nem vált be."

Hát ezt a problémát gyorsan rövidre zártad.:D:D

Tandíj 2013 óta van Magyarországon, s így is a hallgatók szűk fele állami ösztöndíjas ... Úgy, hogy az egész igazából az államkincstár szuvas fogainak betömködéséről szólt mindezt nyakon öntve ideológiai és politikai kézivezérléssel. Kicsit belterjes ez az ország.

(#30) bambano válasza azbest (#28) üzenetére


bambano
titán

akkor én biztos most jöttem a fénnyel a k-pax-ról, mert ezek nem elvi ötletek voltak tőlem, hanem felénk, az ismeretségi körömben ez a szokás.

"A probléma az, hogy az előadásokra és a gyakorlatokra az oktatóknak is fel kellene készülnie.": én is ezt mondom. csak szerintem nem mindegy, hogy otthon poros könyveket olvasva készül fel, amik már akkor is elavultak voltak (pláne it terén), amikor kihozták a nyomdából, vagy a valódi életben, valódi feladatokkal.

"Csak a segédanyagok összeállítása is rengeteg időbe kerülhet": és akkor ebben konkrétan mi a nagy truváj? volt rá állami támogatás, megcsináltak egy halom oktatási tananyagot állami zsetonból, azt pörgetik le órán. jobb tanárok esetleg aktualizálják a táblázatokat, ami nem sokhetes munka, oszt jónapot. még jobb tanárok fejből elmondják a friss adatokat.

"Az alapismeretek oktatására elég sok idő tisztességesen felkészülni és nem lehet készülés nélkül csak úgy beesve összeszedett és jól kidolgozottan leadni az ismereteket.": az alapismeretek oktatására nem fognak a tanárok minden órára külön felkészülni, pláne nem azok, akik egyébként kutatnak vagy projekteben napi szinten használják az anyagot. az analízis tanárom se magolta be minden óra előtt a konvergencia tételét. én ugyan nem tanítok már jópár éve, de az alap unix parancsokat meg az egész filozófiát nem onnan tudtam előadáson, hogy előtte otthon elolvastam, hanem onnan, hogy közben üzemeltettem és rámragadt, mint a kosz. az előre gyártott tananyag az max. szamárvezető volt, hogy didaktikailag mi a jobb sorrend, mit kell elmondani és mi az, ami valószínűleg nem fér bele.

"Ha van egy szoros határidő és egy órára felkészülés közt kell választani, akkor nem az oktatói feladatkör lesz a prioritás.": viszont amit a szoros határidő alatt megtanul, majd továbbadja, annak több értelme lesz, mint annak, ami a könyvben van. egyébként is a könyvet nyugodtan megtanulhatja a diák önállóan, olvasni tud, ha felvették, oszt jónapot.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#31) azbest válasza bambano (#30) üzenetére


azbest
félisten

éppen csak a lényeg mellett mentél el. :)

A munka során nem azokkal a szakember számára pitiáner dolgokkal foglalkoznak, mint amit a még hozzá nem értők számára le kell adni az oktatás során. Az alapok nélkül semmit sem értene belőle a diák. Másrészt nem elég, hogy valaki kisujjból tudja a szakma minden tudását, mert rendszerezett, logikusan egymásra épülő és laikusak számára is érthető módon kell a tananyagot felépíteni. A sokéves sablon leadása csak ott működhet, ahol szó szerint a legalapvetőbb ismereteket oktatják, de ennek meg kb semmi köze még a munka során kapott feladatokhoz. Ja meg persze én most nem történész vagy matematikus képzésről beszélek, ahol nem túl gyakran változik a tudomány, hanem például informatikus vagy más gyakorlatiasabb területről.

Olyan tárgyaknál, amelyek már pedzegetik a jelenkori technológiákat, ott a tananyag és a számonkérés módja is viszonylag gyakran módosul. De ez sem több még, mint alapismeret, mert igazi munka során annál sokkal összetettebb problémák vannak, mint amivel a heti pár órás tárgyban találkozhat.

