Ez szerintem túl extrém.
Kategorizálni és műszakilag limitálni kellene a drónokat és külön szabályt alkalmazni mindegyikre. A limitáció vonatkozna hatótávra, vagyis hogy milyen messze mehet a drón az irányítójától, vonatkozna a maximális repülési magasságra, illetve arra, hogy hordoz-e kamerát vagy sem.
Pl.
1. kategóriájú drónok szabadon eladhatóak, vásárolhatóak
2. kategória regisztrációhoz kötött és beazonosítható fizikailag és elektronikusan.
3. kategória regisztrációhoz, engedélyhez és vizsgához kötött és persze vonatkozik rá minden szabály ami a 2. kategóriára.
4. kategória emelt szintű vizsga, engedély és felszállás előtt külön engedély a légtért felügyelő hatóságtól.
2.-es vagy 3. kategóriától a drón speciális színű festéssel, fényvisszaverő elemekkel ellátott és 3. kategóriától megfelelő ledes jelzőfényeket is használnia kell.
Az 1. és 2. kategória lenne a klasszikus hobbi felhasználás, de a 2. kategóriánál a regisztrációnál nyilatkozni kell, hogy tudomásul veszi a törvényi szabályozást, vagyis hogy mit lehet és mit nem, illetve hogy milyen felelősség terheli.
2-es és felette lévő kategória esetén a second hand eladás elektronikus regisztrációhoz kötött, vagyis mindig csak egy tulajdonos van és ő használhatja.
3. kategória a nagyobb méretű, nagyobb kamerákat is elbíró, jellemzően profi felhasználásra képes eszközöket jelenti. A 3.- kategóriától meg kell felelnie a drónnak speciális szabványoknak, tehát már gyártónak kötelezően be kell vizsgáltatnia a megfelelő biztonsági szabványokra.
A szabvány persze külön ki kell dolgozni, de olyanok tartoznának ide, minthogy x rotor leállása esetén sem zuhanhat le, vagy esetleg nagyobb sérülésnél, meghibásodásnál, mikor lezuhanna, beépített ejtőernyő lépne működésbe.
4-es kategória lenne az ipari szintű felhasználás, ami ma még nem jellemző. Erre a kategóriára már minden vonatkozna műszakilag, mint egy hasonló kategóriás pilótával rendelkező repülőgépre, helikopterre. Tehát nagyon komoly tesztelés és hatósági engedélyezés után kerülhetne csak forgalomba. Ide kerülnének a mezőgazdasági permetezők, pilóta nélküli légitaxik és hasonlóak.
Ez alapján és engedném hogy amatőrök is "komolyabban" drónozhatnának, a 2.-es kategóriában, de nem felelőtlenül, nyom nélkül. Erre azért is szükség van, hogy a kezdők elsajátíthassák az irányítást mielőtt feljebb lépnek. Mondhatni szükség van több lépcsőfokra.
Az 1.-es és 2-es kategóriában a drónok átalakítása mind hardveresen, mind szoftveresen tiltott lenne ha az a limitáció áthágására irányul. 3.-as kategóriától minden átalakítás tiltott és szervízelni is csak engedélyezett szervízben lehet.
A büntetéseknek se lehetnek komolytalanok, akár a gyártó, akár a kereskedő, akár a használó nem tartja meg a szabályozást.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.