2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Óriáshajók V. rész - egy letűnt kor

Ebben a részben olyan hajókat nézünk meg, amik jelenleg parlagon hevernek vagy valamilyen baleset ......

[ ÚJ TESZT ]

Estonia

MS Estonia


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó:

Az MS Estonia a Viking Line vállalat tulajdonában lévő komp volt. 1980-ban építette meg a német Meyer hajógyár. A hajót eredetileg Norvégia és Németország közötti rész átkelésére építették. Eredeti tervek szerint 147 méter hosszúra tervezték, de végül 155 méter hosszú lett és a hajó felépítményeit is átalakították.


Nagyításhoz kattints a képre!

Az Estonia orra komp mivolta révén felnyitható volt, hogy a kocsik és az egyéb szállított járművek fel tudjanak jutni a hajóra. 1980. június 29-én állították üzembe a hajót Finnországban és a Turku , Mariehamn és Stockholm útvonalakon közlekedett, ezen az útvonalon ő volt a legnagyobb komphajó.

1984-ben hajócsavar problémákkal küszködött, következő évben átépítették. 1987 végén a Viking Line társaság pénzügyi problémákkal szenvedett ezért az Effoa vállalat megvásárolta a hajót, de továbbra is a Viking Line üzemeltette a következő 3 évben.


Nagyításhoz kattints a képre!

1990. áprilisában lejárt a Viking Line szerződése és a hajót a Silja Line vállalat vette át. Első dolguk a hajóval egy nagy szerviz volt, át is festették, majd nevét Silja Star-ra változtatták. Ám 1991-ben átkerült egy másik leányvállalathoz a hajó a Wasa Line személyében. Nevét Wasa King-re változtatták és a Finnország valamint Svédország közötti utat járta.

1993-ban azonban úgy döntött a Effoa vállalat, hogy leányvállalatait összevonja, és több egy cégként üzemelnek, így a hajó többi nem vált szükségessé a vállalatnak. A hajó új tulajdonosa az Észt hajózási vállalat az Estline lett, ebben az időben ez volt a legnagyobb Észt tulajdonú hajó.

Katasztrófa:

Az új tulajdonosok azonban nem sokáig örülhettek a nemrég megszerzett hajónak, ugyanis 1993. szeptember 28-án, szerdán a hajó elsüllyedt, a fedélzeten lévő 989 emberrel. A katasztrófa kiváltója a heves vihar és a magas sebesség, melyet az orr "zsilip" zárszerkezete nem tudott elviselni.

A túlélők leírása szerint, az első jel a katasztrófa bekövetkeztekor egy fémes csattanás volt, melyet a visszajelzőlámpák nem jeleztek, így nem is sejtették, hogy valami baj történt. Arzomban ez a hang az orrkapu zárjától származott, amely eltörött az erős behatások következményeképp.


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó megmentésére lett volna esély, ha rendelkezik vízválasztófallal, de nem rendelkezett így a víz szabadon áramolhatott be a hajótestbe, valamint egy tervezési hibája is volt: a felnyitott orrkapu nem látszódott a fedélzetről.

Az Estonia legénységét későn riadóztatták, a riadót követő pár percben a hajó 30-40 fokban megdőlt, így gyakorlatilag leheleten volt leengedni az egyik oldalt lévő mentőcsónakokat.

A hajó adott le S.O.S segélykérést 1:20-kor, ám rádióadása 01:29-kor mondat közben megszakadt, nem sokkal azután, hogy ismertették a pozíciójukat. Ekkor a hajó 90 fokos dőlésszögben lebegett a vízen. A túlélők szerint kb. 10-15 perccel később az Estonia orrkapu nélkül, majdnem átfordulva, a tengelye körül 135 fokot leírva süllyedt el, orral az égnek, kb. 45 fokos dőlésszögben.


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajótestből jövő hangokból ítélve, ekkor az Estonia belsejében még voltak, akik éltek, bár a tengerben lévők a hajón kívül semmit sem láttak a sötétben. Pár perccel később a túlélők elmondása szerint a hangok elhallgattak, és teljes csend lett. Az Estonia 01:46-kor tűnt el a Finn partiőrség radarjáról, 01:48-kor még egy pillanatra előbukkant, majd véglegesen eltűnt.

A hajótest pozíciója, kb. a é. sz. 59.3839° k. h. 21.6980° koordináták alatt nyugszik, nagyjából 80 méter mélyen, az észtországi Hiiumaa szigettől 60 km-re, északnyugati irányban. Az Estonián tartózkodó 989 személyből mindössze kb. 250-nek sikerült kijutnia a hajó belsejéből a külső fedélzetre, de közülük is csak 138-at sikerült kimenteni a vízből élve. Ez volt a közelmúlt legtöbb halálos áldozatát követelő hajóbalesete.


Nagyításhoz kattints a képre!

Videók:

Adatok:

Üzemeltető: Viking Line \ Effoa
Építő: Meyer Werft, Papenburg, West Germany
Első út: 1980. június 29
Űrtartalom: 15,566 GT
Hossz: 157,02 m
Szélesség: 24,21 m
Merülés: 5,55 m
Sorsa 1993. szeptember 28-án elsüllyedt.
Sebesség: 21 csomó (39 km/h)
Befogadóképesség: 1190 fő + 460 autó

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.