Ráadásul nem csak egy oktató lehet, hanem mondjuk egy előadó és 4 gyakorlatvezető. Ha bármelyik ad-hoc csinálná az oktatást, akkor felborulna a tantervben lévő sorrendiség, kimaradnának területek. Az előadás és gyakorlat szinkronját sem kéne felrúgni. A számonkérés is rengeteg munkával jár, ha komolyan veszik.

Pont az a baj, hogy könyvek magoltatásánál nem jut tovább sok oktató. Ahhoz, hogy a diák felfogja és alkalmazni tudja, megértse a hasznosságát, ahhoz kell a komoly munkával felépített tananyag és az értelmes bemutatás. Ahhoz nem kell oktató, hogy csak könyvre támaszkodva saját kárán végigszenvedve tanuljon meg valaki valamit. Az oktatónak kéne végigvezetnie és jó irányba terelnie, hogy könnyebben megértse a diák. Ezért fizetik az oktatót, ezért jár iskolába a diák.

A lényeg, hogy ha valaki oktatásra adja a fejét, akkor szánja is rá a szükséges időt és energiát. Egy ismerős által hallottam pár dolgot egy drezdai egyetem képzéséről. Az egyik könnyű alapozó tárgy keretében olyan feladatokat találtak ki, amiknek a teljesítésével komoly szakmai ismeretek ragadhattak a diákokra, miközben azok azt sem feltétlen tudták, hogy milyen komoly dolgot tanulnak belőle. Minden hétre másik volt és gyakorlatilag korlátlan számú próbálkozásuk volt az adott héten belül, a lényeg hogy jöjjenek rá a megoldásra. Képesek voltak úgy tálalni egy adatátviteli kézfogásos feladatot, hogy érthető, teljesíthető és érdekes legyen. Később, amikor külön hálózatos tárgynál a tcp/ip-t tanulják, meg majd a homlokukra csapnak, hogy bakker ennek egy egyszerűsített változatát már egy ilyen feladatban megvalósították.

Nálunk meg félévente egy megerőszakolt feladat van, de legalább valami életszerűtlen, mesterséges és túlbonyolított formában. A diák meg azt sem tudja mit csinál és próbál átcsúszni a minimummal. Bár ahogy hallom, több tárgynál felhagytak az ilyen beadandó feladatokkal is... Az is szép, amikor egy kurzus közben kiderül, hogy az előfeltétel tárgyból kifelejtett pár "apróságot" a másik oktató, ami viszont szükséges az újabb ismeretek megértéséhez. Sokkal összetettebb ez annál, mint ahogy leírtad. Legalábbis, ha jól akarják csinálni.

(#32) bambano válasza azbest (#31) üzenetére


bambano
titán

"éppen csak a lényeg mellett mentél el": nem-nem, a lényeg mellett te mentél el: ezek működő, létező módszerek, egyes egyetemeken így csinálják. tehát itt szó nincs arról, hogy nem lehetne megoldani, mert megoldották, az elvileg felmerülő problémákat áthidalták, slussz.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#33) azbest válasza bambano (#32) üzenetére


azbest
félisten

Biztosan, hiszen van a világon működő példa is rá. Csak nem ez az általános sajnos.
A példáidban az a hiba, hogy az ipari feladatok és az oktatás keretébe beférő feladatok komplexitása csak olyan messze vannak egymástól mint Makó és Jeruzsálem. :)

De ismerem a mondást, "Egy mérnökkel vitatkozni olyan - Mint egy disznóval hemperegni a sárban - két óra elteltével rájössz, hogy ő ezt élvezi..." :DDD

(#34) bambano válasza azbest (#33) üzenetére


bambano
titán

na mégegyszer:
"akkor én biztos most jöttem a fénnyel a k-pax-ról, mert ezek nem elvi ötletek voltak tőlem, hanem felénk, az ismeretségi körömben ez a szokás."

