2024. április 13., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Óriáshajók V. rész - egy letűnt kor

Ebben a részben olyan hajókat nézünk meg, amik jelenleg parlagon hevernek vagy valamilyen baleset ......

[ ÚJ TESZT ]

Andrea Doria

SS Andrea Doria


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó:

Az SS Andrea Doria az Italian Line óceánjárója volt, nevét a 16. századi genovai admirálisról Andrea Doria-ról kapta. A hajó az II. világháború utáni olasz gazdasági fellendülés jelképe volt, akkoriban ez volt a legnagyobb és egyben a leggyorsabb olasz hajó. Építését az Ansaldo hajógyár kivitelezte, első útjára 1953. január 14-én került sor.


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó 212 méter hosszú és 27 méter széles, bruttó űrtartalma 29.100 GT volt. Az Andrea Doria volt az első hajó, melynek fedélzetén 3 medence volt. Az építtető több, mint 1.000.000 dollárt fordított a hajó belső dekorációjára, olyan különlegessége voltak rajta, mint Doria Admirális életnagyságú szobra. Akkoriban sokak szerint az egyik legszebb óceánjáró volt, amit valaha építettek.

Az egyik legbiztonságosabb hajónak tartották, dupla fala volt és 11 vízzárórekeszt tartalmazott, melyek közül akármelyik kettő megtelhetne vízzel, az sem veszélyeztetné a hajó biztonságát. Továbbá a hajó a legmodernebb radarokkal volt felszerelve.


Nagyításhoz kattints a képre!

Első útjára 1953. január 14-én, mikor is nagy vihar közepette érkezett meg New Yorkba, január 23-án pár perc késéssel. 1956-ban már több, mint 100 átkelést tudhatott magáénak.


Nagyításhoz kattints a képre!

A katasztrófa:

1956. július 25-én szerda este az Andrea Doria parancsnoka, Piero Calamai elindítja a hajót New York felé, a fedélzeten 1134 fő utas és 572 fő legénység tartózkodott. Ebben az időben távozott az Swedish American Line kisebb óceánjárója az MS Stockholm New Yorkból Harry Gunnar Nordenson parancsnoksága alatt.


Nagyításhoz kattints a képre!

A Stockholmot keletről követte egy fénylejelző hajó, mely 33km/h sebességgel haladt, a tiszta időhatására nagyjából 11km-ről látszódott a fényjelző hajó. A két hajó egymással szemben közeledett egy ismert hajózási folyosón, sűrű ködben, ezért az Andrea Doria parancsnoka csökkentette a sebességet ~40,4 km/h-ra.

Aktiválták a köd figyelmeztető kürtöt és bezárta a vízzáró ajtókat, melyek szokványos óvintézkedések voltak ilyen időjárásban. Mindkét hajó nagyjából 40km/h-val közeledett egymáshoz. A hajók nem sokkal ezután felbukkantak a ködben, de a foltokban lévő köd nehezítette a távolság becslését, mindketten jobbra fordították a hajót, de ekkor az ütközés elkerülhetetlen volt.


Nagyításhoz kattints a képre!

Az utolsó pillanatokban a Stockholm megpróbálta csökkenteni sebességét, azonban az Andrea Doria még mindig cirkáló sebességgel utazott. A két hajó összeütközött, a Stockholma az Andrea Doria oldalát találta el.

Az ütközés során 3 utastér sérült meg és feltépett több vízzárórekeszt is, a jobb oldali üzemanyagtartály is megsérült melybe tengervíz ömlött, közben a bal oldali tartály üres volt, emiatt a hajó megdőlt jobb oldalra.

A Stockholm orra az ütközés során erősen megroncsolódott, szinte teljesen eltűnt. Az Andrea Doria leadta az S.O.S jelzést. A szivattyúkkal még megpróbáltak a bal oldali ballaszt tartályokba szivattyúzni a vizet, de már késő volt a hajó több, mint 20 fokkal jobbra volt dőlve. A Stockholm szerencséje volt, hogy csak 2 vízzárórekeszt sérült meg, és emiatt fennmaradt a vízfelszínen.

Az MS Stockholm az ütközés után. (Nagyításhoz kattints a képre!

A balesetnek 46 halálos áldozata volt. Az Andrea Doria 11 órával az ütközés után süllyedt el, 1956. július 26-án délelőtt, 10:03 perckor. A roncsa nagyjából a következő koordinátákon található; 40 ° 29,408 'N 69 ° 51,046' W

2010-re a hajótest összeomlott a tengeri áramlatok következtében.

Videó:

Adatok:

Üzemeltető: Italian Line
Építő: Ansaldo Shipyards of Genoa, Italy
Első út: 1953. január 14
Űrtartalom: 29,083 GT
Hossz: 213,80 m
Szélesség: 27,50 m
Sorsa 1956. július 26-án elsüllyedt.
Sebesség: 23 csomó (42,60 km/h)
Befogadóképesség: 1221 fő

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.