2024. május 5., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Óriáshajók V. rész - egy letűnt kor

Ebben a részben olyan hajókat nézünk meg, amik jelenleg parlagon hevernek vagy valamilyen baleset ......

[ ÚJ TESZT ]

Canberra

SS Canberra


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó:

Az SS Canberra egy óceánjáró volt, mely a P & O vállalat tulajdonát képezte 1961-1997 közt. Az építését Harland és Wolff hajógyár kivitelezte, melynek költsége 17.000.000 dollár volt. A Canberra nevet a szintén Canberra nevezetű városról kapta, mely Ausztráliában található. A hajó 1961. májusában állt szolgálatba.


Nagyításhoz kattints a képre!

Építésekor az Anglia és Ausztrália közötti útvonal hajózása volt a cél, ám ez nem volt kockázatmentes, mert ekkor már üzemben voltak a sugárhajtású utasszállító repülőgépek, melyek jóval rövidebb idő alatt tették meg ugyanazt a távot. A Canberra meghajtásáért egy turbo-elektromos rendszer felelt, a maga 42500 Le teljesítményével, a legnagyobb ilyen teljesítményű motor volt az utasszállító hajók közt.


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajón lévő mentőcsónakok a szokásosnál alacsonyabban helyezkedtek el, anyaguk üvegszál volt, az alacsonyabb elhelyezés az utasok jobb kilátását szolgálta a hajóról.


Nagyításhoz kattints a képre!

A háború:

1982. április 1-én Argentína megtámadta a Falkland-szigeteket, mely Brit gyarmat volt ebben az időben, ezért a hajót lefoglalta a hadsereg, mint csapatszállítót, ekkor a Canberra a Földközi-tengeren volt. Április 9-én a hajó visszament a Southampton-i kikötőbe.


Nagyításhoz kattints a képre!

A háború alatt a hajót beceneve a "Nagy Fehér Bálna" volt ő szállította az ejtőernyős ezred és a gyalogság tagjait. Május 21-én a Canberra a San Carlos folyón hajózott, fel, hogy felvegye a brit katonákat és visszavigye őket Angliába. Ez az Argentin légierőnek jó célpont lett volna, de a hajó nem merült volna el a sekély vízben, így inkább a Királyi Haditengerészet fregattjait és rombolóit támadták.


Nagyításhoz kattints a képre!

A háború végén a hajót az argentin hadifoglyok hazaszállítására használták, majd később felújították és sétahajóként üzemelt tovább utolsó éveiben. Végzetét kora és magas üzemanyag fogyasztása okozta, 1997-ben leselejtezték majd Pakisztánba került a Gadani Beach-re, ahol szétbontották. A bontást nehezítette, hogy a hajó mély merülésű volt, ezért nem lehetett a part közelében szétbontani, a bontás több, mint egy évig tartott.


Nagyításhoz kattints a képre!

Videó:

Adatok:

Üzemeltető: P&O Orient Line
Építő: Harland and Wolff, Belfast
Első út: 1961. június 2
Űrtartalom: 45,270 GT (1961), 49,073 GT (1994)
Hossz: 249,9 m
Szélesség: 31,2 m
Merülés: 9,97 m
Sorsa 1997-ben leselejtezték magas fogyasztása miatt és Pakisztánban szétbontották.
Sebesség: 29,27 csomó (54.3 km/h)
Befogadóképesség: 2238 fő utas + 960 fő személyzet (1961–1973), 1737 fő utas + 795 fő
személyzet (1973–1997)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.