"A példáidban az a hiba": valójában semmi hiba sincs bennük. másrészt meg egy csomó olyan infót is összeszedhet a tanár a maszek melójában, amit különösebb hókuszpókusz nélkül el tud mondani és hasznos. például a diák szemszögéből semmilyen extra tudást vagy különösen kiugró iq-t nem igényel annak befogadása, hogy a (mezőgazdasági példámra visszautalva) tankönyvben emlegetett 3 búzafajta tulajdonságaihoz képest a legújabb hibrid hogyan teljesít. Ha a diáknak volt annyi agya, hogy felfogja, hogy a 80-as években kifejlesztett martonvásári hibrid búza 6 tonnát termett hektáronként, akkor azt is fel fogja fogni, hogy a tavalyi fejlesztés meg 7 tonnát termett.

vagy egy orvostan hallgatónak hasznos, ha elmondják, hogy az 50 éves aszpirinnel ilyen tapasztalatok voltak, a frissebb ibuprofennel meg olyanok.

szerintem te nagyon nem érted, hogy mit írtam, ha ebben problémát látsz.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#35) remington2 válasza emvy (#17) üzenetére


remington2
senior tag

Inkább olvasni tanulnál meg. Pontosan a "Az erdemi munkat nem ugy ertekeljuk, hogy hany kilo foldet mozgatsz meg kozben. " reagálások elkerülése érdekében írtam, hogy nem csak a kubikosmelóra értem, hanem elsősorban a szellemi munkára:
"ahol ráadásul érdemi munka zajlik (a mezei kubikosmelótól elindulva legalulról felfelé, a mérnöki munkák és tervezés irányában is"

Én nem azt vonom kétségbe, hogy néhány IT-s mennyit keres, meg hogy van ilyen piac, és azt sem, hogy komoly tényező. Csak azt, hogy pusztán emiatt nem lesznek Magyarország gazdaságának motorjai. Egyszerűen a nagyságrendek miatt, nem egy ligában játszanak más játékosokkal / iparágakkal.

De hogy ne kelljen fordítanom magyarról magyarra, ezt ajánlanám. Szakértsd meg ezt is, hasznodra válik.

[ Szerkesztve ]

They see me trollin' / They hatin' / Patrolling they tryin' to catch me ridin' dirty . . . :D

(#36) azbest válasza bambano (#34) üzenetére


azbest
félisten

Ez is csak olyan általános szakmai hír, amit a folyóiratból vagy a marketinganyagból egy átlagos oktatónak is illene követnie. Nagyon jó, ha ilyen érdekességeket meg tud említeni egy-egy mondat erejéig, jól bekötve a tananyag megfelelő pontjába, mert ezzel érdekesebbé teszi az oktatást.

A beszélgetésünk onnan indult, hogy nem érted hogyan lehet rossz hatással az oktatás minőségére, ha az oktató az iparban is dolgozik vagy kutat. Megpróbálom a lehető legegyszerűbben megfogalmazni néhány példa formájában:

A napi sok óra kutatás mellett nem állít össze normális jegyzetet, mert mindig van valami sürgősebb és fontosabb dolga. Öt éve nem sikerült rendesen összeállítani a tananyagot. Késik az óráról. Nem megy be órára. Mást küld be maga helyett, aki ledarálja a jegyzetet vagy annak hiányában valami olyasmit, amiről azt hiszi, hogy az amit kellene. Gyakorlaton a helyettes felolvassa a példát, de nem nem tud válaszolni a kérdésekre, mert ő nem jártas ebben. Anekdotál, ami érdekes, de nem magyarázza el a tananyagot, de legközelebb épít a kimaradt ismeretre. A számonkérés feladatsorait nem dolgozza ki, nem készít több félét, nem javítja ki időre. A tananyagot össze-vissza sorrendben adja le, a kapcsolódó gyakorlatok vezetői emiatt nem építhetnek az előadáson elhangzottakra. Az utóbbinál a gyakorlat nagy része arra megy el, hogy ők ismertessék az előadásból kimaradt részeket.

