2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Óriáshajók V. rész - egy letűnt kor

Ebben a részben olyan hajókat nézünk meg, amik jelenleg parlagon hevernek vagy valamilyen baleset ......

[ ÚJ TESZT ]

America

SS America \ American Star


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó:

Az SS America nevű óceánjárót 1940-ben építette William Francis Gibbs, a hírhedt hajóépítész. A hajó tulajdonosa a United States Line vállalat volt. Szolgálati ideje alatt rengeteg nevet viselt; SS America (1940-1941), USS West Point (1941-1946), SS America (1946-1964), SS Australis (1964-1978), SS America (1978), SS Italis (1978-1980), SS Noga (1980-1984), SS Alferdoss (1984-1993), SS American Star (1994).

Történet:

A hajót eredetileg 1845 fő szállítására tervezték beleértve a legénységet is amit 643 főre terveztek. A belső tér építésért Eggers & Higgins páros cége felelet. Az építést a kortárs amerikai design jellemezte, ezekhez rozsdamentes acélt , kerámiát és műanyag díszítőelemeket használtak.

A második világháború alatt az óceánt átszelő hajó testére két oldalt nagy méretű amerikai zászlót festettek, éjjel pedig kivilágítva közlekedett, ekkor még Amerika független volt a háborútól. 1942. január 3-án a hajót fölszerelték haditengerészeti aknák elleni védelemmel és ezen év május 28-án a hadsereg visszahívta a hajót Newport News-ba, hogy a haditengerészet szolgálatába álljon.


Nagyításhoz kattints a képre!

Szolgálatba állítás után a hajót átnevezték USS West Point-ra. 1941-ben átalakították a belsejét valamint álcázó festést kapott, kapitánya Frank H. Kelley Jr lett. A hajó 1941-1945 között 350.000 katonát szállított a hadszíntérre, az egyik úton 9305 katona tartózkodott a fedélzeten.


Nagyításhoz kattints a képre!

A második világháború után a New York-Le Havre- Bremerhaven - Cobh útvonalat járta. 1964-ben eladták a görög tulajdonú Chandris vállalatnak. A hajót átnevezték Australisnak, és fejlesztések kezdődtek, mely során növelték a kabinok számát 350-el, extra ágyakat raktak a kabinokba és ezzel sikerült növelni befogadóképességet.

A felújítási munkálatok befejeztével 1965. augusztus 21-én, a hajó első útja Piraeus-ba vezetett. 1974. július 11-én a hajó összeütközött a HMAS Melbourne repülőgép-hordozó hajóval. Az ütközés nem volt nagy erejű ezért csak kisebb károk keletkeztek, halálos áldozatról nincs információ.

1978-ban a görög Chandris vállalat a növekvő üzemanyagköltségek miatt a hajótól megvált, új tulajdonosa az amerikai Venture Cruises vállalat lett. A hajón felújításokat végeztek és kék-fehér festést kapott. Június 30-án elindították annak ellenére, hogy a javítási munkálatok nem fejeződtek be, szennyes lepedők, víz szivárgás és sok más tényező miatt az épp kikötőből elindult hajót az utasok visszafordították.

Az utasok az őket ért veszteségért 2,5 millió dollár kártérítést kértek, azonban a cégnek nem állt módjában ezt az összeget kifizetni, ezért lefoglalták a hajót és egy aukció során elárverezték, az America ismét a görög Chandris vállalat kezébe kerül 1.000.000 dollár fejében, nevét Italis-ra változtatták.

Szállodahajóként alkalmazták, 1979-ben kibérelték OAU konferenciára. Az év többé részében sétahajóként üzemelt mígnem szeptember 12-én "leselejtezték", ezután Elefsina Bay-en, a Piraeus-i kikötőben horgonyzott.

1980-ban eladták az Intercommerce Corporation cégnek, melynek szándéka az volt, hogy börtönhajóvá alakítsa és Bejrútban üzemeltesse, de erre nem került sor és 1984-ben eladták a Silver Moon Ferries vállalatnak,ekkor a hajó SS Noga néven futott. A frissen megvásárolt hajó ismét új nevet kapott, Alferdoss mely arabul " paradicsomot" jelent.

Következő fél évben a hajó motorterében szivárgások voltak, már olyan szinten állít a víz benne, hogy partra kellett vontatni, hogy ne merüljön el. A javítási munkákat elvégezték, de használatba nem került. 1993-ban a hajót eladták, hogy szállodahajót építsenek belőle Thaiföldön. A hajó 50 éves korához képest jó állapotban volt, augusztusban utolsó átnevezésén esett át, új neve American Star lett.

A vég:

A hajó propellereit leszerelték mivel a motorja nem volt üzemképes, ezért csak vontatóhajókkal volt lehetséges a mozgatása. Az út több, mint 100 napos lett volna ám egy vihar az Atlanti-óceánon keresztülhúzta a számításokat.

Az American Star elszabadult, majd 6 főt küldtek a fedélzetre hátha sikerül megmenteni a hajót, ám sikertelen volt a kísérlet. Január 17-én az American Star legénységét kimentették helikopterrel, a hajót pedig magára hagyták a viharos vízben. A hajó január 18-án zátonyra futott a Kanári-szigeteken és kettétört.


Nagyításhoz kattints a képre!

1996-ban a far része összeomlott és eltűnt a tengerben. 2005-ben a bal orr része omlott össze, 2007. áprilisában pedig oldalára dőlt, 2008-ra már a roncs szinte teljesen eltűnt, egy kisebb vascsomó emlékeztet, hogy itt valaha egy monstrum volt.


Nagyításhoz kattints a képre!

Videó:

Adatok:

Üzemeltető: United States Lines
Építő: Newport News Shipbuilding and Drydock Co.
Első út: 1940, április. 16
Űrtartalom: 33,961 GT (1965-)
Hossz: 202,23 m
Szélesség: 28,47 m
Merülés: 9,25 m
Sorsa 1994-ben megfeneklett a kanári szigetek partjainál és 2008-ra szinte teljesen eltűnt a hajótest.
Sebesség: 22,5 csomó (41.7 km/h)
Befogadóképesség: 1,202 fő utas (SS Australis; 2,258) + 643 fő személyzet

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.