Lényegében a tantermen kívül nem tölt oktatási tevékenységgel kapcsolatosan időt. Nem készül fel. Ezt nem pótolja az, hogy egészen más tudásszinten komoly ismeretei vannak. Az elsőévest sem boldogítja, ha utolsóéves tananyagot ismertet az oktató az alapozás helyett - kb ilyen lenne, ha a szakmai munkájáról beszélne az oktató a tananyag helyett. Az óra véges, nem fér bele minden.

Ez arról szól, hogyan mehet a tanítás rovására a valós tapasztalat. Nem azt jelenti, hogy általánosságban rossz, ha tapasztalt az oktató. Az a rossz, ha úgy vállalja az oktatást, hogy nincs ideje rá.

Remélem így már átment, hogy mire gondoltam és nem beszélünk el egymás mellett. :R

[ Szerkesztve ]

(#37) azbest válasza remington2 (#35) üzenetére


azbest
félisten

Rákerestem már a neten, hogy vajon mit érthetnek az infokommunikáción a hír kapcsán.

Azt hiszem általánosságban az internethez kapcsolódó, számítógéphez kapcsolódó és talán még a telekommunikációhoz kapcsolódó területek is benne lehetnek. De lehet, hogy a televíziók és rádiók is benne vannak. Nem vagyok benne biztos :)

Ebbe azért elég sok szakma beletartozhat. Ezeken a területeken nagy pénzek mozognak, mert egy termék nagyon sok fogyasztóhoz eljuthat.

(#38) pakriksz


pakriksz
őstag

ezeket a "motorja" "legfontosabb szövetségese" bullshitteket kinek mondják. Ez benne van a politikai etikettben van mi az isten?
Mindig jön valami fejes valami országból és akkor megy az "x ország legfontosabb stratégiai szövetségesünk" és gyakorlatilag már a világ összes országa és nagyvállalata "legfontosabb stratégiai szövetségesünk", de persze ez nem jelent semmit. Ezzel próbálnak úgy tenni mintha csinálnának valamit?

Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

(#39) pakriksz válasza Béééla (#4) üzenetére


pakriksz
őstag

a rektorok 2 millás fizetése ott van forrásnak :)

Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

(#40) azopi74 válasza pakriksz (#38) üzenetére


azopi74
addikt

Legalább megpróbálnak úgy tenni. Mifelénk már ez is figyelemreméltó igyekezetnek minösül :)

(#41) Simi87


Simi87
senior tag

mondta, ő, tehát kamu. :(((

(#42) Béééla válasza bambano (#19) üzenetére


Béééla
őstag

szerintem ez a te hibád, hogy ezt a kamu dumát bekajáltad
Most már tényleg annyit keres, elérte azt a szintet az ipari melókkal, hogy inkább kiélvezi a "hátralevő" időt, mintsem napi 48 órát gürizzen, elég most már a 12 is :DDD

Viszont ő volt az, aki az előadásokban belefűzte hogy "itt így csináltuk, ott így szarták el", de azon felül kőkeményen fel kell készülni az előadásra magára, nem jön az magától.

a rektorok 2 millás fizetése ott van forrásnak
Igen, egy-két helyen, de nem mindenhol :(((

Bélabá

(#43) azbest válasza Béééla (#42) üzenetére


azbest
félisten

"a rektorok 2 millás fizetése ott van forrásnak
Igen, egy-két helyen, de nem mindenhol :((("

Ráadásul ez csak csepp a tengerben. Még akár megérdemelt fizetés is lehet. Mindig a milliókról szólnak a hírek, a milliárdok meg nem izgatnak senkit... persze értem én, a milliót könnyebb felfogni, a milliárd meg már csak statisztika :U

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.